گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ

تعداد صفحات: 321 فرمت فایل: word کد فایل: 3594
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۳۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ

    گزارش کار­آموزی :

    برای دریافت درجه کارشناسی علوم بهداشتی (SC.B )

    در رشته : بهداشت حرفه ­ای

    موضوع :

    بررسی مسائل اساسی ایمنی و بهداشت­ حرفه­ ای در شرکت ایران خودرو

    چکیده :

    پروژه انتخابی مشتمل بر مقدمه­ای از حوادث ناشی از کار و خسارات و صدماتی است که متعاقب وقوع این حوادث در صنایع گریبان­گیر پرسنل آن می­گردد ، می­باشد که با توضیحات و مثال­هایی به روشن­تر شدن این موضوع می­پردازد و به لزوم شناسایی و کنترل خطرات و پتانسیل­های بالقوه آنها در شرکت می­پردازد .

    در ادامه با تعریف مجموعه­ای از خطرات ایمنی و بهداشتی موجود در سالن و واحد تعمیرات به شناسایی این خطرات پرداخته شده است و با معرفی روش­ها و متد مختلف ارزیابی ریسک به انتخاب بهترین و کارآمد­ترین روش ارزیابی در سالن و واحد تعمیرات به ارزیابی ریسک­های موجود در سطح سایت پرداخته و برای هر یک از این ریسک­ها روش کنترلی مناسب پیشنهاد گردیده است.

    در این مجموعه به بررسی عوامل مختلف زیان­آور در محیط کار از جمله عوامل فیزیکی ، شیمیایی ، ارگونومیکی ، بیولوژیکی ، روانی ، ایمنی و مسائل مربوط به آن در برخی از صنایع پرداخته و همچنین شرح مختصری در رابطه با بهداشت محیط و MSDS ، وسایل حفاظت فردی ، روند تولید در شرکت ایران خودرو ، تاریخچه و بهبود عملکرد زیست محیطی در این شرکت ارائه شده است .

    پروژه انجام شده در این شرکت (ایران خودرو) نیز بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ تندر می­باشد که شرح کامل آن در فصل پایانی این مجموعه آورده شده است .

    مقدمه :

    به منظور حفظ نیروی انسانی و تامین سلامت و بهداشت کارگران که در توسعه و پیشرفت واحدهای صنعتی نقش بسزائی دارند روز به روز به ضرورت بهداشت حرفه­ای و قوانین کار در مورد حفاظت و بهداشت جهت تقلیل حوادث ناشی از کار و بیماریهای شغلی و ایجاد حس علاقمندی در کارفرمایان و صاحبان صنایع بیشتر پی برده می­شود. این ضرورت باعث گردیده که این رشته در ایران به پیشرفت­هایی نایل آید. اهم این پیشرفت­ها شامل موارد زیر است :

    تحقیق و بررسی عوامل فیزیکی نظیر صدا ، ایمنی معدن ، ایمنی ساختمان ، آتش نشانی، مکانیک ، الکتریسیته و تحقیق در مورد عوامل شیمیایی و وسایل حفاظت فردی به طور استاندارد و گسترده

    آموزش و تعلیمات در امر بهداشت حرفه­ای از طرق مختلف و تاسیس دانشکده حفاظت و بهداشت کار و دانشکده­های بهداشت ، انتشار نشریات حفاظت و بهداشت کار جهت بالا بردن سطح اطلاعات کارفرمایان و کارگران حرفه­های مختلف و بطور کلی اشاعه فرهنگ بهداشت و ایمنی در صنعت که اثرات هر یک از این فاکتورها بر روند تولید بسیار مهم و حساس و قابل تعمیق و بررسی می­باشد .

    به هر ترتیب آنچه که در ذیل آورده شده مجموعه­ای است که حاصل چند ماه کوشش در جهت جمع­آوری و کسب اطلاعات در زمینه و ابعاد مختلف و در محدوده حفاظت و ایمنی و بهداشت می­باشد .

    با امید به اینکه حتی­الامکان بعضی از کنترلها و پیشگیرهای ممکنه در آینده در محیط کار صورت پذیرد . بهبود این عوامل باعث می­گردد که صنایع شتاب بیشتری یافته و کارگران با آگاهی و آشنایی با اصول ایمنی در حفظ جان خود بکوشند و در نتیجه رفاه  و آرامش بیشتری داشته و محیط کار بهتر و سالم­تر شده و نیز با بی­خطر­شدن محیط ، اعتماد کارگر نیز افزایش یابد .

    عوامل مورد بحث در کارخانه ایران خودرو (سالن مونتاژ 1) که در طی کارآموزی مورد بررسی قرار گرفته است عبارتند از:

    عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار: مانند صدا، ارتعاش، روشنایی،تششعات   و …

    عوامل شیمیایی زیان آور:‌تقریبا تمام مواد شیمیایی مورد مصرف در سطح سالن تا حد ممکن شناسایی و در مورد اثرات سوء آن تحقیق و بررسی به عمل آمد. این بررسی شامل شناسایی خواص فیزیکی و شیمیایی این مواد، موارد مصرفی،‌ نقطه تماس، اندازه گیری و… می باشد .

    ارزیابی و تحقیق در مورد نحوه پیشگیری و رعایت نکات کنترلی و ایمنی و بهداشت هر یک از مواد.

    عوامل ارگونومیک زیان آور: مانند وضعیت نامطلوب بدنی در هنگام کار، وارد شدن فشار بیش ازحد بر روی اندامهای خاص،‌نبود تناسب جسمانی و روانی میان انسان و کار و …

     مساله ایمنی فردی و محیطی: مانند ایمنی عمومی، ‌ایمنی ماشین آلات، ایمنی ساختمان، ایمنی فردی،‌ ایمنی برق،‌ ایمنی حریق

     بهسازی محیط کار: مانند بررسی آب آشامیدنی کارخانه (میکروبی، فیزیکی و شیمیایی، کلر باقیمانده،‌ سختی آب و …)، BOD، COD فاضلاب کارخانه، مبارزه با جوندگان و …

     در پروژه کارآموزی به شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک های ایمنی و بهداشتی در اداره تعمیرات عمومی و پشتیبانی مدیریت مونتاژ 1 شرکت ایران خودرو پرداخته شده است .

    هریک از عوامل یاد شده اگر از حد تحمل فیزیولوژیک بدن انسان پیشی گیرد، عوارض و آسیبهایی را ایجاد خواهد نمود. در بهداشت حرفه ای عمده کوشش ها بر ارزیابی این عوامل، اندازه گیری آنها و در صورت نیاز کنترل آنها می باشد.

    تاریخچه شرکت ایران­ خودرو

    شرکت سهامی عام کارخانجات صنعتی ایران­خودرو با هدف انجام امور تولیدی و صنعتی برای تاسیس کارخانجات اتوبوس­سازی و ساخت قطعات و لوازم اتومبیل و تولید محصولاتی ازاین قبیل در تاریخ 27 مرداد ماه 1341 با سرمایه اولیه یکصد ملیون ریال و تعداد یک هزار سهم یک هزار ریالی به ثبت رسید و از مهر ماه 1342 عملا فعالیت خود را با تولید اتوبوس آغاز کرد .

    بر اساس اساسنامه شرکت که در تاریخ هجدهم آبان ماه 1354 در مجمع عمومی فوق­العاده به تصویب رسید ، سرمایه شرکت مبلغ 2000 ملیون ریال براورد شد . این مبلغ تا سال 1357 به بیش از 13 میلیارد­ ریال افزایش یافت . به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوق­العاده 30/3/1357 سرمایه شرکت ایران­خودرو از مبلغ 13 میلیارد و 440 ملیون ریال به مبلغ 15 میلیارد و 680 ملیون ریال منقسم سهم یک هزار ریالی افزایش یافت . ایران­خودرو از اولین شرکت­هایی بود که قانون گسترش مالکیت واحد­های تولیدی را به نحو کامل اجرا کرد و 49% سهام آن به کارکنان و مردم واگذار گردید . این شرکت به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب 16/4/1358 شورای انقلاب اسلامی به اعتبار نوع صنعت ، ملی اعلام شد و به موجب مصوبه 18/2/1365 هیات وزیران سهام شرکت از طرف دولت با نام سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران صادر شد و تحت پوشش این سازمان با مدیریت منتخب دولت به کار خود ادامه داد .

    شرکت سهامی عام کاخانجات صنعتی ایران ناسیونال با مجوز صادره از سوی هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تاریخ 27/2/1362 به نام شرکت ایران­خودرو سهامی عام تغییر یافت. در تاریخ 20/11/1370 طی مصوبه­ای از سوی هیات دولت اسامی و شرایط فروش سهام شرکت­هایی را که می­توانستند به بورس بروند تعیین شد و ایران­خودرو اولین شرکت خودرو­سازی بود که توانست خود را با بازار بورس تطبیق دهد . بر اساس اعلام سازمان مالی در مرداد ماه سال 1372 سرمایه شرکت بالغ بر 57 میلیارد ریال و تعداد سهام 57 میلیون سهم بوده است که کل این سهام متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می­باشد . 

    روند تولید

    در

    شرکت

    ایران خودرو

    روند تولیدات ایران خودرو

    خودرو و جهانى­سازى

     

    بحث­هاى اخیر درباره صنعت خودروسازى ایران به ویژه در ارتباط با جهانى­سازى و پیوند با زنجیره خودروسازان جهانى بررسى و کنکاش همه جانبه­اى را براى پاسخ به پرسش­هاى فراوانى که در
    این­باره وجود دارد مى­طلبد . پرسش­هایى مانند این که آیا خودروسازى ما در برابر امواج واردات که برخاسته است توان مقاومت دارد؟ آیا غول­هاى بزرگ خودروساز براى پرکردن حفره­هایى مثل بازار ایران در بازار به دقت تقسیم شده خودرو از فشار به خودروسازان ما خواهند کاست؟ فشارهایى همچون عضویت در WTO و عمل به توصیه­هاى بانک جهانى و صندوق بین­المللى پول مبنى بر خصوصى­سازى و سیاست­هاى تعدیل ساختارى و برداشتن یا کوتاه­کردن دیوار تعرفه .

    آیا براى گریز از استحاله در بازارهاى جهانى، پلت­فورم مشترک و جهانى­شدن منجى خودروسازى و قطعه­سازى ما خواهد شد؟ آیا پروژه­هایى مانند ال ۹۰ صنعت خودروسازى ما را نجات خواهد داد یا ما را به زائده غول­هاى صنعت خودروسازى تبدیل خواهد کرد ؟

    جهانى­سازى

    جهانى­سازى پدیده جدیدى نیست که با پیمان گات در سال ۱۹۵۵ یا حتى پس از پایان جنگ دوم جهانى پدید آمده باشد، بلکه روند جهانى­کردن عمرى به درازاى انقلاب صنعتى دارد و در واقع از بدو تولد سرمایه­دارى در حدود ۲۰۰ سال پیش و در بطن تولید سرمایه­دارى آغاز شده است. سرمایه­دارى جهانى در این سال­هاى دراز همواره و به انحاى گوناگون در پى گسترش مناسبات خویش در سرتاسر پهنه گیتى بوده است.

     

    از دهه ۱۹۸۰ و پس از پشت سر گذاشتن بحران بدهى­هاى کشور­هاى جنوب که باعث تسلط بیشتر آمریکا بر اقتصاد جهانى شد تئوریسین­هاى کشور­هاى صنعتى که در راس آن بانک جهانى و صندوق بین­المللى پول قرار داشت با پیچیدن نسخه­هایى چون تعدیل ساختارى که مجموعه­اى از
    سیاست­هاى کلان اقتصادى مانند خصوصى­سازى ، کاهش هزینه­هاى دولتى و کاهش ارزش پول بود به تدریج راه را براى تجارت آزاد هموار نمودند . به ویژه این که پیمان گات به علت کشمکش­هاى آمریکا و اروپا بر سر یارانه­هاى کشاورزى شدیداً لطمه خورده و به علت تغییراتى که در عرصه سیاست جهان پیش آمده بود به تدریج در حوزه تجارت آزاد کم­اثر مى­گردید . شرکت­هاى فراملیتى که به سرمایه­گذارى در کشور­هاى دیگر همان قدر نیاز دارند که ماهى به آب به دلیل تقاضاى بالا، نیروى کار ارزان ، قوانین و مقرراتى که به سود آنها و به زیان منافع ملى کشور میزبان عمل
    مى­نماید ، به تدریج به سرمایه­گذارى در کشور­هاى پیرامونى روى­آورده و با پیش­کشیدن بحث­هاى حقوقى که کمابیش در همه کشور­هاى جهان پیرامونى با شدت و ضعف­هایى جریان دارد سعى در باز­کردن عرصه­هاى دیگرى بر روى سرمایه­هاى این شرکت ها دارند.

     

    آمار­ها و یافته­ها نشان مى­­دهد گرچه در کشور­هاى تازه صنعتى شده آسیایى کالا­هاى صنعتى با فناورى پیچیده و تولید کالا­هاى مهارت­طلب اکثراً توسط کشور­هاى فراملیتى در این کشور­ها ایجاد شده است ، شرکت­هاى فراملیتى با ایجاد محدودیت­هایى بخش­هاى صنایع با فناورى پیچیده­تر را از دسترس کشور­هاى نوصنعتى دور نگه مى­دارند . این محدودیت­ها عمدتاً ناشى از عواملى همچون تحقیق و توسعه و زیربنا­هاى توسعه ناکارآمد ، وابستگى به مقررات ویژه براى مجوز تامین
    شرکت­هاى چندملیتى، ناسازگارى این شرکت­ها در سهم بخش­هاى فناورانه پیشرفته­تر و موانع تجارى گزینشى و دیگر اشکال کنترل بازار توسط این شرکت­ها است.

     

    در پیمان نفت که میان ایالات متحده آمریکا ، کانادا و مکزیک بسته شد تئوریسین­هاى آمریکایى ادعا مى­کنند پیمان نفت و سایر پیمان­هایى از این دست ، در واقع نردبانى است که درصدر آن آمریکا قرار دارد . با دستیابى به فناورى پیشرفته و سرمایه بزرگ و دستمزد بالا براى نیروى کار داخلى و پس از آمریکا کشور­هایى مانند مکزیک و شیلى و برزیل قرار دارند که توانایى تولید
    کالا­هاى کاربر و تا حدودى سرمایه­بر را دارند و پس از آنها کشور­هایى که تنها مى­توانند با تولید موادخام از تولیدات دو گروه دیگر حمایت کنند. (جهانى­کردن فقر و فلاکت، گردآورى و ترجمه احمد سیف) آنها استدلال مى­کنند هر اندازه ایالات متحده آمریکا در دستیابى به فناورى پیشرفته­تر و تولیدات متکى بر فناورى اطلاعات جلوتر برود سایر کشور­ها را نیز به دنبال خود خواهد کشاند حال براى درک بهتر موقعیت خودروسازى ایران در جهان بد نیست اشاره اى به تاریخچه خودروسازى در ایران و جهان داشته باشیم. زیرا خودرو­سازى چنان چه بعداً خواهد آمد به علت سهم بالاى فناورى و سرمایه­برى فوق­العاده بیشتر از سایر صنایع در معرض تحولات جهانى بازار سرمایه و فناورى است.

    خودروسازى در جهان

    بیش از یک قرن از تولید انبوه خودرو در جهان سپرى شده است. در این سال­ها بسیارى کشور­هاى توسعه­یافته عطاى تولید خودرو را به لقایش بخشیده و به واردات آن پرداخته­اند. مثل کشور­هاى صاحب­صنعتى چون سوئیس، هلند، اتریش و... و یا کشور­هایى که صنایع خودروسازى خود را در اثر رقابت ناسالم شرکت­هاى فراملیتى وانهاده­اند مثل کارخانه «ولوو» فخر صنعت سوئد یا کارخانه «اپل» که پس از ادغام در جنرال موتورز آمریکا هم­اکنون با موجى از اعتصابات کارگرى نه تنها در پایگاه اصلى خود در شهر بوخوم آلمان بلکه در آلمان و در سراسر اروپا مواجه شده و در آستانه اخراج ۱۲ هزار کارگر آن قرار دارد.

     

    همچنین صنایع کشورهاى اروپاى شرقى، روسیه و هند و در مقابل بسیارى کشور­هاى در حال توسعه که در عطش خودرو­ساز­شدن و دست­یافتن به سهمى از بازار خودرو به بیراهه رفته و با مونتاژ این محصول افسون­گر و سر­هم­کردن آن در داخل دل­خوش­کرده­­اند و به این ترتیب در عمل چرخ شرکت­هاى عظیم چندملیتى را مى­چرخانند .
  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ

    فهرست:

    فهرست و عناوین

    صفحه

    مقدمه...................................................................................................

    1

    تاریخچه شرکت ایران­خودرو.........................................................................

    3

    طرح شماتیک ایران خودرو..........................................................................

    4

    روند تولید در شرکت ایران خودرو..................................................................

    5

    عوامل فیزیکی زیان­آور محیط کار..................................................................

    20

    بهداشت حرفه­ای......................................................................................

    21

    فیزیو­لوژی حرفه­ای (شغلی ).........................................................................

    22

    طب حرفه­ای یا پاتولوژی شغلی.....................................................................

    22

    مهندسی بهداشت ­حرفه­ای ( Occupational hygienist)..................................

    22

    اهداف کلی بهداشت حرفه­ای........................................................................

    23

    برنامه­های کلی و اجرایی بهداشت حرفه­ای در کارخانجات......................................

    26

    وظایف متخصصین بهداشت حرفه­ای...............................................................

    26

    صدا......................................................................................................

    27

    انواع صوت..............................................................................................

    27

    اثرات صدا بر انسان....................................................................................

    28

    بیماری­ها و عوارض ناشی از کار گوش..............................................................

    29

    اثر سرو­صدا روی کارگران............................................................................

    30

    روش­های اندازه­گیری و ارزیابی صدا................................................................

    31

    وسایل اندازه­گیری.....................................................................................

    33

    اندازه­گیری صدا به منظور آنالیز فرکانس...........................................................

    33

    کنترل صدا  (noise  control)...................................................................

    34

    انواع جاذب­های صوتی................................................................................

    36

    عوامل موثر در افت انتقال دیوار­ها...................................................................

    38

    ارتعاش..................................................................................................

    44

    ارتعاش انسانی.........................................................................................

    45

    انواع ارتعاش انسانی...................................................................................

    45

    اثرات ارتعاش...........................................................................................

    46

    اثرات ارتعاش تمام بدن...............................................................................

    47

    راه­های پیشگیری از بیماری­ها و عوارض ناشی از ارتعاش........................................

    48

    پرتو­ها...................................................................................................

    49

    ضایعات چشمی ناشی از پرتو مادون قرمز.........................................................

    50

    تدابیر احتیاطی در برابر تشعشات جوشکاری......................................................

    51

    روشنایی................................................................................................

    52

    تعاریف و اصطلاحات روشنائی.......................................................................

    53

    منابع نوری.............................................................................................

    53

    شدت روشنائی (Illumination)..................................................................

    54

    درخشندگی (Luminance).......................................................................

    54

    تباین  (Contrast)..................................................................................

    55

    واحد کمیت­های اندازه­گیری روشنائی..............................................................

    55

    عوامل موثر در میزان روشنایی فضای محیط کار.................................................

    55

    ویژگی لامپ­ها و ضریب بهره نوری.................................................................

    57

    ویژگی­های نور مطلوب و اثرات آن..................................................................

    57

    اهمیت روشنایی در کارگاه­ها........................................................................

    58

    اثرات روشنایی.........................................................................................

    59

    عوارض روشنائی نامناسب............................................................................

    61

    ویژگی­های روشنائی رضایت­بخش...................................................................

    62

    نکات مهم در طراحی روشنایی مصنوعی...........................................................

    63

    اصول روشنایی مناسب در محیط کار..............................................................

    63

    وسایل اندازه­گیری روشنایی..........................................................................

    64

    پیشنهادات جهت بهبود میزان روشنایی............................................................

    68

    استانداردهای ملی و بین­المللی......................................................................

    70

    گرما و سرما............................................................................................

    75

    دمای هوا (دمای خشک).............................................................................

    75

    دمای تر  Wet Bulb Temperature..........................................................

    76

    دمای تابشی Radiant Temperature.........................................................

    77

    رطوبت نسبی  Relative Humidity...........................................................

    78

    رطوبت­سنج چرخان Whirling Hygrometer...............................................

    78

    رطوبت­سنج مکشی ( نوع آسمن ) Assman Hygrometer ...............................

    79

    نقطه شنبم.............................................................................................

    79

    تبادل حرارت بدن با محیط..........................................................................

    79

    راه­های تبادل حرارت بین بدن و محیط............................................................

    80

    اختلالات ناشی از کار در سرما......................................................................

    81

    عوامل شیمیایی زیان­آور محیط کار.................................................................

    83

    آلاینده­های شیمیایی و تقسیم­بندی آنها...........................................................

    85

    تقسیم­بندی آلاینده­ها بر اساس حالت فیزیکی....................................................

    85

    تقسیم­بندی آلاینده­ها بر پایه اثر­های فیزیولوژیک................................................

    87

    راه­های ورود مواد شیمیایی به بدن.................................................................

    88

    راه­های دفع مواد شیمیایی...........................................................................

    89

    نکاتی در خصوص حد استاندارد مواد شیمیایی...................................................

    90

    استانداردها و واحدها..................................................................................

    90

    نحوه تعیین استاندارد­ها..............................................................................

    92

    استراتژی­های نمونه­برداری از آلاینده­های هوا.....................................................

    93

    مدت نمونه برداری باید چه مقدار باشد؟..........................................................

    94

    چند نمونه مورد نیاز است؟..........................................................................

    95

    نمونه­برداری باید در چه مرحله­ای از فعالیت­های شغلی انجام شود؟...........................

    95

    نمونه­برداری آنی ( Spot Sampling ).........................................................

    96

    نمونه­برداری مداوم ( Continious Sampling ).............................................

    96

    روش­های استاندارد نمونه­برداری ازآلاینده­های هوا با توجه  به نوع آلاینده...................

    97

    ظرف نمونه­برداری ( Sampler)...................................................................

    97

    دستگاه­های مکنده هوا (Air Aspirator Device)..........................................

    97

    وسایل اندازه­گیری حجم و شدت جریان( Volume , Air Flow Meter Devices).

    100

    سم شناسی صنعتی..................................................................................

    100

    سم.......................................................................................................

    100

    مسمومیت..............................................................................................

    100

    مسمومیت حاد (Acute intoxication )......................................................

    101

    مسمومیت مزمن (Chronic intoxication)..................................................

    101

    سموم عصبی ( Neurotoxins)...................................................................

    101

    سم­شناسی شغلی......................................................................................

    103

    سرنوشت فلزات در بدن..............................................................................

    105

    جذب...................................................................................................

    105

    توزیع...................................................................................................

    105

    تجمع...................................................................................................

    106

    دفع.....................................................................................................

    106

    آثار سمی فلزات در اعضای مختلف بدن..........................................................

    106

    سرطان­زایی فلزات در بدن...........................................................................

    110

    درمان مسمومیت با فلزات...........................................................................

    111

    سم­شناسی برخی از فلزات..........................................................................

    112

    سم شناسی گازها......................................................................................

    121

    خواص و اثرات گازها..................................................................................

    121

    گازهای خفقان­آور ساده..............................................................................

    121

    گازهای خفقان آور شیمیایی.........................................................................

    122

    گاز­های محرک.........................................................................................

    124

    مواد شیمیایی آلی سمی .............................................................................

    127

    آفت‌کشها..............................................................................................

    127

    تاریخچه استفاده از آفت‌کش‌ها......................................................................

    127

    انواع آفت‌کش‌ها.......................................................................................

    128

    تاثیر ترکیبات آلی سمی بر روی محیط زیست....................................................

    129

    حلال­های آلی..........................................................................................

    129

    مواجهه..................................................................................................

    130

    برآورد میزان مواجهه با حلال از طریق پرسش­نامه...............................................

    134

    مشکل حلال­های ترکیبی............................................................................

    134

    توزیع و ترانسفورماسیون ( تغییر )..................................................................

    135

    حفاظت از کارگران....................................................................................

    136

    اثر روی سیستم عصبی...............................................................................

    137

    سیستم اعصاب مرکزی...............................................................................

    139

    ناتوانی عصبی – روانی................................................................................

    142

    تستهای عصبی- رفتاری..............................................................................

    143

    سایر تست ها...........................................................................................

    144

    اثر حلال ها روی کلیه ها.............................................................................

    148

    اثر روی کبد............................................................................................

    151

    عوارض پوستی ناشی از حلال­ها.....................................................................

    155

    عوارض تولید مثلی ناشی از حلال­ها................................................................

    155

    سرطان زایی............................................................................................

    156

    ارزیابی بالینی..........................................................................................

    156

    اقدامات کنترلی جهت پیشگیری از عوارض ناشی از مواجهه با عوامل شیمیایی..............

    160

    عوامل ارگونومیکی زیان­آور محیط کار.............................................................

    163

    چکیده..................................................................................................

    164

    تعاریف ارگونومی.......................................................................................

    166

    تاریخچه ارگونومی.....................................................................................

    168

    شاخه­های دانش ارگونومی............................................................................

    169

    روانشناسی مهندسی..................................................................................

    169

    فیزیولوژی کار..........................................................................................

    169

    بیومکانیک شغلی......................................................................................

    169

    آنتروپومتری............................................................................................

    170

    چگونگی اجرای ارگونومی............................................................................

    172

    طراحی یک پست کار.................................................................................

    173

    وضعیت بدنی کارگر (ایستاده ، نشسته)............................................................

    174

    شکل­های مختلف کار ماهیچه­ای....................................................................

    176

    روش صحیح بلند کردن بار..........................................................................

    178

    نیروی انسانی و ویژگی های محیط کار.............................................................

    178

    ارگونومی و محیط کار................................................................................

    181

    اصول ارگونومی در صنعت............................................................................

    181

    فاکتورهای استرس در محیط­­های کار..............................................................

    182

    جنبه‌های اقتصادی ارگونومی........................................................................

    182

    انواع خستگی...........................................................................................

    183

    استرس سازمانی.......................................................................................

    183

    دلایل استرس‌های کاری..............................................................................

    183

    اثرات اضطراب در محیط کار.........................................................................

    185

    نقش تکنولوژی در محیط کار و زندگی.............................................................

    186

    بهداشت محیط کار....................................................................................

    187

    اهمیت آموزش.........................................................................................

    189

    نقش فرهنگ...........................................................................................

    190

    ویژگی­های محیط کار خوب.........................................................................

    191

    ارگونومی ، روشی علمی..............................................................................

    194

    محیط­های باز یا بسته؟................................................................................

    196

    حضور فناوری اطلاعات در محیط کار..............................................................

    199

    نقش مدیریت در کاهش یا افزایش خطاها و اشتباهات انسانی در محل کار چیست ؟.......

    201

    نتیجه گیری و پیشنهادات............................................................................

    202

    ایمنی و عوامل مکانیکی زیان­آور در محیط کار...................................................

    204

    مخاطرات ابزار­ها و ماشین­آلات......................................................................

    205

    ایمنی کار با اره رومیزی ( Table saw).........................................................

    206

    ماشین سنگ­زنی و دستورات ایمنی مربوط به آن.................................................

    207

    ماشین صفحه تراش...................................................................................

    208

    فرآیند صفحه­تراشی...................................................................................

    209

    حمل و نقل ، جرثقیل و تجهیزات بالا­بر............................................................

    210

    لوازم بالابرها : (زنجیر، مانع، طناب، قفل و زنجیر…)............................................

    211

    دستور العمل های ایمنی در کار با لیفتراک.......................................................

    213

    چه خطرات ایمنی و بهداشتی یک فرد جوشکار را تهدید می­کند؟.............................

    217

    آیا جوشکاری در درازمدت اثرات سوئی بر روی سلامتی جوشکار دارد؟.......................

    219

    چه اقدامات پیشگیرانه­ای را می­توان انجام داد؟....................................................

    220

    ایمنی نردبان...........................................................................................

    221

    نقش مدیریت در توسعه بهداشت حرفه­ای و ایمنی محیط کار..................................

    223

    اهمیت نقش مدیریت در توسعه بهداشت حرفه­ای................................................

    223

    نقش مدیریت در توسعه بهداشت حرفه ای و ایمنی..............................................

    224

    خط­مش گذاری........................................................................................

    224

    آیین‌نامه‌ پیشگیری‌ و مبارزه‌ با آتش­ سوزی‌ در کارگاه‌ها.........................................

    226

    فصل‌ اول‌ - وسایل‌ پیشگیری‌ و مبارزه‌ با آتش‌ سوزی‌............................................

    226

    ذخیره‌ آب‌..............................................................................................

    227

    لوله‌ها و شلنگ­های‌ آب‌ آتش­­نشانی.............................................................

    227

    استعمال‌ آب‌............................................................................................

    228

    دستگاه‌های‌ ثابت‌ آب­­پاش‌ خودکار و انواع‌ دیگر آن‌................................................

    229

    خاموش­­کننده‌های‌ دستی‌ و چرخ­­دار.................................................................

    229

    فصل‌ دوم‌ - وسایل‌ اعلام‌ خطر و تمرین‌های‌ مربوط‌ به‌ اطفاء حریق‌............................

    232

    تمرین‌های‌ تخلیه‌ ساختمان‌ در کلیه‌ کارگاه‌ها.....................................................

    233

    تمرین‌های‌ مبارزه‌ با حریق‌...........................................................................

    233

    شرکت‌ کارکنان‌ در مبارزه‌ با حریق‌..................................................................

    233

    فصل‌ سوم‌- انبار­کردن‌ و نگاهداری‌ مواد قابل‌ انفجار و مایعات قابل‌ اشتعال‌....................

    235

    مواد قابل‌ انفجار........................................................................................

    235

    مایعات‌ قابل‌ اشتعال‌...................................................................................

    235

    گازهای‌ فشرده‌.........................................................................................

    236

    ذغال‌ سنگ‌ - سلولویید و سایر اجسام‌ جامد شدید الاشتعال‌....................................

    237

    مواد بسته­­بندی‌ شده‌..................................................................................

    238

    استعمال‌ دخانیات‌.....................................................................................

    238

    فصل‌ چهارم‌ - از بین­ بردن‌ فضولات‌ و جمع­ آوری‌ فضولات‌......................................

    239

    از بین‌ بردن‌ فضولات‌..................................................................................

    239

    سوزاندن‌ فضولات‌......................................................................................

    240

    فصل‌ پنجم‌ - جلوگیری‌ از حوادث‌ ناشی‌ از صاعقه‌................................................

    241

    اتصال‌ زمین‌ در ساختمان‌.............................................................................

    242

    برق­­گیر و منضمات‌ آن‌................................................................................

    242

    صاعقه‌ شکن‌............................................................................................

    243

    بهبود عملکرد زیست محیطی در شرکت ایران خودرو............................................

    244

    عوامل بیولوژیکی زیان­آور محیط کار................................................................

    251

    آنتی­ژن..................................................................................................

    252

    موجودات اتوتروف.....................................................................................

    252

    آندوتوکسین............................................................................................

    253

    موجودات هوازی اختیاری............................................................................

    253

    باکتری گرم­مثبت......................................................................................

    253

    باکتری گرم­منفی......................................................................................

    253

    مایکوتوکسین..........................................................................................

    253

    ارگانیسم­های انگلی....................................................................................

    253

    ارگانیسم­های ساپروفیت..............................................................................

    253

    باکتری­ها................................................................................................

    254

    کلیفرم­ها................................................................................................

    257

    لژیونلاپنوموفیلا.........................................................................................

    257

    قارچ ها..................................................................................................

    258

    ویروس­ها................................................................................................

    259

    عوامل روانی زیان­آور محیط کار......................................................................

    260

    عوامل مرتبط با کار....................................................................................

    261

    تعارض گرایشی – اجتنابی...........................................................................

    264

    تعارض گرایشی – گرایشی...........................................................................

    264

    تعارض اجتنابی – اجتنابی............................................................................

    264

    تکنیک­های مقابله با استرس.........................................................................

    265

    بهداشت روانی درمحیط کار..........................................................................

    267

    بهداشت روانی چیست؟...............................................................................

    267

    چرا صحبت کردن در رابطه با بهداشت روانی مهم است؟.........................................

    268

    چرا به برنامه­های بهداشت روانی و شغلی نیازمندیم؟.............................................

    270

    ما با چه محدودیت­هایی روبرو هستیم؟.............................................................

    271

    برنامه­های کاربردی پیشنهادی برای دستیابی به بهداشت روانی شغلی.........................

    273

    مدیریت خستگی و استرس درمحیط کار...........................................................

    273

    حقایقی در مورد استرس..............................................................................

    275

    عوامل ایجاد استرس...................................................................................

    275

    چه چیزی استرس مضر را ایجاد می­کند؟..........................................................

    276

    نشانه­های استرس......................................................................................

    277

    پیشگیری از استرس...................................................................................

    278

    مسئولیت مدیریت استرس............................................................................

    280

    وسایل حفاظت فردی..................................................................................

    281

    بهداشت محیط.........................................................................................

    306

    مسمومیت غذایی چیست؟...........................................................................

    307

    غذاهای آلوده...........................................................................................

    307

    مسمومیت باکتریایی..................................................................................

    307

    سالمونلا.................................................................................................

    308

    اسکریچا­کولی...........................................................................................

    308

    کلسترودیوم بوتولینوم (بوتولیسم)...................................................................

    309

    کامپیلوباکتر جیجونی (کامپیلوباکتریوسیس)......................................................

    309

    لیستریا مونوسیتوژن (لیستریوسیس)...............................................................

    310

    توکسوپلاسما گوندی (توکسوپلاسموسیس)........................................................

    310

    تریچینلا اسپیرالیس (تریچینوسیس)...............................................................

    311

    راه­های پیشگیری......................................................................................

    311

    MSDS (  Material Safety Data Sheets)..............................................

    313

    مشخصات کارت­های  MSDS......................................................................

    314

    مسئولیت­های توزیع­کننده یا تحویل­دهنده ماده شیمیایى.......................................

    318

    مسئولیتهای کارفرمایان...............................................................................

    319

    گزارش کار..............................................................................................

    321

    منابع

     

    منبع:

    مهندسی صدا و ارتعش – گل­محمدی – انتشارات دانشجو – دانشگاه تهران 1378

    صدا و ارتعش – مهندس رنجبریان – عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید­بهشتی

    مهندسی روشنایی کلهر – حسن – شرکت سهامی انتشار

    شناسایی عوامل شیمیایی محیط کار – قاسم­خانی – مهدی – انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی تهران 1368

    سم­شنایی صنعتی جلد اول – ثنایی – غلامحسین – دانشگاه تهران 1375

    ایمنی در صنعت – مهنرسی رجبی – ابراهیم – انتشارات تهران 1369

    مدیریت ایمنی و بهداشت کاردکتر کاکویی – حسین 1379

    آیین­نامه حفاظت و بهداشت – موسسه کار و تامین اجتماعی 1379

    ایمنی - مهندس شیخی – حمیر رضا 1378

    خطرات حریق مواد شیمیایی – رزمیان فر – مهندس پرویز – انتشارات جزیره 1375

    سیستم­های اعلام­کننده حریق – هوشنگ شریف زاده – انتشارات انوار تهران 1375

    سیستم­های اطفاء­کننده حریق – مهندس قلی زاده 1378

    مکانیک بدن و اصول طراحی ایستگاه عبدلی ارمکی – محمد امید مجد – 1378

    فصلنامه تخصصی بهداشت حرفه­ای – فراسو

    کتاب کلیات بهداشت حرفه­ای – دکتر چوبینه و مهندس امیرزاده

    بیماری­های ناشی از کار دکتر عقیلی نژاد

    مهندسی ایمنی مهندس ایرج محمد فام- ایرج – نشر فن­آوران

    بهداشت حرفه­ای  - آرام تیرگر و علیرضا کوهپایی و تیمور الهیاری و ایرج علیمحمدی

    دکتر رضا نجف‌بیگی، مقاله نقش تکنولوژی در محیط کار و زندگی (روزنامه اعتماد)

     توصیه‌های بهداشتی، آلودگی‌های صوتی در محیط کار، مرضیه حاجی محمدی

     چگونه بر استرس در محیط کار غلبه کنیم؟ www.birtak.com

     راه‌های کاهش عصبیت در محیط کار www.imi.ir

     شرایط محیط فیزیکی و رفتار کار- فیض‌الله رحیمی، کارشناس ارشد روانشناسی

     وبلاگ جامعه بهداشت و درمان www.Irteb.com

    راهنمای مشاغل – جوشکاری – دایره المعارف ایمنی و بهداشت - چاپ چهارم 1998 صفحات 103،34 - 103،33)

    چوبینه، علیرضا و دیگران. 1378. ارگونومی در عمل. تهران: مرکز

    رشیدی، رجب. 1373. ارگونومی. مجله صنعت و ایمنی 35

    دانشگاهی ساندرز، مارک، اس. و دیگران. 1378. ارگونومی. ترجمه محمدرضا افضلی. تهران: علوم

    سایت سازمان کاروآموزش فنی وحرفه ای قزوین

    www.dadvar.blogfa.com/post-51.aspx  

    حبیبی، احسان­الله. 1377. ارگونومیک شغلی ( دستیابی و ارتقاء سطوح ایمنی و بهداشت از طریق طراحی محیط کار. مجله صنعت و ایمنی 63.

    .ساندرز، مارک، اس. و دیگران. 1378. ارگونومی. ترجمه محمدرضا افضلی. تهران: علوم دانشگاهی.

    صادقی نائینی، حسن. 1379. اصول ارگونومی در طراحی سیستم­های حمل دستی کالا، تهران: آسانا.

    .صادقی نائینی، حسن. 1377. شیوه­های عملی ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی، بخش کاربرد اصول مهندسی فاکتورهای انسانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    .طاهری، شهنام. 1376. کارسنجی و روش­سنجی، تهران: آروین.

    فروزانفر، بهزاد. 1378. ارگونومی چیست. روش 46.

    .فقیه، نظام­الدین. 1377. شیوه­های عملی ارتقاء بهره­وری نیروی انسانی، بخش                                                                                                                                                                                               ارگونومی در طراحی و مدیریت محیط کار. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولت

    فیزنت، استیفن. 1375. انسان، آنتروپومتری، ارگونومی و طراحی. ترجمه علیرضا چوبینه و دیگران. تهران: مرکز.

    کارزار جدِی، رضا. 1379. نقش ارگونومی و تاثیر آن در مقدار تولید ( مطالعه موردی: شرکت فرآورده­های- غذایی گل­بهان ). پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی گرایش تولید، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.

    هلاندر، مارتین. 1375. مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید (ارگونومی). ترجمه علیرضا چوبینه. شیراز: راهبرد.

    هفته نامه معدن و توسعه - شماره 155    

    Hunchinson and Dale. New Horizons for Human Factors in Design. Mc Graw-Hill.

    Sanders, M., and Mc Cormick, E. 1998. Human Factors Engineering in Design.

    W.H.O. 1978. A Training Guige for Community Health Workers in Occupational Health. New York: Wiley.

    www.salamat.ir

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی بررسی اثرات کلینیکی بنزن بر سیستم عصبی کارگران در سالن رنگ
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت