گزارش کارآموزی مهد استاندارد

تعداد صفحات: 30 فرمت فایل: word کد فایل: 3170
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم تربیتی
قیمت قدیم:۲۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی مهد استاندارد

    مقایسه یک مهد استاندارد

    در مهد کودک برای رسیدن به هدفهای آموزشی و پرورشی و همچنین پرستاری کودکان در مراکز آموزش قبل از دبستان نیاز به برنامه می باشد که مدیران موسسان مذکور در دو حیطه دراز مدت و کوتاه مدت این کار برنامه ریزی را انجام می دهند .

    الف) برنامه ریزی دراز مدت – ممکن است در مهد کودک هدفهای دراز مدت در نظر گرفت که مجموف هدفها بتواند راهنمای فعالیتهای آموزشی پرورشی باشد و مربیان در پایان برنامه دراز مدت بتوانند موفقیتهای برنامه را ارزیابی کنند و این مدت ممکن است تا پنج سال نیز برسد ولی کمتر اتفاق می افتد که کودکی در این مدت طولانی در مهد کودک توقف داشته باشد تا بتوان کل برنامه را دربازه او اجرا کرد و نتیجه را بررسی نمود بنابراین ترجیحاً برنامه های دراز مدت تا یک سال قابل قبول می باشد .

    ب) برنامه ریزی کوتاه مدت : در نظام آموزشی کشور ما مدیران مدارس وظیفه دارند برنامه آموزشی را برای مدت یک هفته و تنظیم کنند و این برنامه بر اساس ساعات کار هفتگی مدارس خواهد بود که از طرف وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است . در تنظیم برنامه هفتگی که معمولاً به صورت تکراری در یک سال تحصیلی اجرا می گردد مدیران سعی دارند با همکاری مربیان و معلمان برنامه را تهیه و تنظیم کنند .

    الف) برنامه روزانه یک مهد کودک

    1- ورود کودکان به مهد کودک که معمولاً نیم ساعت طول می کشد اولین مرحله از کار مهد کودکها می باشد و زمان آن اغلب بستگی به ساعت کار مادران دارد که قبل ار آن کودک خود را به مهد کودک تحویل می دهند . در اغلب مهد ها ، کلیه مربیان حاضر هستند و هر مربی کودک مربوط به کلاس خود را تحویل می گیرد و در فرصت کوتاهی پیش می آید با مادر یا پدر کودک که همراه او می باشد به گفتگو می پردازد . تقریباً می توان گفت بهترین فرصتی است که بین مربی و اولیای کودکان تبادل اطلاعات صورت می گیرد و اغلب مربی چنین اطلاعاتی را کتباً به اولیاء داده و مطالب آنها را نیز ثبت می کند تا مورد توجه قرار دهد . گاهی کودکان یک مهد کودک را تنها یک با دو نفر از کمک مربیان و با نظارت مستقیم پدر یا معاون مهد کودک تحویل می گیرند و بعصی وقتها نیر کودکان وسیله سرویس رفت و آمد مهد کودک جمع آوری و یک جا وارد مهد می شوند و با راهنمایی معاون مهد کودک یا کمک مربیان و  مربیان به کلاسهای خود راهنمایی می شوند .

    2- وقتی همه کودکان در مهد کودک جمع شدند ، برنامه های مربوط به مظافت و بهداشت و مراقبتهای شخصی و صرف صبحانه آغاز می گردد . اغلب در این فعالیتها ، مربیان و مسئولان مهد کودک مشترکاً فعالیت دارند و البته در برخی از موسسات آموزش قبل از دبستان از این فرصتها استفاده کرده و به کودکان آداب غذا خوردن ، رعایت بهداشت و نظایر آنها را بتدریج و ضمن فعالیتها ی عادی یاد می دهند .

    در بعضی از مهد های کودک ، مربیان قبل از اغاز صبحانه ورزش و حرکات نرمشی ، گاهی توام با اهنگ را برای کودکان برنامه ریزی می کنند و کودکان حدود 15 دقیقه به فعالیتهای بدنی مشغول می گردند .

    3- فعالیتهای گروهی در کلاس های درس با حضور و غیاب کودکان آغاز می شوند و سپس برنامه ای منظور شده در ساعات کار روزانه هر گروه از طرف مربی مطرح می گردند و گروهها با نظارت مربی به فعالیت می پردازند . در فواصل فرصتهای ازادی که کودکان دارند فعالیت می کنند توجه انان به کارههای جدی برنامه جلب می گردد دوباره به انان وقت می دهند که تمرین کنند و این فعالیتهای متنوع ساعات کار کودکان را تکمیل می کند .

    کار دستی ، اموزش مهارتها ، علوم  ، ریاضی ، علوم اجتماعی و زبان همچنین قصه گویی ، نمایشها ی خلاق ، نقاشی ، فعالیتهای خلاق و دهها برنامه دیگر می تواند در این ساعات برنامه ریزی و اجرا گردد . 

    تنظیم ساعات در کودکان با در نظر گرفتن سن و سال آنان ، تواناییهای ذهنی کودکان و عوامل دیگر از قبیل وسایل آموزشی روشهای آموزش و نظایر آن انجام می گیرد باز مهارت مربی و کمک های مدیر و معاونان موسسات آموزشی قبل از دبستان به این برنامه ریزی کمکهای شایانی می تواند انجام دهد .

    بعد از یک فعالیت گروهی ، کودکان نیاز به استراحت دارند و یک غذای سبک نیز میل می کند .

    ولی قبل از استراحت و صرف غذا و نوشابه لازم است کلیه وسایل مصرفی در فعالیتها ی انجام شده را جمع آور کرده و در جای خود قرار دهند دست و صورت خود را بشویند به دستشویی بروند و آن وقت فرصتی پیش می اید که ضمن صرق بیسکویت و نوشابه راجع به آنها صحبت کنند و بهداشت فردی به آنان تعلیم داده شده و کودکان با مربی و همچنین با یکدیگر صحبت نمایند . البته در اغلب موسسات قبل از دبستان در این زمان به کودکان مسئولیتهایی داده می شود مثلاً بیسکویت را بین کودکان توزیع کنند و قسمتهایی را که نخورده اند جمع نمایند ضمناً کودکان می توانند به قصه گوش کنند و طرز کار وسایل ساده را که به کار می برند یاد بگیرند .

    4- بعد از استراحت تقریباً 20 الی 30 دقیقه ای نوبت می رسد به حرکات ریتمیک و اهنگ دار و سرود های خاص کودکان می رسد که دسته جمعی می خوانند همچنین در این فرصت کتابهای مصور را می خوانند یا اینکه قصه ای را از مربی می شنوند سپس به زبان خود آنرا به دیگران نقل می کنند . مدت این فعالیتها حداکثر سی دقیقه می تواند باشد .

    5- بعد از فعالیتهای مذکور در بند 4 ، کودکان فعالیتهایی را در فصای باز و خارج از کلاس انجام می دهند . در این مدت کودکان از وسایل موجود در محوطه بازی استفاده می کنند مانند : الاکلنک ، تاب ، سرسره و نظایر آنها همچنین با توجه به درجه حرارت هوا و چنانچه هوا مساعد باشد کودکان می توانند آب بازی کنند با جعبه شن باز ی کنند که این فعالیتها مدتی با راهنمایی مربی و زمانی نیز وسیله خود کودک انجام می گیرد . گاهی محوطه مهد کودک اجاره چنین فعالیتهایی را نمی دهد در این موقع ، مربی کودکان را تشویق به پریدن ، دویدن ، بالا رفتن و فعالیتهای بدنی دیگر می کند البته این فعالیتها باید خطری برای سلامتی کودکان ایجاد نکند و در این مورد با پزشک و مربی بهداشت باید مشورت نمایند .

    6- کودکان برای نصف روز کار و فعالیت در مهد کودک آماده برای عزیمت به منزل خود می شوند و باز مربی فرصت خواهد داشت در این زمان پیش آمده با والدین کودکان تبادل نظر داشته باشد . و کودکان در یک فاصله زمانی مناسب که حدود نیم ساعت خواهد بود تحویل والدین خود می شوند یا اینکه وسیله سرویسهای رفت و آمد خاص کودکان در درب منزل تحویل می شوند .

    7- عده ای از کودکان که نصف روز را نیز تا مدتی باید در مهد کودک باشند در فرصتی که بعد از فعالیتها پیش می آید ناهار خود را صرف می کنند و به استراحت می پردازند زمان استراحت که اغلب کودکان می خوابند مگر کودکانی که والدین آنها خواسته اند که کودکان انان را وادار به خوابیدن نکنند . زمان لازم برای ناهار و استراحت 2 الی 5/2 ساعت طول می کشد .

    8- کودکان بعد از خواب نیمروز دوباره  به نظافت شخصی می پردازند و آزاد گذاشته می شوند تا فعالیتها ی دلخواه خویش را داشته باشند و کم کم آماده می شوند تا به خانه های خود عزیمت نمایند .

    مدت توقف این قبیل کودکان حداکثر 8 ساعت در مهد کودک می باشد که بسیار زمان طولانی می باشد .

    باید گفت عادت کودکان به انجام فعالیتهای متنوع در زمانها ی خاص روز ، یک نوع نظم و ترتیب در زندگی آنان ایجاد می کند ولی فعالیتهای کودکان عملاً به نحوه ی که ذکر شد انجام نمی گیرد زیرا زمانی کودکان مدت طولانی تری صرف یک نوع فعالیت خاص مانند قصه گویی می کنند و گاهی هم قصه گویی بیش از ده دقیقه طول نمی کشد و کودکان از قصه گو رو گردان می شوند به هر حال تنظیم برنامه فعالیتهای مهد کودک با توجه به رشد کودکان و آمادگی انان برای انواع فعالیتها بستگی دارد و فوق العاده قابل تغییر می باشند و در واقع مربی با مهارت و تجربه ای که دارد تنظیم برنامه های روزانه  و به پایان بردن آنرا عهده دار می باشند بنابراین اجرای برنامه های نوشته شده در همه زمینه ها چندان ضروری نیست و ممکن است در عمل تعدادی از این فعالیت که پیش بینی شده اند حذف گردند .

    انواع ساعت کار در مهد کودک

    مدیران مراکز پیش دبستانی به تناسب فعالیتهایی که برای کودکان تدارک می بینند وو با توجه به مدتی که کودکان را نگهداری می کنند ساعات روز رابین فعالبیتهای مختلف کودکان تقسیم بندی می کنند در هر ساعت از روز فعالیتهایی را پیش بینی می کنند که وسیله مربیان به مورد اجرا گذاشته می شود . معمولاً در مهد کودک سه نوع ساعت کار می توان مشاهده کرد ولی کمیت آنها بستگی به اداره کنندگان مهد دارد و به طور یکنواخت یا متد مدارس طول روز به ساعات مشخصی تقسیم نشده است .

    1- ساعاتی از روز را کودکان سرگرم فعالیتهایی هستند که این فعالیتها به دقت قبل از ورود به کلاس از طریق مربی تهیه و تنظیم شده اند و با راهنمایی مربی اجرا می شوند مدت این نوع فعالیتها معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه در روز است و کودکان قدم به قدم در انجام فعالیتها راهنمایی می شوند این توع برنامه در کلاسهای کودکان 5 و 6 ساله بیشتر اجرا می گردند و در کلاسهای پایین مانند کودکان 3 و 4 ساله و پایین تر ، حجم چنین برنامه هایی کم است .

    2- در مهد کودک ساعاتی را کودکان به صورت به فعالیتهایی می پردازد . که در نیمی از برنامه وسیله مربی راهنمایی می شوند ولی نصف فعالیتها را کودکان به صورت آزاد اجرا می کنند و مخصوصاً سعی بر این است که کودکان از خلاقیت و ابتکار خویش در انجام کارها بهره بگیرند . مدت این برنامه معمولاً حدود سی الی چهل دقیقه در روز می باشد .

    3- در برنامه نوع سوم راهنمایی از طرف مربی به حداقل می رسد و کودکان با استفاده از نیروی خلاقیت برنامه هایی را اجرا می کنند . البته در عمل معمولاً مربی در صحنه تدریس حضور فعال دارد و به کودکان در صورت درخواست کمک می نماید . ممکن است یک فعالیت خاصی مانند طبقه بندی اعضای یک مجموعه در هر سه نوع ساعت کار مطرح گردد . مهم این است که مربی در انجام فعالیت چه میزان با کودکان در کار میتقسم درگیر می باشد . به عبارت دیگر این قبیل ساعات کار را می توان به هر یک از برنامه های مهد کودک داد ولی این مربی است که می تواند با تغییر روش کار خود ساعات کار روزانه را با یکی از سه نوع برنامه کار مذکور مطابقت دهد . بنابراین در تعیین ساعات فعالیت کودکان عناوین دروس ذکر خواهند شد مانند قصه گویی ، نمایش گروهی ، سرود خوانی و نظایر آن ... و اینکه کار چگونه انجام می شود به عهده مربی گذاشته می شود . 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی مهد استاندارد

    فهرست:

    تقدیم به پدر و مادر عزیزم  ........................................................................................... 1

    تقدیم و تشکر .................................................................................................................. 2

    مقایسه یک مهد استاندارد .............................................................................................. 3

    برنامه روزانه یک مهد کودک ......................................................................................... 3

    انواع ساعت کاردر مهد کودک ........................................................................................ 8

    مواد آموزشی در مراکز پیش دبستانی و دبستانی .................................................. 10

    بهداشت و نظافت و مسائل مربوط به ساختمان در مهد کودک ................................ 13

    مهد کودکی را که در آن کار آموزی می کردید معرفی کنید ....................................... 15

    وظایف یک مدیر پیش دبستانی .................................................................................. 16

    برنامه هفتگی استاندارد .............................................................................................. 17

    مقایسه مهد آزادی دخترانه یا مهد استاندارد ............................................................. 18

    خلاصه آموزش ها در طی 3 ماه را بیان کنید ............................................................ 21

    آموزش مفاهیم ریاضی ، شمردن اعداد از 1 تا 20 ..................................................... 21

    آشنایی با مفاهیم علوم تجربی ................................................................................... 22

    آموزش بهداشت ........................................................................................................... 23

    برداشت کلی ، نکات مثبت و منفی ............................................................................... 24

    پیشنهاد ......................................................................................................................... 25

    انتقاد .............................................................................................................................. 26

    نتیجه گیری .................................................................................................................. 27

    .

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی مهد استاندارد, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی مهد استاندارد, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی مهد استاندارد, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی مهد استاندارد, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی مهد استاندارد, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی مهد استاندارد, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی مهد استاندارد, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی مهد استاندارد, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی مهد استاندارد, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی مهد استاندارد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت