گزارش کارآموزی کامپیوتر

تعداد صفحات: 111 فرمت فایل: word کد فایل: 3520
سال: مشخص نشده مقطع: کاردانی دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۱,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی کامپیوتر

    مقدمه :

    در دنیای متحول و متغیرکنونی ، افزایش دانش و بهبود مهارت‌های  فردی و تخصصی دانشجویان اجتناب ناپذیراست. هر چه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها ، ماهرتر و آگاه تر باشند، در محیط‌های کاری تلاش برای بهبود بهره وری و عملکرد آنها ثمره بیشتری خواهد داشت وبهبوددرعملکرد، به ارزش افزوده اقتصادی بیشتر منجر می شود و این درگرو پرورش وتوسعه منابع انسانی است که به عنوان یک عامل ضروری،دائما بایستی بدان توجه خاصی معطوف شود.

    همان‌طور که می‌دانیم، کارآموزی یکی از روش‌های کارآمد آموزشی است. در این روش دانشجو، برای یک دوره زیر نظراستادان ورزیده، فنون و تجربیات معین را می آموزد. از مزایای سیستم کارآموزی ایجاد غرور حرفه ای درافرادیست که برنامه کارآموزی را به اتمام می‌رسانند. حس اعتماد به نفسی که در این قبیل کارآموزان ایجاد می‌شود با افرادی که برنامه های کارآموزی را طی نکرده اند، قابل مقایسه نمی باشد.

    کارآمد شدن‌ دانشجویان‌ در هر زمینه‌، چیزی‌ فراتر از آموخته‌های‌ نظری‌ کلاس‌ درس‌ را می‌طلبد و نتایج‌ مثبتی‌ که‌ از هم پاشدن‌ علم‌ با عمل‌ حاصل‌ می‌شود بر هیچ‌کس‌ پوشیده‌ نیست‌.

    رشته‌ کامپیوتر نیز از این‌ قاعده‌ مستثنی‌ نیست‌. برنامه ‌ کار عملی‌ که‌ برای‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ در نظر گرفته‌ شده‌ همانند بسیاری‌ از دیگر رشته‌ها با عنوان‌ کارآموزی بیان‌ می‌شود.

    با بررسی‌های‌ انجام‌ شده‌ توسط‌ نویسندگان‌، به‌ نظر می‌رسد که‌ برای‌ انجام‌ یک‌ کارآموزی‌ صحیح‌ و موثر عواملی‌ همچون‌ مدیریت‌، برنامه‌ریزی‌ صحیح‌، نوع‌ کار ارائه‌ شده‌ به‌ کارآموز، میزان‌ اعتبار دوره ‌ کارآموزی، و حمایت‌های‌ جانبی‌ از کارآموز دخیل‌ هستند.

     

    برای‌  واژه‌ کارآموزی تعریفی‌ به‌ شرح‌ زیر ارائه‌ شده‌ است‌:

    افزایش‌ دادن‌ مهارت‌ها، آگاهی‌ها و تجارب‌ حرفه‌ای‌ و غیرحرفه‌ای‌ کارکنان‌ به‌ منظور آماده‌ ساختن‌ آنان‌ برای‌ انجام‌ وظایف‌ خاص‌.

    بر طبق‌ تعریف‌ بالا، هدفی که کارآموزی دنبال‌ می‌کند، کسب‌ مهارت‌ و تجربه‌ و به‌ مرحله ‌ عمل‌ رساندن‌ اندوخته‌های‌ نظری‌ کلاس‌ درس‌ است‌

    بر طبق‌ مصوبه ‌ آموزش‌ عالی‌‌، دانشجوی‌ رشته ‌ کامپیوتر در مقطع‌کاردانی‌ موظف‌ به‌ گذراندن‌ 270 ساعت‌ کار عملی‌‌ هستند که‌ با عنوان کارآموزی بیان‌ می‌شود. با این‌ حال‌ اکثر دانشجویان‌ در عین‌ مفید خواندن‌ واحد کارآموزی، آن‌ را خسته‌کننده‌ می‌دانند و با این‌ که‌ به‌ ضرورت‌ انجام‌ آن‌ واقف‌اند، به‌ جای‌ استفاده‌ از آن‌ به‌ گرفتن‌ نمره‌ای‌ اکتفا می‌کنند.

    همچنین از مزیت‌ پذیرش‌ کارآموز در یک‌ سازمان‌، پایین‌ آوردن‌ هزینه‌های‌ یک‌ سازمان‌ است‌؛ یعنی‌ دسته‌ای‌ از کارها درون‌ سازمان‌ انجام‌ می‌شوند بدون‌ این‌ که‌ هزینه ‌ زیادی‌ برای‌ سازمان‌ در برداشته‌ باشد. از دیگر مزایای‌ مهم‌ پذیرش‌ کارآموز این‌ است‌ که‌ سازمان‌ها با ارزیابی‌ کار کارآموزان‌ و شناسایی‌ نیروهای‌ بااستعداد و آماده‌ به‌ کار می‌توانند با گزینش‌ آن‌ها، نیروی‌ مجرب‌ و آزموده‌شده‌ای‌ را برای‌ آینده ‌ سازمان‌ خود فراهم‌ کنند.

    هیچ‌ جانشینی‌ برای‌ تجربه ‌ عملی‌ وجود ندارد و کارآموزی‌ ابزاری‌ است‌ برای‌ تبدیل‌ زبان‌ عمل‌ به‌ تجربه‌ و تلاشی‌ است‌ برای‌ ایجاد حلقه‌هایی‌ بین‌ محیط‌ عملی‌ و مراکز آموزشی‌. همانند دیگر پروژه‌ها، مدیریت‌ اولین‌ و مهم‌ترین‌ عامل‌ در شکل‌گیری‌ یک‌ برنامه ‌ کارآموزی مؤثر است‌ . با برنامه‌ریزی‌ صحیح‌ می‌توان‌ اهداف‌ یک‌ کارآموزی‌ را با اهداف‌ یک‌ سازمان‌ درهم‌ آمیخت‌ و کارآموزی‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ راهکار در کنار نیروهای‌ دیگر، برای‌ حل‌ برخی‌ از مسائل‌ درون‌ سازمان‌ به‌ کار برد.

    اینجانب عادله رحیمی دانشجوی رشته کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان برای برگزاری واحد کارآموزی که تحت نظر استاد راهنماراضیه توکلی بوده مشغول به کار درکارگاه کامپیوتر شده و برای این درس وواحد کارآموزی این گزارش را تهیه وتنظیم کرده وتقدیم استاد محترم می کنم.

    این گزارش شامل چهار فصل می باشد.فصل اول سخت افزار کامپیوتر و فصل دوم مراحل نصب ویندوز ویستا وفصل سوم آشنایی با شبکه ومراحل راه اندازی آن وفصل چهارم طریقه نصب نرم افزار هایی که در کارگاه آشنا شده ام می باشد.

    فصل اول

     مقدمه ای بر کامپیوتر:

    ماشین کامپیوتر در ابتدا به منظور انجام محاسبات پیچیده و حجیم ساخته شد و به همین دلیل آن را کامپیوتر به معنی حسابگر و شمارنده نامیده اند. امروزه کامپیوتر به یک وسیله چند منظوره تبدیل شده است که دارای حافظه بوده و قابل برنامه ریزی می باشد . از این رو کامپیوتر قادر به انجام عملیات و محاسبات ریاضی و منطقی روی اطلاعات بوده و از نظر سرعت ثبت اطلاعات و نگهداری اطلاعات پر حجم  سرعت بازیابی و خستگی ناپذیری بر انسان برتری دارد . البته این بدان معنا نیست که این ماشین تمام تواناییهایش از انسان برتر باشد . زیرا او فاقد خلاقیت و نوآوری است و در این مورد انسان بر کامپیوتر برتری دارد . به عبارتی کامپیوتر در واقع وظیفه جمع آوری و طبقه بندی و تنظیم و خلاصه کردن و محاسبه به روی اطلاعات را بر عهده دارد . و می تواند اطلاعات خام یا DATAرا به اطلاعات مفید و قابل استفاده تبدیل یا پردازش کند . اولین کامپیوتری که بشر ساخت از ابتدای نامهای مخترعین آنها گرفته شده است که بصورت زیر است ATANSOFF-BERRY-COMPUTER که از ابتدای نام آنها گرفته شده است (ABC) اولین کامپیوتر بین سالهای 1937 تا 1942 ساخته شد و هدف از ساخت آن حل معادلات بود . بعدها کامپیوترها بزرگتر و پیچیده تر شدند . به مرور که کامپیوترها پیشرفته تر شدند آنها کوچکتر گردیدند که در حال حاضر کامپیوترهای امروزی بسیار کوچکتر و ارزان تر از کامپیوترهای اولیه می باشند . کامپیوترهای اِی - بی - سی و انیاک را جزء کامپیوترهای نسل اول می دانند و کامپیوترهای نسل دوم در سال 1959 ایجاد شدند و ساختار مدار آنها از ترانزیستورها بود . با پیدایش تراشه های کوچک سیلیکونی اولین مدارهای مجتمع ساخته شدند .

    سال 1975 سال ظهور کامپیوترهای شخصی می باشد . با ورود میکروپروسسورها برنامه نویسان دستورالعملهایی را نوشتند که به زبان بیسیک به کدهای مورد نیاز در میکروپروسسور ترجمه می شد . که اولین برنامه نویسان به این طریق بیل گیتز و پاول آلن بودند که شرکت مایکرو سافت را بصورت تجارتی در آوردند . و در حال حاضر از تولید کنندگان بزرگ نرم افزار در دنیا می باشند برنامه های تحت ویندوز و میکروپروسسورهای اینتل متعلق به این شرکت یعنی مایکرو سافت می باشد . کامپیوتر آی بی ام  ای تی  که از میکرو پروسسورهای 80286 استفاده می نماید در سال 1984 ساخته شد . این کامپیوتر در آن سالها بسیار سریع تر از مدلهای قبلی عمل می کرد زیرا میکروپروسسور آن قوی بود . در سال 1987 شرکت آی بی ام تولید کامپیوترهای خود را با نام PS2 شروع کرد و PS1 را نیز وارد بازا کرد . که از میکروپروسسورهای 80386 و 80486 استفاده نمود  کامپیوترهای امروزی را کامپیوترهای نسل چهارم می نامند . بعد از میکرو پروسسورهای 80486 میکروپروسسورهای پنتیوم وارد بازار شدند .

    کامپیوتر به عنوان یک سیستم دارای چهار قسمت است که عبارتند از :

    ·         INPUT UNIT

    ·         MEMORY UNIT

    ·         CPU

    ·         OUTPUT UNIT

     

    که از آنها به ترتیب می توان به این طریق نام برد

    ·         واحد ورودی

    ·         واحد حافظه

    ·         واحد پردازش مرکزی

    ·         واحد خروجی

    قسمتهای دو و سه که شامل واحد حافظه و واحد پردازش مرکزی است داخل یک جعبه به نام کیس قرار دارد که از نظر ظاهری به دو صورت ایستاده و خوابیده وجود دارد .

    TOWER

    DESKTOP

    منبع تغذیه یا Power Supply در درون این جعبه قرار دارد.

    در سیستم علاوه بر پردازشگر و حافظه قطعات سخت افزاری دیگری نیز وجود دارند. بعد از مقدمه ای که در مورد کامپیوتر و تاریخچه آن آمد لازم است که اجزاء کامپیوتر از لحاظ سخت افزاری بیان شود . در ادامه به بیان و توضیح این مطلب به شرح ذیر می پردازیم

     

    بورد اصلی  MOTHERBOARD  OR  MAIN BOARD:

    این بخش در برگیرنده اغلب مدارهای کامپیوتر است که اجزایی چون سی - پی - یو / حافظه اصلی شامل رم و رام / حافظه کمکی شامل دی وی دی و سی دی / هارد دیسک و فلاپی دیسک و وسایل خارجی از قبیل ماوس / کی برد / و مانیتور به وسیله آن با هم ارتباط برقرار می کنند

     

     

    سی پی یو CENTRAL PROCESSING UNIT:

    سی - پی -یو یا واحد پردازش مرکزی مغز یک کامپیوتر است . تمامی تفکرات . محاسبات و پردازشهای لازم در این قسمت صورت می گیرد . سرعت سی پی یو با واحد مگا هرتز سنجیده می شود و این مقدار برابر با تعداد دفعاتی است که یک سیگنال می تواند در مدت یک ثانیه مدارات کامل موجود در سی پی یو را بپیماید یا به عبارتی معادل تعداد محاسباتی است که در طول یک ثانیه  سی پی یو انجام میدهد. در حال حاضر سی پی یو با واحد پردازش گیگا هرتز به بازار آمده است.

    اگر سرعت یک سی پی یو فرضا برابر 500 مگا هرتز باشد به این معناست که سی پی یو مزبور قادر است 500 میلیون کار یا محاسبات رادر یک ثانیه انجام دهد . در کامپیوترهای شخصی واحد پردازش مرکزی یا سی پی یو درون یک تراشه به نام ریز پردازنده قرار دارد . این قسمت مستقیما به بورد اصلی متصل می شود که برای سیستم در حکم همانطور که قبلا گفته شد مغز است  . کنترل و اجرای دستورالعمل ها به عهده ریز پردازنده است  . ریز پردازنده دارای دو قسمت اصلی به نام واحد کنترل و واحد حساب و منطق است.

     

     

    کارت گرافیک Video Graphic Area:

    کارت گرافیکی کارتی است که درون جعبه بر روی برد اصلی قرار می گیرد و تولید کننده تصاویر برای مانیتور است. در ابتدا این کارت بر روی درگاه ISA قرار می گرفت ، سپس از نوع PCI تولید شد و اکنون از نوع AGP است. این کارت می تواند در درون برد اصلی گنجانده شده باشد که به این نوع برد اصلی ، VGA OnBoard گفته می شود. و یا کارتی جداگانه بر روی درگاه AGP برد اصلی قرار گیرد. کارت گرافیکی همواره نوع خاصی از RAM بر روی خود داشته است تا با سرعت بالاتری تصاویر را تولید کند، ولی اکنون می تواند از RAM روی برد اصلی نیز استفاده ببرد.

                                                                                   

    هارد دیسک HARD DISK DRIVE:

    درایوهای هارد دیسک به منظور ذخیره برنامه ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد . هنگامی که فایلی را ذخیره می کنید این فایل بر روی هارد دیسک شما ذخیره می گردد . در هنگام خرید دیسک سخت لازم است میزان ظرفیت مورد نیاز را حدس بزنید و دیسکی با دو برابر ظرفیت تخمین زده شده خریداری کنید و توجه کنید چنانچه در هر صفحه هزار کاراکتر تایپ شده باشد یک دیسک سخت 200 مگا بایتی می تواند در حدود 200000 برگ از این صفحات را ذخیره کند . دیسک سخت آسیب پذیر است لذا احتمال خرابی فایل یا فایلها روی دیسک سخت وجود دارد

    لذا برای حفاظت از اطلاعات لازم است حداقل یک نسخه از آنها برای روز مبادا نسخه برداری شود . هارد دیسک مهمترین حافظه جانبی محسوب می شود و از نظر موقعیت قرار گرفتن در داخل واحد سیستم و درون کیس قرار دارد . بعد از CPU که مغز کامپیوتر محسوب می شود و حافظه RAM که به عنوان میز کار از آن استفاده میشود هارد دیسک قلب کامپیوتر به حساب می آید

      

    فلاپی دیسک FLOPPY  DISK   OR   DISKETTE:

    این دیسک ها سابقا داخل یک محفظه انعطاف پذیر جاسازی می شدند و از این رو به آنها فلاپی دیسک یا دیسک لرزان گفته می شود . در طرح جدید این دیسک ها یک پوسته پلاستیکی سخت با یک پوشش فلزی لغزنده این دیسک را در بر می گیرد . ظرفیت این نوع دیسک 44/1 مگا بایت است و به راحتی قابل جابجایی بین کامپیوترها است . درایو یا گرداننده این دیسک در کیس کامپیوتر قرار دارد ولی خود دیسک در دسترس ما قرار دارد . بطوریکه می توانیم اطلاعات و اسنادی را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل کنیم . زیرا درایو یا گرداننده این نوع دیسک قابلیت خواندن و نوشتن اطلاعات را داراست .                                                                         

    حافظه در کامپیوتر:

    حافظه های اصلی کامپیوتر عبارتند از :

     

    RAM = RANDOM  ACCESS  MEMORY
    ROM = READ  ONLY  MEMORY

     

    حافظه رم   RAM:

    هنگامی که برنامه ای توسط یک کامپیوتر اجرا می شود کامپیوتر آن را در داخل RAM ذخیره می کند مقدار RAM موجود در یک کامپیوتر کارایی کامپیوتر را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می دهد . هر چه میزان RAM موجود در یک کامپیوتر بیشتر باشد این کامپیوتر می تواند کارهای بیشتری را با سرعت بیشتری انجام دهد .می توانید اطلاعات RAM را خوانده و اطلاعاتی را روی حافظه RAM بنویسید ولی هنگامی که برق کامپیوتر قطع می شود یا کامپیوتر را خاموش می کنید تمامی اطلاعات  موجود در RAM از بین می روند وپاک می گردند .

     

    حافظه رام   ROM:

    این حافظه فقط خواندنی است که حاوی اطلا عاتی جهت راه اندازی کامپیوتر است این اطلاعات  توسط سازنده بورد اصلی درون حافظه قرار داده می شود . این حافظه ثابت است و اطلاعاتش غیر قابل تغییر است بطوریکه بعد از خاموش کردن کامپیوتر و یا قطع جریان برق اطلاعات  درون ROM  پاک نمی شود.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی کامپیوتر

    فهرست:

    فصل اول : آشنایی با سخت افزار کامپیوتر

    1 ) مقدمه ای بر کامپیوتر ..................................................................................... 6

    1-1) دستگاه های ورودی وخروجی در کامپیوتر(لیست قطعات کامپیوتر) ................................14

    1-2)  برد اصلی ...................................................................................................................... 25

    1-3) ریز پردازنده .................................................................................................................. 28

              1 -4) میزان حافظه RAM مورد نیاز ..................................................................................... 31

             1 -5) کارت های شبکه .......................................................................................................... 41

                            SCREEN SAVER   (6-1     .........................................................................................56...

     فصل دوم :آموزش نصب ویندوز ویستا ............................................................................64

    فصل سوم : آشنایی با شبکه ومراحل راه اندازی آن

                 معرفی کارت شبکه و راه اندازی و نگهداری شبکه از لحاظ سخت افزاری .......................75

                طریقه شبکه کردن دو رایانه به طور مستقیم ............................................................ 78

               تنظیمات شبکه در ویندوز ............................................................................................................ 81

     

     فصل چهارم : طریقه نصب نرم افزار ها

    مراحل نصب نرم افزار NetSupport......................................................................................................................................88

    طریقه نصب نرم افزار maple......................................................................................................................................................95

    طریقه نصب نرم افزار spss...................................................................................................................101

     طریقه نصب نرم افزار WinRAR ........................................................................................................108

     

     

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی کامپیوتر, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی کامپیوتر, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی کامپیوتر, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی کامپیوتر, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی کامپیوتر, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی کامپیوتر, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی کامپیوتر, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی کامپیوتر, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی کامپیوتر, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی کامپیوتر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت