پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: word کد فایل: 4120
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات

    مقدمه

    در این گزارش باتوجه به زمان مربوط به کارآموزی مراحل، آماده سازی برای ساخت و قالبندی و آرماتور بندی و بتن ریزی سقفها، تیرها و ستونها انجام شده است.

    روش ارائه این گزراش به این صورت است که در بخشهایی مستقل تحت عناوین مصرفی کلی پروژه آرماتورگذاری، قالبندی، بتن ریزی و اجرای سقف آورده شده است.

    این کار به دلیل حفظ پیوستگی مطالب کارهای مختلف است مثلاً در قالبندی می‌توان به قالبها، قالبهای ستونها، تیرها و سقف و … جدا جدا اشاره کرد که پیوستگی و نظم مطالب به هم می خورد ولی با بیان کامل ان در یک فصل همه مطالب در یکی آورده شده است.

    بدیهی است که ابتدا تیر یا ستون (و یا تیرچه) ساخته شده سپس در محل مرود نظر قرار داده شده، بعد قالبندی می کنیم، سپس بتن ریزی و بعد قالب برداری لذا با عنایت به دلیل فوق این گزارش به صورت بخشهای مستقل ارائه می شود.

     

    فصل اول

    معرفی پروژه

    معرفی کلی

    این ساختمان با کارفرمای شخصی و کاربری مسکونی در زمینی به مساحت سند برابر 200 مترمربع و مساحت پس از اصلاحی 187 مترمربع در سه طبقه و همراه با زیرزمین و پیلوت بنا شده است. اسکلت سازه به صورت بتنی است.

    سه طبقه بصورت پلان معماری تیپ و هر یک به مساحت 9/106 مترمربع بنا شده است. در زیرزمین چهار انباری همراه با تاسیسات حرارتی جمعاً به مساحت 2/125 مترمربع قرار دارد.

    در طبقه همکف (پیلوت) سه واحد پارکینگ در نظر گرفته شده است. زمین به صورت مستطیل کامل بوده و طول و عرض ان به ترتیب 70/18 و 10 متر است.

    این ملک در زمین جنوبی واقع است و از طرف چپ و راست و کوچه پشتی توسط همسایه محصور گردیده است.

     

    مشخصات فنی

    کلیه این مشخصات براساس نقشه های اجرایی سازه بیان شده است.

    بتن

    بتن مصرفی در شالوده ها و کلیه عناصر سازه ای از قبیل تیرها و ستونها و سقف از نوع B 300 است.

    مقاومت فشاری بتن 28 روزه ، 300 کیلوگرم بر سانتی مترمربع است روی نمونه‌های مکعبی به ابعاد cm10* cm20* cm20.

    مقاومت 28 روزه حداقل روی نمونه های سیلندری 250 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع بروی نمونه سیلندری به ابعاد: قطر 6 اینچ و ارتفاع 2 اینچ.

    عیار سیمان در بتن حداقل 350  کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب بتن.

    بتن مگر مصرفی در زیر پی ها می بایستی دارای حداقل دارای 150 کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب بتن باشد.

    سیمان مصرفی از نوع سیمان مصرفی تیپ I است. مگر اینکه آزمایشگاه معتبر سیمان نوع دیگری را پیشنهاد کند.

    آب مورد استفاده در بتن باید مطابق مشخصات منتشر شده از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد.

    آب، مصالح سنگی و طرح اختلاط (Mix Design) باید مورد تأیید آزمایشگاه معتبر باشد.

    سطوحی که به علت قطع بتن ریزی بوجود می آید باید :

    الف) محل آن دقیقاً با نظر مهندس ناظر انتخاب شود.

    ب) قبل از بتن ریزی مجدد مسطوح تماس کاملاً پاک و مرطوب شده و با دوغاب سیمان پرمایه آغشته گردد.

    استفاده از هرگونه مواد اضافی در بتن (Admixtures) فقط با موافقت کتبی مهندس ناظر مجاز است.

    از بتنهای ساخته شده برای اجرا باید روزانه حداقل 2 نمومنه مکعبی و یا سیلندری با نظر مهندس ناظر تهیه و توسط آزمایشگاه معتبر مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه به دستگاه نظارت ارائه شود.

    حداقل پوشش روی میلگردها به قرار زیر است:

     

    الف) برای پی‌ها و سایر اعضای اصلی سازه که در تماس مستقیم با زمین هستند 5
    /7‌ سانتی متر.

    ب) اگر پس از قالب برداری سطوح بتن در مصرفی هوا هستند. 5 سانتی متر

    ج) برای دال ها و دیوارها که مستقیماً در معرفی زمین و هوا نیستند. 3 سانتی متر

    قالبها

    قالبهای بایستی طوری ساخته شدند که در موقع بتن ریزی به صورت استوار در محل خود باقی مانده و از نفوذ شیره بتن به خارج جلوگیری کنند.

    آرماتور ها

    کلیه میلگردها از نوع (A-III) آجدار با حد جاری شدن 4000 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است.

    تمامی آرماتورها باید به صورت سرد خم شوند.

    در شالوده ها سفره زیرین آرماتور باید به کمک قطعات ماسه سیمان که با مفتولهای نرم به میلگردها بسته می شوند یا زیرسیریهای پلاستیکی از کف قالب بالاتر نگهداشته شده.

    آرماتورهای شناژ باید حداقل cm 50 داخل فونداسیون ادامه یابد.

    معرفی سیستم سازه‌ای

    این ساختمان به صورت اسکلت بتنی ساخته شده است.

    در هر دو جهت قالبتهای قسمتی هستند.

    سیستم سقف این پروژه از نوع تیرچه بلوک است.

     

    فصل دوم

    آرماتورگذاری

    حمل و تخلیه و انبار کردن میله گردها

    در این پروژه باتوجه به محل یک جادو یک موسسه کلیه میلگردهای موردنیاز در پروژه و در اختیار داشتن محل دپوی مناسب میله گردها، کلیه میلگردهای خریداری شده توسط یک دستگاه تریلر کفی به محل کارگاه حمل شد.

    در هنگام تخلیه میلگردها باید توجه داشته باشیم که ضمن صدمه وارد نشدن به کارگران، خود میلگردها نیز صدمه نبیند.

    برای انجام عمل تخلیه از دیلم استفاده شده بود که برای اهرم کردن در زیر میلگرد و تخلیه تک تک میلگردها بهره گرفته شود.

    برای تخلیه میلگردها با دیلم بوسیله چند عدد الوار سطح شیبدرای از کفی تا روی زمین ایجاد کردیم تا میلگردها بتوانند بغلتند و در نتیجه افتادن روی زمین آسیب نبینند.

    در دپوی میلگردها چهار مورد حائز اهمیت است.

    1. سهولت تشخیص میلگردها از هم

    2. جلوگیری از کج شدن میلگردها

    3. جلوگیری از خورده شدن میلگردها

    4. سهولت برداشتن میلگردها و حمل آن به محل موردنیاز

    باتوجه به زمان حضور بنده در این پروژه، در هنگام انجام این مرحله امکان کسب این اطلاعات نبود که این نکات با لطف مهندس ناظر محترم پروژه در اختیارم قرار گرفت که در این مقال عرضه شد.

    برش میلگرد

    در هر مرحله که نیاز به استفاده از آرماتور داریم باید عمل بریدن آن انجام شود. مثلاً‌ در تیرها و ستونها و … که به شرح زیر این عمل را انجام می دهیم.

     

    میلگردهایی که طبق جدول آرماتور (Reinforcment Schedule) در اعضای
    بتن آرمه بکار می روند دارای طول و شکل مشخصی هستند. طولهای مزبور باید از یک شاخه 12 متری بریده شوند. به همین دلیل بهتر است طول میلگردهای مورد استفاده در اعضا، به نحوی باشند که بر 12 قابل تقسیم باشند. یعنی طولهایی برابر 2/1 و 2 و 4/2 و 3 و 4 و 6 متر داشته باشند تا به این ترتیب مقدارا فت و ریز به حداقل برسد.

    قبل از بریدن میلگردها به طول لازم، باید آنها را روی میز آرماتوربندی که طول آن تقریباً‌ 9 متر و عرضش در حدود 1 متر است قرار داده و با گچ طولهای لازم را علامت‌گذاری کرد. برای بریدن میلگردهای تا قطر 12 میلیمتر می توان از قیچیهای دستی آرماتوربندی استفاده کرد. میلگردهای با قطر بیشتر تا 12 میلیمتر با قیچیهای اهرم داری که روی یک پایه پیچ می شوند بریده می شوند.

    خم کردن میلگردها

     

    میلگردهای آرماتور باید طبق نقشه اجرایی خم شوند. آرماتورهای با قطر کمتر از
    12 میلیمتر را می توان به کمک آچارهای به شکل F که با جوش دادن دو قطعه میلگرد 5 سانتیمتری به فاصله 5 سانتیمتر از هم به یک میلگرد بلند هم قطر درست می شوند بطور دستی خم کرد. ولی میگردهای به قطر بیش از 12 میلیمتر بهتر است بطور مکانیکی و با عبور از دستگاه مجهز به فلکه خم شوند.

    میگلردها باید به آهستگی خم شوند. سرعت خم کردن میلگرد بستگی به نوع فولاد و درجه حرارت محیط دارد.

    وصله کردن میلگرد ها

    در بعضی از موارد لازم است که میلگردها به هم وصله شوند. بطور کلی وصله کردن به سه روش، پوششی (اورلب)، مکانیکی و جوشی انجام می شود.

    در این پروژه ها از روش پوششی استفاده کردیم.

    در این روش در محل وصله دو آرماتور را به گونه ای کنار هم قرار می دهیم که در طول معینی (طول وصله) که توسط مهندس محاسب، محاسبه شده و در نقشه اجرایی آمده است روی هم قرار گیرند.

    طول اورلب برحسب کششی و یا فشاری بودن میلگرد، قطر، و شکل، حد جاری شدن در آئین نامه آبا ذکر شده است.

    تمیز کردن میلگردها

    میلگردها و آرماتوربندی ساخته شده نباید به خاک و گل و روغن و گریس و … آلوده بوده و زنگ زده باشد. برای رفع این مورد از برس زدن سطح میلگردها استفاده کرد.

    حمل، نصب و استقرار میلگردها

    آرماتورها باید به محل مذکور در نقشه‌های اجرایی حمل شده و مستقر و تثبیت گردند به نحوی که در حین بتن ریزی یا سایر عملیات ساختمانی جابجا نشود. میگلردها باید با مفتول آرماتوربندی به نحو مناسبی بهم بسته شوند.

    مفتولها باید نه چندان خشک باشند که پیچاندن آنها مشکل باشد و نه چندان نرم که میله ها را بخوبی به یکدیگر نفشارند. این کار نه تنها از جابجا شدن میلگردها نسبت بهم جلوگیری می نماید، بلکه باعث کمانش نکردن میلگردها به هنگام وقوع زلزله می شود.

    آرماتوربندی ستون ها

    مرسوم است که برای راحتی نصب و اجرای ستونها را روی زمین آرماتوربندی کرده و سپس آن را در محل خود قرار می دهند. مونتاژ قطعات ستون فقط برای طول آرماتورهای عمودی یک طبقه صورت می گیرد و طول آزاد که ستون طبقه فوقانی به آن وصله می‌شود به عنوان آرماتور انتظار از سقف طبقه بالا می زند.

    در ستونها برای جلوگیری از نیروی برشی از خاموتها استفاده می شود که خاموتها نیز بر روی زمین ساخته شده و طبق نقشه اجرایی در محل خود قرار می گیرند و با مفتول (سیم) در محل استقرار خود آنها را می بندیم.

    آرماتورگذاری پله

    بعضی اوقات آرماتورهای اصلی از پهنا توی دیوار یا تکیه گاه دیگر در هر طرف پله‌ها ادامه می یابند. در این حالت، بالشتکهای دال در جهت طول پله در فواصل تقریباً ‌2/1 متر مرکز به مرکز قرار می گیرند؛ البته در هر پله حداقل دو ردیف بالشتک از انتها به انتها کار گذاشته می شود، سپس آرماتورهای عرضی روی بالشتکها گذاشته شده و در محل تقاطع با سیم به همدیگر زده می شوند تا از غلتیدن آنها به طرف پایین جلوگیری شود.

    آرماتورهای حرارتی طولی نیز در بالا قرار گرفته و به آرماتورهای عرضی گره زده می‌شوند تا شبکه محکمی ایجاد شود. هر آرماتور در امتداد خود باید حداقل در سه نقطه گره زده شود. چنانچه سرتاسر شیب پله بتن ریخته می شود، کارگران از شبکه آرماتوربندی بالا و پایین می روند و بسیار مهم است که آرماتورها کاملاً سفت و محکم باشند.

     

    موقعی که دالهای پله از یک انتها به انتهای دیگر یا مابین پاگردهای بالایی و پایینی زده می‌شوند. آرماتورهای اصلی در جهت طول قرار می گیرند و آرماتورهای حرارتی به‌طور عرضی کار گذاشته می‌شوند. آرماتورهای طولی می‌توانند در گوشه بیرونی خم شوند و در پایین دال پاگرد کف ادامه یابند. این آرماتورها باید از گوشه (نبش) عبور نمایند یا به داخل قسمت فوقانی دال پاگرد بالایی خم شوند. آرماتورهای پایینی در دال پاگرد بالایی باید از آن گوشه عبور کرده و در داخل قسمت فوقانی دال پله به طرف پایین خم شوند. هیچگاه نباید آرماتورها اطراف گوشه های فوقانی داخل خم شوند و همیشه همپوشی lap داده می شوند تا از بیرون آمدن آنها میان بتن جلوگیری شود. آرماتورهای پاگرد پله در یک جهت بسته می‌شوند. در حالیکه آرماتورها در پاخور
    stair flight ممکن است درخلاف جهت آن ادامه یابند.

    باید اطمینان حاصل کرد که آرماتورهای سنگین که نزدیکتر فاصله‌گذاری شده اند دقیقاً‌ طبق نقشه کار گذاشته شوند. باید نقشه ها دقیقاً بررسی شوند تا میلگردهای اتصال یا آرماتورهایی که برای جدول کناره مسیر راه بیرون گذاشته می شوند، دستگیره نرده حفاظت Handrailing و سایر اجزاء کاملا کار گذاشته شوند.

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات

    فهرست:

    مقدمه .....................................................................................................................................................  4

    فصل اول

    معرفی پروژه .........................................................................................................................................  5

    معرفی کلی............................................................................................................................................ 5

    مشخصات فنی...................................................................................................................................... 6

    مصرفی سیستم سازه ای ..................................................................................................................  8

    فصل دوم

    آرماتورگذاری......................................................................................................................................... 9

    حمل و تخلیه و انبار کردن میلگردها.............................................................................................. 9

    برش میلگردها....................................................................................................................................... 10

    خم کردن میلگردها............................................................................................................................. 11

    وصله کردن میلگردها.......................................................................................................................... 11

    تمیز کردن میلگردها............................................................................................................................ 12

    حمل، نصب و استقرار میلگردها....................................................................................................... 12

    آرماتور بندی ستونها............................................................................................................................ 12

    آرماتورگذاری پله.................................................................................................................................. 13

    آرماتوربندی تیرها................................................................................................................................ 14

     

    عنوان                                                                            صفحه

    فصل سوم

     قالبندی ................................................................................................................................................  15

    کلیات قالبندی...................................................................................................................................... 15

    انواع مصالح قالب.................................................................................................................................. 21

    اقتصاد قالب بندی................................................................................................................................ 23

    قالبندی ستون .....................................................................................................................................  24

    پایه های اطمینان................................................................................................................................. 25

    قالبندی تیرهای اصلی........................................................................................................................ 26

    قالبندی سقف ......................................................................................................................................  28

    باز کردن قالب....................................................................................................................................... 29

    چند نکته برای نگهداری ازبتن بعد از باز کردن قالبها.............................................................. 30

    فصل چهارم

    بتن ریزی................................................................................................................................................ 31

    بتن ریزی در کارگاه............................................................................................................................. 31

    ویبره بتن................................................................................................................................................ 32

    فصل پنجم

    اجرای سقف تیرچه بلوک.................................................................................................................. 34

    فصل ششم

    پیشنهادات.............................................................................................................................................. 40

    عنوان                                                                            صفحه

    ترکهای ناشی از زنگ زدن و فساد میلگردها................................................................................. 40

    ترکهای ناشی از پوسیدگی آرماتور به دلیل کربناسیون بتن.................................................... 43

    ترکهای ناشی از پوسیدگی آرماتور به دلیل رطوبت و اتمسفر................................................. 44

    فصل هفتم

    ضمایم پروژه.......................................................................................................................................... 46

    نقشه ها ..................................................................................................................................................  46

    عکس ها ................................................................................................................................................  46

     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, گزارش کارآموزی پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, پروژه کارآموزی پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, دانلود کارورزی پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, گزارش کارورزی پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, پروژه کارورزی پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, کارآموزی در مورد پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, کارورزی در مورد پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, نمونه گزارش کارآموزی درباره پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات, گزارش کار در مورد پروژه کارآموزی سازه بتن آرمه در شرکت ورکات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت