گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 79 فرمت فایل: word کد فایل: 3487
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۲۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۰,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه

    تاریخچه شرکت:

     

     محلی که در حال حاضر بعنوان قسمت اتفاقات، عملیات و خدمات مشترکین برقی ایذه «نیروگاه سابق» می باشد. در سال 1346 به نام موتورخانه شهرداری، که این موتورخانه توسط ژنراتور دیزلی که دو دستگاه آن با توان اسمی kvA 160 کیلو ولت آمپر و یک دستگاه دیگر با ظرفیت kvA500 ساخت کشور آمریکا بافت قدیمی این شهرستان را تغذیه می نمود که پس از زمان اندکی ولتاژ تولید شده توسط نیروگاه mvA5/0 مگاولت آمپر « v400 ولت» که توسط دو دستگاه ترانس با ظرفیت kvA 800 کیلووات آمپر که kvA11 در قسمت اولیه این ترانس وارد می شد و بعد از افزایش داده شدن «v 1100    v 400» ولتاژ 400 ولت تولید شده توسط نیروگاه مذکور به قسمت ثانویه ترانس ها داده می شد و از اولیه آنها ولتاژ kv 11 کیلو وات به داخل شهر آورده می شد، که توسط 16 دستگاه ترانس در نقاط مختلف «بافت قدیمی شهر» تبدیل به فشار ضعیف و در نهایت انشعاب تکفاز و سه فاز مشترکین از آن تغذیه می شد.

    لازم به ذکر است که بهره برداری و نگهداری برق این شهرستان در سال 1352 رسماً تحویل سازمان برق گردید.

    این وضعیت تا اواخر سال 1356 ادامه داشت تا اینکه در آن زمان با احداث شبکه متوسط kv 33 کیلو وات با مسیر طولانی در شهرستان هفتکل به باغملک و ایذه برق این دو شهر از این طریق، 30 شبکه و فیدر Feder مجزا ایستگاه متصل شد.

    و اما با گسترش این دو شهرستان، ساخت و ساز، توسعه شهری و روستاهای همجوار علاوه بر بالا رفتن میزان بار و توان مورد نیاز جهت تأمین برق مشترکین جدید و معضلات و مشکلهای فراوانی نیز در خصوص تأمین و نگهداری این فیدر ناشی از طولانی بودن آن «افت ولتاژ شدید در نقاط انتهایی» تکمیل شدن ظرفیت فیدر آسیب پذیری شبکه از طریق رعد و برق، شکستگی قطرها، باد و طوفان نهایتاً در سال به همت اداره برق استان خط انتقال دو مدار فشار قوی kv137 کیلو ولت «خطوط 707/6=7» از ایستگاه kv132/230 کیلو ولت شهرستان رامهرمز به ایذه انتقال یافت که این خطوط ابتدا وارد محلی به نام پست برق که در 3 کیلومتری ایذه می باشد وارد می شد که این پست برق یا همان ایستگاه برق کنونی 33/132 با دو دستگاه ترانس پارالل موازی به ظرفیت mvA(27-20) مگا ولت آمپر و 6 فیدر خروجی kv33 کیلو ولت بنام های 5012،5022، 5032، 5042، 5052، 5062 تأسیس گردید که هم اکنون نیز مشغول به فعالیت می باشد، ولی دیگر برق شهرستان ایذه از رامهرمز تأمین نمی شود بلکه از سد گدار مسجدسلیمان تأمین برق می گردد. در ایستگاه مورد نظر ترانسهای کاهنده ای وجود دارد که به وسیله روغن خنک می شوند و روی آنها کلیدی تعبیه شده که با آن تپ ترانس را تنظیم می کنند که تپ ترانس خود یعنی زمانیکه نوسان و یا کم و زیاد شدنی در شبکه از لحاظ ولتاژ مشاهده گردد آن کلید تپ تا حد زیادی حالت پایداری به مدار می دهد. لازم به ذکر می باشد که سه ترانس موجود در تپ برق شهرستان دو عدد از آنها On Loudو دیگری OOff Loud  می باشد که On Loud یعنی زمانیکه بار هم روی ترانس باشد و ترانس روشن باشد می توان تپ آن را تنظیم کرد. حال آنکه ترانس O off Loud  باید کاملاً از مدار خارج بار از روی آن برداشته تپ آن را تنظیم و بعد در مدار قرار گیرد. ترانس های موجود یکی از آنها یعنی Ooff Loud  ساخت کشور ژاپن می باشد و دو تا دیگر ساخت کشور ایران شرکت ترانسفورماتور زنجان قابل ذکر می باشد که شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان که بعنوان پیمانکار زیر مجموعه ای از برق منطقه ای استان خوزستان می باشد. امور برق شهرستان های خوزستان بجز اهواز که خود مرکز استان می باشد زیر نظر شرکت توزیع برق استان خوزستان فعالیت می نماید.

     

    نمودار و چارت سازمانی تشکیلات:

     

    شرکت توزیع نیروی برق استان خوزستان که بعنوان پیمانکار زیر مجموعه ای از برق منطقه ای استان خوزستان می باشد امور برق شهرستان ایذه و دهدز با مدیریت منفک را شامل می شود یعنی بطور کلی کلیه شهرستان های خوزستان بجز شهرستان اهواز زیر نظر شرکت توزیع نیروی برق خوزستان فعالیت می نمایند.

    بنابراین این امور نیز دارای یک چارت و نمودار سازمانی در حوزه عملکرد خود می باشد که اکنون به شرح آن می پردازیم.

    حیطه کاری و انواع خدمات رسانی شرکت : ارائه فعالیت در بخش امور مشترکین شامل فروش و واگذاری انشعابات برق تکفاز و سه فاز خانگی ، عمومی و دیماندی ، قرائت میزان مصرف انرژی و صدور قبوض آنها و تحویل به مشترکین و کلیه مراحل بازرسی اولیه جهت واگذاری انشعاب .

    و در بخش مهندسی : 1. احداث و توسعه شبکه های برق رسانی در بخش های روستایی ، توسعه شهری و توسعه روستایی و نیرو رسانی 2. اصلاح و بهینه سازی شبکه های موجود و فرسوده تهیه طرح و نظارت بر کلیه مراحل شبکه سازی توسط پیمانکاران 3. کنترل بار مصرفی در مقایسه با منابع تغذیه انرژی الکتریکی بنحوی که ولتاژ و جریانی که تحویل مشترکین داده می شود مطابق با استاندارد باشد که آسیبی نه به تجهیزات شبکه و نه به وسایل و تجهیزات مشترکین وارد گردد.

    4. نصب روشنایی معابر در شبکه های موجود در خیابانها و کوچه ها و معابر عمومی.

    و در بخش عملیات و اتفاقات : بهره برداری و نگهداری از شبکه های موجود که شامل تعویض تجهیزات آسیب دیده ، معیوب و فرسوده ، اورهال به موقع خطوط و پست های ترانس موجود و برطرف نمودن و عادی نمودن شرایط بحرانی در خطوط شبکه و ترانس در اثر عوامل مختلف مثلا صاعقه رعد و برق طوفان ، بارندگی ، برخورد اشیاء و پرندگان که شامل برطرف نمودن عیوب در کابل و کنتور مشترکین می باشد.

    نوع محصولات تولیدی یا خدمات:

     

    نوع محصولات خدماتی: 1- امور مشترکین 2- امور مهندسی 3- بهره برداری «عملیات و اتفاقات»

     

    1-امور مشترکین:

     

    ارائه خدمات در بخش امور مشترکین شامل فروش و واگذاری انشعاب برق شامل تک فاز و سه فاز عمومی «خانگی و تجاری» دیماندی، صنعتی، کشاورزی و... ، قرائت میزان مصرف انرژی صدور قبوض آن و تحویل به مشترک و کلیه مراحل بازرسی اولیه جهت واگذاری انشعاب، می باشد فروش و واگذاری انشعاب برق به این صورت می باشد که اگر نزدیک به محل مسکونی متقاضی، پست ترانس توزیع موجود بوده و دارای پذیرش ظرفیت بر اساس نیاز متقاضی باشد، انشعاب برق واگذار و فروخته می شود. در صورت عدم وجد پست و یا تکمیل بودن ظرفیت آن و یا مسافت زیاد محل متقاضی از شبکه موجود، طی گزارش بازرسی مشترکین، فرم گردش کار که شامل نام و نام خانوادگی متقاضی، آدرس محل، نوع و میزان انشعاب و فاصله محل تاپت و غیره به قسمت مهندسی جهت اقدامات بعدی ارسال می گردد.

     

     

    2- امور مهندسی:

     

    در قسمت مهندسی چهار کار عمده انجام می شود که در زیر به طور اختصار به آنها پرداخته شده است.

    الف: احداث و توسعه شبکه های برق رسانی در بخش های روستایی، توسعه شهری و روستایی و نیرو رسانی.

    ب: اصلاح و بهینه سازی شبکه های موجود و فرسوده و تهیه طرح و نظارت بر کلیه مراحل شبکه سازی توسط پیمانکاران.

    ج: کنترل بار مصرفی که مقایسه با منابع تغذیه انرژی الکتریکی، به نحوی که ولتاژ و جریانی که تحویل مشترک داده می شود مطابق استاندارد باشد که آسیبی به تجهیزات شبکه و وسایل مشترک وارد نگردد «فرم شماره 5».

    د: نصب روشنایی معابر در شبکه های موجود «خیابانها، کوچه ها و معابر عمومی» ارتباط بین بخش مهندسی با امور مشترکین بیشتر در جهت فراهم نمودن زمینه واگذاری انشعاب مورد نیاز به طور استاندارد به متقاضی می باشد، که شامل مشخص شدن لیست لوازمی نظیر کابل، فیوز مناسب، کلید اتوماتیک، C.T، تابلو و غیره احداث شبکه هوایی یا زمینی می باشد «فرم شماره 2و1»

    3- بهره برداری (عملیات و اتفاقات):

     

    اساس کار این قسمت در جهت بهره برداری و نگه داری از شبکه های موجود می باشد و در دو قسمت اتفاقات و عملیات خلاصه می گردد. بهره برداری و نگه داری از شبکه های موجود شامل تجهیزات آسیب دیده و معیوب و فرسوده، اورهال به موقع خطوط و پست های ترانس موجود، برطرف نمودن و عادی نمودن شرایط بحرانی در خطوط شبکه .ترانس (که در اثر عوامل مختلف مثلاً صاعقه، طوفان، بارندگی، برخورد اشیاء و پرندگان و غیره بوجود می آید.) برطرف نمودن عیوب سرویس های مشترک که شامل کابل، کنتور و فیوز و غیره می باشند؛ می باشد.

    ارتباط بین این قسمت و قسمت مهندسی بیشتر از سایر قسمتها می باشند. تمام اجناس مورد نیاز در جهت انجام کارهای عملیاتی و اتفاقاتی از طریق مهندس به انبار تأمین می گردد. پیشنهادات در جهت بهره برداری صحیح تر نیز توسط قسمت مهندسی داده می شود، به طوری که عیوب و اشکالات و نقص های موجود در شبکه که به نحوی سیستم شبکه را ناپایدار نمایند را مشخص نموده و در صورت نیاز، توسط قسمت مهندس طراحی اطلاعیه در جهت رفع مشکلات و عیوب به اجرا در می آید.

    در این قسمت با انجام کارهای با برنامه در جهت اورهال شبکه و آماده سازی آن در فصل های پر بار مانند تابستان و فصل های بارندگی، طوفان و رعد و برق مانند زمستان، سیستم شبکه را به پایداری بهتر برسانند که نظیر اورهال ترانس ها، خطوط، تعویض حفره های شبکه، تعویض سیستم های فرسوده، افزایش سطح مقطع سیمها، آچار کشی اتصالات، تعویض پایه های مستعمل و فرسوده، هرس درختان مزاحم شبکه و غیره می باشد.

    قسمت مهندسی خود شامل سه زیر مجموعه می باشد:

    1- طراحی  2- نظارت  3- کنترل بار که هر کدام به نحوی به دیگری وابسته است.

     

     

    1- طراحی:

     

    1) مرحله مسیر یابی: در این مرحله طراح به محلی که در آنجا بایستی شبکه برق «ضعیف یا متوسط» توسعه پیدا کنند مراجعه نموده و مسیر مناسب را جهت عبور شبکه در نظر بگیرد که به این مرحله از کار مسیر یابی محل می گویند موارد مهمی که در این مرحله بایستی مد نظر قرار گیرد دسترسی به جاده «جهت بهبود بهره برداری» رعایت حریم ها، اعم از جاده، ساختمانها، لوله های گاز، نفت، خطوط کابلی زیر زمینی مخابرات و غیره و در صورت امکان کوتاه ترین مسیر ممکن انتخاب گردد.

     چنانچه محل مورد نظر در شهر، بخش و یا روستاهایی که دارای طرح جامع و طرح های از سوی ادارات مذبور واقع شده باشند بایستی طرح و کروکی محل مطابق با استعلام و طرح جامع و هماهنگی با این ادارات تهیه گردد، که حریم و گذر بندی در آن رعایت شده باشد در غیر این صورت که اگر محل مورد نظر فاقد طرح جامع باشد مانند روستاهای دور افتاده و با فاصله زیاد از شهرها، در مجاورت جاده روستایی با رعایت حریم راه اقدام به تهیه طرح و تعیین مسیر می نماییم.

     

     2)مرحله برداشت، تهیه طرح و کروکی:

     

    با استفاده از طرحهای موجود در استاندارد وزارت نیرو و برق منطقه ای خوزستان( طرحها با ذکر شماره 101، 102، 103، 104، 106، 107، 118، 120، 121، 122، 123،  Hعبوری و HDDN) کروکی محل مذکور را مطابق با رعایت فواصل استاندارد در شبکه های فشار ضعیف و متوسط تهیه می نماییم

     

    3)مرحله پیکر و نشانه گذاری:

     

    این مرحله که در واقع مرحله اجرایی و پیاده نمودن طرح و کروکی انطباقی می باشد با به کار گیری از ژابون در طول مسیر متوسط چندین نفر کمک طراح و یا در صورت نیاز از دوربین نقشه برداری اقدام به پیکر گذاری یا نشانه گذاری و مشخص نمودن مسیرهای عبوری و یا تعیین زوایا به کمک طرحهای ذکر شده می نماییم. هنگام مشخص نمودن زوایا با استفاده از طرحهای مذکور خطوط به صورت سکشن های معینی به اجرا در می آیند.

    نکاتی که هنگام طراحی به خصوص در شبکه های فشار متوسط بایستی در نظر گرفت:

    1- در تمامی مراحلی که ذکر گردیده بایستی سعی شود تا آنجایی که امکان دارد از زوایا و سکشن های کمتری استفاده نمود و خط راست رو و مستقیم اجرا گردد.

    2- در شبکه های درون شهر یا روستا علاوه بر رعایت طرح جامع شهری یا روستایی بایستی به عبور لوله های گاز، آب و کابلهای زمینی مخابرات و غیره توجه نمود.

    3- استفاده از پایه های با کشش مناسب به خصوص در زوایا و نقاط ابتدایی و انتهایی خطوط.

    4- استفاده از مهارهای طوفانی( عرضی) در شبکه های متوسط عبوری با فاصله زیاد برون شهری و واقع در زمینهای کشاورزی

    5- استفاده از سکشن های مناسب در شبکه های عبوری و مستقیم طولانی جهت استحکام آن (در شبکه فشار متوسط با طرح 118 که بستگی به نوع و سایز سیم دارد، معمولاً هر 8 یا 7 فاصله      میان پایه ها از آن استفاده می شود)

    6- رعایت فواصل میان پایه ها و اسپین ها در شبکه های فشار متوسط در حدود 50 الی 70 متر و فشار ضعیف در حدود 25 الی 30متر که هرچه سایز سیم را بیشتر انتخاب نماییم بایستی این فواصل را به حداقل مقدار خود رسانید.

    7- اگر برای محلی پست یا ترانس توزیع در نظر گرفته شود بایستی حتی المقدور و تا آنجا که موقعیت جغرافیایی محل اجازه می دهد. پست مذکور را در مرکز ثقل و در دل بار مصرفی در نظر گرفت که بعداً در مورد این موضوع که بسیار پر اهمیت می باشد در قسمت کنترل بار توضیحات بیشتری داده خواهد شد.

    8- طراحی در مناطق کوهستانی و مرتفع و نقاطی که شبکه توزیع kv33 یا kv  kv11 از زیر شبکه های فشار قوی kv400 و kv230 و غیره عبور کرده و تلاقی دارند بایستی همراه با سیم گاد و یا همان شیلو وایر در نظر گرفته شده و هر چند فاصله این سیم را به زمین GRAND گراند نمود. 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه

    فهرست:

    فصل اول

    آشنایی کلی با مکان کارآموزی

    1)تاریخچه شرکت

    2)نمودار سازمانی و تشکیلات

    3)نوع محصولات تولیدی یا خدمات

    4)شرح مختصری از فرآیند تولید یا خدماتی

     

    فصل دوم

    ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز

    1)موقعیت رشته کارآموز در واحد صنعتی با بررسی جزئیات سازمانی رشته کارآموز در واحد صنعتی

    2)بررسی شرح وظایف رشته کارآموز در واحد صنعتی

    3)امور جاری در دست اقدام

    4)برنامه های آِینده

    5)تکنیک هایی که توسط رشته مورد نظر در واحد صنعتکار

    به کار مرود

     

    فصل سوم

    آزمون آموخته ها و نتایج

    1)آزمون آموخته ها و نتایج

    2)پیشنهادات

    3)فرم های پیشرفت کارآموزی شماره های 1 و 2 و 3

    4)فرم پایان دوره کارآموزی

     

     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی بررسی بخش های مختلف اداره برق دراداره برق شهرستان ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت