گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین

تعداد صفحات: 150 فرمت فایل: word کد فایل: 3609
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی نساجی
قیمت قدیم:۳۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین

    تاریخچه شرکت ایران پولین :

    شرکت ایران پولین (سهامی عام ) با سرمایه اولیه دویست میلیون ریال در تاریخ 23/7/1353 تحت شماره 19833 در اداره ثبت شرکتهای مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. موسسین شرکت بانک صنعت و معدن گروه صنعتی ملی – پشتیبانی ایران برک شرکتهای سهامی خاص فرش گیلان و آقای مهدی هرندی بوده و آقای مهندس علی محمد شریفی به عنوان اولین مدیر عامل شرکت انتخاب گردیده بودند.

     سرمایه شرکت در سال 1356 به مبلغ 700 میلیون ریال و در همان سال مجدّداً به مبلغ1300 میلیون ریال افزایش یافت .

     در سال1369 شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و سرمایه شرکت به مبلغ 3900 میلیون ریال افزایش یافت و درسال1370 سرمایه شرکت به مبلغ 5850 میلیون افزایش و در 27/1/74 مجمع فوق العاده به مبلغ 2350 میلیون ریال از محل سود تقسیم نشده و مبلغ 3500 میلیون ریال از حمل اندوخته های طرح توسعه کارخانه (جمعاً 5850 میلیون ریال به سرمایه شرکت اضافه که در نتیجه سرمایه شرکت در حال حاضر مبلغ 17550 میلیون ریال می باشد 0

    فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 15 اساسنامه عبارت است از :

    تاسیس و اداره کارخانجات ریسندگی  و بافندگی به منظورتولید انواع پارچه های نخی و الیاف مصنوعی تاسیس و اداره هر نوع موسسه با کارخانه به منظورتبدیل تولیدات کارخانه ریسندگی  و بافندگی به لباس ، پیراهن ، ملحفه و ...... و تاسیس شرکتهای تولیدی و مشارکت در شرکتهای تولیدی موجود و فروش تولیدات و عنداللزوم صدور آن به خارج و تاسیس هر نوع نمایندگی و اداره فروشگاه در کشورهای خارج به منظور فروش تولیدات و با انجام اموری که مرتبط با موضوع شرکت باشد و انجام کلیه اقدامات و فعالیت های لازم برای راه اندازی ماشین آلات بعد از انقلاب اسلامی صورت پذیرفته و در سال 1359 بخش ریسندگی در سالهای 1360 ، 1361 بخش بافندگی و در سال 1362 بخش رنگرزی راه اندازی شد و مورد بهره برداری قرار گرفته  است.

    علاوه بر ماشین آلات فوق جهت بهبود تولیدات و بالا بردن کیفیت محصولات ماشین آلات دیگری نیز خریداری و نصب گردیده که از آن جمله می توان باز سازی ماشین چاپ اشتورک ، خرید ماشین چاپ زیمر، خرید ماشین آلات دوزندگی ، خرید ماشین آلات چاپ خارزنی و سمباده زنی که در سالهای گذشته خریداری و نصب شد و راه اندازی گردیده و تاثیر قابل توجهی در فروش خارجی و داخلی داشته است .

    با توجه به برنامه های صادراتی شرکت ، بخشی از ماشین آلات دوزندگی به مبلغ 605000 مارک و یک دستگاه طراحی اتوماتیک کامپیوتری و نمونه گیری و ظاهر کردن فیلم به مبلغ 95000 فلورن هلند خریداری گردیده و پس از نصب و راه اندازی تاثیر مثبت خود را در پارچه های تولیدی و صادراتی شرکت داشته است. که هم اکنون کار طراحی و ظهور فیلم در دفتر مرکزی تهران صورت می گیرد.

    در حال حاضر شرکت ایران پوپلین دارای 1050 پرسنل استخدامی و قرار دادی می باشد که به شرح زیر می باشد:

     

    500 نفر دیپلم

     30-040 نفر فوق دیپلم         

     30نفر لیسانس             

     2 نفر فوق لیسانس       

     150 نفر سیکل                

       1 نفر دکتر

    کنترل پارچه های خام :

    استانداردهای کیفیت ایران پوپلین:

    استاندارد: توزیع امتیازات منفی و درجه بندی پارچه خام در سالن کنترل محصولات خام .

                                             تاریخ تایید مدیر بخش: 30/3/83 

     

    انواع شماره درجه درجه درجه  خط گره پا قفسه سایه کوبیدگی  زیرو رو زدگی  خط تمپل خط شانه خط تاری کناره خراب  روغنی
    پارچه کالیته 1 2 3 یودی مخملی
    لباسی  6515 12 امتیاز 16 امتیاز  بیش 2 2 2 1 1 1 1 2 2 2 1
    6502  از 16 امیتاز  3 3 3 2 2 2 2 3 3 - 2
    6404                        
    و سایر کاتیله ها                        
    پولیلن پیراهنی  B5025 12 16 بیش از 16 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
    B 6063 2 2 2 2 2 2
    و سایر کاتیله ها            
    پرده ای 5046 12 16 بیش از 16 1 2 2 1 1 1 2 2 1 2 1
    6062 2 3 3 2 2 2 2 2
    و سایر کاتیله ها                
    ملحفه ای 5020 12 16 بیش از 16 12 12 12 1 1 1 1 12 12 2 12
    A1047
    5003 و سایر کاتیله ها

     

    مشخصات پارچه های تولید شده در کارخانه:

    کالیته پارچه های مصرفی در هر کارخانه ایی که مجموعه ای از اعداد و حروف است که مشخص کننده یکسری خصوصیات پارچه می باشد ، طبق قرار دادهایی بیان می شود . این علایم به صورت عددی 4 رقمی که همراه با حروف انگلیسی یا فارسی می باشد .

     مثلاً :

    سمت راست عدد چهار رقمی                رقم اول از سمت چپ

    پارچه های عریض ....A/                   پنبه ای ..........1

    پارچه های عریض ....B/                   ویسکوز.........2

    با نخ Open end.....O/                  پلی استر........3

    که برای سفید برفی به کار می رود         پلی استر .......4

    با نخ پود رینگی ........R/                  پنبه – پلی استر....5

    برای سفید برفی استفاده نمی شود          ویسکوز – پلی استر ...6

    عمدتاً این کارخانه از کاتیله های زیر استفاده می کند:

    لباسی        6502- 6510

    پیراهنی      6063- 6400

    پرده ای      6062 - 5046

    ملحفه ای     1047- 1044

    مقدمات تکمیل:

    تمام پارچه های نساجی پس از خروج از سالن بافندگی کم و بیش دارای مقادیری نا خالصی و عیوب می باشند لذا لازم است به منظور آماده کردن پارچه برای عملیات تکمیلی اصلی آن را تحت عملیات مقدمات تکمیلی قرار داد که مقدمات تکمیل در این کارخانه شامل پرز سوزی ، آهار گیری ، شستشو ، پخت، سفید گری ، مرسریزه کردن می باشد.

    مراحل مقدماتی سالن:

     پارچه هنگامی که از قسمت کنترل خام وارد سالن رنگرزی و تکمیل می شود ابتدا به قسمت مقدمات سالن منتقل می شود تا عملیات لازم برروی کالا انجام شود عملیات مقدماتی به شرح زیر انجام می شود:

    1- پرز سوزی   Singeing :

    هدف از پرز سوزی از بین بردن پرزهای سطحی می باشد که عموماً وقتی الیاف به صورت staple مصرف شوند مسیر الیاف از نخ و در نتیجه از پارچه بیرون می زند و آن را غیر جذاب و مات می کند ( انعکاس نا یکنواخت نور) این پرز ها سبب مشکلاتی می شوند که عبارتند از :

    زیر دست نا مناسب.

    مات شدن پارچه.

    نا یکنواختی رنگرزی و مصرف بیشتر رنگ و پررنگ تر به نظر رسیدن سطح پارچه.

    مشکلات در چاپ که این پرز ها منافذ شابلونها را پر می کنند و سبب نا یکنواختی می شوند.

    این مرحله برای پارچه هایی  که باید خار زنی شود نباید صورت گیرد ولی پارچه هایی که تکمیل کالندر بر روی آنها انجام می شود باید حتماً پرز سوزی شوند. دستگاه پرز سوزی در این کارخانه به نام osthoff – senge می باشد در این دستگاه تنظیم سرعت عبور پارچه از داخل دستگاه توسط کارتهای پانچ شده ای تنظیم می شود و هر کارتی که درون محفظه برقی دستگاه قرار می گیرد یک سرعتی را به پارچه عبور می دهد .

    تنظیم سرعت با توجه به ضخامت پارچه صورت می گیرد به عنوان مثال :

    برای پارچه های کلفت و ضخیم مثل پنبه خالص سرعت 125 m/min است .

    اگر پارچه 100% پنبه ای و نازک و یا پلی استر – پنبه باشد از کارت سرعت 137 m/min استفاده می کنیم.

    اگر پارچه حساس پلی استر – ویسکوز باشد از کارت145 استفاده می کنیم .

    این دستگاه پرز سوزی طوری تنظیم شده است که هم پشت و هم روی پارچه در مقابل شعله قرار می گیرد . در این بین پارچه از روی 4 غلتک فولادی عبور می کند که از داخل آنها آب عبور می کند که این عمل برای جلو گیری از سوختن و ذوب شدن پارچه است .

    اگر در حین کار به هر علتی مجبور به متوقف کردن دستگاه شوند ، غلتک هاییکه از درون آنها آب سرد عبور می کند به طور اتوماتیک پارچه را از مقابل شعله دور می کنند.

    بعد از عمل پرز سوزی دو حوضچه باز وجود دارد که می توان از آنها برای عمل آهار گیری پارچه به روش سرد یا Cold pad batch استفاده نمود ، پارچه خروجی بعد از این دستگاه خشک نمی شود و سیلندر های خشک کن ندارد . در این روش آهار گیری از آنزیم های سرد آمیلاز استفاده می کنند. pickup محلول باید 100% باشد. پارچه بعد از عبور از حوضچه های مواد بر روی خرک رول شده و رو پیش پلاستیک کشیده می شود، پارچه معمولاً 8-12 hr با سرعت 16 m /min در حال حرکت انبار می شود بعداً پارچه به قسمت پخت و شستشو برده می شود.

    تمیز بودن مجاری گاز که شعله دارد بسیار مهم است و هر گاه که ماشین stop کند و شعله خاموش شود یک محافظ روی شعله را می پوشاند تا سوراخ ها کثیف شوند. البته رنگ شعله باید سبز و آبی باشد. و بعد از 5min پس از روشن شدن شعله باید یک خط قرمز روی پارچه ببینیم که نشان دهد پرز سوزی خوب انجام می شود .

     شعله باید تیز و برنده باشد . اطراف شعله نیز باید مرتب تمیز شود چون مذاب پرز ها به صورت قیر روی غلتک می نشیند. چیزی که بسیار مهم است این است که در این ماشین پس از stop ماشین ، غلتک ها از شعله فاصله می گیرند و پارچه شل می شود حالا اگر بخواهیم  مجدّداً  ماشین را راه اندازی کنیم  حتماً باید پارچه را بکشیم تا شلی آن برطرف شود و گرنه پارچه می سوزد .

     نیم ساعت قبل از اتمام ساعت کار ، باید ماشین را خاموش کرد تا با آب سرد و فن ، آجرهای ماشین کاملاً خنک شوند و گرنه پارچه می سوزد و بعد هم باید آب وفن را خاموش کرد . غلتک های انحنا دار در آخرین مرحله قبل از خرک دوم برای باز کردن چروک پارچه به صورت خود کار می باشد ( که تقریباً در همه ماشینها وجود دارد).

    اگر پارچه را بعد از پرز سوزی لمس کنیم و پرز زیادی به دست بچسبد نشان می دهد که پرز سوزی خوب انجام نشده است.

    هنگام استفاده از آنزیم سرد به روش  Cold pad batch علت چرخش پارچه پس از ول شدن روی خرک این است که اگر به صورت ساکن باقی بماند رویش خشک شده و داخلش خیس مانده و عملیات به صورت نا یکنواخت انجام می شود. سرعت چرخش نباید آن قدر زیاد باشد که نیروی گریز از مرکز باعث شود محلول از مرکز فرار کند و مرکز پارچه رول نشده  دارای محلول کم تر و روی پارچه دارای محلول بیشتر شود در واقع در این حالت محلول به سمت بیرون پاشیده می شود. همچنین سرعت چرخش نباید آنقدر کم باشد که باعث شود محلول از پائین پارچه رول شده چکه کند .

    پارچه های پلی استری  و فیلا منتی  پرز سوزی ندارند.

    بعضی اوقات در اثر برق رفتن توسط باتری نیروی برق جبران شده و باعث می شود باز و بالا آمده و بگذارد که پارچه بسوزد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین

    فهرست:

    تاریخچه شرکت ایران پوپلین                                                                                                    1

    کنترل پارچه های خام                                                                                                               4

    مشخصات پارچه های تولید شده درکارخانه                                                                             5

    مقدمات تکمیل                                                                                            

    پرزسوزی                                                                                                                                 6

    سفیدگری بزرگ                                                                                                                      11

    سفیدگری کوچک                                                                                                                   16       

    شستشو                                                                                                                                     17

    اهارگیری                                                                                                                                 20

    پخت                                                                                                                                        27

    سفیدگری                                                                                                                                 29

    سفیدبرفی                                                                                                                                 31

    مرسریزاسیون                                                                                                                            36

    ماشین مرسریزه                                                                                                                         40

    کریشه یا اثر موضعی ( شیر شکری) در سطح پارچه                                                                   42

    چاپ

    شابلون سازی                                                                                                                            45

    ماشینهای چاپ

    ماشین چاپ روتاری اشتورک                                                                                                  60

    ماشین چاپ روتاری زیمر                                                                                                         66

    ماشین فیکسه                                                                                                                            71

    رنگسازی                                                                                                                                  75

     

    ماشینهای رنگرزی موجود درسالن                                                                           

    ماشین رنگرزی ترموزول                                                                                                           82

    پد- استیم                                                                                                                                 87

    دستگاه شستشوی نهایی                                                                                                 95

    تکمیل نهایی                                                                                                

    کندانس                                                                                                                                   98

    کالندر                                                                                                                                      99

    ماشین خارزنی                                                                                                                          101

    ماشین سانفوریزه                                                                                                                       106

    استنتر                                                                                                                                        109

    نرم کن                                                                                                                                     119

    پرکن                                                                                                                                        120

    ازمایشگاه چاپ                         

    چاپ پیگمنت                                                                                                                           122    

    چاپ راکتیو                                                                                                                             126

    چاپ دیسپرس- راکتیو                                                                                                             126

    چاپ برداشت                                                                                                                           127

    ازمایشگاه رنگرزی

    رنگرزی راکتیو                                                                                                                         128

    رنگرزی دیسپرس – راکتیو                                                                                                       131

    رنگرزی دیسپرس- خمی                                                                                                          133

    رنگرزی دیسپرس-گوگردی                                                                                                     134

    اسکلت گیری                                                                                                                           136

    رنگرزی پیگمنت                                                                                                                      137

    رنگ همانندی (رنگ پیگمنت)                                                                                    138

    ازمایشگاه تکمیل

    نرم کن کاتیونی                                                                                                                        140

    نرم کن سیلیکونی                                                                                                                     140

    سفیدبرفی                                                                                                                                 141

    ضداب                                                                                                                                     141

    تست ها                                                                                                                                    143

    ضمائم

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی نساجی در کارخانه ایران پوپلین
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت