گزارش کارآموزی ابهر شبکه

تعداد صفحات: 148 فرمت فایل: word کد فایل: 3344
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پیراپزشکی
قیمت قدیم:۲۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی ابهر شبکه

    تاریخچه اولین درمانگاه در ابهر

    همزمان با تصویب رژیم وقت در سال 1326 در مورد ساخته شدن درمانگاه در اقصی نقاط ایران ، شهرستان ابهر نیز جزء این مناطق بود که مرحوم ولی محمد سلطانی یک قطعه زمین محصور به متراژ6434جهت این امر اهدا نمودند . در اواسط سال 1326 نقشه پیاده و شروع به ساختن ساختمان نمودند که در نهایت در اوایل سال 1328 ساختمان اتمام و به بهره برداری رسید و در همان زمان دارو و پزشک به درمانگاه اعزام گردید . اولین پزشک این مرکز آقای دکتر محمد صعودی اهل تهران بودند که پس از مدتی جای خود را به آقای دکتر کرچمر پزشک آلمانی دادند که همراه با مترجم خود خانم سلیمانی به مدت دو سال به درمان بیماران پرداختند بعد از آن آقای دکتر رونق اهل یزد ، پزشک متخصص ایتالیایی ، آقای دکتر بیان کینی که تسلط کاملی به زبان فارسی داشتند و علاوه بر طبابت به نقاشی ،مجسمه سازی و شاعری نیز می پرداختند شروع به درمان بیماران نمودند . پس از آن دکتر چش جراح و متخصص و رئیس سابق بیمارستان ثریا ( بیمارستان دستغیب فعلی ) شروع به طبابت نمودند و پس از آن جای خود را به آقای دکتر دیزجی اهل تهران ، دکتر اودیشو با مذهب آشوری اهل ارومیه و دکتر خندان و پس از آن تا تعطیلی درمانگاه در سال 1357 آقای دکتر هانی اهل اصفهان به امر طبابت و درمان مراجعین می پرداختند.

    واحدهای این درمانگاه پزشک داروخانه ، تزریقات و پانسمان ، عملهای کوچک و عملهای بزرگ بوده است . اولین کسانی که در این درمانگاه مشغول فعالیت بودند آقایان پرویز ابراهیمی ، اکبر ابراهیمی ، محمد ابراهیم حسن شاهی و عطا اسکندری و عده ای نیز نیروی غیربومی بودند .

    درمانگاه تخصصی ( بهداری سابق ):

    در سال 1335 یک منزل مسکونی به متراژ 900 متر خریداری گردید و تا چندین سال در این محل به انجام فعالیت هایی چون واکسیناسیون ، سمپاشی منازل و کارهای بهداشتی پرداختند پس از آن ساختمان ویران گردید و یک ساختمان جدید به متراژ 600 متر ساخته شد .

    پس از تعطیل شدن درمانگاه شاهنشاهی در سال 1357 مرکز درمانی به این محل انتقال یافت و پس از آن به درمانگاه موقوفه حاج مراد خان حسن شاهی منتقل شده است . در حال حاضر خدمات تخصصی ( داخلی – چشم پزشکی  – گوش و حلق و بینی –زنان و زایمان – دندانپزشکی و آزمایشات ) – مشاوره تغذیه و خدمات بهداشتی با وجود یک پایگاه بهداشتی به مردم ارائه می گردد .

    تاریخچه

    در کشور ما عرضه خدمات بهداشتی و درمانی توسط بخش دولتی ، خصوصی و مؤسسه های خیریه زیر نظر (( وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی )) با تکیه بر قانون بیمه همگانی انجام میشود . برنامه ریزی برای توسعه و تامین نیروی انسانی متخصص در امور پزشکی و ارتقای کمی و کیفی آن وانجام امور پژوهشی و تحقیقاتی با عنایت به نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه به منظور کمک به حل مشکلات بهداشتی و درمانی از جمله وظایف دانشگاههای علوم پزشکی و دیگر سازمانهای مسئول در این وزارتخانه است .

    بخشهای شبکه بهداشتی درمانی که در شهرستان مسئول کلی برنامه های بهداشتی درمانی می باشند عبارتند از :

    خانه بهداشت

    اولین محل مراجعه روستاییان نیازمند به امور بهداشتی پزشکی خانه بهداشت است که در آنجا کمک بهورزان زن ومرد - با تحصیلات دوره ابتدای یا راهنمای و طی 2 سال دوره آموزش مستقر هستند . بهورزان خدمات بهداشتی - درمانی اولیه راکه شامل آموزش بهداشت ، ایمن سازی بر علیه 6 بیماری مهم و خطرناک ودوران کودکی (دیفتری - کزاز- سیاسرفه- فلج اطفال- سرخک وسل) آموزش تامین آب آشامیدنی سالم و بهسازی محیط ، راهنمایی در مورد بهبود وضع غذا و تغذیه صحیح ، اصول بهداشت مواد غذایی ، توصیه مراقبتهای بهداشتی مادر و کودک ، آموزش درباره فاصله گذاری بین حاملگی ها ، پیشگیری و کنترل بیماریهای بومی و شایع ، درمان بیماریهای معمولی ، سوانح و حوادث ، تهیه و تدارک داروهای اساسی برای خانواده های روستایی در خانه بهداشت اغلب چهره به چهره و با حوصله و توضیحات کافی انجام می شود . هر خانه بهداشت یک روستای اصلی وچند روستای اطراف ( روستاهای اقماری ) رازیر پوشش قرار می دهد و چند خانه بهداشت زیر نطر یک مرکز بهداشتی - درمانی روستایی است .

    مراکز بهداشتی - درمانی روستایی

    این مراکز به طور معمول در روستاهای پرجمعیت مستقر هستند درآنها پزشک عمومی و مجموعه ای از کاردانهای امور مختلف پزشکی ، خدمات بهداشتی - درمانی و خدمات پیراپزشکی راارائه می کنند . این مراکز در روستاها اولین محل ارجاع بیماران از خانه های بهداشت هستند و همچنین نظارت بر کار بهورزان مستقر در خانه های بهداشت و انجام خدمات سیاری در روستاهای زیر پوشش رانیز برعهده دارند.

    مراکز بهداشتی - درمانی شهر ی

    این گونه مراکز مجموعه وظایف خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی- درمانی روستایی را به مردم شهرها ارائه می کنند . در روستاها سطح اول شبکه ، خانه بهداشت و سطح دوم شبکه مراکز بهداشی - درمانی روستایی است که در شهرها مراکز بهداشت ی- درمانی شهری همانند مجموع سطح اول و دوم شبکه در روستاها عمل می کنند .

    مرکز بهداشت و بیمارستانهای عمومی وتخصصی

    مرکز بهداشت محل نظارت ، آموزش ، ارزشیابی و تدارک کلیه خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی روستایی و شهری است ضمنا پاره ا ی فعالیتهای تخصص - اپیدمیولوژیک راهم انجام می دهد .

    بیمارستانها به طور معمول محل ارائه خدمات پزشکان متخصص و کارشناسان خدمات پیراپزشکی و در واقع محل ارجاع بیماران از مراکز بهداشتی - درمانی روستایی و شهری برای معاینات تخصصی و بستری شدن و معالجه بیماران بستری شده می باشند .طرحهای گسترش شبکه های بهداشتی - درمانی   با توجه به سه عامل مهم دسترسی مردم به خدمات ، کم خرج بودن و مساله نیروی انسانی پزشکی و نیز با توجه به مختصات فرهنگی ، جغرافیایی و اقتصادی هر شهرستان طراحی گردیده اند .

    امور درمان ودارو

    خدمات درمانی سرپایی ،مراکز فوریت پزشکی ، خدمات درمانی بالینیدارو و تهیه و تدارک داروهای مورد نیاز جامعه از موارد مهم امور درمان و دارو می باشد که معمولا خدمات درمانی سرپایی به دو صورت مراجعه مستقیم به مراکز درمانی و فوریت پزشکی بیمارستانها و یا استفاده از خدمات مراکز و پایگاههای فوریت ها ی پزشکی در منازل صورت می پذیرد ؛ خدمات درمانی بالینی بامراجعه بیماران به بیمارستانها و بستری شدن دراین مراکز انجام می شود ارائه خدمات درمانی بالینی  در بیمارستانها ی عمومی ، تخصصی و فوق تخصصی انجام می شودکه بطور عمده محل استقرار بیمارستانها در مراکز شهری است و معمولا بیمارستانهای عمومی در مراکز شهری کم جمعیت مستقر است . بیمارستانهای عمومی دارای 4 بخش جراحی عمومی ، داخلی ، اطفال و زنان وزایمان و بیمارستانهای تخصصی و فوق تخصصی دارای بخشهای مختلف درمانی است .گرچه بیشتر به دلیل برخورداری ازامکانات وسیع تجهیزات کافی و کارکنان متخصص ارائه خدمات درمانی بیشتر در بیمارستانهای دولتی صورت می پذیردولی از ارائه خدمات بخش خصوصی و خیریه در شهرهای پرجمعیت وبویژه بخش خیریه که در طی چند سال اخیر توسعه کمی وکیفی نسبتا مطلوبی یافته است . نمی توان غافل بود . سیاستهای کلی کشور برپایه ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در امر درمان است ولی به دلیل گران بودن هزینه های درمان و در نتیجه عدم رغبت و تمایل بخش خصوصی در این زمینه توفیق چندانی حاصل نشده است . به منظور اجرا ی طرح نوین اداره بیمارستانهای دولتی با اتکاء به درآمدهای آن و ارائه خدمات درمانی به مردم در حال حاضر بیشترین خدمات ، در مجموعه های دولتی انجام میشود به طوری که در مراکز دانشگاهی استان خراسان بویژه مشهد و بخصوص بیمارستانهای قائم (عج)و امام رضا (ع) که دارای مراکز آموزشی - درمانی باشند اغلب مراجعه کنندگان برای اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی به این مراکز مراجعه میکنند که به دلیل حضور پزشکان ماهر و همچنین تجهیزات پیشرفته عملکردی فراتر از استانی دارند و در برخی موارد پذیرای بیماران خارج از کشور نیز می باشند .

    این مجموعه ضمن نظارت مداوم بر امور مربوط به درمان بیمارستانهای دولتی ، خصوصی و خیریه خدمات پاراکلینیکی از جمله ارائه خدمات آزمایشگاهی و رادیو لوژی را نیز که بیشتر توسط بخش خصوصی صورت می پذیرد عهده دار می باشد.

    سازمان انتقال خون

    این سازمان با هدف تهیه خون و فر آورده های خون سالم برای بیمارن و نیازمندان عهده دار وظیفه بسیار خطیر و انسانی است که در مراکز استانها و شهرهای عمده در قالب پایگاههای انتقال خون فعالیت می کند . نقش عمده و کار اصلی این سازمان تهیه محصولات و مشتقات از پلاسمای خون جمع آوری شده می باشد که بسیاری از مشتقات ارزشمند خون تا چندی پیش باهزینه های گزاف از خارج کشور وارد می شد .

     

    اهم فعالیتهای انجام شده در واحد گسترش

      استخراج شاخصهای بهداشتی در سال 1385 و مقایسه آن با سال 1384به شرح نمودارهای ذیل:

     

    پیگیری تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مراکز سلطانیه، عمیدآباد، خیرآباد (احداث مجدد) و دولت آباد (راه اندازی شده) که مشخصات پرسنلی مراکز مذکور در جدول زیر آمده است.

      کروکی مرکز تازه راه اندازی شده دولت آباد

     

      

      جمع بندی آمار مربوط به بیمه روستایی و پزشک خانواده شامل

      • آمار مراجعین و درآمد بیمه روستایی و ارسال به بیمه خدمات درمانی استان

      • فهرست اقدامات انجام شده توسط پزشکان خانواده در مراکز تحت پوشش شهرستان و ارسال به بیمه خدمات درمانی استان

      • آمار مراجعین و درآمد پزشک خانواده و ارسال به مرکز بهداشت است

     

    Abstract

     

    Investigation of fruition rat and satisfaction of population from Baghodrat health center (Population research bare 2007)

     

    Introduction: Health system services is an important program and successful from it’s in our country. That principles are based on samentess. Social justice and community participation Fruition and satisfaction of population is an important aspect PHC (Primary health care). This study was done to evaluate fruition rat and satisfaction of population in the community research center of Kerman.

    Materials and Methods:  This study is cross sectional and from kind of community Based participatory research. Views 328 person’s with method of cluster was c ollected and data analysis was done.

    Results: 32.9 Percent had not file. 69.4 percent used not from services and only 21 percent used regularly and 10 percentunregularly. 7.6 percent were unsatisfact and 50 percevt had not view. Among of 11 servises had best of situation vadccination that 53.3 percent of population used regularly and only 4.4 were unsatisfact opposite 22.7 percent used from dentist services and 34.5 percent were satisfaction.

    Conclusion: Sensus of region and to inform of population and suppervis by responsibles from this center is neccery that use from potentiality better.

     

    Key word:  Satisfaction, pruition, health, services, PRBC

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی ابهر شبکه

    فهرست:

     

     

    باریکانی, آمنه. کفاشی, احمد. بررسی رضایت‌مندی مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران, مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران, زمستان 1383, دوره 21, شماره 4: ص 270-266.

    پیله‌رودی, سیروس. شبکه بهداشت و درمان شهرستان, تابستان 1378, ص 126.

    ثاقبی ف. کهبازی, م. چهرئی, ع. مبارکی, م. بررسی شیوه‌های مختلف جلب مشارکت مردم در منطقه کوی امام علی اراک در سال 1384, مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک, ویژه‌نامه تحقیقات جمعیتی, تابستان 1385, ص 15-7.

    جمشیدی, الف. شاهنده, خ. قاجاریه سپانلوص. مجدزاده, س‌ر. کارگاه روش تحقیق مشارکتی, ویرایش اول, انشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران, 1383.

    خداویسی, مسعود. الله‌وردی‌پور, حمید. بررسی میزان آگاهی و رضایت خانواده‌های ساکن شهر همدان از خدمات مراکز بهداشتی درمانی شهری در سال 1376, مجله طب و تزکیه, بهار 1381, شماره 44: ص 71-64.

    شادپور, کامل. جمشیدبیگی, عصمت. راه‌اندازی سازمان و مدیریت نظام بهداشتی شهرستان براساس مراقبت‌های اولیه بهداشتی, آذرماه 1370: ص 14 و 63.

    صادقی‌پور رودسری, حمیدرضا. حیدری, امیربهزاد. قاضی‌شعرباف, پیمان. ارزیابی میزان و علل عدم مراجعه خانوارهای شهری تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلامشهر به مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای بهداشتی مربوطه جهت دریافت خدمات بهداشتی درمانی در سال 1382, مجله دانشکده پزشکی دانگاه علوم پزشکی تهران, سال 1384, شماره 2: ص 150-141.

    ظهور, علیرضا. پریانی, عباس. رضایت مراجعین از عملکرد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی روستایی شهرستان قروه در سال 1378, مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان, تابستان 1380, شماره 35: ص 74.

    فرشادگهرن, ضیایی بیگدلی م‌ت, پژوهشی مشارکتی, چاپ دوم, تهران, انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی 1383.

    10- محمدپورع علیو مطلبی, محمد. خواجویی, عبدالجواد. باذلی, جواد. چگونگی دریافت خدمات پزشکی توسط افراد جامعه و عوامل مؤثر بر آن در شهرستان گناباد در سال 1380, افق دانش, مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد, 1381, دوره 8, پاییز و زمستان, شماره 2: ص 37-31.

    11- Chambers R. Reflections on participatory rural appraisal experience in: Cornwall A, Partta G, editors. Path ways to participation. IDS: 2003, P.36-40.

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی ابهر شبکه, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی ابهر شبکه, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی ابهر شبکه, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی ابهر شبکه, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی ابهر شبکه, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی ابهر شبکه, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی ابهر شبکه, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی ابهر شبکه, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی ابهر شبکه, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی ابهر شبکه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت