گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد)

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 3821
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مواد و متالورژی
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد)

    مشخصات فیزیکی

    آلومینیم یکی از عناصر گروه سدیم در جدول تناوبی است که با تعداد پروتون 13 و نوترون 14 طبقه بندی الکترونی آن به صورت زیر می باشد :

    (1S2);(2S2)(2P6);(3S2)(3P1)                                   

    که در نتیجه می توان علاوه بر ظرفیت 3 ، ظرفیت 1 را نیز در بعضی شرایط برای آلومینیم در نظر گرفت .

    آلومینیم از یک نوع ایزوتوپ تشکیل شده است و جرم اتمی آن در اندازه گیری های فیزیکی 9901/26 و در اندازه گیری های شیمیایی 98/26 تعیین گردیده است . شعاع اتمی این عنصر در 25 درجه سانتی گراد برابر 42885/1 آنگسترم و شعاع یونی آن از طریق روش گلداسمیت برابر A57/0 بدست آمده است که در ساختمان FCC و بدون هیچ گونه تغییر شکل آلوتروپیکی متبلور می شود .

    مهمترین آلیاژ های صنعتی و تجارتی آلومینیم عبارت از آلیاژ های این عنصر و عناصر دوره تناوبی سدیم مانند منیزیم ، سیلیسیم و عناصر دوره وابسته تناوب مانند مس و یا آلیاژ های توام این دو گروه است .

    (Al-CuMgSi);(Al-CuMg);(Al-SiMg);(Al-Cu);(Al-Si);(Al-Mg)

    سیلیسیم و منیزیم با اعداد اتمی 14 و12 همسایه های اصلی آلومینیم         می باشند و بسیاری از کاربرد های تکنولوژیکی آلومینیم بر اساس چنین همسایگی استوار است .

    ثابت کریستالی آلومینیم A0414/4 = a  و مطابق شرایط فیزیکی قطر اتمی آن 8577/2 = dAl می باشد . بدیهی است حلالیت آلومینیم به نسبت زیادی به قطر اتمی بستگی دارد و مطابق آنچه در مباحث متالوژی فیزیکی بیان       می گردد ، اختلاف قطر اتم های حلال و محلول نباید از 15 % تجاوز نماید ، در حالی که شکل ساختمانی و الکترون های مدار آخر نیز در این حلالیت بی تاثیر نیستند .

    مشخصات ریخته گری و ذوب

    آلومینیم و آلیاژ های آن به دلیل نقطه ذوب کم و برخورداری از سیالیت بالنسبه خوب و همچنین گسترش خواص مکانیکی و فیزیکی در اثر آلیاژ سازی و قبول پدیده های عملیات حرارتی و عملیات مکانیکی ، در صنایع امروز از اهمیت زیادی برخور دارند و روز به روز موارد مصرف این آلیاژ ها توسعه می یابد . عناصر مختلف مانند سیلیسیم ، منیزیم و مس در خواص ریخته گری و مکانیکی این عنصر شدیداً تأثیر می گذارند و یک رشته آلیاژ های صنعتی پدید می آورند که از مقاوت مکانیکی ، مقاوت به خورندگی و قابلیت ماشین کاری بسیار مطلوب برخوردارند . قابلیت جذب گاز و فعل و انفعالات شیمیایی در حالت مذاب از اهم مطالبی است که در ذوب و ریخته گری آلومینیم مورد بحث قرار می گیرد .

     تقسیم بندی آلیاژ ها

    آلیاژ های آلومینیم در اولین مرحله به دو دسته تقسیم می گردند :

    الف ) آلیاژ های نوردی (Wrought Alloys) که قابلیت پزیرش انواع و اقسام کارهای مکانیکی ( نورد ، اکستروژن و فلز گری ) را دارند .

    ب ) آلیاژ های ریختگی (Casting   Alloys) که در شکل ریزی و ریخته گری های آلومینیم با گسترش بسیار مورد استفاده اند . آلیاژ های نوردی که در مباحث شکل دادن فلزات مورد مطالعه قرار می گیرند از طریق یکی از روش های شمش ریزی (مداوم ، نیمه مداوم ، منفرد ) تهیه             می گردند و پس از قبول عملیات حرارتی لازم ، تحت تاثیر یکی از زوش های عملیات مکانیکی به شکل نهایی در می آیند .

    آلیاژ های ریختگی آلومینیم که مورد بحث این پروژه نیز می باشند از طرق مختلف ریخته گری ( ماسه ای ، پوسته ای ، فلزی و تحت فشار )شکل         می گیرنند و مستقیماً و یا بعد از عملیات حرارتی ( در صورت لزوم )در صنعت استفاده می شوند .

    در مورد آلومینیم و سایر آلیاژ ها کشور های مختلف استاندارد های متفاوتی به کار می برند که مشخصه درجه خلوص و یا میزان نا خالصی ها و سایر ترکیبات آلیاژ می باشد . استاندارد آلیاژ های آلومینیم علاوه بر مشخصه های ارقامی که در جداول 1 و 2  درج گردیده است به کمک رنگهای اصلی نیز آنجام می گیرد . نمونه چنین رنگهایی در استاندارد انگلیسی عبارت است از :

    آلومینیم خالص                                      رنگ سفید

    آلومینیم مس                                       رنگ سبز

    آلومینیم منیزیم                                    رنگ سیاه

    آلومینیم مس نیکل                             رنگ قهوه ای

    آلومینیم روی مس                              رنگ آبی

    آلومینیم سیلیسیم (منیزیم )                      رنگ زرد

    آلومینیم سیلیسیم ( مس )                       رنگ قرمز 

    در ایران متأسفانه هنوز استانداردی برای صنایع آلومینیم بکار نمی رود و به رابطه کارخانه با کشور های مختلف سیستم های متفاوت انگلیسی ، امریکایی ، بلژیکی و غیره بستگی دارد. مقایسه استاندارد های مختلف جهانی تقریباً مشکل و در مورد آلیاژ های ریختگی نیز با اندک تفاوت چنین مقایسه ای آمکان پذیر می باشد .

    آلیاژ سازها (Hardeners)

    این عناصر که به نام های Temper  Alloys و Master  Alloysنیز نامیده می شوند به مقدار زیادی در صنایع ریخته گری آلومینیم به کار           می روند ، زیرا آلومینیم با نقطه ذوب کم اغلب قادر به ذوب و پذیرش مستقیم عناصر با نقطه ذوب بالا نیست (مس 1083 درجه ، منگنز 1244 درجه ، نیکل 1455 درجه ، سیلیسیم 1415 درجه ، آهن 1539 درجه و تیتانیم 1660درجه سانتی گراد ) . همچنین عناصر دیگری که نقطه ذوب بالا ندارند ، دارای فشار بخار وشدت تصعید و اکسیداسیون می باشند که در صورت استفاده مستقیم درصد اتلاف این عناصر شدیدا افزایش می یابد          ( منیزیم ، روی ) . ترکیب شیمیایی و نقطه ذوب بعضی از آلیاژ ها که در صنایع آلومینیم به کار می رود .مشخصات متالوژیکی آلیاژ ها در فصل جداگانه ای مورد مطالعه قرار خواهد گرفت . تهیه آلیاژ ساز ها معمولا در کار گاههای ریخته گری نیز انجام می گیرد در این مواقع اغلب روش های زیر مورد استفاده است .

    معمولا قطعات عنصر دیر ذوب را ریز نموده و در فویل های الومینیمی پیچیده و یا در شناور های گرافیتی قرار داده ودر داخل مذاب الومینیم (800 درجه تا 850 درجه تحت فلاکس )فرو می برند و سپس آن را به هم میزنند.

    در بعضی موارد ودر صورت امکان از دو کوره ذوب استفاده می نمایند و بعد از ذوب دو عنصر ،آن ها را باهم مخلوت میکنند. این عمل در مورد اجسامی که تا 1100 درجه سانتی گراد نقطه ذوب دارند مقرون به صرفه است ولی در مورد عناصر با نقطه ذوب بالا عملا مشکلاتی را فراهم میکند.

    در جریان ذوب وساخت الیاژ وتنظیم شارژ علاوه بر مشخصات ترکیبی الیاژ بایستی میزان اتلاف در جریان ذوب که به نوع کوره ،روش ذوب وروش تصفیه بستگی دارد ،مورد توجه قرار گیرد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد)

    فهرست:

    مقدمه

    مشخصات فیزیکی                                                          1

    مشخصات ریخته گری ذوب                                              2

    تقسیم بندی آلیاژها                                                         3

    آلیاژسازها (Hardeners)                                                     7

    کنترل ترکیب                                                                10

    برگشتی ها و قراضه ها                                                    12

    گاززدایی Degassing                                                        17

    اکسیژن زدایی                                                                20

    احیاء کننده ها                                                               21

    فلاسک های گازی                                                          23

    تصویه : فیلتر کردن                                                         25

    جوانه زاها    Grainrefiners                                                27

    آلومینیوم مس                                                                33

    تولید آلیاژ                                                                    36

    آلومینیوم – سیلیسیم                                                         37

    تولید آلیاژ                                                                    38

    ماهیچه                                                                        40

    - قسمت ماهیچه سازی                                                    42

    - قسمت ریخته گری                                                      43

    -سالن ویبراسیون                                                           45

    -مراحل سنگ زنی و تراشکاری                                         46

    -تست عملیات حرارتی                                                   46

    -کوره aging                                                                47

    -قسمت کنترل                                                              48

    -مرحله شستشو                            

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), دانلود کارورزی گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), گزارش کارورزی گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), پروژه کارورزی گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), کارورزی در مورد گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد), گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات ایمن کار ( فرد)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت