گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل

تعداد صفحات: 48 فرمت فایل: word کد فایل: 3713
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل

    گزارش دوره کار آموزی رشته طراحی صنعتی

     

    تاریخچه شرکت الکترو استیل

     

    شرکت الکترواستیل  قریب 30 سال قبل با مشارکت چند نفر فارغ التحصیل دانشگا ههای ایران و اروپا و امریکا فعالیت خود را در زمینه تولید انواع یخچال و فریزرهای تجاری برای مصارف سوپر مارکتها ، قنادیها ، مواد پروتئینی ف رستورانها ، هتلها و امثالهم در تهران آغاز نمود سپس برای انجام عملیات توسعه واحد مزبور به مشهد کیلومتر 4 بزرگراه آسیایی انتقال یافت در آغاز تعداد پرسنل شرکت قریب 30 نفر بود و زمین آن 12000 متر مربع و زیر بنای آن 4000 متر مربع بوده است و میزان تولید سالیانه 1500 دستگاه بوده است مراحل توسعه شرکت در تنوع تولید و نیز مقدار آن در چندین مرحله مختلف طی سالهای مزبور به شرح زیر صورت پذیرفته است .

    - تولید انواع سرد خانه ثابت و متحرک برای نگهداری مواد غذایی به صورت بالای صفر و زیر صفر به تولیدات اضافه گردید .

    - تولید انواع شیر سرد کن های مخزن دار در ظرفیت های 500 تا 6000 هزار لیتری به تولیدات اضافه گردید .

    - تولید انواع سرد خانه های نگهداری جسد به تولیدات اضافه گردید .

    - تولید انواع شیر سرد کن های سریع بدون مخزن (پلیتی) به تولیدات اضافه گردید .

    - تولید انواع آبسرد کن در ظرفیتهای مختلف به تولیدات اضافه شد .

    - تولید انواع ساندویچ پانل با عایق پلی اوریتال در ضخامت های مختلف به تولیدات اضافه شد.

    - تولید انواع کندانسور و اواپراتور به تولیدات اضافه شد.

    - تولید انواع یخچال و فریزر های فانتزی به انواع سنتی آن اضافه شد.

    - تولید انواع یخچال و فریزر های اوپن به تولیدات اضافه شد.

    - تولید سردخانه های زیر صفر و بالای صفر روی کامیونت، کامیون و تریلر به تولیدات اضافه شد.

    - تولید قطعات پلاستیکی مصرفی در صنایع برودتی به تولیدات اضافه شد.

    - تولید قطعات لاستیکی مصرفی در صنایع برودتی به تولیدات اضافه شد.

    پس از طی مراحل فوق و تکمیل سبد محصولات خود در بخش یخچال و صنایع برودتی های تجاری این شرکت از قریب 10 سال قبل پس از تکمیل مطالعات و برسی های خود در این بخش را آغاز و انجام مراحل اولیه این طرح تقریبا" سه سال به طول انجامید و برای اولین بار در کشور ایران این شرکت توانست بدون دریافت هیچ گونه کمک فنی و مالی از داخل و یا خارخ کشور و به پشتوانه نیروهای متخصص و تلاشگر و علاقه مند خود موفق به تولید یخچال و فریزرهای بدون برفک گردد که تولیدات مزبور مراحل مراحل تکمیل و توسعه خود را به شرح زیر گذراندند .

    - در ابتدا یخچال و فریزر 26 فوت تولید گردید.

    - سپس یخچال فریزر 22 فوت به تولیدات مزبور اضافه گردید .

    - پس از آن تولید یخچال و نیز فریزر 22 فوت به صورت دو قلو به تولیدات اضافه گردید .

    - بعد از آن تولید یخچال و فریزر 30 فوت به تولیدات مزبور اضافه گردید .

    - پس از آن تولید یخچال و فریزر 41 فوت (ساید بای ساید) به تولیدات اضافه گردید .

    - پس از آن تولید یخچال و همچنین فریزر 23 فوت به صورت به صورت دو قلو به تولیدات اضافه گردید .

    - بزودی تولید یخچال و فریزر 23 فوت به تولیدات اضافه خواهد شد .

    - بزودی تولید یخچال و فریزر 28 فوت به تولیدات اضافه خواهد شد .

    هم اکنون شرکت الکترو استیل دارای قسمت های مختلف اداری - تولیدی - فنی مهندسی - تحقیقاتی - آموزشی - دماتی و غیره ... بوده است با حدودا" 1000 نفر نیروهای همکار و تلاشگر خود در زمینی به مساحت 150000 متر مربع ودر زیر بنای به وسعت 75000 متر مربع به فعالیت خود ادامه می دهد و ظرفیت آن از انواع یخچال و فریزرهای صنعتی سالانه 15000 دستگاه و انواع خانگی روزانه 1000 دستگاه که ظرف چند ماه آینده به روزانه 1500 دستگاه افزایش خواهد یافت .

    شرکت الکترو استیل طی سالهای فعالیت خود بارها به عنوان واحد نمونه کیفیت و واحد صنعتی نمونه کشور و نیز واحد رعایت حقوق مصرف کننده توسط وزارتخانه های ذیربط انتخاب گردیده است .

     

    حوزه فعالیت های سازمان  اعم از کالا و خدمات :

     

    کالای تولید شده   به طور اخص وسایل سرمایشی را شامل می شود. یخچال های خانگی و یخچال های صنعتی و همینطور آبسردکن ها  البته  یخچال فریزر های دو در نیز یخچال فریزر های ساید نیز شامل یخچال های خانگی می شود. یخچالهای صنعتی نیز شامل یخچالهای 26 ft  ونیز 30 ft میشود.

    نحوه ی تولید کارخانه شامل 2 خط تولید کاملا مجزا است . که در مساحتی حدود 4 هکتار و به  صورت دو طبقه تولید می شود البته خط رنگ و نیز بخش قالبریزی  در سوله ای مجزا قرار دارد  که بخش رنگ شامل مکانیزه و دستی می باشد که قطعه اول به صورت مکانیزه   وارد چرخه رنگ شده و بعد به صورت دستی ایراد گیری و بتونه میخورد و با پیستوله دستی دوباره رنگ می شود.

    در قسمت قالبگیری نیز چند نوع دستگاه وجود دارد:

    قالب گیری وکیوم (برای وان ها)    قالب گیری فوم  (برای بدنه)  و قالب گیری پلاستیک (برای قطعات)   که در تمام قسمتها که فعالیت انجام شده زیر نظر مهندسین ناظر انجام می شود که تخصص آنها در زمینه های متالوژی و مواد ،مکانیک و برق می باشد که کمتر در محل حضور دارند و پس از آنها تکنسین های برق و مکانیک وهمین طور کارگران آموزش دیده و نیز کارگران ساده هستند .

    بیشتر مواد و متریالهای موجود در کارخانه از قبیل انواع فوم ،پلاستیک مرغوب و نیز رنگها ی به کار برده شده که شامل رنگهای کریستالی وگرانول می باشد، ایرانی هستند البته غیر از نوعی پلاستیک که از آلمان تهیه می شود. در مورد قیمت  این کالاها کارخانه اطلاعاتی را در اختیار کار آموز قرار نمی دهد و جزو اطلاعات سری کارخانه می باشد .

     

    محل کار :

     

     بخش طراحی کارخانه – بیرون از فضای کارخانه – شرکت چیلان

    بخش مهندسی طراحی کارخانه شامل 7 طراح و یک مهندس مکانیک که سرپرستی گروه را عهده دارد می باشد . البته بقیه طراحاهان نیز یا در رشته ی مکانیک تحصیل کرده اند و یا در زمینه ی نرم افزار تبحر کافی دارندو یک مهندس معماری که در زمینه ی نرم افزار های ساختاری مانند cad توانایی لازم را دارد مشغول به کار است به جز نرم افزار ذکر شده نرم افزار salid works  که نرم افزار تخصصی رشته مکانیک است نرم افزار مادر یا اصلی را شامل می شود و دیگر نرم افزارها به عنوان زیر مجموعه مکمل استفاده می شوند. در زمینه ی نماهای شماتیک و نیز گرافیکی از نرم افزار max استفاده می شود ،که البته به صورت بسیار محدود .

    در این بخش سرپرست گروه با قسمت توسعه و تحقیقات کارخانه در ارتباط مستقیم است و نیازها توسط بخش تحقیقات شناسایی شده و سپس به سرپرست طراحی ارائه می شود.

     

    دستورالعمل ایجاد / تغییر در طرح محصول

    در واحد صنعتی قسمت مهندسی طراحی که کار آموز در آن مشغول به کاراست بخشی از کار محول  شده به سرپرست گروه بر طبق آمادگی کار آموز به  او محول می شود مثلا در ابتدا تنها  قطعات کوچک داخل یخچال فریزر به کار آموز داده می شود و مهارت کار آموز سنجیده می شود. البته کاربه صورت طرح اولیه و بعد با نظر سرپرست اجرای نهایی با نرم افزار انجام شده ارائه می شود. پس از آن در قسمتهای کلی تر مانند دستگیره های خارجی و نیز شکل کلی یخچال فریزر طرح هایی خواسته می شود که این طرح ها همه پس از تایید توسط سرپرست به صورت نرم افزاری اجرا می شود . البته کارها  به وسیله ی cad و salid works اجرا شده و تحویل داده می شود.

     

    نحوه تعامل :

     

    واحد طراحی سازمان طبق مقررات تعریف شده زیر نظر بخش توسعه و تحقیقات کارخانه مشغول به کار است. این بخش با توجه به نیازهای کارخانه و همین طور نیازهای بازار که در بخش توسعه و تحقیقات شناسایی می شود فعالیت می کند. در واقع بخش طراحی کارخانه زیر نظر قسمت توسعه و تحقیقات فعال است و از دیگر قسمتهای کارخانه مجزا می باشد.

     

    بررسی نقش و جایگاه طراحی صنعتی و تحلیل فرآیندهای طراحی و تولید:

     

    در واقع وجود طراحان صنعتی  در بخشهای طراحی و همین طور توسعه و تحقیقات برای  واحد مربوطه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد،این تاثیر گذاری می تواند هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ زیبایی شناسی باشد. لزوم وجود یک طراح صنعتی هم به عنوان یک مشاور و هم به عنوان یک ایده پرداز و هم به عنوان یک مجری در اجرای طرح های صنعتی بسیار چشمگیر است.

    پرداختن به طرح هایی که فاقد عوامل زیبایی شناسی و ارگونومیک می باشد و همین طور اهمیت ندادن به مصرف کننده ، از طرح و نیز نبود هیچگونه انگیزه ای برای پرداختن به طرح های نوآورانه امکان حضور در عرصه بین المللی و حتی حضور در عرصه رقابت بومی را از تولید کنندگان ایرانی گرفته است و این احساس نیاز به طراحان صنعتی در بخشهای مختلف کارخانه ها به راحتی نمایان است. البته پذیرش حضور طراحان برای کارخانه داران بسیار سخت به نظر می رسد اما لزوم وجود آنان در سالهای آینده کاملا احساس می شود.

    طرح های تولیده شده توسط کارخانه همه به لحاظ طراحی بسیار ساده   و پیش پا افتاده است  و اغلب به صورت کپی از روی طرح ها و نمونه های خارجی برداشت شده است.

     البته اگر سری به بازار رقابتی ایران مثلا در عرصه تولید یخچال و فریزر بزنید کاملااین  کپی برداری ها مشهود است زیرا مهندس مذکور  بدون آنکه بداند طرح مورد نظر به چه منظور و برای چه شرایطی طراحی شده است عینا آن را تکرار می کند تا محصولش مشابه نمونه های خارجی باشد. این نقص در عرصه بومی شاید زیاد مشهود نباشد اما در عرصه های بین المللی می تواند ضربه های زیادی به تولید کننده ی ایرانی وارد آورد و این به دلیل عدم وجود تعریفی در جایگاه طراحان صنعتی ایران می باشد.

     

    فرآیند طراحی و تولید :

     

     در کارخانه ی الکترو استیل فرآیند طراحی و تولید از بخش توسعه و تحقیقات شروع می شود، نیاز یابی شده، به سر پرست طراحی اطلاع داده می شود. سرپرست طراحی مشکل را شناسایی کرده و شروع به طراحی می کند و سپس با مشاوران  و یا طراحان دیگر به بحث گذاشته وایرادات را برطرف می کند.

    در این بخش تقریبا هر طرحی  که طراحی می شود تولید نیز می شود. ابتدا تولید آزمایشی و سپس تولید انبوه .البته بعضی طرحها پس از ورود به بازار ایراد یابی می شود و برگشت می خورد به واحد طراحی و این خود بخش زیادی از هزینه ها را برای کارخانه در بردارد.

    بخش تحقیقات مهم ترین بخش طراحی یک کارخانه است اما در کارخانه های ایران به این بخش آنقدر که باید بها داده نمی شود. تولید کنندگان موفق خارجی گاهی سالها وقت گذاشته و هزینه ها ی بسیاری را متحمل می شوند تا طرحی را به مرحله ی تولید بگذارند و این خود باعث موفقیت های بسیاری ،چه در زمینه شناخت مشتری و چه در زمینه شناخت بازار توضیح کالا و نیز نیاز یابی مشتری می شود. که این خود راهها را برای موفقیت در طرحهای بعدی آسان می کند.

    موضوع دیگری که می تواند مورد برسی باشد وجود افراد غیر متخصص در زمینه های تخصصی یک کارخانه است،مثلا وجود افرادی که تنها به نرم افزاری خاص مهارت دارند اما در زمینه ی طراحی محصول یا product design  هیچگونه مهارت نداشته و یا آموزش ندیده اند واین نا آگاهی خود می تواند تاثیرات سویی در طراحی محصول و یا در نظر مصرف کننده از کارخانه ی تولید کننده داشته باشد.

    مشکلات فرآیند طراحی و تولید:

     

    1-ارتباط کمی که بین طراحی با بخش توسعه و تحقیقات وجود دارد می تواند ایراداتی را در زمینه طراحی ایجاد کند.

    بخش طراحی و توسعه و تحقیقات در یک کارخانه باید در تعامل تنگاتنگ با یکدیگر بوده و دائما طرح ها با نظر محققان و نیز طراحان ایراد یابی  شود. عدم آگاهی طراحان از این بخش موجب می شود که طرحها دارای نقص باشد و این نقص ها نیز از نظر محققان دور مانده و تولید شود و مشکلاتی را برای تولید کننده به وجود  آورد.

    2- عدم ارتباط کافی بخش طراحی با تولید :

    در واقع طراحان از مشکلات تولید  آگاهی کمتری داشته و طرح ها را ارائه می دهند پس از ورود به بخش تولید مثلا عدم امکان ساخت قالب های مورد نیاز و یا مشکلات دیگر در تولید طرح با شکست روبرو شده و برگشت می خورد و این موضوع نیز مشکلاتی را در بردارد.

    نحوه تامین مواد اولیه

    الف: مواد اولیه وارداتی

    ب: مواد اولیه صادراتی

    الف:در خصوص تامین مواد اولیه وارداتی بدین طریق عمل می گردد که مقدار و زمان مواد اولیه مزبور که توسط اداره رنامه ریزی مواد در سیستم کامپیوتر مشخص گردیده به اداره بازرگانی خارجی در سال و اداره مزبور پر از انجام استعلام خرید ها و سایر مراحل لازم               از فروشنده مورد نظر می نامیم و سپس فرم های ثبت سفارش مواد اولیه برای        مزبور تنظم و به سازمان بازرگانی خراسان ارسال و پر از دریافت مجوز از سازمان مزبور به بانک مورد نظر و اقدام به گشایش اعتبار اسنادی برای ورود کالا به گمرک ایران ، شرکت اقدامات لازم را برای ترخیص کالا و حمل آن به کارخانه و تحویل به انبار ( صدور ورود به انبار ) اقدام می نماید و سپس خط تولید بر اساس نیاز با تنظیم فرم درخواست کالا نسبت به تحویل مواد مزبور از انبار و مصرف در تولید بر اساس نیاز اقدام می نماید .

    ب: در خصوص تامین مواد اولیه ای که تولید داخل کشور است مراحل انجام کار به دو قسمت به شرح زیر تقسیم می شود:

    1. مواد اولیه عمومی و آماده

    2. مواد اولیه خاص و سفارشی

    1. مواد اولیه عمومی و آماده توسط اداره کار پروازی  شرکت از فروشندگان مختلف پر از انجام استعلام های لازم و طی مراحل مربوطه خریداری و به انبار کارخانه تحویل می گردد (صدور ورود به انبار) و همانند مراحل الف و پر از طی همان مراحل به خط تولید جهت مصرف تحویل می گردد.

    2. مواد اولیه خاص و سفارشی این مواد توسط اداره بازرگانی داخلی شرکت تامین می شود و بدین صورت است که مقدار و زمان مورد نیاز مواد همانند ردیف الف اعلام و پر از انجام استعلام ها از تولید کنندگان داخلی نسبت به خرید از تولید کننده مورد نظر اقدام و پر از آماده شدن همانند ردیف الف عمل می گردد.

    تاریخچه

    ابتدایی‌ترین نوع یخچال را ژاکوب پراکنیز در سال 1834 میلادی اختراع کرد. از آن پس این اختراع همواره در حال تحول و دگرگونی بود، تا اینکه اولین یخچال برقی توسط دیوو آمریکایی در سال 1869 به بازار عرضه شد. در یخچال برقی تولید سرما بر اساس اصل تراکم و انبساط یک نوع گاز با درجه حرارت تبخیر پایین ، احتیاج به تخصص و تجهیزات خاص در زمینه ترمودینامیک و مکانیک سیالات دارد.

     ساختمان یخچال، اجزای تشکیل دهنده یخچال را به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم می کنند، اجزای مکانیکی یخچال، کمپرسور،  

    رادیاتور) خنک کننده (کندانسور

    فیلتر (درایر)

    لوله مویین (کاپیلاری تیوب)

    اواپراتور (محفظه یخ ساز) 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل

    فهرست:

    تاریخچه شرکت الکترواستیل                    

    1

    حوزه فعالیت های سازمان اعم از کالا و خدمات

    3

    محل کار

    3

    دستورالعمل ایجاد / تغییر در طرح محصول

    4

    نحوه تعامل

    7

    بررسی نقش و جایگاه طراحی صنعتی و تحلیل فرآیند های طراحی و تولید

    8

    فرایند طراحی و تولید

    9

    مشکلات فرآیند طراحی تولید

    9

    نحوه تامین مواد اولیه

    10

    تاریخچه یخچال

    11

    ذوب برفک در یخچال

    13

    اجزای مکانیکی یخچال

    14

    طرزکار موتور الکتریکی

    16

    برفک گیر خودکار یخچال

    19

    فرآیند قالبگیری

    27

    آیین نامه و نحوه همکاری نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش شرکت

    31

        -آئین نامه نصب وراه اندازی

    32

        -آئین نامه انجام تعمیرات

    35

        -آئین نامه چگونگی استفاده از قطعات یدکی

    38

        -آیین نامه تعویض دستگاه های معیوب

    41

    تصاویرموجود

     

    اتودها

     

    فهرست منابع و مآخذ

     

     

    منبع:

     

     

    www.electro steel.co.ir

     

    www.mojrooz.mihanblog.com

     

    www.tehran kala.com

     

    www.lge.dom.ir

     

    www.hamedmonsef.com

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی کارخانه الکترو استیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت