گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار )

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 3921
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: بهداشت
قیمت قدیم:۲۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار )

    نکات ایمنی

              از جمله وظایف هر کارگر رعایت اصول و قوانین ایمنی است . موضوع ایمنی مخصوصاً در کارکاهایی صافکاری بدنه اتومبیل بسیار مهم است ، زیرا به علت استفاده از مواد رنگی ، تینر ها وسایر مواد قابل اشتعال به همراه وسایل جوشکاری احتمال وقوع آتش سوزی خیلی بیشتر از سایر کارگاه ها می باشد .

              از طرف دیگر چون کف این نوع کارگاهها پر از قطعات کوچک و بزرگ بدنه اتومبیل با لبه های تیز و برنده می باشد ، لذا امکان بوجود آمدن بریدگی و ایجاد زخم زیاد است .

     

              یکی از شرایط اساسی ، رعایت مقررات ایمنی و رفتار صحیح هر یک از افراد کارگاه است ، مثلاً شوخی کردن و دویدن نه تنها باعث بوجود آمدن حوادث ناگواری می گردد ، بلکه از پیشرفت کار سایر کار گران جلوگیری
    می کند .

              کلیه کارگاههای صافکاری بدنه اتومبیل باید دارای وسایل ضد حریق کافی باشد و هریک از کارکنان لازم است طرز استفاده از این دستگاهها را بداند . و سرپرست کارگاه نیز باید مسئولیت کنترل آنها رابه عهده بگیرد .

     

    در کارگاههای صافکاری اتومبیل لازم است نکات ایمنی زیر رعایت گردد:

    هنگام استفاده از سنگ سمباده جهت صافکاری بدنه اتومبیل باید از ماسک مخصوص استفاده کرد .

    کارگاه صافکاری باید به اندازه کافی روشن باشد ، زیرا نور کم باعث ایجاد حوادثی مانند لغزیدن پا روی اشیاء کف کارگاه می شود .

              چون هنگامی که صافکاری باید بدنه اتومبیل ضربه وارد کرد از این رو ممکن است ایجاد اتصال کوتاه در سیستم برق اتومبیل گردیده و باعث آتش سوزی شود . بنابراین هنگامی که اتومبیلی جهت صافکاری به کارگاه آورده می شود قبل از هرکاری باید سیمهای اصلی برق آن را از باتری جدا کرد .

              یکی از مشکلات کارگاه صافکاری جداکردن قطعات مختلف اتومبیل برای دسترسی بیشتر به قسمتهای قابل تغییر است ، در این موارد باید قطعات جدا شده را به دقت و با رعایت اصول ایمنی در کنار دیوار وجای دیگری که از دسترس دیگران دور باشد قرار داد.

              کف کارگاه باید کاملاً تمیز بوده و از هرگونه مواد روغنی و رنگی پاک باشد . زیرا قطرات روغن و مواد رنگی علاوه بر اینکه به آتش سوزی کمک می کنند همچنین ممکن است باعث ایجاد حوادثی مانند لغزیدن افراد کارگاه و دیگران گردد.

              بسیاری از عملیات صافکاری در حالی که اتومبیل روی جک و خرک قرار دارد انجام می گیرد ، در چنین مواردی باید دقت کرد اتومبیل بطور مطمئن روی جک یا خرک قرار گرفته باشد و گر از جک های متحرک استفاده می شودذ باید دقت کنید دسته آن در سر راه دیگران قرار نگیرد ، زیرا باگذاشتن پا بر روی دسته آن ، اتومبیل یکمرتبه پایین آمده و باعث بروز حوادث ناگواری می گردد .

    رعایت اصول ایمنی در مورد بکار بردن ابزار کار :

              هرگز از سوهان های بدون دسته محافظ نباید استفاده کرد زیرا ممکن است دست با برخورد به آنها بریده شود . و نیز از سوهان نباید به عنوان چکش استفاده کرد ، زیرا جنس سوهان از فولاد شکننده ساخته شده است و ممکن است قطعاتی از آن کنده شده و به خود یا اطرافیان آسیب برساند .

              با چکش به سطح سندان ها نباید کوبید چون ممکن است ذرات فلز به صورت شما یا سایرین پریده و ایجاد بریدگی یا احتمال کوری کند . در مورد چکشها باید مطمئن بود که سر آنها به دسته به خوبی محک شده است در غیر این صورت هنگام ضربه زدن ممکن است سر چکش از دسته جدا شده و حوادث ناگواری را به بار آورد .

              اگرسر قلم ، سائیده شده ویا دندانه دندانه شده باشد باید آن را کنار گذاشت ویا تعمیر کرد . چون همیشه امکان پارشه شدن تسمه ویا در رفتن چرخ سمباده ها وجود دارد بهتر است هنگام کار بااین وسایل خود را از سر راه قطعات چرخنده بادور زیاد دور نگه داریم زیرا این قطعات با سرعت زیادی که دارند اگر پرت شوند و با کسی برخورد کنند باعث ایجاد زخم ها و جراحت های شدیدی می شود . ابزاری که با هوای فشرده کار می کنند از وسایل بسیار مهم کارگاه های صافکاری بدنه اتو مبیل     می باشد . در مورد کار سر شیلنگ های هوا را نباید بطرف کسی گرفت زیرا جریان هوا با فشار زیاد ، گرد و خاک و ذرات مختلف را به صورت شخص پاشیده باعث ناراحتی می گردد . هنگام کار با موتور ها و دستگاههای چرخنده ، دقت کنید که گوشه های آزاد لباس و روپوش کار به آن گیر نکند . دنباله کراوات را باید داخل پیراهن گذاشت ، اگر از لباس آستین بلند و گشاد استفاده می کنید ، سر دستهای آن را ببندید . کلاه بی لبه ایمنتر از کلاه لبه داراست . زیرا در بعضی موارد لبه کلاه به ماشین گیر می کند.

     

    در مورد بکار بردن گاز اکسیژن و استیلن چند نکته ایمنی را باید رعایت کرد :

    هرگز نگذارید روغن و گریس با اکسیژن فشرده تماس پیدا کند .

    هرگز محل جوشکاری یا منحل برش را روغن کاری نکنید .

    هرگز از اکسیژن فشرده به عنوان هوای فشرده یا منبع فشار استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث آتش سوزی و انفجار گردد .

    قبل از اقدام به عمل جوشکاری اطمینان پیدا کنید که جرقه وشعله و قطعات داغ فلز باعث آتش سوزی نخواهد شد .

    هنگام کار با مشعل همیشه از ماسک محافظ استفاده کنید .

    دقت کنید فاصله بین سیلندر اکسیژن و استیلن با محل کار صاف و بدون مانع باشد ، چون ممکن است به تنظیم فوری احتیاج باشد .

    برای روشن کردن مشعل از فندک استفاده کنید ، زیرا ممکن است کبریت دست شما را بسوزاند .

    گاز استیلن را نباید در محلی که احتمال آتش سوزی وجود دار باز کنید .

    قبل از شروع کار لوازم را کنترل کنید .

    برای جوش دادن مخزن های بنزین و روغن از استیلن استفاده نکنید .

    سیلندرهای اکسیژن و استیلن باید روی چرخ های مخصوص قرار بگیرد و یا به پایه محکمی بسته شود تا سقوط نکند .

    صافکاری بدنه اتومبیل :

              کار یک صافکار تعمیر و صافکاری قسمت های صدمه دیده بدنه اتومبیل است . یک صافکار با دیدن و لمس کردن بدنه ماشین باید عیب های آن را تشخیص بدهد و با آگاهی از روشهای صافکاری و ابزار و مصالح مورد نیاز ، وسایل حفاظتی ( عینک ، دستکش ، پیش بند و پوتین ) انتخاب کرده و عمل صافکاری را انجام دهد.

              قبل از اینکه از کارههای صافکاری و تکنیک های آن صحبت شود ، ابتدا باید با چگونگی ساختمان بدنه انواع اتومبیل و همچنین ابزار مورد استفاده در این حرفه آشنا شویم .

    ساختمان بدنه اتومبیل :

    امروزه بدنه اتومبیل به دوطریق ساخته می شود .

    الف – بدنه و شاسی یکپارچه است .

    ب – شاسی و بدنه از هم جدا است .

    در بدنه یکپارچه با شاسی ، قطعات فولادی به هم جوش داده شده و ترکیب کلیه ساختمان اتومبیل را تشکیل می دهد .

    در بدنه و شاسی جدا از هم : بدنه و شاسی هر کدام بطور مجزا ساخته شده و سپس بر روی هم سوار می شود .

    مطالب کوتاهی درباره طرح بدنه اتومبیل :

            این قطعات بر حسب نوع و اندازه اتومبیل تغییر می کند ولی می توان به عنوان راهنمای سفارش خرید از آن استفاده کرد و همچنین در موقع جدا و سوار کردن قطعات گوناگون ، از این تصاویر استفاده کرد .

              روش اتصال گلگیر های جلو در شکل 7 و 8 نشان داده شده است . قبل از اقدام به تعمیر و صافکاری قسمت های آسیب دیده بدنه اتومبیل ، اول باید تشخیص دهید ساختمان اتومبیلی که می خواهید تعمیر کنید چگونه است ؟ آیا بدنه و شاسی یکپارچه ساخته شده ؟ یا جدا است ؟

              روش صافکاری در هریک از دو نوع بدنه تغییر می کند . جزء آسیب دیده گیهای جزی ( خط برداشتن ) در مورد ساختمان شاسی و بدنه جدا ، اگر صدمه به بدنه شاسی وارد شود ، اول باید آن را صاف کرد ولی در مورد بدنه و شاسی یکپارچه این دو قسمت را باید یکی فرض کنید . 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار )

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), دانلود کارورزی گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), گزارش کارورزی گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), پروژه کارورزی گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), کارورزی در مورد گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار ), گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی کارگاه صافکاری ( رعایت ایمنی و ... در محیط کار )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت