گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام

تعداد صفحات: 25 فرمت فایل: word کد فایل: 4061
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۱۲,۶۰۰ تومان
قیمت: ۷,۴۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام

    مقدمه

    این کارخانه در سال 1385 تأسیس شده و هم اکنون با دستگاههای تمام اتوماتیک در حال بهره برداری ما باشد.کارخانه بهنام جام در شهرک صنعتی تربت جام در چهار کیلومتری تربت جام با مدیریت جناب آقای حمید مغنی باشی احداث شده است. ظرفیت تولید این کارخانه 100 تن در روز بوده و همچنین در حال حاضر در هر روز مقدار 5 تن شیر را دریافت کرده و به محصولاتی نظیر شیر پاستوریزه و ماست و غیره تبدیل می کند.

    در حال حاضر ( آذر ماه 1386 ) محصولات این کارخانه شامل شیر یارانه ای، آزاد، شیر مدارس در بسته های 10 گرمی و همچنین ماست و خامه می باشد، و تا پایان سال خط تولید دوغ، پنیر uf و کرده را نیز راه اندازی خواهند کرد. این کارخانه دارای 8 کارگر و 1 مسئول آزمایشگاه و 1 مدیر فنی و همچنین افراد مجرب قادر مدیریت می باشد.

    مساحت کل کارخانه ده هزار متر مربع بوده و مساحت سالن های تولید و مورد استفاده دو هزار متر مربع می باشد.

    دستگاه های مورد استفاده در این کارخانه 85 درصد داخل کارخانه و 15 درصد آن از خارج کشور تهیه شده است.

     

    خط تولید های کارخانه بهنام جام

    الف: خط تولید شیر پاستوریزه و هموژنیره

    ب: خط تولید ماست

    ج: خط تولید کره

     

    الف: خط تولید شیر پاستوریزه و هموژنیزه

    قبل از تحویل شیر خام توسط دامدار به کارخانه تعدادی دز نمونه برداری هایی باید روی شیر خام انجام شود که در قسمت آزمایشات توضیح خواهیم داد.

    پس از تحویل گرفتن شیر خام آن را از صافی های آشغال گیر گذرانده و صاف می کنند و پس از عبور از پلیت سرما زا آن را به 4 درجه سانتی گراد می رسانند و با همین دما در مخازن شیر نگهداری می کنند، شیر از مخازن نگهداری شیر به قسمت پاستوریزاتور هدایت می شود. در این قسمت شیر ابتدا به بالاستانک رفته و از آنجا به ؟؟؟؟ گرم کننده هدایت می شود تا دمای آن به 85-80 درجه سانتی گراد برسد. پس از آن شیر به دِرتور منتقل شده و کار این دستگاه گرفتن بوی شیر می باشد و پس از گرفتن بوی شیر به دستگاه هموژانیزاتور منتقل شده و پس از هموژناسیون کردن شیر به سپراتور یا خامه گیر منتقل می شود. در این قسمت چربی گرفته شده و به حد نصاب 5/2 درصد می رسد. سپس شیر را به پلیت سرد کننده منتقل کرده تا دمای آن به 4 درجه سانتی گراد برسد.

    پس از پاستوریزاسیون و هموژیناسیون شیر با استفاده از جعبه تنظیم، شیر را به قسمت های مربوط به بسته بندی و یا هر گونه محصول تولید می فرستند( بسته به نوع استفاده از شیر که می خواهد به محصولاتی نظیر ماست، پنیر، و ... تبدیل و یا به صورت شیر بسته بندی شود منتقل می کنند.)

    پس از بسته بندی شیر در بسته های مختلف آن را به سردخانه منتقل کرده تا برای ورود به بازار آماده شوند.

     

    ب) خط تولید ماست

    تمام مراحل خط تولید ماست تا قبل از پاستوریزاسیون و هموژینیزاسیون طی می شود اما دمای ورودی و خروجی تفاوت دارد بدین شرح که در پاستوریزاسیون شیری که می خواهند از آن ماست تولید کنند شیر ورودی تا 90 درجه سانتی گراد می شود و با دمای 45 درجه سانتی گراد به سمت مخزن هدایت می شود. در مخزنی افزودنی های مجاز ماست نظر نشاسته، آگار آگار و ... و مایه ماست که همان باکتری های مولد اسیدلاکتیک یعنی استرپتوکوکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس می باشد اضافه می شود و با استفاده از همزنی که داخل مخزن وجود دارد، این مواد با شیر مخلوط شده و به سمت دستگاه بسته بندی ماست هدایت می شوند.

    البته نکته مهم در این رابطه این است که در حین کار نباید دمای شیر کاهش و یا افزایش پیدا کند زیرا در صورت افزایش دمای شیر موجب ترش شدن ماست و در صورت کاهش دمای شیر سبب تشکیل نشدن ماست ( نبستن ماست ) می شود.

    پس از بسته بندی شیر مایه زده شده است آن را باید به گرمخانه برده و به مدت 5 ساعت در دمای 45 درجه سانتی گراد و یا 8 ساعت در دمای 33 درجه سانتی گراد نگهداری می شود و پس آن را به سردخانه منتقل کرده و پس از مدت معین آماده ورود به بازار می شود.

    البته باید توجه داشت که فاصله دستگاه بسته بندی و گرمخانه و همچنین گرمخانه تا سردخانه نباید زیاد باشد که دمای ماست تغییر کند و یا پس از خروج ماست از گرمخانه نباید ماست زیاد تکان بخورد که موجب نبستن و یا شل شدن ماست شود. در کارخانه بهنام جام 5 عدد کارخانه در نزدیکی هم تعبیر شده که این گرمخانه ها توانایی سرد شدن را نیز دارند که مسئول فنی خط تولید 3 عدد از این گرمخانه ها را تبدیل به سردخانه کرده و 2 عدد هم به عنوان گرمخانه استفاده می شود.

     

    ج) خط تولید خامه

    تعریف: تراکم گریچه های چربی شیر را خامه گویند.

    نظر به اینکه خامه کاربردهای فراوانی در صنایع غذایی دارد با توجه به نوع کاربردی که دارد از نظر درصد چربی متغییر می باشد و همین امر باعث شده است که تعریف جامع و استاندارد از خامه نتوان بدست آورد.

    در کارخانه بهنام جام خامه زده شده تولید می شود به این ترتیب که این خامه دارای 30 تا 40 درصد چربی می باشد.

    ابتدا خامه در حرات 60-55 درجه سانتی گراد قرار گرفته پس به مدت 20 ثانیه در دمای 94 درجه سانتی گراد پاستوریزه می شود خنک شده و بسته بندی می گردد.

    ضمناً خامه ای که برای قنادی استفاده می شود مقداری شیرین شده و به نسبت 60 به 40 تهیه می شود( به سفارش قنادی های تربت جام ) و در بسته های پلاستیکی ( فله ای ) بسته بندی می شود.

     

    انواع محصولات کارخانه بهنام جام

    الف) انواع شیر تولیدی

    1- شیر یارانه ای :

    این شیر در بسته های یک لیتری تولید شده و چربی آن 5/2 درصد می باشد و تقریباً در هر روز دو هزار عدد معادل 2 تن تولید می شود که به مشهد فرستاده می شود.

    2- شیر آزاد:

    این شیر نیز در بسته های یک لیتری تولید شده و چربی آن 5/2 درصد می باشد و تقریباً در هر روز سیصد عدد تولید می شود که برای مصرف تربت جام و تایباد است.

     

    ب) انواع ماست

    1- ماست کم چرب:

    این ماست دارای 5/2 درصد چربی می باشد و دارای بافت سفت و شیرین که در 2 وزن بسته بندی می شود.

    الف) ماست 100 گرمی: این ماست در بسته های 100 گرمی بسته بندی می شود.

    ب) ماست 900 گرمی: این ماست در بسته های 900 گرمی بسته بندی می شود.

     

    ج) انواع خامه

    1- خامه زده شده ( مصرف قنادی )

    این خامه به نسبت 60 به 40 تولید شده و برای مصرف قنادی های تربت جام مورد استفاده قرار می گیرد.

    خصوصیات گرمخانه و انواع آن

    مساحت : 54 متر مربع

    دما: 45 درجه سانتی گراد

    ظرفیت : مساحت 900 گرمی 900 عدد، ماست 100 گرمی 000/2 عدد

    تعداد: 5 عدد

    کاربرد: جهت نگه داشتن ماست در دمای 45 درجه سانتی گراد و بستن آن و همچنین قابل تبدیل به سردخانه نیز می باشد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی تولید شیر در کارخانه شیر بهنام جام
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت