گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات

تعداد صفحات: 43 فرمت فایل: word کد فایل: 3053
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مخابرات
قیمت قدیم:۱۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات

    مقدمه :

    انسان از ابتدای خلقت خویش همواره به ارتباط با هم نوع نیاز داشته و این نیاز در گذر سال ها و قرن ها بیشتر شده به صورتی که تبدیل به یک ضرورت انکار پذیر در زندگی انسان ها شده است و همین نیاز باعث شده انسان به دستاوردهای بزرگی مانند پست، تلگراف، تلفن و اینترنت دست یابد و مطمئناً دستاوردهای بهتری نیز در آینده براساس همین نیازها به وجود خواهد آمد و در حقیقت جهان پهناور امروز به واسطه همین ارتباطات ایجاد شده به دهکده جهانی تبدیل شده است.

    مخابرات سهم عظیم و به جرات می توان گفت بزرگترین سهم را در برقراری ارتباط بین انسان ها به عهده دارد، که به تنهایی شامل بخش ها و قسمت های مختلفی می باشد.

    در این گزارش که حال گذراندن یک دوره 240 ساعته در شرکت مخابرات استان ................. می باشد به طور مختصر توضیحاتی در رابطه با چگونگی عملکرد این شرکت ارائه شده است.

     

    فصل اول

    آشنایی با مکان کارآموزی

                   (مخابرات)

    تاریخچه

    ایجاد ارتباطات مخابراتی در ابتدا با اختراع تلفن توسط گراهانبل بوجود آمد و از آن پس این ارتباطات گسترش یافت تا اینکه به شکل امروزی درآمده است. در ابتدای کار ارتباطات کانالیزه نبوده و امنیت نداشت.

    و از زمانی که شبکه مخابراتی گسترش یافت نیاز به بخشی جهت ایجاد ارتباط با سایر قسمت ها بود و دیگر این امکان وجود نداشت که هر مشترک به صورت مستقیم با سایر مشترکین در ارتباط باشد. از این رو از تکنولوژی به نام سوییچ استفاده شد.

    سوییچ در لغت به معنی کلیک زدن می باشد. اما در عمل به معنی دستگاهی است که عملیات پردازش، محاسبه شارژینگ و کلیه کارهای مرتبط با آن را انجام می دهد.

    اداره پشتیبانی فنی در ارتباط با سوییچ است. وقتی دو مشترک به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند سوییچ هیچ گونه جایگاهی ندارد.

    سوییچ را نصب می کنیم و این سوییچ مشخص می نماید که کدام مشترک می تواند با دیگر مشترک از همان مرکز یا از سایر مراکز در ارتباط باشد.

    شرح مختصر از خدمات فرآیند خدمات :

    خدماتی که در این بخش ارائه می شوند عبارتند از :

    1- خرابی از سوییچ

    2- up grade سوییچ

    3- کنترل عملکرد سوییچ (تغییر سخت افزار و نرم افزار)

    4- ارزیابی سوییچ و غیره

     

    فعالیتهای این بخش به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

    1- تعمیر و سرویس اساسی کلیه گروه های سالن یک مرکز

    این بخش وظیفه دارد که به گروه های مختلفی از دستگاه ها که در سالن یک مرکز قرار دارند سرکشی کرده و آنها را تعمیر و سرویس کنند.

     

    2- تعمیر یا تعویض کلیه قطعات فرسوده

    کلیه قطعات و کارت های فرسوده و خراب از مراکز شهری دیگر در سطح استان و شهر به این بخش آورده شده و تعمیر و سرویس و در صورت لزوم تعویض می شوند در بعضی موارد که امکان جابجایی دستگاه ها نباشد کارمندان این بخش به این مراکز در سطح شهر یا استان می روند و به تعمیر یا سرویس دستگاه خراب در آن محل می پردازند.

     

    3- تعیین استانداردهای کمیت مورد نظر در مورد سرویس قطعات اساسی یکی از اجزاء اصلی دستگاه های سوییچ که امکان فرسوده و خرابی در آن زیاد است و در این بخش سرویس و تعمیر می شوند کارتهای الکترونیکی هستند. این کارت ها شامل انواع آی سی های Cmos و tTL، میکروکنترلرها، انواع کریستال ها، مقاومت، خازن، رله و غیره هستند که طبق نقشه ها و مدارات از قبل طراحی شده روی گیت هایی نصب و لحیم می شوند و انواع کارتها مثل کارت لاین، بافر، کارتهای سی پی یو و غیره را بوجود می آورند.

     

     

    فصل دوم

    ارزیابی بخش های مرتبط با رشته

    فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ITC)

    موقعیت رشته کارآموز :

    فناوری اطلاعات امروزه به عنوان ابزاری جهت مدیریت سازمان ها علم جدیدی است که تمامی جهان را در برگرفته است و فن آوری اطلاعات و ارتباطات جامعه ای به وجود می آورد که در آن ارتباطات و زندگی انسان ها براساس وسایل ارتباطی آنها شکل می گیرد و مدیریت اطلاعات از طریق فرهنگ اطلاعات صورت می گیرد. پس کلیه ارتباطات از طریق مدیریت یک بخش سازماندهی می شود.

    همانطور که گفته شد دوره کارآموزی خود را در بخش پشتیبانی فنی مراکز سوییچ گذراندم. پس در این بخش نیز سوییچ به عنوان عنصر و عامل اصلی در مدیریت ارتباطات نقش عظیمی را بر عهده دارد و کارها و فعالیت های این بخش تنها با بررسی و کنترل و رفع خرابی سوییچ انجام می گیرد. و آنچه در اینجا مهم است ایجاد ارتباط کلیه مشترکین با هم از طریق سوییچ است.

     

    شرح وظایف رشته کارآموز :

    در این مورد می توان چنین گفت که کارآموز در طی این مرحله آموزش های لازم جهت ایجاد و برقراری یک ارتباط مطلوب از طریق سوییچ و اجزای داخلی ان و وظایف هر کدام از وسایل ارتباطاتی از جمله کافو و پست که در مسیر برقراری ارتباط هستند داده می شود. همچنین وظایف هر مرکز مخابراتی و کارهایی که برای ارتباطات مطلوب تر انجام می دهد.

     

    برنامه های آینده سازمان :

    از برنامه های آینده سازمان می توان به راه اندازی شبکه NGN ، که یک شبکه هوشمند است نام برد. که این شبکه و استفاده از سرویس های آن امکانات بسیار و ثمربخشی را جهت ارتباط ایجاد می کند که از آن جمله می توان گفت که هر مشترکی که یک خط تلفن ثابت دارد با جابجایی مشترک به شهر منطقه یا ناحیه دیگر، نیازی به تعویض شماره تلفن نخواهد داشت وفقط با انتقال آن می تواند از آن استفاده نماید و نیازی به شماره جدید نمی باشد.

     

    فصل سوم

    آموخته ها

    واحد پشتیبانی فنی مراکز شهری

    مخابرات از قسمتهای مختلفی تشکیل یافته است که به بخش هایی مثل اداری، فنی و غیره تقسیم می شود. که البته من در طول کارآموزی در قسمت پشتیبانی فنی بودم.

    که البته قسمت فنی خود نیز شامل بخش هایی از قبیل نیرو و تاسیسات، کابل، انتقال، شبکه هوایی، سوییچ و غیره می باشد.

    عمده فعالیت واحد پشتیبانی فنی سوییچ  در ارتباط با سوییچ است. که این سوییچ در سالن دستگاه قرار می گیرد. سالن دستگاه در مرکز تلفن است و یکی از عمده ترین بخش ها می باشد.

    سالن دستگاه شامل سوییچ، DDF و قسمت های سخت افزار و نرم افزار (توسط کاربر) می باشد. یک سری از کاشناسان واحد نصب، سوییچ را در سالن دستگاه نصب می کنند و دما و شرایط مناسب برای سوییچ را تهیه می کنند و در واقع در سالن دستگاه قسمتی به نام پکیج وجود دارد که یک دستگاه بزرگ برای خنک کردن سالن دستگاه است و دما را ثابت نگه می دارد.

    البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که برق سالن دستگاه هیچ وقت قطع نخواهد شد. سپس کارشناسان واحد راه اندازی سوییچ را راه اندازی می کنند. به این صورت که توسط نرم افزار سوییچ program می شود و چک کردن کارت ها  واز قبیل در این مرحله صورت می گیرد.

    بعد از این مرحله عملیات برگردان انجام می شود، که در این مرحله سوییچ زیر می رود ویک مدت زمان مشخص سوییچ زیر بار کار می کند. در طی این مرحله کارشناسان توسعه مهندسی عملکرد سوییچ را در این مدت بررسی می کنند و به کارشناسان واحد پشتیبانی فنی مراکز گزارش می دهد و در صورت مناسب بودن عملکرد سوییچ، مرحله آزمایش و تحویل انجام می شود. هر شهر یا روستا بسته به تعداد مشترکین خود به یک یا چند مرکز مخابراتی تقسیم می شود. مراکز تلفن به دو صورت آنالوگ و دیجیتال پیدا می شوند. که البته امروزه اکثر مراکز به صورت دیجیتال هستند. و هر مرکز تلفن نیز همانطور که گفته شد دارای یک سوییچ مخابراتی می باشد که ممکن است این سوییچ ها توسط شرکت های ایرانی ساخته شوند و یا سازنده های خارجی.

     

    شرکت های ایرانی :

    1- کارین (کم ظرفیت و پر ظرفیت)

    2- کامکار (کم ظرفیت و پر ظرفیت)

    3- پارس تلفن کار (کم ظرفیت و پر ظرفیت)

    4- پارستل (کم ظرفیت)

    5- عصر (کم ظرفیت)

    6- OAX (صنایع ارتباطات)

     

    شرکت ها خارجی :

    1- NEAX (شرکت NEC ژاپنی)

    2- S12 (الکاتل آلمان)

    3- EWSD (شرکت زیمنس)

    4- ZTE (شرکت چینی)

     

    سوییچ ها از نظر ظرفیت نیز به دو دسته کم ظرفیت و پر ظرفیت تقسیم بندی می شوند که به مراکزی (سوییچی) که کمتر از 1000 شماره داشته باشد سوییچ کم ظرفیت گفته می شود. که معمولاً به صورت 256 شماره ای، 512 شماره ای و 768 شماره ای یافت می شوند. و به مراکز بالای یکصد هزار شماره سوییچ پر ظرفیت گفته می شود. و به صورت 5000 مشاره ای، 10000 شماره ای، 20000 شماره ای و غیره یافت می شوند. البته در حال حاضر به علت گسترش مخابرات در مورد سوییچ هایی که حدود 2000 شماره داشته باشند مانند سوییچ های کم ظرفیت رفتار می شوند. در مراکز پر ظرفیت از سوییچ هایی نظیر EWSD و S12 و ZTE و در مراکز کم ظرفیت از سوییچ هایی نظیر پارستل و کارین استفاده می شود.

     

    توپولوژی شبکه :

    1- ارتباط مستقیم بین مراکز

    2- استفاده از مراکز واسطه (ترانزیت)

    مخابرات ایران از هر دو روش برای برقراری ارتباط استفاده می کند. البته در همه کشور ها به جز کشورهایی که از ماهواره استفاده می کنند بدین روش است. بین دو مرکز یک مسیر اصلی وجود دارد و یک مسیر Alternative که در صورت بروز هر اشکالی برای جلوگیری از قطع ارتباط از مسیر Alternative استفاده می شود. البته لزومی ندارد که هر دو مسیر مستقیم باشند و یا از مرکز واسطه استفاده کنند. می تواند یکی از کابل ها مستقیم باشد و دیگری از مسیر واسطه استفاده کند تا اگر در مسیر مشکلی ایجاد شد ارتباط قطع نشود.

     

    مراکز ترانزیت :

    اگر دو مرکز به طور مستقیم با هم ارتباط داشته باشند فاصله بینشان نباید از یک حد مشخص (حدود 7 تا 8 کیلومتر) بیشتر باشد زیرا در غیر اینصورت کابل کشی جواب نمی دهد و باید از مراکز واسطه یا ترانزیت بین مراکز استفاده کرد.

     

     

    ویژگی مراکز ترانزیت :

    1- مشترک معمولی ندارد.

    2- ورودی و خروجی این مراکز کانال ها هستند.

     

    شکل زیر نشان دهنده مرکز ترانزیت شهری ناحیه ای می باشد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات

    فهرست:

    مقدمه

    فصل اول – آشنایی با مکان کارآموزی

    تاریخچه

    شرخ مختصری از فرآیند خدمات

     

    فصل دوم – ارزیابی بخش های مرتبط به رشته ICT

         موقعیت رشته کارآموز

         شرح وظایف رشته کارآموز

         برنامه های آینده سازمان

     

    فصل سوم – آموخته ها

         واحد پشتیبانی فنی مراکز شهری

         توپولوژی شبکه

         مرکز ترانزیت

         Numbering

         تماس های شهری

         تماس های بین شهری

         کد منطقه

         تماس های کشوری

         مرکز مخابراتی

         مسیر برقراری ارتباط از مشترک تا مرکز

         سیگنالینگ صحبت

         تبدیل صوت به سیگنال دیجیتالی

         لینک E1

         فیبر نوری

         Call prossesing

         چگونگی شماره گیری

         آشنایی با سخت افزار سوئیچ

         انواع کارت ها

         مکانیسم Loud sharing و Hot standby

         سرویس های ویژه مخابراتی

         شارژینگ

         شبکه های نسل آینده

         نتیجه گیری 

    .

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی واحد پشتیبانی فنی سوییچ مخابرات در شرکت مخابرات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت