گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه

تعداد صفحات: 226 فرمت فایل: word کد فایل: 4215
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مخابرات
قیمت قدیم:۲۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه

    چکیده -------------

     شبکه جهانی اینترنت بخش حیاتی و غیرقابل تفکیک جامعه جهانی است. در واقع شبکه اینترنت ستون فقرات ارتباطات کامپیوتری جهانی در دهه 1990 است زیرا اساسا به تدریج بیشتر شبکه ها را به هم متصل کرده است.در حال حاضر رفته رفته تفکرات منطقه ای و محلی حاکم بر فعالیت های تجاری جای خود را به تفکرات جهانی و سراسری داده اند. امروزه با سازمانهای زیادی برخورد می نمائیم که در سطح یک کشور دارای دفاتر فعال و حتی در سطح دنیا دارای دفاتر متفاوتی می باشند . تمام سازمانهای فوق قبل از هر چیز بدنبال یک اصل بسیار مهم می باشند : یک روش سریع ، ایمن و قابل اعتماد بمنظور برقراری ارتباط با دفاتر و نمایندگی در اقصی نقاط یک کشور و یا در سطح دنیا
    بدین منظوربایستی یک شبکه‏‏‌ی گسترده‏ی خصوصی بین شعب این شرکت ایجاد گردد. شبکه‏‌های اینترنت که فقط محدود به یک سازمان یا یک شرکت می‏باشند، به دلیل محدودیت‌های گسترشی نمی‏توانند چندین سازمان یا شرکت را تحت پوشش قرار دهند. شبکه‏‌های گسترده  نیز که با خطوط استیجاری راه‌‏اندازی می‏شوند، در واقع شبکه‏‌های گسترده‏ی امنی هستند که بین مراکز سازمان‌ها ایجاد می‏شوند. پیاده‌‏سازی این شبکه‏‌ها  نیاز به هزینه‌ زیادی دارد راه‌ حل غلبه بر این مشکلات، راه‌اندازی یک VPN است. 

    کلیدواژه‌ها:   شبکه های مجازی – VPN – تونل کشی-رمزنگاری
    مقدمه

    ------------
    VPN در یک تعریف کوتاه شبکه‌ای از مدارهای مجازی برای انتقال ترافیک شخصی است. در واقع پیاده‌‏سازی شبکه‌ی خصوصی یک شرکت یا سازمان را روی یک شبکه عمومی، VPN گویند.
    شبکه‏‌ های رایانه‏ ای به شکل گسترده‏ای در سازمان‏ها و شرکت‏های اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‏گیرند.

     

                                                                 

    اگر یک شرکت از نظر جغرافیایی در یک نقطه متمرکز باشد، ارتباطات بین بخش‏های مختلف آن‌را می‌توان با

    یک شبکه‏‏‌ی محلی برقرار کرد. اما برای یک شرکت بزرگ که دارای شعب مختلف در نقاط مختلف یک کشور و یا در نقاط مختلف دنیا است و این شعب نیاز دارند که با هم ارتباطاتِ اطلاعاتیِ امن داشته‏ باشند، بایستی یک شبکه‏‏‌ی گسترده‏ی خصوصی بین شعب این شرکت ایجاد گردد. شبکه‏‌های اینترانت که فقط محدود به یک سازمان یا یک شرکت می‏باشند، به دلیل محدودیت‌های گسترشی نمی‏توانند چندین سازمان یا شرکت را تحت پوشش قرار دهند. شبکه‏‌های گسترده نیز که با خطوط استیجاری راه‌‏اندازی می‏شوند، در واقع شبکه‏‌های گسترده‏ی امنی هستند که بین مراکز سازمان‌ها ایجاد می‏شوند. پیاده‌‏سازی این شبکه‏‌ها علی‏رغم درصد پایین بهره‌وری، نیاز به هزینه‌ زیادی دارد. زیرا، این‏ شبکه‏‌ها به دلیل عدم اشتراک منابع با دیگران، هزینه‏ مواقع عدم استفاده از منابع را نیز بایستی پرداخت کنند. راه‌حل غلبه بر این مشکلات، راه‌اندازی یک VPN است. 
     فرستادن حجم زیادی از داده از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر مثلا” در به هنگام رسانی بانک اطلاعاتی یک مشکل شناخته شده و قدیمی است . انجام این کار از طریق Email به دلیل محدودیت گنجایش سرویس دهنده Mail نشدنی است .استفاده از FTP هم به سرویس دهنده مربوطه و همچنین ذخیره سازی موقت روی فضای اینترنت نیاز دارد که اصلا” قابل اطمینان نیست .
    یکی از راه حل های اتصال مستقیم به کامپیوتر مقصد به کمک مودم است که در اینجا هم علاوه بر مودم ، پیکر بندی کامپیوتر به عنوان سرویس دهنده RAS لازم خواهد بود . از این گذشته ، هزینه ارتباط تلفنی راه دور برای مودم هم قابل تامل است . اما اگر دو کامپیوتر در دو جای مختلف به اینترنت متصل باشند می توان از طریق سرویس به اشتراک گذاری فایل در ویندوز بسادگی فایل ها را رد و بدل کرد . در این حالت ، کاربران می توانند به سخت دیسک کامپیوترهای دیگر همچون سخت دیسک کامپیوتر خود دسترسی داشته باشند . به این ترتیب بسیاری از راه های خرابکاری برای نفوذ کنندگان بسته می شود .
    شبکه های شخصی مجازی یا( VPN ( Virtual private Networkها اینگونه مشکلات را حل میکند . VPN به کمک رمز گذاری روی داده ها ، درون یک شبکه کوچک می سازد و تنها کسی که آدرس های لازم و رمز عبور را در اختیار داشته باشد می تواند به این شبکه وارد شود . مدیران شبکه ای که بیش از اندازه وسواس داشته و محتاط هستند می توانند VPN را حتی روی شبکه محلی هم پیاده کنند . اگر چه نفوذ کنندگان می توانند به کمک برنامه های Packet snifter جریان داده ها را دنبال کنند اما بدون داشتن کلید رمز نمی توانند آنها را بخوانند.
                                                                               

     


     یک  مثال :
    فرض نمائید درجزیره ای در اقیانوسی بزرگ، زندگی می کنید. هزاران جزیره در اطراف جزیره شما وجود دارد. برخی از جزایر نزدیک و برخی دیگر دارای مسافت طولانی با جزیره شما میباشند متداولترین روش بمنظور مسافرت به جزیره دیگر، استفاده از یک کشتی مسافربری است مسافرت با کشتی مسافربری ، بمنزله عدم وجود امنیت است . در این راستا هر کاری را که شما انجام دهید،توسط سایر مسافرین قابل مشاهده خواهد بود.فرض کنید هر یک از جزایر مورد نظر به مشابه یک شبکه محلی(LAN) و اقیانوس مانند اینترنت باشند. مسافرت با یک کشتی مسافربری مشابه برقراری ارتباط با یک سرویس دهنده وب و یا سایر دستگاه‌های موجود در اینترنت است.شما دارای هیچگونه کنترلی بر روی کابل ها و روترهای موجود در اینترنت نمیباشید.(مشابه عدم کنترل شما بعنوان مسافر کشتی مسافربری بر روی سایر مسافرین حاضر در کشتی ) .در صورتیکه تمایل به ارتباط بین دو شبکه اختصاصی از طریق منابع عمومی وجود داشته باشد، اولین مسئله ای که با چالش های جدی برخورد خواهد کرد، امنیت خواهد بود.
    فرض کنید، جزیره شما قصد ایجاد یک پل ارتباطی با جزیره مورد نظر را داشته باشد .مسیر ایجاد شده یک روش ایمن ، ساده و مستقیم برای مسافرت ساکنین جزیره شما به جزیره دیگر را فراهم می آورد. اما ایجاد و نگهداری یک پل ارتباطی بین دو جزیره مستلزم صرف هزینه های بالائی خواهد بود.(حتی اگر جزایر در مجاورت یکدیگر باشند).با توجه به ضرورت و حساسیت مربوط به داشتن یک مسیر ایمن و مطمئن ، تصمیم به ایجاد پل ارتباطی بین دو جزیره گرفته شده است. در صورتیکه جزیره شما قصد ایجاد یک پل ارتباطی با جزیره دیگر را داشته باشد که در مسافت بسیار طولانی نسبت به جزیره شما واقع است ، هزینه های مربوط بمراتب بیشتر خواهد بود. وضعیت فوق ، نظیر استفاده از یک اختصاصی Leased است. ماهیت پل های ارتباطی(خطوط اختصاصی) از اقیانوس (اینترنت) متفاوت بوده و کماکان قادر به ارتباط جزایر شبکه های( LAN) خواهند بود. سازمانها و موسسات متعددی از رویکرد فوق ( استفاده از خطوط اختصاصی) استفاده می نمایند. مهمترین عامل در این زمینه وجود امنیت و اطمینان برای برقراری ارتباط هر یک سازمانهای مورد نظر با یکدیگر است . در صورتیکه مسافت ادارات و یا شعب یک سازمان از یکدیگر بسیار دور باشد ، هزینه مربوط به برقرای ارتباط نیز

     

                                                              

    افزایش خواهد یافت                                       
    با توجه به موارد گفته شده ، چه ضرورتی بمنظور استفاده از VPN وجود داشته و VPN تامین کننده ، کدامیک از اهداف و خواسته های مورد نظر است ؟ با توجه به مقایسه انجام شده در مثال فرضی ، می توان گفت که با استفاده از VPN به هریک از ساکنین جزیره یک زیردریائی داده می شود. زیردریائی فوق دارای خصایص متفاوت نظیر :
    - دارای سرعت بالا است .
    -  هدایت آن ساده است .
    -  قادر به استتار( مخفی نمودن) شما از سایر زیردریا ئیها و کشتی ها است .
    -  قابل اعتماد است .
    -  پس از تامین اولین زیردریائی ، افزودن امکانات جانبی و حتی یک زیردریائی دیگرمقرون به صرفه خواهد بود
    - در مدل فوق ، با وجود ترافیک در اقیانوس ، هر یک از ساکنین دو جزیره قادر به تردد در طول مسیر در زمان دلخواه خود با رعایت مسایل ایمنی می‌باشند
     مثال فوق دقیقا" بیانگر تحوه عملکرد VPN است . هر یک از کاربران از راه دور شبکه قادربه برقراری ارتباطی امن و مطمئن با استفاده از یک محیط انتقال عمومی ( نظیر اینترنت ) با شبکه محلی (LAN) موجود در سازمان خود خواهند بود. توسعه یک VPN  افزایش تعداد کاربران از راه دور و یا افزایش مکان های مورد نظر ) بمراتب آسانتر از شبکه هائی است که از خطوط اختصاصی استفاده می نمایند. قابلیت توسعه فراگیر از مهمترین ویژگی های یک VPN نسبت به خطوط اختصاصی است .
    معایب ومزایا

    ---------------
    با توجه به اینکه در یک  شبکه VPN به عوامل متفاوتی نظیر : امنیت ، اعتمادپذیری ، مدیریت شبکه و سیاست ها نیاز خواهد بود. استفاده از VPN برای یک سازمان دارای مزایای متعددی مانند :
    ● گسترش محدوه جغرافیائی ارتباطی
    ● بهبود وضعیت امنیت
    ●  کاهش هزینه های عملیاتی در مقایسه با روش های سنتی نظیر WAN
    ●  کاهش زمان ارسال و حمل اطلاعات برای کاربران از راه دور

                                                                


    ●  بهبود بهره وری
    ●  توپولوژی آسان ،... است .
    برخی از جوانب منفی شبکه سازی اینترنتی به این شرح است :
    ●  شک نسبت به اطلاعات دریافت شده
    ●  استفاده از منابع غیرموثق
    ●  تفسیر بد از اطلاعات رسیده
    ●  سرقت ایده ها
    ●  نبود مهارتهای حرفه ای در کار با اطلاعات
    ●  فروش اطلاعات یا استفاده نابجای از اطلاعات
    ●  عدم اطمینان از کارایی سرویس و تأخیر در ارتباطات
    VPN نسبت به شبکه‏‌های پیاده‌‏سازی شده با خطوط استیجاری، در پیاده‌‏سازی و استفاده، هزینه کمتری صرف می‏کند. اضافه وکم کردن گره‌ها  یا شبکه‌های محلی به VPN، به خاطر ساختار آن، با هزینه‌ کمتری امکان‏پذیر است. در صورت نیاز به تغییر همبندی شبکه‌ی خصوصی، نیازی به راه‌‏اندازی مجدد فیزیکی شبکه نیست و به صورت نرم‏افزاری، همبندی شبکه قابل تغییر است.
    تونل  کشی

    --------------
    مجازی بودن در VPN به این معناست که شبکه‏‌های محلی و میزبان‏های  متعلق به عناصر اطلاعاتی یک شرکت که در نقاط مختلف از نظر جغرافیایی قرار دارند، همدیگر را ببینند و این فاصله‏‌ها را حس نکنند. VPNها برای پیاده‌‏سازی این خصوصیت از مفهومی به نام تونل‌‏کشی(tunneling)استفاده می‏کنند. در تونل‌‏کشی، بین تمامی عناصر مختلف یک VPN، تونل ‏زده می‏شود. از طریق این تونل، عناصر به صورت شفاف همدیگر را می‏بینند
    در روش فوق تمام بسته اطلاعاتی در یک بسته دیگر قرار گرفته و از طریق شبکه ارسال خواهد شد. پروتکل مربوط به بسته اطلاعاتی خارجی ( پوسته ) توسط شبکه و دو نفطه (ورود و خروج بسته اطلاعاتی )قابل فهم

     

                                                                 

    میباشد. دو نقطه فوق را "اینترفیس های تونل " می گویند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه

    فهرست:

    شبکه های اختصاصی مجازی --------------------------------------------VPN

    چکیده ---------------------------------------------------------------

    مقدمه ---------------------------------------------------------------

    معایب ومزایا-----------------------------------------------------------

    تونل کشی ------------------------------------------------------------

    امنیت در VPN-------------------------------------------------------

    معماری های VPN----------------------------------------------------

    تکنولوژی های VPN---------------------------------------------------

    قرارداد های کاربردگرای VPN--------------------------------------------

    ویژگی های امنیتی در SPSEC-------------------------------------------

    نتیجه گیری ----------------------------------------------------------

    اشاره ----------------------------------------------------------------توزیع کلید ها ---------------------------------------------------------مقیاس پذیری و توپولوژی ستاره ای ----------------------------------------

    سازگاری -------------------------------------------------------------هزینه SPSEC--------------------------------------------------------

    تعادل VPNودیواره آتش و انواع آن ---------------------------------------

    نصب دیواره آتش ------------------------------------------------------

    سرور VPNبر روی دیواره آتش ------------------------------------------

    سرور VPN با موازات  دیواره آتش –مزایا ومعایب ---------------------------

    تنظیم VPN با دیواره آتش اختصاصی ------------------------------------

    بستر فیزیکی مناسب --------------------------------------------------

    نرم افزارهای استا ندارد و بروز رسانی آنها -----------------------------------

                                      فهرست

    عنوان

    -------

    پیاده سازی امنیت در سازمان ---------------------------------------------

    سرور مناسب ----------------------------------------------------------

    تهیه نسخه پشتیبانی ---------------------------------------------------

    نظارت و سنجش دائمی شبکه --------------------------------------------

    پروتکل ونل ها و انواع آن ------------------------------------------------

    مقدمه ای بر شبکه خصوصی مجازی VPN----------------------------------

    VPNچیست؟ --------------------------------------------------------

    مقدمه ای بر فایروال و ا نواع آن -------------------------------------------

    موقعیت یابی برای فایروال -----------------------------------------------

    طراحی شبکه ---------------------------------------------------------

    قسمت دوم

    ---------

    ابزارهای شبکه های محلی بی سیم ----------------------------------------

    آنتن ها --------------------------------------------------------------

    بخش اول

    ---------

    VPNچیست؟ --------------------------------------------------------

    بخش دوم

    -----------

    VPNچیست؟ --------------------------------------------------------

     

    بخش سوم

    ---------

    VPNچیست؟ --------------------------------------------------------

                                             فهرست

    عنوان

    ---------

    ADSL معرفی سرویس اینترنتی پرسرعت ----------------------------------

    شبکه گسترده ---------------------------------------------------------

     

    بخش دوم

    -----------

    آموزش شبکه ---------------------------------------------------------

    معماری VPN--------------------------------------------------------

    نصب سرویس دهنده VPN

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی شبکه های اختصاصی مجازی (VPN) Virtual Private Network در سایت کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت