مقدمه مربوط به دوره کارورزی
با گذشت حدود دو ماه در یک دوره تخصصی کامل در مهرآباد که مخصوص کارمندان شرکت هواپیمایی است توانستم مدرک مربوط به حمل بار مرحله مقدماتی را بگذرانم و طریقه زدن بارنامه را در این دوره آموزش دیدم و در حال حاضر حدود یک ماه مشغول به زدن بارنامه در شرکت ارفع تجارت عاد هستم.
برای تجارت هوایی بایستی در مرحله اول با یک شرکت هواپیمائی که زیر پوشش هواپیمای کشوری است قرارداد ببندیم.
مشتری از طریق تبلیغات با شرکت هواپیمایی تماس می گیرد و بعد یکی از کارمندان شرکت برای بازدید از باز به محل بار می رود سپس از طریق کتب قانون که در انتهای این جزوه موجود می باشد تشخیص می دهند که کالاما تجاری است یا غیر تجاری هر کالایی که بتوان از طریق آن کالا مبلغ هنگفتی دلار ( ارز) وارد کشور کدر را کالای تجاری از نوع قیمتی می گویند که برای حمل اینگونه کالاها مثل کالا زعفران و سنگهای گران قیمت احتیاج به یک سیستم امنیتی قوی داریم.
در مورد کالاهای غیر تجاری می توان گفت که کالاهایی هستن که به دلایل شخصی از یک کشور به کشور دیگر فرستاده می شود.
بعد از شناخت کالاهای مختلف حال به انواع کالا با نوع بسته بندی و حمل آنها آشنا می شویم:
کالاهای مرجوعی:
یکسری از کالاهایی هستن که از یک کشور دیگر برای ما فرتساده می شود اما داخل ایران این نوع کالاها مجاز نیم باشند پس اجازه ورود به داخل کشور داده نمی شود و آنها را داخل یک سری انبارهای مخصوص نگهداری می کنند تا زمان پرواز مجدد بعد از این مرحله یک بارنامه صادر می شود و از طریق پس کرایه جواز صادر می شود و بار مرجوعی به کشور مقصد خود برگدانده می شود و کرایه حمل آن از صاحب کالا گرفته می شود اما زمانی امکان دارد کالاهای مرجوعی ما یک کالای فاسد شدنی باشد مثل سبزیجات اما به دلیل بسته بندی مناسب و آفت زدگی آن اجازه ورود آن به کشور مبدا ارانه هند در این صورت کالای ما به کشور مقصد برگردانده نمی شود بلکه از هواپیمایی کشور مقصد مقدار هزینه ای برای نابود کردن آن بار گرفته می شود و بعد شرکت هواپیمایی هم جریمه می شود تا برای دفعات بعدی نسبت به بسته بندی و آفت کشی بار اطمینان حاصل کند و سپس آن را از طریق هوایی حمل کند.
فرش:
فرش برای خود یک تجارت جداگانه نسبت که کالاهای دیگر دارد در مرحله اول اجازه خروج فرشهایی که در آنها چهره به کار رفته به هر شخصی داده نمی شود و بعد از آن اگر کارگذار تشخیص دهد که آن فرش یک عتیقه است بایستی فرش به فرهنگی فرستاده شود و آنها اجازه خروج بدهند.
بعد از این مرحله فرش بایستی بسته بندی شود که در مورد فرش بسته بندی از نوع عدل بندی داریم که آنها را در پایان تسمه کشی می کند براساس اظهار نامه فرستنده شرکت هواپیمایی بارنامه صادر می کند اما از صدور بارنامه بایستی برای بار جار زو شود بعد از آن بارنامه صادر می گردد و Lable ها روی فرش بسته بندی چسبانده می شود و جواز از طریق گمرک صادر می گردد و تا زمان پرواز بار به همراه Lable های آن به انبار فرستاده می شود و یک کپی از برانامه به وسیله فکس به کشور مبدا فرستاد
می شود.
کالاهای فاسد شدنی:
پس از وارسی کارمندان شرکت هواپیمایی نمونه آن بار را به سازمان حفظ نباتات فرستند تا آنها بر اساس آزمایشات تشخیص دهند که آیا می توان این بار را به کشور مبدا فرستاد یا خیر، اگر جواز مربوط به سازمان حفظ نبایات را بدهد بعد از این مرحله بایستی بار را بسته بندی شود سپس شرکت هواپیمایی برای بار خود در هواپمیایی جارزو می کند و تاریخ و ساعت پرواز مشخص می شود سپس بارنامه در شرکت هواپیمایی صادر می شود و به همراه Lable ها بار به کمرگ فرستاده می شود بعد از این مرحله بایستی جواز صادر شود از طریق کمرگ و بار بسته بندی شده که سردخانه فرستاده می شود تا زمان پرواز برسد.
کالای خطرناک:
برای این گونه کالاها احتیاج به یکسری قوانین خاص داریم که براساس این قوانین بایستی این کالاها فرستاده شوند زیرا امکان دارد یکسری از موارد در ارتفاعات یا دمای خاصی باعث انفجار شوند.
پس بار که به شرکت آورده شد برای وارس بایستی کاتالیز آن از طریق آزمایشگاه فرستاده شود که بر اساس کتاب کالاهای خطرناک آن را بسته بندی کنند که برای بسته بندی این نوع کالاها احتیاج به دو نوع بسته بندی داریم داخلی و خارجی و بین آنها از یکسری فیلترهای خاص استفاده می شود تا در صورت نشت بار به بیرون از بسته بندی انتقال پیدا نکند برای این مرحله هم بارهای قبل عمل می کنیم.
انواع سازمانهای موجود برای حمل و نقل هوایی کالا در کل جهان و در پروازها داخلی که هر کدام از این سازمانها وظیفه مربوط به خود را انجام می دهند.
1- سازمان یاتا IATA
2- سازمان ایکالود ICAO
3- سازمان بهداشت جهانی WHO
4- سازمان انرژی اتمی IAEO
سازمان یاتا IATA :
انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی که تاریخچه ایجاد آن به بعد از جنگ جهانی اول بر می گردد در آن زمان حدود 7 شرکت هواپیمایی کوچک با هم تشکیل یک سازمان واحد با قوانین و ضوابط بکسان را دادند. تا امروز که این 7 شرکت تبدیل به 704
Line Air را داده اند که کار آنها حمل بار و مسافر می باشد. از این 704 Air Line حدود 320 Air Line عضو کامل سازمان یاتا IATA هستن.
بعد از جنگ جهانی اول و ایجاد قوانین یکسان بین 7 شرکت در 1957 ضوابط و شرایط خود را به تمام دنیا اعلام کردن که شرکتهای بعدی به سمت سازمان یاتا IATA رفتن که فقط شرکتهای هوایی عضو این شرکتها هستن.
یک از شرکتهای هواپیمایی که عضو IATA است IRAN Air می باشد که سالیانه بایستی پول به حساب IATA واریز نماید.
بایستی توجه داشت که یک سری از کمیته ها هستن که عضو سازمان یاتا IATA می باشند که آنها را در زیر نامه برده ایم:
1- کمیته ترافیک
2- کمیته فنی
3- کمیته مالی
4- کمیته حقوقی
5- کمیته پزشکی
برای درک بهتر کارکرد هر یک از کمیته های موجود در سازمان یک مثال می زنیم.
اگر مسافری بخواهد به یک کشوری مسافرت کند که از ایران پرواز مستقیم به آن کشور وجود نداشته باشد بایستی در چند مسیر مسافرت کند - مسیر پرواز را می توان بصورت زیر تعیین کرد:
از ایران به لیحا شرکت هواپیمایی بلیطی صادر می کند به مقصد فراک فورد از آنجا به بعد مسئولییت بر عهده شرکت هواپیمایی نمی باشد در مسیر دوم از بیلط برگه ای کنده می شود به نام فلات کپن که کپی آن به کمیته مالی ارسال می شود به تسویه خالی مالی یاتا Clearing house فرستاده می شود گزارش این پرواز به IRAN Air و بعد باید آن را تایید کند.
- اگر هواپیمایی آن را تایید نکند پروا هر جا باشد توفیق می شود.
یاتا IATA اگر اعلام کند بلیطی با شماره فلان دست من است و شما پس از تایید بایستی مقدار ملینی پول به حساب سازمان IATA واریز نمایید IRAN Air حتماً آن پول را باید واریز کند که این کار معمولاً هر 15 روز یک بار صورت می گیرد در سال 1365 یعنی اواسط جنگ ایران و عراق بود که هواپیمایی حدود 375 میلیون دلار بدهی به یاتا IATA داشت که یک هفته به IKAN فرست پرداخت بدهی را داد که یک هیئت تقسیم کردن که زیر نظر کمیته حقوق می باشد.
بایستی بدانیم که هر واحد هواپیمایی یک کمیته حقوقی دارد.
در صورتیکه باری گم شود با به سرقت برود فرستنده یا گیرنده که هواپیمایی اعلام
می کند تا در ازای هر 1kgl 6 دلار به صاحب کالا پرداخته شود در صورتیکه هواپیمایی مفقود شدن کالا را قبول نکند شکایت به دادگاه فرستاده می شود و با توجه به ترجمه قوانین موجود، مثلاً بند 4 یا 6 که به قاضی پرونده داده می شود بایستی پرداخت زیان شود یا حتی در صورت سقوط هواپیمایی و از بین رفتن سرنشینان یا برا کمیته حقوقی مسئول می باشد و یا حتی اگر شخصی در حین سوار شدن یا پیاده شدن آسیب ببیند.
در صورتیکه وزیر خارجه دو کشور طی مذاکراتی برای همکاری هواپیمایی به توافق برسند که مثلاً یک پرواز از کشور ایران به مقصد لندن باشیم هفته ای یکبار پس از توافق وزیرهای خارجه توافق نامه به مدیر عاملهای شرکتهای هواپیمایی واگذار می شود که با مذاکره تاریخ و زمان پرواز را مشخص کنند که مربوط به کمیته ترافیک است در یک جمله می توان ترافیک را بصورت زیر تعریف کرد:
تهیه و تدارک تمام تجهیزات هواپیمایی ( خراب شدن هواپماها)
نماینده بهداشت جهانی می باشد که یکی از وظایف مهم آن چک 063 به 3 ماه مهماندارها و خلبانها می باشد.
اگر خلبانی جراحی شده باشد یا حتی یکی از دندانهایش را بکشند اجازه پرواز به آنها داده نمی شود یا بعد از هر پرواز بایستی داخل هواپیما کاملاً اسپری پاشیده شود تا در صورت باز بودن درها و آمدن حشرات موری به داخل هواپیما از بین بروند. که برای کنترل این کار بایستی یک از اعضاءکمیته پزشکی کنترل انجام این امر است و یا حتی کنترل کترینگ و رعایت بهداشت کامل یکی از وظایف مهم و قابل توجه کمیته پزشکی رعایت مقررات بین 11شرکت هواپیما در مورد مصرف آشامیدنیها و مواد غذایی حلال می باشد. که می توان Iran Air ، Amaratو …. را نام برد.
در تمام ایستگاه های شرکت هواپیمایی یک شعبه برای هر شازمانی وجود داد تا بعد از هر پرواز از مسافران نسبت به سرویس دهی آن پرواز پرس و جو کند که هر 4 یک بار مسئولین این سازمانها عوض می شوند.
از بین این 704 شرکت هواپیمایی که زیر نظر یک کمیته آموزش Trairing Cor است از 7 شرکت هر سال یک نفر برای جلسه به کشوری که جلسه کمیته آموزش در آن برگذار می شود و یا اینکه رد می شود.
سازمان ایکائو ICAO:
در سازمان ملل تمام کشورهای جهان که عضو آن هستن 209 کشور عضویست سازمان ملل جهانی می باشند. سازمان ملل 12 کمیته دارد که یکی از آنها ایکائو ICAO
می باشد.
ایکائو ICAO در هر یک از شرکتهای هواپیمایی یک شعبه دارد که در IRAN Air سازمان هواپیمایی کشوری است که این تازه یک نماینده از 209 کشور می باشد که کار آن سازمان تصمیم گیری درباره باطل کردنیا گذاشتن یک پرواز فوق العاده می باشد پس در یک تعریف ساده تر می توان گفت هواپیما کشوری مالک است و IRAN Air متاجر یا مثل ماهان، آسمان و …
کارکرد دیگر این سازمان تغییر نرخ، تغییر پرواز، تایید گواهینامه و لاینسرها و … و اگر بخواهیم یک آژانس هواپیمایی باز کنیم بایستی به هواپیمایی کشوری برویم و در آنجا برای ما تحت مقررات خاص خود جواز صادر شود.
و همچنین این سازمان در چک افراد تایید سلامتی آنها (مهمانداران و خلبانان) دارد.
سازمان بهداشت جهانی WHO :
رسیدگی به مسائل بهداشت شرکتهای هوایی و تایید داروهای موجود در جهان و جلوگیری از انتقال بیماریهای همه گیره مثل وبا، طاعون، ایدز، ابولاو …
سازمان اتمی IAEA:
سردم دار این سازمان آقای البرودعی می باشد که یک نماینده همه از ایران در این سازمان شرکت می کند.
هیچ کس اجازه حمل و انتقال مواد اتمی را ندارد مگر اینکه جواز صادر شود بعد از معرضی این سازمانها حالا در مورد انواع سیستم های حمل و نقل و معرض یکی از آنها صحبت می کنیم.
سیستم های حمل و نقل:
1- دریایی
2- جاده ای
3- ریلی
4- هوایی
5- لوله ای
مزایای حمل و نقل بار هوایی Advantges of Air Gargo :
حرکت بدون توجه به موانع که یک کامیون تا جایی حرکت می کند که به دریا برسد و در حالیکه هواپیما بدون وجود مشکلی حرکت می کند.
سرعت که برای تخلیه و بارگیری کشتی 2 یا 3 ماه طول می کشد در حالیکه هواپیما 747 می تواند تن بار را ظرف 90 دقیقه تخلیه و 90 دقیقه بار زدن می توان حمل کرد.
سیستم بندی با هواپیما باز به صورت فله ای قبول نمی شود بکلی باید به صورت بسته بندی خاص مثل پالت، …
5 هزار کیلومتر را در زمان ساعت می تواند طی کند.
در حمل و نقل هواپیما بایستی شخصی که در قسمت پذیر بار است بر اساس نوع هواپیماها تشخیص دهد که آیا بار به هواپیما مربوط می خورد یا نه پس می توان گفت ما دو نوع هواپیما داریم:
1- بدنه باریک Narrow Body
2- بدنه وسیع Wide Body
در مورد هواپیماهای بدنه باریک می توانیم: ( فوکر = F ) و F-80 که فقط از نوع اول در ایران استفاده می شود و ( بوایفگ = B )
B727 ، B737 و ( تیو که در این هواپیماها نمی توانیم از ظرف بسته بندی استفاده کنیم چون ارتفاع آنها کم است بارها بصورت دانه ای می باشد که آنها را داخل توری که در هواپیما است قرار می دهد و در پایان در تور را حتماً بایستی بست تا در صورت حرکت سریع هواپیما از جایشان تکان نخورد و باعث بروز مشکل نشوند.
در مورد هواپیماهای بدنه وسیع می توان به B747-200 و ( ارباسA) A300-600 اشاره کرد که در IRANAir A312 و A320 را داریم.
در این هواپیما بایستی از ظروف بسته بندی استفاده کنیم:
1- پالت
2- کاینشز
3- ایگلو
تا این مرحله اطلاعات مقدماتی است که هر شخصی که بخواهد رد این رشته مشغول به کار شود بایستی بداند تا در صورتیکه بخواهیم بار را حجم در هواپیما بار بزنیم بدانی که آنها در مثلاً در B737 جا می شود یا نه.
بعد از دانستن مقدمات بالا حالا بایستی تعیین نرخ را بدانیم.
نرخهای داخلی Domestic
عوامل ایجاد نرخ:
1- مسئله فاصله Milay
2- سوخت
3- عرضه و تقاضا
هر گاه یک شرکت هواپیمایی بخواهد بین دو نقطه یک پرواز بگذارد بایستی نرخ را تخمین بزند تا ببیند با توجه به عوامل موجود آیا سود آور است یا زیان آور.
بیرجند
تهران
پرواز
در ابتداد پلج مسیر را در نظر می گریم که تا مشهد پرواز داریم که در این پواز چه رفت و چه برگشت پر باشد که از تمام شرکتهای هواپیمایی در تهران روی 21 پرواز داریم که از این 21 پرواز، 2 پرواز از IRAN Air می باشد.
مشهد
تهران
بیرجند
تهران
بیرجند
مشهد
یک هئیت نفره برای گذاشتن پرواز برای مسیر جلسه
می گذارند که از 100% تایید می شود اما در مسیر
است که اگر در یک پروازها 128 صندلی داشته باشیم و فقط 40 صندلی پر باشد پس این مقرون به صرفه نیست چون هزینه مصرف سوخت آن زیاد می شود اما اگر یک پرواز با هواپیمایی آسمان با هواپیمای 747 مقرون به صرفه است.
است كه اگر در يك پروازها 128 صندلي داشته باشيم و فقط 40 صندلي پر باشد پس اين مقرون به صرفه نيست چون هزينه مصرف سوخت آن زياد مي شود اما اگر يك پرواز با هواپيمايي آسمان با هواپيماي 747 مقرون به صرفه است.
بايد توجه داست حتي اگر در مسير همه صندليها پر باشد باز هم پرواز مقرون به صرفه نخواهد بود.
در سال 1361 پرواز IRAN Air روزي 4 بار پرواز داشتيم و چون صندليها خالي بود آن را كنسل كردن و پروازها برعهده آسمان قرار گرفت.
مقررات IATA براي تايين نرخ:
M=Min
N=
Q=Quntity
Q=Quntity
Q=Quntity
Q=Quntity
تا قبل از سال 1357 همه اين نرخها را داشتيم تا اينكه بعد از انقلاب و در زمان
زمانيكه بنزين كپني شده بود مردم براي استقلال ماشين و هم بدون دردسر و با سرعت بالا و امنيت ماشين خود را به شهر مورد نظر انتقال مي دادند تا اينكه طي نشستي هواپيمايي كشوري تصميم به حذف نرخ kg گرفت و دوباره هم حمل ادامه داشت پس يك نرخ ديگر كه kg بود را حذف كردن اين رويه در حذف نرخها ادامه داشت تا اينكه فقط 3 نرخ روبرو بر اساس نظر شوراي علمي اقتصاد باقي ماند.
M=
N=
Q=
آموزش عامل اجرايي نيست و لي نظر آن در تصميمات مهم است پس آمدن گفتن ماشين را در دو پلت قرار دهيم و در نتيجه وزن آن را براساس حجم در نظر بگيريم و بعد از مدتي (2 سال) شوار يعالي اقتصاد تصيميم به حذف نرخ Quntity گرفت و براي ما كه امروز در اين كار مشغول هستيم فقط دو نرخ وجود دارد.
M=
N=
بر اساس قانون IATA بايستي اصطلاحات زير را بدانيم:
Route = R مسير
Weight = W خون Nature = N ماهيت كالا
Pie Ces = PCS تعداد بسته
Cost = C هزينه
طبق قانون IATA در مورد نرخ Cargo هميشه براي بدست آوردن نقطه شكست يا Break Point =BP از فرمول زير استفاده مي كنيم:
M: در هر كشوري مقدار Min ثابت است كه در ايران IRR 1400 است.
كمترين مقدار باري كه براي ما امكان حمل آن است 0.10g است. ( وزن كاغذ) نقطه شكست در مثال بالا 117 . 4 مي باشد و چون وزن نقطه شكست است پس هميشه
0.5 kg پايين محاسبه مي شود اما گر وزن ترازو باشد بايستي 0.5kg بالا محاسبه كنيم.
بعضي اوقات بسته اي كوچك است ولي وزن آن زياد پس در اين مواقع حجم را محاسبه مي كنيم و براي محاسبه حجم از فرمول زير استفاده مي كنيم:
با استفاده از جدول تعيين نرخ داخلي ابتدا بر اساس مسير موجود نرخ نرمال N را پيدا مي كنيم و سپس نقطه شكست يعني BPM بعد از آن حجم بسته را بدست مي آوريم و هزينه بدست آمده را IRR 6000 پول تمبر داخلي جمع مي كنيم و كل هزينه را بدست مي آوريم و داخل بارنامه داخلي را براساس نمونه موجود پر مي كنيم.
نكته قابل توجه در بدست آوردن حجم اين است كه بعد از بدست آوردن حجم و رند كردن وزن ترازو بايستي وزني را در نظر بگيريم كه مقدار آن بيشتر باشد…
براي اين نكات بارنامه شماره 1
ساخت نرخهاي داخلي Domestic Comstruction Rates گاهش اوقات از ما نرخ مسيري را مي خواهند كه در آن مسير هيچ پروازي نداريم ولي بايد توجه داشته باشيم كه بدون وجود پرواز در يك مسير هم مي توان بار را انتقال داد با استفاده از چند مسير كه بعد از محاسبه نرخها كمترين مقدار را به عنوان نرخ مسير موجود استفاده خواهيم كرد.
وقتي مسئله مسير را به حاصل دهد ما آن مسير را نسبت به تهران مي سنجيم و بقيه مراحل قبل را انجام مي دهيم در اين مسئله ما دو مسير داريم كه بايستي آنها را با هم جمع كنيم تا نرخ نرمال N بدست بيايد.
براي اين قسمت بارنامه داخلي شماره 2
كالاهاي غير عادي Unusual Shipments'
كالاهاي غيرعادي يعني اينكه كالاهايي كه نياز به سرويس جداگانه دارند و نرخ آن ها نيز فرق مي كند.
1- حيوانات زنده (AVI) Hive Animal
در مورد حيوانات زنده يك كلاس به مدت يك هفته وجود دارد كه طرز برخورد با حيوانات زنده را در آن دوره آموزش مي دهند ( الگوي رفتاري - الگوي حمل و نقل - الگوي Six و الگوي هضم حيوانات و …)
2- اجساد (Hum) Human Remains
كه اجساد به دو گروه تقسيم مي شوند يك گروه جسد كه به همراه تابوت حمل
مي شود COFFIN ( تابوت) و گروه دوم خاك جسد مي باشد AS'HES' ( خاك جسد) است كه در مورد تابوت ابتدا جسد را بعد از شستشو و كفن كردن بايستي با مشمبا كاملاً پيچيده شود و روي شكم آن چند سوراخ ايجاد مي كنيم تا بر اثر كارهاي خارج شده از جسد باعث انفجار مي شود بعد از مشمبا كردن بايستي داخل تابوت قرار داده شود و در مورد خاك جسد مثل هندوستاني ها كه بعضي از فرقهايشان جسدها را مي سوزانند و خاكستر آن را نگهداري مي كنند و بعضي ها به دريا مي ريزند.
3- كالاهاي قيمتي (Val) Valuable Cargo
اين كالاها بسيار گران قيمت هستن و وقتي به مقصد برده مي شود با نگهبان به گمرك برده مي شود و در قسمت مخصوص ( كالينتز) نگهداري مي شود تا مامورين بدرقه با مانيضست بيايند و بار را تحويل بگيرند.
به عنوان مثال الماس و اسكناس و راديواكيتيو و اورانيوم غني شده و طلا و …
اسكناس ها درمالت ( Malt) توليد مي شود و برگهاي آن به ايران فرستاده مي شود و وزير امضاء من كندورئيس بانك مركزي و بعد برش مي خورد و بصورت اسكناسهاي ما در مي آيند.
4- جامدان بدون همراه Baggage Shipped as Cargo
طبق قانون بايستي اگر كليدي دارد بايستي همراه آن باشد و حدود 50% نرمال تخفيف دارد.
5- مواد جامد Pnntig Mateiar
كه اين مواد هم 50% نرمال تخفيف دارد.
6- مواد غذايي Food Stuff (FAT)
براي حمل اين مواد بايستي به يكسري از مقررات توجه كرد كه در كنار مواد غذايي نبات بسته هايي مثل جسد، مواد راديواكتيو و حيوانات را قرار نداد.
7- كالاس سنگين ( نوعي ماشين ريسندگي) Heary Cargo (HEA)
بايستي كه ابزار را بصورت پلت بسته بندي كنيم و بعد آن را تسمه كشي كنيم و براي حمل آن احتياج به ليفتراك داريم.
8- موادي كه زود فاسد مي شوند Perishbles (Per)
مثل ميوه ها و سبزيجات
9- فيلمهاي ظاهر نشده Underel ORed Films
10- بارهاي خيس Wet Cargo
تا اين مرحله من انواع كالاهايي كه مي توان به عنوان كالاي نجاري حمل كرد را آموخته ام و براي حمل آنها به هر يك از قوانين زير احتياج داريم چون يكسري از آنها جزو كالاهاي خاص مي باشد و براي بعضي ها اضافه دريافت مي كنيم و براي برخي آنها تخفيف مي دهيم كه همه اينها جزو كالاهاي ويژه مي باشند.
نرخ كالاهاي ويژه:
نرخهايي كه اضافه و تخفيف داخلي دارند Domestic Class Rates
يك مثال(3) براي حيوان زنده كه براي حمل آن حدود NRate تخفيف تعلق
مي گيرد. براي حمل يك جسد هم ما مثل حمل يك حيوان زنده NRate احتياج به نرخ اضافه داريم كه يك مثال(4) براي آن زده ام.
در مورد اجساد بايد بدانيم هرگز آنها را حجمي حساب نمي كنيم ( چون تابوت سنگين است) و آن را وزن نمي كنند چون بي احترامي به مرده مي شود و حتي آن را از زير XER رد نمي كنند و براي حمل آن به داخل و يا خروج آن از هواپيما از يك چرخ استفاده مي كنند در وزن كردن از باسكول استفاده مي شود كه مثال(4) بارنامه داخلي يك نمونه از كاهاي ويژه و دريافت NRate اضافه نرخه است.
در مورد كالاهاي قيمتي هم يك مثال برده ام مثل زعفران كه در مثال(5) آمده براي تشخيص كالاهاي قيمتي از بقيه كالاها مي توان آنها را اينگونه تعريف كرد كه هر كالايي كه ارزش 1kg آن معادل 1000 دلار باشد.
تنها كالايي كه داخل ايران ازش 1kg آن معادل 1000 دلار بيشتر است فقط زعفران
مي باشد و همچنين تمام كالاهايي كه در حالت عادي نگه مي كنيم مثل كاغذ وقتي در مقابل نور قرار مي دهيم روي آن آرم جمهوري اسلامي يا مارك بانك مركزي روي آن باشد و به عنوان اوراق بهادر شناسايي مي شود و همه سنگهاي قيمتي به عنوان كالاهاي قيمتي مي توان آنها را نام برد.
اما در اول بحث گفتم يكسري از كالاها داراي تخفيف ويژه نرمال دارند كه آنها دو دسته هستن جامدان و مطبوعات كه ما براي هر دوي آنها NRate تخفيف داريم.
مجله هايي كه منتشر شوند توسط ناشر بخش نمي شوند بلكه آنها را به سازمانهاي نسر مي دهند تا توسط آنها بخش شود حال اگر روزنامه و مجله برگشتي داسته باشيم ديگر براي آنها تخفيف نمي دهيم بلكه به صورت نرخ عادي استفاده مي كنيم.
مواردي كه به آنها تخفيف تعلق مي گيرد كتاب- بروشور- پوستر- كاتالوگ و …
كه مثال شماره(6) براي اين نمونه ها مي باشد.
نرخهاي بين المللي International CargoRates
كل جهان بر اساس قانون ياتا IATA به سه منطقه تقسيم شده :
1- منطقه يك Area1: ( آمريكاي شمالي - آمريكاي مركزي - آمريكاي جنوبي )
2- منطقه دو Area2: ( تمام قاره اروپا - تمام قاره آفريقا - خاورميانه و بخشي غربي با كوه هاي اورال در خاك شوروي سابق )
3- منطقه سه Area3: ( پاكستان - افغانستان - چين - هند - مجمع الجزاير ژاپن - استراليا - بخش شرقي و كوه هاي اورال در خاك شوروي سابق)
براي تعيين نرخهاي بين المللي ابتدا در كتاب نرخ دنبال كتاب مبدا مي گرديم بعد از آن از طريق كشور مبدا حال كشور مقصد را مي گرديم خواهيم ديد كه در آنجا بصورت زير نرخها وجود دارد. كپي اين صفحه را مي توان ديد
R=THR/FRA نرخها
M=193900
N=26370
Q45= 19770
Q100= 9180
Q250= 7330
حال با استفاده از نقطه شكست بايستي تشخيص دهيم كه از كدام يك از نرخ موجود در كتاب استفاده كنيم.
يك مثال براي نرخ بين المللي در مثال شماره 7 در يك بارنامه خارجي برده ام.
در مورد بارنامه هاي خارجي بر اساس قانون موجود در هر Ailine چند بارنامه است رنگهاي متفاوت كه يكي به IATA، هواپيمايي - شركت هواپيمايي - فرستنده ، گيرنده تحويل داده مي شود اما در كل ما چند نوع بارنامه خارجي داريم.
bill:
1- بارنامه اي كه در اختيار ما قرار دارد Air way bill
2- بارنامه خام است كه روي آن شماره بارنامه نيست مثل بارنامه خام ياتا مي باشد.
Neutra Air way bill
3- بارنامه هايي كه آژانسها اجزا دارند با آرم و شماره شركت خود استفاده كنند.
House way bill
در مورد نرخهاي بين المللي هم مانند نرخهاي داخلي كالاها به دو دسته تقسيم مي شود.
در كتاب تعيين نرخ يك سري از نرخها بصورت B و K است كه براي بدست آوردن نرخ آنها از نرخ روش ديگر استفاده مي كنيم.
تعيين نرخ با B & K
EuC Rate: B & K
WXK=
براي فهم بهتر اسن موضوع از يك مثال استفاده كرده ام كه مثال شماره 8
اگر بخواهيم داخل اروپا يك حيوان زنده را از يك كشور ديگر انتقال دهيم با ارقام B&K كار داريم كه در مورد حيوانات زنده قبل از تعيين نرخ بايستي هر يك از B & K را با 250% را محاسبه كنيم سپس نرخ را محاسبه كنيم.
در مورد حيوانات زنده از قانون 3.7 كه مربوط به IATA است استفاده مي كنيم. كه يك مثال در اين مورد داريم با استفاده از قانون 3.7.2 تشخيص مي دهيم از كدام قسمت جدول استفاده كنيم. مثال شماره 9
شرايط حمل حيوانات زنده:
از اهم شرايط حمل حيوانات زنده شرايط قفس مي باشد و به طور كلي حيوانات از هر رده و اندازه اي كه باشند داراي يك شرايط كلي بوده ولي به هنگام پذيرش گونه اي از رده حيوانات و يا حشارات شرايطي كلي قفس در موارد خاصي شدت و ضعف خواهند داشت.
شرايط قفس:
1- ابعاد قفس بايد به گونه اي باشد كه حيوانات بتوانند در آن بنشينند و يا بايستند ( در صورتيكه حيوانات در داخل قفس فضاي اضافي داشته باشند قطعاً به خود صدمه خواهند زد زيرا كه حيوانات اساساً قفس را دوست ندارند و جهت رهايي به خود صدمه مي زنند تا از قفس نجات پيدا كنند.
2- كليه قفسها بايد اداري درب ورودي و خروجي براي حيوان باشد.
3- كليه قفسها جهت حمل نياز به دستگيره دارند ( در مورد حيوانات عظيم الجثه دستگيره مفهومي ندارد چون اساساً قفس اين حويانات باليفتراك جابه جا مي شود قفس را طوري مي سازند كه در قسمت زيرين قفس پايه هاي چوبي به عرض و ارتفاع تقريب10 cm تا 15cm در نظر مي گيرند تا در زمان جابجايي شاخكهاي ليفتراك به زير قفس برده مي شود و بدني ترتيب قفس را از زمين جابه جا مي كند.
4- كليه قفسها نياز به شرايط ورود و خروج هوا دارند بنابراين بايد روزنه هايي در قس تعديه شود تا حدي كه اكسيژن كافي به حيوانات برسد ( در مورد حشرات و يا جانوراني از قبيل عقرب و مار روزنه ها مفهومي ندارد زيرا حشرات ممكن است از اين روزنه ها بگريزند و در مورد جانوارني مانند عقرب و مار ممكن است به هنگام جابجايي از اين روزنه هايش خود را خارج كند و آسيب به كارمندان خدمات بار و يا به كارگران برساند.
5- كليه قفسها بايد داراي قفل و بست مطئمني باشند كه حيوان نتواند از آن فرار كند (حيواناتي كه از هوش نسبي بالايي برخوردارند مانند: سگ، پلنگ و شير به هنگام يكه داخل قفس قرار مي گيرند بلافاصله به فكر فرار مي افتند لذا با پنجه هاي خود قسمتهاي مختلف قفس را با پنجه هاي خود لمس مي كنند سپس مناطقي را كه از آن اكسيژن بيشتري از آن طريق وارد قفس مي شود جستجو مي كند و پس از اين جستجو به فكر فرار مي افتد. بناراين بايد دقت شود قفل و بست ها به هنگام پذيرش كاملاً چك شود و در صورت ناز فرستنده را آگاه كرده تا از قفل و بست محكم تري استفاده مي شود.
6- كلايه قفسها بايد از جنس محكم و مقاوم ساخته شود ( در مورد حيوان عظيم الجثه مانند اسب، فيل و انواع ميمون و يا زرافه بايستي چهار زاويه قفسها به گونه اي تعديه شود كه با تنه خوردن حيوانات دچار شكستگي قفس نشود.
7- سطوح داخلي قفسها بايد عاري از هر گونه مواد اضافه از قبيل ميخ، چوب و تسمه به عبارت ديگر سطوح داخلي آنها بايد صيقلي باشد.
8- كف قفسها بايد از مواد جاذب مانندخاك اره و يا ماسه بادي و يا گونه هاييي از پوشال استفاده شود تا بدين طريق فضولات حيوان جذب شود و از پاشيده شدن آن جلوگيري شود.
براي حمل جسد از طريق بين المللي بايستي به كتاب قانون قسمت 3.7.9 مراجعه كنيم و با استفاده از قوانين مربوط به در نظر گرفتن منطقه و اينكه كشورهاي موجود عضو اتحاديه اروپا هستن يا نه كه يك مثال زده ام شماره 10.
كالاهاي قيمتي Valuabke Cargo
طبق قانون 3.7.6 Calass Rates ها اگر كالاي قيمتي داشتم و مسير جز دو كشور از دو منطقه جداگانه باشد از نرخ نرمال استفاده مي كنيم.
با توجه به اين قانون 200% N را محاسبه مي كنيم حال اگر كنيم و BPM را محاسبه كرديم بايستي از w اصلي مسئله كمتر باشد دگر بيشتر باشد مربوط به دوره كارورزي من نمي باشد.
در صوريتكه مسير بين دو كشور طوري باشد كه هر دو عنصر منطقه 2 باشند با اين تفاوت كه عضو اتحاديه اروپا نباشند در اين صورت طبق قانون 3.7.6 عمل مي كنيم يعني مقدار 200% NR ate مثال 11.
اگر يك كالاي قيمتي داشتيم و كشورهاي ما عضو منطقه 2 بودن و هم عضو اتحاديه اروپا در اين صورت بايستي از قانون 3.7.1 كه مربوط به كليه بارهايي كه كشورهاي مسير ما عضو اتحاديه اروپا باشد. مثال 12.
در مورد كالاهايي كه به آنها تخفيف تعلق مي گيرد مثل جامدان بدون همراه يعني اينكه با استفاده از قانون 3.7.8 مورد UnBag ( بار غير همراه) است كه بايستي 50% نرخ نرمال را براي آنها استفاده كنيم. مثال 13.
كالاي تجاري Specific Commodity Rate
كشور مبدا:
1- وزن باشد از lookg به بالا
2- صادرات يك كشور محسوب شود ( پسته - فرش - زعفران- گوگرد)