گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 3802
سال: 1384 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی هوافضا
قیمت: ۱۵,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس

    معرفی و تاریخچه فعالیتها:

    شرکت خدمات هواپیمایی پارس در سال 79 بعنوان  تنها مرکز تعمیر و نگهداری پرنده‌های شرقی در ضلع شمال غربی فرودگاه مهرآباد ایران با مساحتی بالغ بر 17 هزار مترمربع مشتمل بر دو آشیانه تعمیراتی ، 20 شاپ تخصصی، 2 مرکز مدرن کالیبراسیون و 3 انبار قطعات و ابزار مجهز تاسیس گردیده است و در این راه با دریافت گواهینامه‌های معتبر و کسب نمایندگی های انحصاری شرکتهای معتبر هوایی با تامین نیازمندی هایی مانند تهیه قطعات و یونیتهای هوایی، اورهال و خرید موتورهای شرقی ، برگزاری دوره‌های تخصصی و سیمولاتور پرنده‌های شرقی، انجام بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، تعمیرات و انجام چکهای دوره‌ای و زمانی پرنده‌های شرقی، توانسته است خدمات شایان ذکری به صنایعی همچون نهاجا، نهسا، ناجا ، ندسا، پنها، ایران ایرتور، کیش ایر، کاسپین، آریا ایرو صافات عرضه نماید و در همین راستا آماده خدمت رسانی در زمینه فعالیتهای ذیل می باشد:

    1- تعمیرات و چکهای دوره‌ای پرنده‌های شرقی

    2- تأمین قطعات پرنده‌های شرقی

    3- طراحی و ساخت تسترهای هوایی

    4- اورهال بالگرد MI-171 و هواپیمایی سوخو 25

    5- آموزش سیمولاتور پرنده‌های شرقی مانند بالگرد MI-171 و آنتونف 74

    6- کالیبره تجهیزات اندازه‌گیری

    7- برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی معبر مانند Airworhiness

    مراکز اویونیک و موتور و بدنه:

    شاپ موتور:

    پریز و دی پریزر و موتور، تعمیرات و بالانس دینامیک فن، تنظیم و تعمیر استارتر موتور و . . . .

    شاپ بدنه و سیستم:

    شارژ کپسول اکسیژن هواپیما، تعمیر سیستم جلوگیری از یخ زدگی در هواپیما. تنظیم سطوح فرامین و کنترل، تعمیرات بال  و بدنه، تعمیرات باک سوخت، چک سیستم‌های اکسیژن، تعویض شیشه هواپیما (AN-74)

    شاپ ناوبری و ارتباطات:

    تعمیرات و تنظیمات سیستم های ناوبری و فرود، ناوبری shoran، AFD، AFS، ارتباطات رادیوی UHF، VHF و سیستم HF

    شاپ پالس و رادار:

    تعمیرات و تنظیمات رادار هواشناسی، داپلر ، ارتفاع سنج رادیویی، تجهیزات سنجش فاصله

    شاپ اتوپایلوت و کامپیوتر:

    تعمیرات و تنظیمات جایر و عمودی، افقی سمتی ، HSI ، FDI ، RMI ، Yaw damper، کامپیوتر ، سیستم جهت نما، GPS

    شاپ آلات دقیق:

    تعمیرات و تنظیمات نمایشگر سرعت، Air data computer ، سیستم اخطار نزدیک شدن به زمین، نمایشگر ارتفاع و اختلاف فشار، K3-63

    شاپ الکتریک:

    تعمیرات و تنظیمات سیستم‌های FDR، اطفای حریق اتوماتیک، vibration ، کنترل سطوح فرامین پرواز، تهویه هوا، سیستم‌های الکتریکی و منابع تغذیه و مقایسه کننده موتورها، نشان دهنده دور موتور، نشان دهنده مقدار جریان سوخت.

    مراکز آنالیز روغن و شارژ باطری:

    مرکز آنالیز روغن:

    در صنایع هوایی به منظور اطمینان از صحت عملکرد سیستمهای گرداننده، موتور و متعلقات و همچنین سیستم هیدرولیک باید در طی زمانهای معین روغن سیستم‌های هواپیما در آزمایشگاههای آنالیز روغن مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس نتایج حاصله تصمیم گیری شود. از طرفی به دلیل اینکه یکی از عواملی که در بروز سانحه هر پرنده مورد بررسی قرار می‌گیرد سوابق آنالیز روغن آن پرنده می‌باشد انجام آنالیز روغن و ثبت و نگهداری سوابق آن نیز از الزامات ایکائو می‌باشد. لذا این شرکت با در نظر گرفتن حساسیت کار، با ایجاد نرم افزار و زیر ساختهای مورد نیاز هم اکنون دارای مرکز آنالیز روغن مجهز و پیشرفته با قابلیتهای زیر می باشد:

    1- تعیین نقطه اشتعال (Flash paint)

    2- تعیین ویسکوزیته (Viscosity) روغن

    3- تعیین فلزات و حد مجاز آن در روغن توسط کامپیوتر

    4- تعیین میزان آلودگی روغن

    مرکز شارژ باطری:

    این مرکز توانایی شارژ باطریهای Nickel- codmium و Lead- acid با قابلیتهای زیر را دارا می باشد:

    1- شارژ باطری‌های Nickel- cadmium  تا حداکثر ظرفیت در کمتر از یک ساعت با استفاده از روش شارژ Reflex .

    2-  شارژ باطری‌های Nickel- cadmium با استفاده از روش های جریان ثابت تک مرحله و دو مرحله‌ای با ظرفیتهای 11 و 19 و 20 و 22 سل

    3- شارژ باطریی‌های lead- acid با استفاده از روشهای جریان متغیر، جریان ثابت و تک مرحله‌ای دو مرحله ای با ظرفیتهای 3 و 6 و 12 و 14  سل

    مرکز کالیبراسیون:

    امر کالیبراسیون همواره یکی از دغدغه‌های صنعت در  خصوص تجهیزات اندازه‌گیری بوده است ، زیرا ادامه  حیات هر تستر اندازه‌گیری بستگی به اعتبار کالیبره آن دارد. در واقع در صنایعی که از تجهیزات و ابزار آلات اندازه‌گیری در فرآیند ارائه خدمات استفاده می‌شود اعتبار خدمات آن صنعت بستگی به کالیبره بودن تجهیزات آن دارد.

    صنعت حساس هوایی نیز از این امر مستثنی نبوده و از الزامات سازمانهای هواپیمایی کشوری برای ارائه خدمات استاندارد کالیبره بودن تجهیزات می‌باشد در همین راستا این شرکت طی  یک برنامه ریزی هدف‌دار با تامین زیر ساختها و اخذ مجوز و آموزش‌های مورد نیاز، هم اکنون دارای 2 مرکز کالیبراسیون الکترونیک و الکترومکانیک مدرن و مجهز به دستگاههای Fluke, Marconi, Hp و پنوماتیک می‌باشد و آماده ارائه خدمات در استانداردهای ثانویه به شرح ذیل است:

    1- کالیبره و تعمیرات اساسی دستگاههای الکترونیک و مایکرو ویو شامل:

    انواع سیگنال و سوئیپ ژنراتور

    انواع مدولاسیون متر

    انواع سیگنال سورس

    انواع فرکانس متر/ شمارنده / زمان سنج

    انواع مولتی متر، آمپر متر. ولت متر و RLC متر

    2- کالیبره تجهیزات الکترومکانیکی شامل:

    پیتوت استاتیک، هیدرولیک، اکسیژن

    ترکمتر و String gage

    2- کالیبره  تعمیر کلیه تسترهای الکترونیکی و الکترومکانیکی پرنده‌های شرقی بالاخص تسترهای هواپیمایی AN-74

     

    مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه:

    نظر به اینکه همواره با استفاده از اطلاعات ضبط شده F.D.R و C.V.R و تجزیه و تحلیل آن‌ها نه تنها می‌توان خطاهای خدمه پروازی را بررسی نمود و تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از تکرار آنها معمول داشت بلکه می توان به بعضی از اشکالات فنی در حین پرواز دسترسی پیدا کرد که با تحلیل آنها می توان پیشگیریهای مناسب را جهت جلوگیری از حوادث و سوانح هوایی اتخاذ نمود از طرف دیگر با توجه به الزام سازمان هواپیمایی کشوری و رویکرد شرکت به ایجاد سیستمهای ارزیابی عملکرد پرواز، با ایجاد زیرساختهای لازم و برگزاری آموزشهای مورد نیاز هم اکنون این شرکت دارای مرکز توانمند و مجهز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری پرنده های MI-171, SU-24, SU-25,IL-76 (MD&TD),AN-74 (T&TK)200  YAK 42 و COMOF 32 با توانایی‌های ذیل می‌باشد:

    1- بازخوانی اطلاعات موجود در جعبه سیاه پرنده

    2- تعمیر و نگهداری و سرویس دستگاههای ضبط کننده اطلاعات

    3- طراحی و پیاده کردن Calibration chart مخصوص به اطلاعات سنسورهای هر یک از پرنده‌های فوق

    4- بازخوانی و ویرایش اطلاعات ضبط شده بر روی voice Recorder پرنده‌های شرقی و تهیه کپی بر روی کاست و CD 

    5- آنالیز و ویرایش صوتهایی که با کیفیت پایین ضبط شده است.

    6- طراحی و ساخت نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه و سیستم ضبط صوت بصورت مجزا بر روی flash memory در جهت افزایش سرعت و دقت ضبط و بازخوانی اطلاعات.

    دپارتمان مهندسی:

    1- مهندسی ساخت:

    تدوین رویه‌ها و فرآیندهای مهندسی

    طراحی و ساخت تسترهای هواپیمایی از قبیل:

    تستر رادار Buran 74 ، تستر رادار رنگی RDR 1400 ، تستر  spo-8 ، تستر spo ، تستر رادیویی p- 828، تستر هدست، تستر GPS ، تستر منبع تغذیه ، تستر vibration

    ساخت قطعات هواپیمایی از طریق مهندسی معکوس

    2- مهندسی تعمیرات:

    طراحی و نصب تجهیزات جدید بر روی هواپیما از قبیل:

    رادار رنگی rdr 1400 و rdr 2000 ، سیستم gns 430، gns 530 ، سیستم FDR کمکی بر روی Flash memory

    تهیه دستور العملها و سرویس بولتنهای فنی

    بهینه سازی بر روی سیستم‌های هواپیما

    انجام پروژه‌های مهندسی تعمیرات عظیم و ارزشمندی مانند اورهال هواپیمایی سوخو 25، اورهال بالگرد MI- 171

    دپارتمان بازرگانی:

    دپارتمان بازرگانی از بخش های مهم شرکت خدمات هواپیمایی  پارس بشمار می‌رود که در طول چهار سال توانسته است ارتباط خوبی را با شرکت‌های هوایی خارجی در کشور های روسیه، اکراین، ازبسکتان، ارمنستان و بلاروس ایجاد نماید اهم فعالیت‌های این دپارتمان به شرح ذیل می‌‌باشد:

    1- تهیه و تأمین قطعات مورد نیاز پرنده‌های آنتونوف 74 ، ایلویشن 76 ، توپولوف 154 و بالگرد MI- 171

    2- اخذ مجوز تمدید عمر موتور و بدنه پرنده‌های آنتونوف 74، ایلویشن 76، بالگرد MI- 171  و همچنین componentهای پرنده های مربوطه

    3- ارائه خدمات از طریق نمایندگی‌های انحصاری شرکت‌های هوایی خارجی از جمله کارخانه ریبنیسک موتور سازنده موتور ایلوشین 76) شرکت spave (مراکز  اورهال و بازسازی بالگرد MI-171 )، شرکت Ural Aviation plant (اورهال کننده گیربکش بالگرد MI- 171 ) و همچنین نمایندگی از دیگر شرکتهای روسی و اکراینی که جزء بهترین تهیه کنندگان پرنده‌های شرقی می‌باشند.

    فصل دوم
    شاپ الکتریک:

    کارهای انجام شده در این شاپ به سه بخش تقسیم می شود:

    1- چک های دوره ای

    2- تست قطعات

    3- تعمیرات

    چک‌های دوره‌ای :

    چکهای دوره‌ای که عبارتند از 300 ،  600 ،  900،  1800 تا 3600 ساعت در رابطه با هواپیمای آنتونوف و همچنین چک های دوره ای 600 و 900 ساعت در رابطه با هواپیمای ایلوشین در این شاپ انجام می‌پذیرد. هر یک از این چک ها دارای آیتم‌های خاصی است که از طرف شرکت سازنده در کتاب‌های مدونی بنام Mentenec Manual جمع‌آوری شده است که این کتاب‌ها به زبان روسی است.

    تست قطعات:

    در هر یک از چک‌های دوره‌ای یک سری از قطعات هواپیما را تست می‌کنیم و به عیب یابی و رفع مشکل قطعه می‌پردازیم و در صورت درست شدن قطعه، قطعه‌ی مورد نظر به گروه مهندسی شاپ ارجاع داده می‌شود.

    تعمیرات:

    تعمیرات در حد D- Level است که شامل تعویض قطعات داخل یونیت از 0 تا 100 درصد قابل انجام می‌باشد در صورت تعمیر نشدن قطعه توسط  گروه مهندسی. قطعه‌ی مورد نظر از کشور روسیه خریداری میشود.

    در این شاپ 8  سیستم الکتریکی و الکترونیکی هواپیمای ANToNor – 74 مورد بررسی و چک قرار می‌گیرد که توضیح مختصری در مورد این سیستمها می دهم.

    Fuel:

    این سیستم سوخت رسان هواپیما از 2 قسمت ترنس میتور و اینتی کیدور تشکیل شده است. باک‌های هواپیمای ANTaNor- 14 بر روی بال قرار دارد که 10 تن سوخت را درون خود قرار می‌دهد. چون باک‌های هواپیما از هم مجزا است سوخت درون باک‌ها توسط ترنس میتور که یک پمپ است به موتور هواپیما پمپ می‌شود. همچنین اینتی کیدور ها مقدار سوخت درون باک و مقدار مصرف سوخت هواپیما را به خلبان نشان می‌دهد.

    2- ELECTRICAL power :

    سیستم Power هواپیما به دور بخش Power AC و Power Dc تقسیم میشود. Power AC هواپیما (400 HZ) 200/115 VAC است این Power ، 3 فاز است که هر فاز نسبت به زمین 115 V و هر دو فاز نسبت به همدیگر 200 V است.

    سیستم AC دیگری در این هواپیما وجود دارد که خروجی آن 36 ولت (400 HZ) می‌باشد که این Power سیستمهای Instrument هواپیما را تغذیه می کند سیستم دیگری نیز وجود دارد که Power DC نام دارد که این Power Dc از دو منبع تامین می شود که عبارتند از:

    الف) باطری‌هایی که شامل 27 ولت DC می‌باشد.

    ب) ژنراتورهای DC

    باطری‌های DC در مواقع اضطراری و در موقع استارت هواپیما استفاده می‌شوند. سیستم دیگری نیز در هواپیما وجود دارد که برق DC تولید می کند این سیستم Recty Fire نام دارد.

    3- Auxiliary Power Unit :

    این سیستم به APU معروف است که شامل موتوری مجرا است که توسط 2 بخش قابل استارت می باشد.

    الف) توسط هواپیما

    ب) توسط Power 27 v

    ابتدا این سیستم استارت زده می‌شود و سپس توسط هوای گرمی که از این سیستم (Apu) خارج می شود می‌توان 2 موتور اصلی هواپیما را روشن کرد. همچنین APU در موقع اضطراری و در جهت تامین برق مصرفی داخل هواپیما به کار گرفته می‌شود قطعه‌ای داخل APU وجود دارد به نام   (استارت ژنراتور) که در دو حالت کار می کند.

    الف) استارت ب) استارت با برق DC که بعنوان تولید کننده استفاده می‌شود . قطعه‌ی  دیگری بنام  وجود دارد که برای تامین برق AC سه فاز بکار گرفته می‌شود.

    4- Faire protection :

    سیستم محافظت از Faire برای موتورها، Landing Gear ، بال‌ها و داخل هواپیما استفاده می‌شود که این سیستم به 2 بخش تقسیم می شود: الف) ثابت ب) متحرک

    الف) ثابت:

    سیستمی است که وقتی مشکل حرارتی برای موتورها ایجاد شود بصورتی که حرارت آن بیش از 800 درجه سانتی‌گراد گردد فعال می شود و بصورت اتوماتیک Valve های مورد نظر آتش خاموش کن را باز می کند و پودر داخل باتل‌های ثابت را به سمت موتور هدایت می‌کند جهت  خاموش کردن آتش همچنین در صورت بروز آتش در بال ،  gear Landing و داخل هواپیما این سیستم فعال می‌شود.

    ب) متحرک:

    این باتل‌ها به صورت دستی است که جهت خاموش کردن آتش‌سوزی درون هواپیما و کابین خلبان به کار می‌رود که این باتل‌ها  در Tail هواپیما جاسازی شده است و این باتل‌ها به رنگ قرمز است.

    5- Hydrolic Sestem :

    سیستمی است که در سطوح فرامین هواپیما بکار گرفته می شود که این سطوح فرامین شامل Wings است. Wingها شامل بخش‌های مختلفی می باشد که عبارتند از:

    الف) Flap ب) slate این دو سیستم توسط Acchuter هیدرولیکی و با نشان دهنده‌های الکتریکی کار می کنند. همچنین این سیستم برای باز و بسته کردن چرخهای هواپیما، ترمز و فرمان هواپیما، باز و بسته  کرده Ramp Door ، Eleveitor و Rader (جهت دور زدن و عوض کردن مسیر هواپیما استفاده می‌شود) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    6- instrument:

    بخش مهمی که جهت ناوبری هواپیما بکار برده می‌شود سیستم Instrument است که این سیستم قابلیت نشان دادن Position های مختلف هواپیما در جهت شمال، جنوب، غرب، شرق و همچنین نشان دادن مقدار سوخت مصرفی، مقدار حرارت در موتورها، فشارهای مختلف از قبیل Pressure fuel و Pressure oil و نشان دادن لرزش‌های موتور را دارد.

    7- Landing Gear:

    سیستم Lan ding Gear به دو بخش تقسیم می‌شود: الف) ثابت ب) متحرک

    البته در هواپیمای Antonov- 74 از سیستم متحرک استفاده می‌شود که توسط هیدرولیک جهت باز وبسته شدن چرخها استفاده می‌شود که شامل چرخ جلو، Main  و Rear است . این سیستم شامل نشان دهنده‌هایی است که داخل Cabin تعبیه شده است جهت نشان دادن، باز یا بسته بودن چرخها

     

    8- Air condition:

    این سیستم برای گرم و سرد کردن هوای داخل هواپیما و همچنین پر شرایز کردن داخل هواپیما استفاده می‌شود که این سیستم هوای لازم را از طریق هوای معمولی و هوای موتور فراهم می‌کند.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس

    فهرست:

    مقدمه و تشکر .................................................................................................. 1

    فصل اول:

    معرفی و تاریخچه فعالیت‌ها ............................................................................. 3

    مراکز اویونیک و موتور و بدنه ......................................................................... 4

    مراکز آنالیز روغن و شارژ با اجرای .................................................................. 5

    مرکز کالیبراسیون .............................................................................................. 6

    مرکز بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه .................................................................. 8

    دپارتمان مهندسی ............................................................................................. 9

    دپارتمان بازرگانی ............................................................................................. 10

    فصل دوم:

    شاپ الکتریک .................................................................................................. 12

    شاپ رادار......................................................................................................... 17

    فصل سوم:

    VIBRATION MONITORING AN-74................................................ 22

    تست با تست تر ...................................................................... 27  

    F.D.R ............................................................................................................ 29

    عملکرد F.D.R................................................................................................ 30

    Decode کردن اطلاعات .................................................................................. 33

    خصوصیات protection unit......................................................................... 33

    تست با تست تر ............................................................................. 34

    5912 T Unit................................................................................................. 34

    تست  با تست‌تر  ........................................................................ 39

    ................................................................................................ 42

    تست با تست تر ................................................................... 45

    ECS ............................................................................................................... 47  

    پالسهای دریافتی از سنسور HP ....................................................................... 49

    کامپیوتر دیجیتال ............................................................................................... 50

    تست با تست تر ............................................................................ 51

    ............................................................................................... 52  

    تست تر .................................................................................. 53

    ........................................................................................... 54

    یونیت الکترونیکی ............................................................................. 57

    نشاندهنده VIBRATION.............................................................................. 58

    تست با تست تر .............................................................................. 58

    چک در هواپیما ................................................................................................ 60

    چک در آزمایشگاه ........................................................................................... 61

    ADJUST OF 59- 6M-6 WITH Y B-1 Test Unit......................... 61

     ....................................................................................................... 63

    تست .............................................................................................. 65

     

     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی تعمیرات و تست رده میانی قطعات هواپیما در شرکت خدمات هواپیمایی پارس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت