گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات

تعداد صفحات: 54 فرمت فایل: word کد فایل: 4198
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات

    فصل اول

    تاریخچه شرکت

    با توجه به اینکه کارآموزی اینجانب دانشجوی رشته الکتروتکنیک در شرکت توزیع نیروی برق شهرستان ایذه صورت گرفت لازم است که در ابتدا اطلاعاتی در خصوص تاریخچه تشکیل این شرکت  چگونگی و نحوۀ خدمات رسانی به مشترکین این شهرستان داده شود.

    محلی که در حال حاضربعنوان قسمت اتفاقات، عملیات و خدمات مشترکین برقی ایذه((نیروگاه سابق))      می باشد.در سال 1346به نام موتورخانه شهرداری،که این موتور خانه  توسط ژنراتور دیزلی که دو دستگاه آن با توان اسمی((kvA160))کیلو ولت امپر ویک دستگاه دیگر باظرفیت kvA 500 ساخت کشور آمریکا بافت قدیمی این شهرستان را تغذیه می نمود که پس  اززمان اندکی ولتاژ تولیدشده توسط نیروگاه      MVA 5/.مگاولت آمپر((V400ولت))که توسط دو دستگاه ترانس با ظرفیت kvA 800کیلو ولت آمپرکه kvA 12درقسمت اولیه این ترانس وارد می شد و بعد از افزایش داده شدن    V 1100        V 400 ولتاژ 400ولت تولید شده توسط نیروگاه مذکوربه قسمت ثانویه ترانس ها داده می شد و از اولیه آن ولتاژ         KV  11کیلو وات به داخل شهرآورده می شد ،که توسط 16دستگاه ترانس در نقاط مختلف«بافت قدیمی شهر» تبدیل به فشار ضعیف و در نهایت انشعاب تکفاز و سه فاز مشترکین از آن تغذیه می شد.

    لازم به ذکر است که بهره برداری و نگهداری برق این شهرستان در سال1352رسماً تحویل سازمان برق گردید.

    این وضعیت تا اواخر سال 1356ادامه داشت تا اینکه در آن زمان با احداث شبکه متوسط                   kV 33  کیلو وات با مسیر طولانی در شهرستان هفتکل به باغملک و ایذه برق این دو شهر از این طریق،30شبکه و فیدرFederمجزا ایستگاه متصل شد.

    و اما با گسترش این دو شهرستان،ساخت و ساز،توسعه شهری و روستاهای همجوار علاوه بر بالارفتن میزان بار و توان مورد نیاز جهت تأمین برق مشترکین جدید ومعضلات و مشکلهای  فراوانی نیز در خصوص تأمین و نگهداری این فیدر ناشی از طولانی بودن آن«افت ولتاژ شدید در نقاط انتهایی »تکمیل شدن ظرفیت فیدر آسیب پذیری شبکه از طریق رعد و برق،شکستگی قطرها،باد وطوفان نهایتاً در سال به همت اداره برق استان خط انتقال دو مدار فشار قویKV 137کیلوولت«خطوط707/6=7»ازایستگاه132/230کیلو وات شهرستان رامهرمز به ایذه انتقال یافت که این خطوط ابتدا وارد محلی به نام پست برق که در 3کیلومتری ایذه می باشد وارد می شد که این پست برق یا همان ایستگاه برق کنونی33/132با دو دستگاه

    ترانس پارالل موازی به ظرفیتMWA(27-20)مگا ولت آمپر و6فیدر خروجی kV 33 به نام های 5022،5012،5032،5042،5052،5062،

    تأسیس گردید که هم اکنون نیز مشغول به فعالیت است ،ولی دیگر برق شهرستان ایذه از رامهرمز تأمین نمی شود

     

    مقدمه

    شرح مختصری درباره ی نیروگاهها و پست ها

    نیروگاهها

    نیروگاههای مدرن بر حسب نوع انرژی مورد مصرف عبارتند از نیروگاههای حرارتی، آبی، هسته ای و نیروگاههایی که از انرژی باد و یا حرارت درونی زمین استفاده می کنند. در این میان نیروگاه حرارتی(TPS )و آبی(HEPS) از معمولی ترین انواع در صنعت تولید برق می باشند. نیروگاه حرارتی به کلیه نیروگاههای اطلاق می شودکه در واحدهای آن یا احتراق سوخت های جامد، مایع و یا گاز در بلویلر و یا در خود محرک اولیه( مانند دیزلها و توربینهای گازی) تولید انرژی حرارتی و سپس الکتریکی صورت می پذیرد.انواع نیروگاههای حرارتی بر حسب نوع سوخت عبارتند از زغال سوز( اعم از زغال به صورت لاشه ای یا پودر شده)گازوئیل سوز( دیزل) نفت سوز، گاز سوز و توربین گازی( که در آن احتراق گاز مستقیماً در خود توربین صورت می گیرد).

    نکته :

    فیوز ترانس یا فیوز لینگ تشکیل شده از یک پایه و یک قیچی می باشد که برای ترانس های برق قدرت مورد استفاده قرار می گیرد.

    امور برق شهرستان شامل پیوست می باشد.

    توضیح مختصر:

    1) اداره خدمات مشترکین : واگذاری انشعابات – خدمات پس از فروش شامل قطع و وصل مجدد تعویض کنتور- تعویض تخته- تعویض سیم کشی و خدمات کلی پس از فروش انشعاب.

    2) اداره عملیات : شامل حفظ و نگهداری شبکه و خدمات پس از کارهای عملیات.

    3) اداره مهندسی : احداث شبکه طراحی و نظارت توسعه شبکه و غیره .

    4) اداره حسابداری : مربوط به قسمت درآمدی و پرداخت حقوق پرسنل.

    نکته :

    کلیه قبوض به شماره حساب خزانه با همان بانک مرکزی ارجاع می شود. قرائت کنتور برای دریافت هزینه یا همان هزینه ی مصرف که بر اساس کیلو وات ساعت تعریف شده است برای شرکت.

    5) امور اداری : کنترل پرسنل- خرید مورد نیازه اداره

    توضیح :

    اتاق کامپیوتر که کار آن صدور تسویه حساب های برق و صدور قبوض و دیگر خدمات.

    اتاق قطع و وصل که کار آن قطع و وصل کردن به علت بدهی می باشد.

    نکته :

    قسمت خدمات مشترکین : کار این قسمت در اداره برق واگذاری انشعابات برق چه تک فاز و چه سه فاز و خدمات پس از فروش می باشد که خدمات پس از فروش این واحد شامل قطع و وصل مجدد در صورتیکه برق مشترک به نوعی قطع شده باشد.

    تعویض کنتور و در صورتیکه کنتور خراب باشد و عدد را درست قرائت نکنند و یا اینکه کنتور تک فاز A15 باشد و مشترک خود بخواهد آن را به تک فاز A32 تبدیل کند البته امور مشترکین باید محل را دیده که می توان این کار را انجام داد چون باید وضعیت برق منطقه مورد بررسی قرار گیرد. تعویض تخته کنتور که باید حتماً امور مشترکین این کار را انجام دهد و در غیر این صورت پیگرد قانونی دارد. تعویض سیم کشی دیگر خدمات پس از فروش.

    بعد از این قسمت به سراغ قسمت عملیات می رویم تا با این بخش نیز آشنا شویم. قسمت عملیات شامل حفظ و نگهداری شبکه می باشد که حفظ و نگهداری شبکه شامل اینکه در صورت پارگی سیمی یا شکسته شدن مقر یا شکسته شدن پایه ها و یا خرابی ترانس های موجود در سطح شهر که گاهی به دلیل بار زیادی که بر ترانس اعمال می شود باعث سوختگی فیوزهای ترانس می شود که به نام فیوزهای معروف می باشند و وظیفه تعویض و تعمیر این مسائل به عهده قسمت عملیات می باشد.

    قسمت بعدی که می خواهیم در مورد آن توضیح دهیم قسمت مهندسی می باشد که کار این بخش احداث و طراحی شبکه می باشد که می بایست برق به آنها داده شود را دیده و نقاط مورد نظر برای نصب پایه ها و دیگر موارد نظر گرفته تا بعد از نصب و توزیع برق مشکلی پیشش نیاید که موارد قید شده که موارد قید شده مربوط به قسم مهندسی می باشد.

    در اداره برق قسمتی به نام حسابداری وجود دارد که کار آن پرداخت حقوق کارکنان و درآمدی های آن اداره و دیگر موارد می باشد. توضیح اینکه کلیه قبوض برقی که واریز می شوند به حساب خزانه با همان بانک ملی مرکزی ارجاع داده می شود.

    توضیح : حساب هزینه برق مصرفی به صورت کیلو وات ساعت محاسبه می شود که کنتور A 15 تک فاز هر 375 دور یک کیلو وات ساعت محاسبه می شود.

    و اما امور اداری : کار این قسمت کنترل پرسنل در ورود و خروج و خرید مورد نیاز اداره که حالا شامل سیم برق، ترانس های فشار قوی، ترانس های کاهنده و افزاینده و دیگر وسایل مورد نیاز اداره می باشد.

    توضیح اینکه مبلغ برق شهرستان ایذه از طریق ایستگاه مارون تغذیه می شود .یعنی از تاریخ 10/3/85 به بعد سد مسجدسلیمان تأمین برق می شود.

    توضیح: برق سد کارون 3 که در 25 کیلومتری ایذه واقع شده و دارای 8 واحد می باشد که در حال حاضر 4 واحد آن به بهره برداری رسیده که هر واحد 250 مگابایت تولید برق به شبکه سراسری متصل می باشد.

    اتاق کامپیوتر : که کار این واحد صدور تسویه حساب برای مشترکین صدور قبوض و عدم نظارت بر پرداخت قبوض توسط مشترکین چون زمان واریز قبض نسخه ای که در نزد بانک می ماند جمع آوری و به قسمت کامپیوتر سازمان برق که این قسمت باشد ارجاع داده می شود تا وضعیت پرداخت مشترکین برای اداره معلوم باشد.

    و در ضمن کلیه تغییرات از قبل تغییر نام مشترئک نیز به عهده این قسمت می باشد.

    توضیح : اتاق قطع و وصل مجدد که کار آن از اسم قسمت مذکور استنباط می شود که در صورت پرداخت نکردن قبض مشترک بعد از اخطاریه برق مشترک قطع می شود که هزینه قطع و وصل از مشترک مطالبه می شود.

    در اداره برق قسمت عملیات این چند قسمت یا واحد مشغول فعالیت می باشند.

    در این اداره با شیوه نامه نگاری نیز آشنا شدیم که نامه نگاری این اداره به شکل زیر می باشد.

    در اداره برق واحد عملیات کاربرد مخابرات در این واحد یکی استفاده از تلفن های معمولی و دیگری استفاده از سیم هایی که برای کار مورد استفاده قرار می گرفت که این سیم ها شامل گوشیها و یک دستگاه در قسمت رادیویی اداره مستقر می باشد کنترل می شود که برد آنها حدوداً 15 کیلومتر می باشد ولی مشابه همین به سیم های ساخت آمریکا می باشد که چیزی حول و حوش 300 کیلومتر برد مفید داشت که به علت عمر زیاد فرسوده شده و از بین رفته و سیم های ساخت ایران می باشد که در حال حاضر در اداره موجود می باشد.

    نکته : آشنایی دیگر با انواع کنتورها بود که آنها را دیده و مشخصات ظاهری آن را توضیح می دهیم.

    1) کنتور تک فاز 15 آمپر که برای این کنتورها کابل 6×2 استفاده می شود.

    2) کنتور تک فاز 32 آمپر می باشد که برای آن کابل 10×2 مورد استفاده قرار می گیرد.

    3) کنتور سه فاز 15 آمپر کابل 6×4

    4) کنتور سه فاز 25 آمپر کابل 10×4 می باشد.

    نکته : در شبکه 5 سیم وجود دارد که یکی مربوط به شهرداری یا روشنایی یکی نول و سه خط دیگر فاز می باشند.

    نکته : دستگاهی به نام تست کنتور در اتاق موجود بود که تست کردن کنتور را انجام می داد.

     

    نکته : در قسمت عملیات تنها بخش استفاده از سیمهای مخابراتی یکی استفاده از تلفن و دیگر مجهز بودن به سیم که در قسمتی به نام رادیو وجود دارد و کنترل می شود.

    بسیاری از وسایل پیرامون ما برای کارکردن به انرژی برق نیاز دارند و بخش عمده ای از زندگی ما به برق متکی است برخی از وسایل مانند تلویزیون ها ، رادیوها ، لامپ ها،گرم کننده های برقی و... همگی به انرژی برق نیازدارند .حال تصور کنید در طول یک روز برق خانه شما قطع شود چراغ ها،تلویزیون و رادیو کار نمی کنند.

    مراکز مطالعاتی انرژی جهان بر اساس نتایج حاصل از مطالعات جامعی که در زمینه گرایش های انرژیتیک جهانی در آینده به عمل آورده اند چنین اعلام می دارند که در آینده جمعیت ، بهره وری و سهم برق از کل انرژی مصرفی افزایش می یابد در حالیکه شدت مصرف انرژی رو به کاهش خواهد گذاشت همچنین روند واقعی رشد ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در دنیا به توسعه فن آوریهای دیگر در آینده نیز وابسته خواهد بود به عنوان مثال حمل و نقل برقی می تواند مصرف برق را تا حدود 15 درصد در 50 سال آینده افزایش دهد که این امر خود به کاهش استفاده از فرآورده های نفتی منجر خواهد شد اما لزوما" به این معنی نیست که ظرفیت تولید برق به روش سنتی افزایش یابد ( با توجه به پیش بینی به عمل آمده تولید برق از طریق پیل سوختی و توسعه فن آوری ذخیره سازی برق محقق خواهد شد ) .

     

    فصل دوم

    عنوان دستورالعمل :

    برآورد و اعلام خسارات وارده به شبکه

    1- هدف :

    هدف از تهیه این دستورالعمل تدوین روش مشخص به منظور برآورد و اعلام خسارات وارده ه شبکه می باشد.

    2- محدوده کاربرد :

    این دستورالعمل در واحدهای عملیات- مهندسی- مشترکین- دفتر حقوقی و حسابداری کاربرد دارد.

    3- تعاریف، مفاهیم ، اختصارات :

    ندارد.

    4- مسئولیت ها :

    مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل به عهده طراح شبکه و رئیس مهندسی می باشد.

    5- شرح عملیات :

    ابتدا واحد عملیات ناحیه خسارات فیزیکی وارده به شبکه را طی فرمهای اعلام برآورد خسارات فیزیکی وارده به شبکه و گزارش اتاق رادیو از طریق مدیریت ناحیه به واحد مهندسیاعلام می نماید. واحد مهندسی مطابق فهرست بهای خسارات وارده به شبکه ( مصوبه هیأت مدیره )بر آورد ریالی خسارات مذکور را انجام می دهد و طی فرم اعلام هزینه خسارات وارد شده به شبکه محاسبه به دفتر حقوقی ناحیه اعلام می گردد و رونوشت آن به واحد حسابداری و واحد عملیات ارسال می گردد. واحد حسابداری پس از اخذ هزینه، یک نسخه از اصل فیش پرداختی را به واحد عملیات و یک نسخه از تصویر فیش به واحد مهندسی و یک نسخه به دفتر حقوقی ارسال می شود.

    6- مراجع و مستندات :

    6-1- فهرست بهای خسارات

    7- نگهداری سوابق :

    کلیه سوابق ناشی از این دستورالعمل در بایگانی واحد مهندسی به مدت 3 سال نگهداری و سپس به بایگانی راکد منتقل می شود.

    8- پیوستها :

    8-1- فرم اعلام خسارات فیزیکی وارده به شبکه به شماره                    KDF-31-294

    8-2- فرم گزارش اتاق رادیو به شماره                                             KDF-31-045

    8-3- فرم اعلام زهینه خسارات وارد شده به شبکه به شماره                  KDF-31-295

     

     

    عنوان دستورالعمل :

    گزارش اتفاقات خاموشیها و فیوزسوزی ماتورهای شبکه توزیع

    1- هدف :

    هدف از تدوین این دستورالعمل بررسی موارد اتفاقات و حوادث شبکه و خاموشیها و فیوزسوزی ترانس های شبکه توزیع جهت حصول به پایداری شبکه و تأمین برق مطمئن به مشترکین.

    2- محدوده کاربرد :

    این دستورالعمل در کنترل بار و مهندسی شهرستان و ستاد شرکت و بهره برداری شهرستانها و شرکت کاربرد دارد.

    3- تعاریف، مفاهیم ، اختصارات :

    در رویه کنترل بار ذکر گردیده است.

    4- مسئولیتها :

    مسئولیت این دستورالعمل به عهده طراح شبکه و رئیس مهندسی می باشد.

    5- شرح عملیات :

    5-1 گزارش اتفاقات :

    5-1-1- کلیه اتفاقات و حوادث شبکه در طول شبانه روز توسط دفتر اتفاقات ثبت و در فرم مخصوص گزارش می گردد که یک نسخه آن جهت بررسی به مهندسی شهرستان و سپس به کنترل بار ارجاع می گردد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات

    فهرست:

    تقدیر و تشکر                                                                                           4

    فصل اول

    تاریخچه                                                                                                6

    مقدمه                                                                                                   8

    توضیح                                                                                                   9

    فصل دوم

    عنوان دستورالعمل                                                                                    13

    شرح عملیات                                                                                           14

    هدف                                                                                                    15

    خاموشی ها                                                                                             16

    فیوز سوزی های ترانسفورماتور توزیع                                                                17

    فصل سوم

    پست چیست                                                                                           25

    معایب پستها با عایق گازی                                                                            26

    ترانس زمین                                                                                            27

    سویچگر                                                                                                28

    جبران کنندههای توان راکتیو                                                                        29

    باطری خانه                                                                                             30

    بهینه سازی ابعاد وزن دکلها                                                                          31 

    معیار انتخاب فازی                                                                                     32

    فواصل فازی                                                                                            34

    شبکه های توزیع                                                                                      39

    پستهای توزیع                                                                                          40

    لوازم اندازه گیری و کنترل                                                                           41

    انواع تلفات                                                                                             42

    خارج کردن کنتورها از مدار                                                                          52

    منابع                                                                                                    57

     

    منبع:

    -مهندس احمد منصوری

    2- مهندس رضا کوراوند

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی پست و شبکه های فشار قوی و متوسط در اداره برق واحد عملیات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت