گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: word کد فایل: 4132
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا

    مقدمه:

    تصور کنید که روزی برایتان فرا رسیده ( و شاید امروز همان روز باشد ) که بخواهید یک خودرو از خودروهای مختلف کشورمان تهیه نمائید. برای خرید به یک نمایشگاه یا نمایندگی کمپانی می روید. رنگ ، فرم و حتی لیست اسامی خودروها ممکن است مهیج باشد. اما یک نگاه به جیب و یک نگاه هم به آنچه روبرویتان است فکر شما را مشغول می کند و ممکن است تصمیم گیریتان را دچار مشکل نماید. بخصوص در شهرهای بزرگ، وسعت جغرافیایی و حجم سنگین ترافیکی عوامل موثر دیگری هستند که بر شکل دهی ذهنیت شما نسبت به انتخاب اتومبیلتان تاثیر می گذارند. اگر با این سئوالات دست و پنجه نرم می کنید باید بگوئیم جای خوبی آمده اید. یک پایگاه اطلاعاتی موثر به بهترین وجه، ممکن است بتوانید شما را در این زمینه هدایت کند. ما با صدق نیت تلاش می کنیم نتایج بررسی های علمی و عملی خود را از اتومبیل های مختلف ارائه کرده و راه موثری در شناخت از جنس مورد نیازبرای هموطنان عزیز ایجاد نمائیم.

     

    آشنایی با اجزا و عمکرد سیستم انژکتوری در مدل زانتیا 2000

    اساس کار در سیستم گرفتن اطلاعات از سنسور ها و پردازش آن و ارسال یک سری فرمان به عملگرها جهت محاسبه دقیق سوخت است .

    عملگرها  (خروجی)                 ECU (پردازش)           اطلاعات سنسورها (ورودی)

    سنسور ها

    1- سنسور دماسنج آب موتور WTS  : این سنسور یک حس گر است که داخل مدار خنک کننده موتور قرار گرفته و با تغییر مقاومت NTC ولتاژهای متغیری به ECU ارسال می کند . وقتی دمای آب موتور پایین است تبخیر سوخت ضعیف شده موتور نیاز به سوخت غنی تری دارد . در این حالت به علت زیادتر بودن مقاومت NTC سنسور آب ولتاژ در مدار  ECU و WTS زیاد است . ولتاژ زیاد در ECU از مدار سنسور آب ارسال سوخت زیاد است . وقتی دمای آب موتور افزایش می یابد مقاومت NTC کاهش یافته و به علت ارسال جریان ولتاژ در مدار کمتر می شود در این هنگام ECU با افزایش جریان سوخت ارسالی را کاهش می دهد . 2- سنسور دمای هوا  ATS سنسور هوا روی درپوش هواکش نصب شده است و وظیفه دارد دمای هوای ورودی به موتور را به ECU ارسال کند . با ارسال دمای هوا زمان باز بودن انژکتورها در حالت استارت زدن و دور آرام اصلاح شده و نیز روی تایمینگ جرقه و یا گرم شدن هوا مقاومت کاهش یافته و ولتاژهای متفاوتی به ECU ارسال می کند . با گزارش این سنوسر مقدار سوخت و تایمینگ جرقه زنی نیز تغییر می کند و لذا سنسور هوا یکی از سنسورهای مهم سوخت رسانی است .

    3- سنسور وضعیت دریچه گاز TPS سنسور تعیین وضعیت دریچه گاز TPS روی دریچه گاز سوار شده و نسبت به درصد باز بودن دریچه گاز ولتاژهای متغیر به ECU ارسال می دارد . در نتیجه طول زمان باز بودن سوپاپ انژکتور تعیین می شود .

    4- سنسور اکسیژن : این سنسور تشکیل شده از یک بدنه لوله ای سرامیکی پوشیده شده از لایه اکسید سیلیکونیوم (Zr) که مانند دو الکترود یک باتری کوچک عمل می کند . روی لایه سیلیکونیوم را با فلز پلاتین به ضخامت 10 میکرون پوشانیده اند . تا خاصیت کاتالیزوری اکسیداسیون داشته باشد . لایه خارجی در معرض لوله اگزوز و لایه داخلی در معرض هوای جو قرار دارد . برای محافظت از لایه خارجی آن را با سرامیک متخلخل 100 میکرونی پوشانیده اند و لایه داخلی فقط پوشش فلزی دارد . در دمای 300 درجه تا 900 درجه سانتیگراد وقتی خروجی با سوخت غنی به لایه خارجی می رسد . در دمای زیاد مقدار اکسیژن با سرعت با CO ترکیب و CO2 می دهد . بنابراین تجمع اکسیژن در لایه خارجی سنسور حداقل می شود . بر عکس در لایه داخلی اکسیژن هوا به صورت فراوان وجود دارد . اتم های اکسیژن در کنار لایه داخلی یونیزه شده و شارژ مثبت زیادتری را ایجاد می کند . و بر عکس در لایه خارجی شارژ منفی تولید می شود این اختلاف شارژ ولتاژی بین (8/0 تا 1 ولت ) در سنسور بوجود می آید در حالت سوخت ضعیف به علت فراوانی اکسیژن در دود شارژ لایه خارجی با لایه داخلی برابر شده لذا عمل الکتروموتیو به صفر می رسد و ارسال ولتاژ قطع می گردد . این سنسور دارای گرمکن است که در ابتدای کار گرمکن سنسور را به سرعت به دمای لازم برای اندازه گیری می رساند و عمل اندازه گیری انجام می شود . سنسور اکسیژن در سیستم انژکتوری مدل 1800 دارای گرمکن نبوده و فقط در مدل 2000 زانتیا دارای گرمکن بوده است .

    5- سنسور دور سنج و زاویه سنج SKP و سنسور تعیین پیستور اول CMP : سنسور دور سنج موتور وظیفه دارد دور میل لنگ را در دقیقه به اطلاع سیستم مدیریتی EMS و در عین حال زاویه گردش میل لنگ را به اطلاع ECM می رساند . سنسور تعیین سیلندر اول موقعیت پیستون اول در زمان کار را گزارش می دهد . در زانتیا این کار توسط دو دیود نوری به کار رفته مشخص می شود . دیود اول مربوط به تعیین پیستون اول و دیگری مربوط به وضعیت میل لنگ است .

    روش کار : یک صفحه مشبک روی میلدرکو قرار دارد که از میان پایه دیودهای نوری عبور می کند . تعداد شیارهای زاویه و دور سنج 20 عدد برای هر سیلندر است و سوراخ هم برای تعیین موقعیت سیلندر اول وجود دارد . وقتی صفحه مشبک دلکو می چرخد نور دیود LED از سوراخ مشبک دوار عبور می کند و به آنود دیود فتوسل که درست پایین جصفحه مشبک نصب شده می رسد و آن را فعال می کند . فعال شدن دیود فتو سل باعث می شود 5 ولت ارسالی از ECU که در مدار بوده به ترمینال های پشت مقایسه کننده می رسد و باعث می شود 6 ولت به ترانزیستور ECU ارسال داشته و آن را روشن کند در هر دور صفحه مشبک 4 سری سیگنال برای دور سنج و زاویه سنج میل لنگ و یک سیگنال برای تعیین سیلندر اول به ECU ارسال می شود . 6 – سنوسر فشار سنج هوای مانیفولد MAP : این سنسور با اندازه گیری فشار مطلق مانیفولد هوا به صورت غیر مستقیم دبی هوا را تعیین می کند . سنسور MAP نوعی اندازه گیری مقاومت متغیر است که تغییرات فشار مانیفولد هوا به صورت تغییرات ولتاژ به ECU گزارش می دهد . همچنین فشار هوا در حالت های شتاب گیری بار متوسط و غیر متوسط را اندازه گیری می کند . ECU براساس ولتاژهای دریافتی یک سری پردازش انجام می دهد . این پردازش ها قبلاً به صورت فرمان در حافظه ECU وارد شده و ECU با گرفتن هر ولتاژ متناسب با فرمان ضبط شده در حافظه اش در عملگر ها فرمان لازم را می دهد .

    سیستم سوخت رسانی انژکتوری زانتیا مدل 2000 این مدار شامل : 1- باک 2- فیلتر فشار ضعیف یا قوی جبران کننده 3- پمپ بنزین 4- لوله های انتقال 5- فیلتر فشار قوی 6- لوله توزیع سوخت 7- انژکتورها 8- رگلاتور کنترل فشار سوخت و لوله برگشت سوخت به باک است . سوخت با فشار 5 اتمسفر توسط پمپ بنزین از لوله به فیلتر فشار قوی ارسال شده سپس به لوله توزیع سوخت رسیده و توسط رگلاتور فشار حدود 3 اتمسفر کنترل شده و با این فشار به انژکتورها ارسال می گردد .

    عملگرها 

    1- انژکتور ING انژکتورها از نوع الکتریکی هستند که با فرمان ECU در زمان مناسب یعنی در حدود 180 درجه قبل از باز شدن سوپاپ هوا به مدت چند میلی ثانیه باز بوده و سوخت با فشار 3 اتمسفر را به موتور تزریق می کند . زمان باز بودن انژکتورها 3 الی 6 میلی ثانیه است و سوخت را به صورت پودر به ترتیب احتراق درآورده 1و3 و 4 و 2 در سر سوپاپ تزریق می کند .

    2- سوپاپ کنترل دور آرام ISC در خودروی بنزینی کاربراتوری زانتیا با روشن شدن چراغ بزرگ ، کولر ، فن رادیاتور و موارد دیگر موتور شروع به لرزش می کند . برای رفع این نقیصه در سیستم انژکتوری سوپاپی به نام کنترل دور آرام طراحی و تعبیر شده است . در موقع وارد شدن بار اضافی به موتور در دور آرام سوخت توسط انژکتورها هم اضافه می شود در این موقع برای احتراق کامل ECU زمان باز بودن سوپاپ هوای  دور آرام را افزایش می دهد . اگر بخواهیم وضایف این سوپاپ را خلاصه کنیم می توانیم بگوییم :1- تأمین هوای لازم برای حالت سرد کار کردن موتور 2- ثابت نگه داشتن دور آرام موتور3- تأمین هوای مورد نیاز موتور در حالت آرام نسبت به اعمال بار روی موتور

    3- سوپاپ برقی کنیستر : این سوپاپ وظیفه دارد بخارات باک را جهت جلوگیری از پخش شدن آن در فضای باز گرفته و در زمانی که ECU فرمان می دهد آنها را به مانیفولد هوا راهنمایی کند .

    4- کوئل دوبل : کوئل در سیستم انژکتوری از نوع هوا خنک بوده و دارای یک خروجی ولتاژ قوی و یک ورودی مثبت و یک خروجی منفی است .

    5- رله اصلی Minrail وظیفه این رله تغذیه برق ورودی سنسورها و عملگرهاست وقتی سوئیچ موتور در حالت خاموش در می آید رله اصلی برای 8 ثانیه روشن می ماند و با برق سنسورها و عملگرها را قطع می کند تا آخرین اطلاعات موتور در حافظه ECU ثبت شود . رله اصلی دارای 5 فیش است . فیش شماره 86 به برق سوئیچ متصل است که این مدار رله اصلی را از طریق اتصال به بدنه که از فیش شماره 48 به آن داده می شود . فعال می گردد . با باز کردن سوئیچ رله فعال شده و پلاتین های آن وصل می شود در این موقع از فیش شماره 30 برق از جعبه فیوز برق دریافت کرده و عمل کننده های کنیستر شیر خلعی EGR ، سوپاپ هوایی دور آرام و انژکتورها تغذیه می شود . منفی عملگرهای فوق توسط ECU تأمین می گردد .

    6- رله فن (فن رل) : رل فن از ECU فرمان گرفته و در دمای 93 درجه سانتیگراد برق موتور فن رادیاتور را روشن و در دمای 87 درجه سانتیگراد برق فن را قطع می کند .

     7- پمپ بنزین Feulpomp : پمپ بنزین از نوع توربینی است و در داخل باک قرار دارد وقتی پمپ بنزین از طریق ECU فعال شود پره های پمپ سوخت را به مدار ارسال می کند . سوخت از دور بدنه آرمیچر عبور کرده و از سوپاپ یک طرفه گذشته و به مدار فیلتر می رود . پمپ دارای یک سوپاپ اطمینان است که در فشار بین 5/4 تا 6 اتمسفر باز شده و سوخت را به باک بر می گرداند . سوپاپ یک طرفه وظیفه دارد سوخت را در مدار سوخت رسانی با پیش فشار لازم در هنگام خاموش شدن موتور نگهداری کند . 8- سوپاپ برقی EGR : وقتی دمای موتور افزایش می یابد تولید اکسیدهای ازت و NOX زیاد می شود برای کاهش تأثیرات زیان آور NOX سعی به خنک نگه داشتن موتور می کند . در دمای 50 تا 60 درجه آب موتور ECU سوپاپ برقی EGR را فعال می کند که با فعال شدن این سوپاپ دیافراگم EGR حرکت نموده و سوپاپ دیافراگم مقداری از دودهای مانیفولد دود را به مانیفولد گاز ارتباط می دهد و موتور به جای تنفس هوای تازه و بنزین از پسماندهای بدون انرژی دود استفاده کرده و گرمای آن را کاهش می دهد . مدار هوا رسانی : مدار هوا رسانی از قسمت فیلتر شروع شده و هوا پس از صاف شدن از لوله خرطومی به داخل ورودی مخزن آرامش جریان می یابد . در این قسمت دو حالت وجود دارد : یا در حالت دور آرام بوده و یا در حالت دور تند . اگر موتور در حالت دور آرام باشد قسمت سمت چپ مدار بسته بوده بنابراین هوا از لوله فرعی سمت راست بوسیله موتور کنترل دور آرام IFC داخل مانیفولد هوا می شود در این قسمت یک مخزن هوای دور آرام برای مواقعی که به طور ناگهانی از دور زیاد به دور آرام وارد موتور می شود این قسمت نیز دارای یک مخزن هوای دور زیاد است که در مواقعی که به طور ناگهانی دور موتور زیاد می شود طراحی گردد . لازم به ذکر است سنسور هوا در ابتدای این مدار نصب شده است .

     

    سالنامه   ریو

    ریو نخستین بار در پایان دهه ۹۰ میلادی به بازار گشت و در حضور چند ساله اش در بازار توانست به لطف قیمت ارزان در مقابل امکانات و تواناییهایش از فروش مطلوبی برخوردار شود.ضمن آنکه در سال ۲۰۰۳ چهره ظاهری آن مورد بازرسی قرار گرفت و کمی از حالت غیر عادی طراحی اولیه آن کاسته شد.

    و اما در سال ۲۰۰۵ یکی از بدترین خودروها بود که در آزمایش ایمنی از پنج ستاره دو ستاره را دریافت کرده است.!

    ۱) طراحی:

    طراحی ظاهری آن ساده است و شاید بهترین نقاط طراحی آن خطوط روی در موتور و هماهنگی آن با جلو پنجره و سپر جلو باشد.

    البته باید نگاهی نیز به طراحی رقبای آن در بازار داخلی داشت.در طیف قیمت کیا ریو خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ و انواع سمند و پژو ۴۰۵ مهمترین رقبایش را تشکیل می دهد که گذشته از پژو ۲۰۶ سایرین از طراحی شاهکاری برخوردار نیستند.

    البته چنین طراحی های ظاهری نیز علاقه مندان خاص خود را دارند خصوصا افرادی که سالهای جوانی را پشت سر گذشته اند چنین خودروهایی را به خودروهایی همچون پژو ۲۰۶ معمولا ترجیح می دهند .

    آنچه بیشتر از همه جلب توجه می کند بکارگیری قطعات پلاستیکی با ظاهری نه چندان مرغوب است. و مثبت ترین نکته در این میان اهرم تعویض دنده است ضمن آنکه مواردی همچون پوشش در بر گیرنده بالابر شیشه ها و قاب در برگیرنده ادوات میانی داشبورد و قاب توپی پشت فرمان از موارد منفی است که بیشتر به نظر می رسد. فضای داخلی خودرو برای چهار نفر کافی به نظر می رسد البته اگر سرنشینان جلو بخواهند از راحتی خوبی بهره مند شوند طبیعی است که در چنین خودروهایی سرنشینان عقب بایستی به کاهش رفاهشان رضایت دهند!!!

    به طور کلی این خودرو برای مسافرتهای کوتاه یا میان شهری مناسب است اما در مسافرتهای طولانی باعث خستگی سرنشینان می شود!!!!

    ۲)مشخصات فنی:

    ریو با پیشرانه ۵/۱ لیتری ۱۶ سوپاپه در کشورمان عرضه شد که گونه قوی تر آن است.اسن پیشرانه دارای ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۳۲ نیوتون متر در ۴۵۰۰ درو در دقیقه است.چنین توانی برای جثه ۱۱۵۳ کیلوگرمی آن نسبتا کافی به نظر میرسد اما در مقایسه با ۴۰۵ وسمند کمی ضعیف است!

    و از نظر رقم نیز تقریبا با توان خودرویی همچون پژو ۴۰۵ و برابری می کند.اما نکته ای که همانند بسیاری دیگر از چنین خودروهایی نظرتان را جلب خواهد کرد عدم لذت و همچنان در زمان یک شتاب گیری سریع که ناشی از چند عامل بوده :عدم جذابیت نشاندهنده ها غربالک فرمان و صدای موتور به همراه احساسی که در زمان انجام یک شتاب گیری به شما دست می دهد!!!

    کشش آن نیز در دورهای میانی معمولی است و اگر خواهان توان بیشتر باشید بایشتی همواره نیم نگاهی نیز به یک دنده سنگین تر داشته باشید چون در دورهای ۳۵۰۰ دور هر زمان که پدال گاز را بفشارید پیشرانه اتومبیل عکس العمل سریع را از خود نشان نمیدهد.ابعاد نا مناسب رینگ و لاستیک موجب نوعی گیجی فرمان در سرعتهای بالا و عدم مانورپذیری خودرو می گردد با این حال از حیث هندلینگ با در نظر گرفتن ابعاد نا مطلوب رینگ و لاستیک بایستی نمره قبولی را به آن داد.

    به طور کلی این خودرو بر خلاف تبلیغاتی که در موردش می شد نبایستی جوان پسند دانست و برعکس مناسب برای افرادی که شور و حال جوانی را پشت سر گذاشته اند و یک رانندگی نسبتا روان برای سرنشینان مهمتر از یک رانندگی همراه با لذت است.

    طرح خارجی : این ماشین که در گروه خودروسازی سایپا تولید میشود در نمای خارجی دارای طرحی همچون مزدا و یا هیوندای ورنا میباشد . طرح چراغهای جلو و عقب همان طور که ملاحظه میکنید به نوعی مکمل یکدیگر بوده و زیبایی خاصی دارند . دستگیره درها ، سپرها و آینه ها همگی به رنگ بدنه میباشد . در کل این ماشین دارای طرحی جذاب بوده و خریدار قطعا از دیدن ماشین خسته نمیشود .

    طرح داخلی و امکانات : با و رود به داخل این خودرو با طرحی آشنا رو به رو میشوید . طرحی همچون خودروی مزدا که با اندک تغییری در این ماشین به کار برده اند . اما موضوع قابل توجه و تعجب آور ، شیشه بالابرهای برقی برای یک خودروی ساخته شده در سال 2005 میباشد . همان طور که ملاحظه میکنید این سیستم به صورت دستی میباشد !!! . امکانات این ماشین به غیر از شیشه بالابرهای دستی میتوان به پخش صوت با پخش CD ، تهویه مطبوع دستی ، تنظیم های دستی صندلی راننده و بغل راننده ، فرمان چهار شاخ زیبا ، دو عدد جالیوانی ، ساعت دیجیتال و غیره میتوان اشاره کرد . در قسمت عقب هم فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد . در کل طرح داخلی خوب و زیبا به همراه امکانات نه چندان عالی .

    موتور و گیربکس : موتور ارائه شده این ماشین برای ایران شامل دو موتور 4 سیلندر میباشد . موتور اول دارای حجم دقیق 1343 سی سی و قدرت 75 اسب بخار و حداکثر سرعت 165 کیلومتر در ساعت میباشد . موتور بعدی که نمونه قوی تری میباشد دارای حجم دقیق 1493 سی سی و قدرت 97 اسب بخار و حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت میباشد . شتاب صفر تا صد برای نمونه اول با موتور ضعیفتر 3/14 ثانیه و براینمونه بعدی 6/11 ثانیه میباشد . گیربکس مورد استفاده در این ماشین در نمونه خارجی هم اتوماتیک و هم دستی میباشد . حالا باید ببینیم در ایران کدام گیربکس مورد استفاده قرار میگیرد .

    دیگر مشخصات این ماشین :

    طول : 4240 میلیمتر

    عرض : 1680 میلیمتر

    ارتفاع : 1420 میلیمتر

    قیمت بین 11 تا 12 میلیون تومان

    ابعاد لاستیک : 65/175 بهمراه رینگ 14 اینچی

    «ریو» به سهامداران سایپا امید داد

    سایپا برای هر سهم در سال مالی منتهی به 29/12/84 مبلغ 1580 ریال سود خالص پیش‌بینی کرد.

    به گزارش خبرنگار آسیا روز 25 اردیبهشت ماه 84 اطلاعات مقایسه‌ای از عملکرد واقعی 9 ماهه سال مالی قبل و پیش‌بینی سال مالی منتهی به 29/12/84 شرکت سایپا منتشر شد. بر این اساس پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت سایپا در سال مالی مورد گزارش با 3500 میلیارد ریال سرمایه به طور خالص 1580 ریال است.

    این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/12/83 را با سرمایه 1400 میلیارد ریال در تاریخ 7/4/83 مبلغ 2948 ریال و با سرمایه 3500 میلیارد ریال در تاریخ 5/5/83 مبلغ 1179 ریال و در تاریخ 13/11/83 1260ریال اعلام کرده بود.

    پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29/12/84 در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش 31 درصد افزایش، بهای تمام شده  کالای فروش رفته 36 درصد افزایش، سود عملیاتی 25 درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 25 درصد افزایش نشان می‌دهد که شرکت دلایل تغییرات را افزایش فروش به دلیل افزایش تیراژ فروش پراید و راه‌اندازی خط تولید ریو، افزایش هزینه‌های مالی به دلیل سرمایه‌گذاری منابع مالی در پروژه خط تولید خودروی ریو و پروژه تولید پراید در کشور سوریه و افزایش درآمدهای متفرقه به دلیل درآمد حق لیسانس وانت نیسان اعلام کرده است.

    براساس اطلاعات ارسالی شرکت، هیات مدیره سایپا در نظر دارد تقسیم‌مبلغ 4190214 میلیون ریال (1197 ریال به ازای هر سهم) از سود خالص سال مالی 83 و مبلغ 4944750 میلیون ریال (1413 ریال به ازای هر سهم)‌از سود خالص مالی 84 را به مجمع عمومی عادی سالیانه پیشنهاد دهد.

    به موجب مصوبه مورخ 28/4/83 مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام افزایش سرمایه از مبلغ 3500 میلیارد ریال به مبلغ 200/4 میلیارد ریال (معادل 20 درصد) در اختیار هیات مدیره قرار گرفت.

    اطلاعات مقایسه‌ای و تفضیلی از عملکرد واقعی 9 ماهه سال مالی منتهی به 30/12/83 و پیش‌بینی سال مالی جاری شرکت سایپا به شرح جدول است:

     اولین محموله خودروهای ریو ساخت سایپا صادر شد

    شرکت سایپا پس از گذشت یکسال از آغاز تولید خودروی ریو در ایران، اولین محموله این خودروها را به کشور سوریه صادر کرد.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری گروه صنعتی سایپا، این شرکت قرار است تا پایان امسال حدود 3 هزار دستگاه ریو به سوریه صادر نماید. قیمت ریو های صادراتی سایپا بین 12 تا 13 میلیون تومان است .

    طبق ارزیابی صورت گرفته تقاضای موجود در بازار سوریه برای خودروی ریو 5 هزار دستگاه در سال است که سایپا این میزان تقاضا را پاسخ خواهد داد .

    سایپا تاکنون 30 هزار پراید نیز به سوریه صادر کرده که بالاترین آمار خودروهای خارجی سوریه را تشکیل می دهد . ماه گذشته نیز اولین محموله قطعات خودرو سایپا 141 به کشور ونزوئلا صادر گردید .

    با اضافه شدن ریو به محصولات صادراتی سایپا، سهم این شرکت در صادرات صنعتی کشور افزایش خواهد یافت . 

    این گزارش می افزاید:صادرات خودروی ریو سایپا پس از آن میسر گردید که بر اساس ممیزی سالانه گروه کیفیت شرکت کیا-هیوندای کره جنوبی، در سال 2006، خودروی ریو در سایپا با کسب امتیاز بسیار خوب در بین محصولات 17 شرکت همکار شرکت‌های کیا-هیوندای در کشورهای مختلف، رتبه دوم را کسب کرد.

    گفتنی است، حدود 500 هزار دستگاه از این خودرو هم اکنون در خیابانهای کشورهای آمریکا ، اروپایی و آسیایی تردد می کند که نشان دهنده استاندارد بودن این خودرو و مطابقت آن با سلایق مختلف مردم در کشورهای گوناگون است.

    این خودرو دارای استاندارد یورو III، موتور 1500 سی ‌سی، 16 سوپاپ و مصرف سوخت 7/5 لیتر در خارج شهر و 9/6 لیتر در سیکل ترکیبی، برای یکصد کیلومتر است . فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز دیسکی خنک شونده، تسمه ایمنی برای حفاظت سرنشینان و فرمان پذیری مناسب، سیستم تهویه مطبوع، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب سرعت و شتاب بالا، سیستم ضد سرقت، قفل کودک و شیشه بالابر برقی جلو و عقب از دیگر ویژگیهای این خودرو است.

    تست رانندگی با خودروی " ریو "

    در راستای بررسی فنی خودروی ریو 3 مرحله در نظر گرفته شد که در طی آن عملکرد این اتومبیل از جوانب مختلف در تراک تست سایپا، در مرحله شهری و همچنین در پیست اتومبیلرانی آزادی بررسی گردید.

     

    مرحله اول در شرایطی است که عقربه ساعت 10 صبح یک روز آفتابی پاییزی را نشان می دهد. اتومبیل خود را روشن کرده و به اتفاق آقای ظل انوار در حال گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود عازم سفر می شویم؛ سفری کوتاه اما پر هیجان و آموزشی .
    حدود ساعت 30 : 10 وارد جاده کرج یا همان جاده خودرو سازان می شویم، جایی که دو غول خودرو ساز در آن قرار دارند. بالاخره راس ساعت 35 : 10 صبح وارد بیست و ششمین کارخانه تولید کننده اتومبیل در جهان می شویم. بله درست حدس زدید؛ سایپا
    با ورود به قسمت دفتر مدیریت، آقای منتظمی مسئول پیگیری و تامین قطعات اقدامات لازم جهت همکاری با دیگر مسئولان سایپا را فراهم آورد. پس از تشریفات، جلسه توجیهی میان دو کارشناس سایت CARX1 پیرامون انجام تست فنی خودرو " ریو " صورت می گیرد. پس از پایان جلسه توجیهی و صرف غذا راس ساعت 13:30 برای انجام اولین تست وارد محوطه پیست ایمنی سایپا می شویم.

    تست اول ریو تست ایمنی

    محل انجام تست :پیست فنی وایمنی کارخانه سایپا

    تعداد دور تست : 10دور

    کارکرد اتومبیل : 20.000 کیلومتر

    معمولاً اینگونه تست ها بصورت کند درحدود ماکزیمم سرعت 50کیلومتر توسط کارشناسان سایپا انجام می شود که البته نمی توان راهی مفید برای کشف عیوب دانست.اما امروز اولین روزی است که سایپا صدای غرش واقعی کیا ریو راخواهد شنید. آقای ظل انواربعنوان راننده تست این خودرو پشت رل می نشیند من هم در کنار او تمام وقایع و تست های ایمنی را ثبت و ضبط خواهم کرد .

    در هنگام شروع، راننده تست آقای ظل انوار پدال گاز را فشار میدهد. اتومبیل ریو به سرعت شتاب میگیرد با اولین ترمز خود روی ریو ظرف زمان 4.5 ثانیه از سرعت 120کیلومتر به 60 کیلومتر درساعت رسیده و با همین سرعت تست ترمزبر روی سنگهای گرانیتی انجام می شود.دراولین تست ترمز نمره قابل قبولی بدست می آید.پس از عبور از پیچ اول با سرعت نسبتاً زیادی وارد پیچ دوم می شویم اما ریو تعادل چندانی درپیچ تنگ دوم را ندارد.می توان گفت فرمان پذیری وسیستم شاسی درمقابل فشارهای جانبی وناگهانی کمی عاجز اند. درهنگام عبور از روی ریلها با سرعت 50 کیلومتر صداهای نسبتا زیادی ناشی از ضربات وارده به فنر بندی خودرو به گوش نمی رسد. درمورد تست سنگ فرش ها نیز صدای شاسی وشیشه ها، داشبورد، قسمتی از کنوسل وحتی فرمان اتومبیل آنچنان آذار دهنده نمی باشد.در قسمت بلژیکی عملکرد فنرها درمقابل با سرعت زیاد خودرو بسیار خوب وقابل توجه است. البته واکنش صندلی ها دراین وضعیت کمی آزاد دهنده به نظر میرسد. بعد از آن با سرعت زیادی وارد قسمت تست فرمان یا همان مسیرهشت انگلیسی میشویم. دراین قسمت صدای اجزای تشکیل دهنده فرمان به گوش نمی رسد اما فرمان اتومبیل کمی در پیچ ها سخت شده و امکان عبور از این مسیر در سرعت های بالای 50 کیلومتر را مشکل می کند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا

    فهرست:

    مقدمه............................................................................................................................................................... 1

    موتور................................................................................................................................................................ 2

    قطعات ثابت و متحرک.................................................................................................................................... 2

    سرسیلندر........................................................................................................................................................ 3

    سیلندر............................................................................................................................................................. 3

    سوپاپ.............................................................................................................................................................. 4

    علائم چسبندگی سوپاپ................................................................................................................................. 7

    طریقه آب‌بندی کردن سوپاپ......................................................................................................................... 8

    سیت................................................................................................................................................................ 10

    تراشیدن سیت................................................................................................................................................. 10

    گیت سوپاپ..................................................................................................................................................... 11

    اسبکها و نگهداری و کنترل آن........................................................................................................................ 12

    تایپیتهای خودکار هیدرولیکی......................................................................................................................... 12

    طریقه باز کردن و بستن سرسیلندر و رفع معایب آن..................................................................................... 14

    طریقه بستن سرسیلندر................................................................................................................................... 15

    دلایل سوختن واشر سرسیلندر........................................................................................................................ 17

    دلایل دوپهنی سیلندر..................................................................................................................................... 18

     

     

    شاتون............................................................................................................................................................... 20

    سرشاتون.......................................................................................................................................................... 20

    اندازه‌گیری گژن‌پین......................................................................................................................................... 21

    میلنگ و یاتاقانها............................................................................................................................................. 22

    میلنگ.............................................................................................................................................................. 22

    تعمیرات میلنگ............................................................................................................................................... 23

    دلایل بریدن میلنگ........................................................................................................................................ 24

    کاسه نمد میلنگ............................................................................................................................................. 24

    یاتاقانها............................................................................................................................................................. 25

    فلایویل............................................................................................................................................................ 27

    بوش انتهای میلنگ......................................................................................................................................... 28

    رینگ پیستون و گژن‌پین................................................................................................................................ 29

    نکاتی که باید در تعمیرات مورد توجه قرار گیرد............................................................................................. 30

    رینگهای پیستون............................................................................................................................................. 31

    معایب رینگها، تشخیص و برطرف کردن آن................................................................................................... 31

    کانالهای روغن................................................................................................................................................. 32

    اویل پمپ......................................................................................................................................................... 32

                    

    منبع:

    اتومبیلهای سواری بنزینی

    -تجربیات استادکار ماهر

    -تجربیات تعمیرکاران سابق

    -مکانیک اتومبیل خود باشیم.

    کتاب آشنایی با سیستم انژکتوری پژوهای مولتی پلکس و غیر مولتی پلکس شرکت سیترون فرانسه              

    مولف : سیامک گرشاسبی

    سایت اینترنتی : سایپا گستر خودروهای ریو

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی تعمیرات موتور پراید در شرکت سایپا
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت