گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 3555
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: شیلات
قیمت قدیم:۲۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان

    تورگردان احاطه ای (پره)

    این تور شامل دو بال ویک کیسه است طناب بالایی دارای مشاورهای پلاستیکی یا چوبی وطناب پایینی تور دارای وزنه های سربی است که باعث متعادل بون تور در آب می شود.

    وسعت منطقه ای که عملیات (منطقه کیاکلا) در آنجا صورت می گیرد حدود 2 کیلومتر است طول تور مورد استفاده دد صید پره 2200 متر است وعرض تور مورد نظر 28 متر است تور معمولا یک سرش در ساحل قرار گرفته وبدنه تور همزمان با دورشدن قایق از ساحل کم کم به آب ریخته میشود وپس از یک گردش دایره ای ومحاصره گله ماهی سردیگر تور به ساحل آورده می شود. صید پره در این مکان حدود 5 بار در روز انجام می گیرد صید پره برای ماهی هایی به کار می رود که به صورت گله ای حرکت می کنند وماهی ها توسط تور محاصره شده تراکتور به ساحل آورده می شود عمل کشیدن تور به ساحل توسط دودستگاه تراکتور در جناین تور انجام میشود طنابهای تور توسط وینچ به ساحل کشیده می شوند

    قرار گرفتن شناورها در بالای توروهمچنین وزنه هایی که به طناب پایینی توروصل است باعث می شود زمانی که تور در داخل آب قرار می گیرد بدنه آن نسبت به کف دریا عمودی قرار گیرد کیسه تور از دوسر به دو باله تور متصل است وانتهای باله ها به طنابهای کمکی تور متصل هست.

    تا قبل از جنگ جهانی دوم این روش صید در ایران مرسوم نبود با اشغال شمال ایران توسط روس ها اولین بار این روش صید در رودخانه ها مورد استفاده قرا رگرفت اما به علت آسانی این روش استفاده از آن در ساحل دریا رایج شد به طورکه امروزه این روش صید را با وجود همه زیان های آن به نام یک روش صید سنتی می دانند در این روشماهی هایی که در کنار رودخانه ها وسدها قبل از تخم ریزی جهت تغذیه تجمع پیدا می کنند مورد صید واقع می شوند از این تورهای گردان ساحلی تعداد زیادی در مناطق ساحلی از آستارا تا بندر ترکمن وجود دارد سال تاسیس تعاونی پره 1343 می باشد جایگاههای که برای صید پر به کار می رود دارای دو مشخصه است محل صید باید برای پره کشی مناسب باشد وموانع دریایی وجود نداشته باشد در واقع ساحل صخره ای وعمیق نباشد ومشخصه دوم این است که محل صید نباید در حوضه عملیاتی ماهیان خاویاری باشدمعمولا در هر پره 100 نفر عضویت دارند شروع کارپره با تصیم سرصیاد یا لسان صورت می گیرد در واقع سرصیاد فردی است از ساخت تور آگاهی کامل دارد وقدرت مدیریت برجامعه 100 نفری را داشته باشد. چگونگی پره ریختن تعداد پره ریزی در روز وچگونگی هدایت پره درساحل وبه طور کلی همه امورماهی گیری تحت نظر لسمان است دراین روش عده ای فوکا پوش در پشت ناحیه کیسه تو،تور را بادست به بالا نگهداری می کنند. تا از پریدن ماهی ها به سمت خارج جلوگیری کنند کشیدن طنابها، هنگام کشیدن تور به بیرون اب توسط دستگاه توسط تراکتورصورت می گیرد به این صورت که دوطرف تور به طور پیوسته باید به تراکتور متصل شود وتراکتوردر ساحل حرکت کرده وپره را از دریا بیرون می کشد این کار به صورت متوالی صورت می گیرد.

    تعداد کارگرانی که در این مرکزصیادی مورد استفاده قرار می گیرد حدود 40 نفر هستند تور مورد نظر از 11 قطعه تشکیل شده است که طول هر قطعه حدود 200 متر است طول قطر چشمه های توروسطی حدودئ 30میلی متر است که به ترتیب به طرف جناحش به 33 و36 و 40 و 45 میلیمتر می رسد میانگین صید ماهی حدود 250 الی 300 کیلوگرم در روز است بیشتر ماهی های صید شده را ماهی کفال و سفید تشکیل می دهد فصل صید ره از 20 مهر شروع شده و تا 15 فروردین سال بعد ادامه پیدا می کند تجهیزاتی که برای صدی پره در این مرکز استفاده می شود شامل 6 عدد تراکتور 2 عدد قایق موتوری، و 2 عدد قایق یا کشتی حمل تور است.

     

    مقدمه:

    قزل آلای رنگین کمان

    نخستین گونه از خانواده آزاد ماهیان

    است که بوست بشر رام شده ومورد پرورش قرار می گیرد. ماهی قزل آلای رنگین کمان در رده ماهیان استخوانی راسته آزاد ماهی شکلان قرار دارد.

    گوشت ماهی های قزل آلا غنی از چربیهای غیراشباعی هستند که وجود شان در  غذای سالم ضروری است همچنین تخم ماهیان قزل آلا را می توان به صورت خاوریار مرغوب عمل آوری وعرضه نمود قزل آلای رنگین کمان در حال حاضر کاملا اهی شده وپرورش آن آسان است .مزه وطعم قزل آلای رنگین کمان نسبت به ماهی آزاد چه به صورت تازه وچه به صورت دودی بهتر و خوشمزه تراست در این رابطه پرورش ماهیان سردآبی به ویژه قزل آلای رنگین کمان با توجه به ذائقه پسند بودن این ماهی واستقبال مصرف کنندگان از آن می رود تا جایگاه ویژه ای در رژیم غذایی مردم کشورها بیابد و با شناخت پتانسیل های موجود در زمینه پرورش این ماهی در سطح کشور لزوم افزایش و آگاهی در مورد فن آوری زیستی پرورش این ماهی را الزامی می سازد پرورش این ماهی نظیر سایر گونه های آبزیان در امر تغذیه خاص است .برای دست یابی به این اهداف لازم است رفتارهای تغذیه ای ونیازهای غذایی این ماهی اطلاعات دقیق وکامل در اختیار داشته باشیم.

    قزل آلای رنگین کمان جز ماهیان پرورشی است این ماهی در اواخر قرن نوزدهم میلادی اهلی شده و به صورت قابل مصرف وقابل عرضه به بازار پرورش داده می شوند. در حال حاضر ماهی قزل آلا اساسی صنعتی را تشکیل می دهد که در حال توسعه است واهمیت آن به ویژه در کشورهایی که قادر به تدارک شرایط ومهیا کردن محیط اب شیرین یا شور برای پرورش آن هستند در حال افزایش است. در پرورش ماهی قزل آلا از هر آبی که زلال وروشن و دارای دمای مناسب باشد نمی توان برای پرورش استفاده کرد.

     

    آدرس وموقعیت ماهی سرا:

    ماهی سرا در منطقه حصار کرج وکنار کمربندی

    جاده چالوس قرار گرفته است این ماهی سرا در سال 1339

    توسط دکتر معتمد در مساحت 4 هکتار نباشد که دو هکتار آن را حوضچه ها اشغال کرده اند تعداد حوضچه های این ماهی سرا 32 عدد است این ماهی سرا دارای 25 پرسنل است حوضچه های این ماهی سرا دارای ابعاد مختلفی است کم تقریبا 20عدد از آنها به ابعاد در 20متر ساخته شده اند

     

    2-1منبع تامین کننده آب ماهی سرا:

    آب ماهی سرا از رودخانه کرج وسدکرج تامین می شود این رودخانه در تمام ماه های سال آب دارد ولی دبی آب در فصل تابستان به کمترین حد خود می رسد در هنگام کمبود دبی آب ، از آب چاه استفاده می شود در مجمتمع ماهی سرا 15 حلقه چاه حفر شده است که مورد استفاده این چاه ها در فصل تابستان هنگام کم آبی است همچنین برای بچه ماهی نیز از آب چاه استفاده می شد وعلت آن هم تمیزی آب چاه نسبت به رودخانه است مورد دیگر استفاده از آب چاه در فصل زمستان است هنگامی که دمای آب در فصل زمستان کاهش می یابد می توان با استفاده از اب چاه دمای آب را بالا برد این موجب می شود که ماهی ها به تغذیه طبیعی خود ادامه دهند البته آب رودخانه قبل از ورود به استخرهای پرورش ماهی به استخرهای ته نشینی وارد میشود مساحت زیادی از ماهی سرا را حوضچه ته نشین تشکیل داده است ته نشین آب در این حوضچه های ته نشین می گردد ومواد معلق در آن در کف استخرها جمع می شوند واز گلالودی آب کاسته می شود تا ماهی های قزل آلا که نسبت به تنفس بسیار حساس هستند آب تمیزی برای تنفس داشته باشند.

     

    3-1 محل تامین غذا وتخم مرغ

    غذاهای مورد مصرفی ماهیان این مجتمع پرورشی کنستانتره بوده کم این غذاها در کارخانه چینه تولید میشود تخم هایی که برای گرفتن بچه ماهی در این ماهی سرا استفاده می شود از خارج از کشور فرانسه فراهم می شود.

    1 ظرفیت تولید استخر

    ظرفیت تولید سالانه ماهی سرا 160 تن است مدت زمانی که طی می شود تا یک بچه ماهی 3 تا4 گرمی به وزن بازاری برسد حدود 12 تا 14 ماه است وزن نهایی ماهی در هنگام فروش حدود 250 الی 300 گرم است.

     

    فصل دوم :زیست شناسی ماهی قزل آلای رنگین کمان

    1-2 زیستگاه قزل آلای رنگین کمان

    محدوده زیستگاه اصلی قزل آلای رنگین کمان از رودخانه کاسکو کوئیم در الاسکا به سمت جنوب ادامه وباعبور از بخش بریتیش کلمبیا به منطق با در کالیفرنیا میرسد. این ماهی اصولا بومی رودخانه های ساحلی شمال غرب آمریکاست اما در کناره شرقی انشعابات اصلی در آب های سخت رودخانه صلح در بریتیش کلمبیا وآتابسکا نیز وجوددارد. جمعیتی از این ماهیان نیز به صورت بومی در استان چی هوا هوا د در کشور مکزیک وجود دارد.

     

    2-2 مهاجرت ،تخم ریزی و تولید مثل:

    زندگی این ماهیان شبیه ماهی آزاد می باشد ولی در یا زیاد مهاجرت نمی کنند. نژادهای از این ماهی نیز وجود دارد که فقط در آب شیرین زندگی می کنند مانند قزل آلای خالی قرمز قزل آلای دریایی که یک ماهی مهاجر بالارو است این ماهی تمامی مهاجرت های تولید مثلی خود را در آّب شیرین انجام می دهند. دوره تخم ریزی از ماههای آخر زمستان تا اواخر بهار وتعداد تخم ها 5-1 هزار عدد است. بچه این ماهیان زمانی کم 15 سانتی متر طول دارند دارای 12-11 عدد لکه هیا تیورنگ روی بدن می باشند که یکی از مشخصات آنها میباشد بچه ماهیان 5-1 سال درآب شیرین زندگی می کند که در شمال اروپا مدت به 5 سال یم رسد که ا زتمامی نقاط دیگر بیشتر است.هنگامیکه طول آنها به 25-15 سانتی متر رسید وارد اب دریا شده بیشتر درساحل به سر میبرند. ماهیان قزل آلا به هنگام ورود به رودخانه جهت جفتگیری وتخم ریزی تغییر رنگ می دهند. بیشتر ماهیان بالغ نر وماده بعد از تخم ریزی زنده مانده ودر سال بعد برای تخم ریزی مجدد وارد آب رودخانه می شوند. ماهی ماه برای تخم ریزی نقاطی را در کف رودخانه کم دارای شن وریگ هستند انتخاب به هنگام تخم ریزی ماهیان نرو ماده در کنار هم شنا نموده بدون خود را به یکدیگر می مالند در این هنگام بدن ماهی نر وماده دچار لرزش شدید میشود وابتدا ماهی ماده تخم ریزی ماهیان نروماده لاغر وضعیف می شود به طوریکه تقریبا 40-30 درصد وزن بدن خود را از دست می دهند.

     

    3-2 نیازمندهای محیطی قزل آلا:

    الف درجه حرارت دمای مطلوب برای پرورش قزل آلای رنگین کمان دمایی است که درتابستان زیاد بالانرو در زمستان هم افت شدیدی نداشته باشد. درجه حرارت مناسب برای پرورش ماهی قزل آلا 18-12 درجه است واین ماهی بهترین میزان تغذیه ورشد را در دمای 16 درجه نشان میدهد در حرارت های کمتر از 10 درجه سوخت وساز بدن کاهش یافته در نتیجه از میران رشد کاسته می شود. همچنین در حرارت های بالای 18 درجه به علت کاهش میزان اکسیژن محلول در آب هضم وجذب غذا به خوبی انجام نمیشوند وعلاوه برکاهش رشد خطراتی را نیز برای ماهی به دنبال دارد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان

    فهرست:

    عنوان

    فصل اول

    تورگردان احاصه ای

    فصل دوم: خصوصیات منطقه

    مقدمه

    آدرس وموقعیت آب ماهی سرا

    منبع تامین کننده آب ماهی سرا

    محل تامین غذا وتخم ماهی

    ظرفیت تولید استخر

    فصل سوم: زیست شناسی ماهی قزل آلا

    1-2   زیستگاه قزل آلای رنگین کمان

    2-2   مهاجرت تخم ریزی وتولید مثل

    3-2   نیازمندی های محیطی ماهی قزل آلا

    فصل سوم: کار در استخر

    1-3  شتسشوی استخرها

    2-3   ضد عفونی کردن استخرها

    3-3    تمیز کردن توری ها

    4-3    تامین آب حوضچه های هنگام کمبود آب و تامین اکسیژن

    5-3   غذادهی به ماهی ها

    6-3   رقم بندی ماهی ها

    7-3  احتیاجات غذایی ماهی قزل آلا رنگین کمان

    8-3   ارتقاء آبگیری کانالها وسرعت جریان آب در کانالها

    9-3   زمان رهاسازی بچه ماهی ها

    10-3 بیماریهای ماهیان

    11-3 غذای ماهیان

    12-3 منابع

     

    منبع:

    ) مدیریت مزارع پرورش ماهی – دکتر آذری1380 

    مرکز آموزش علوم وصنایع شیلاتی میرزا کوچک خان

    2) تحقیقات پیرامون پرورش ماهی قزل آلا مجله زیتون ش 114

    3) فرزانفر، 1380، روش های نوین در پرورش ماهی قزل آلا موسسه تحقیقات شیلات ایران 

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی سیکل پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت