گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 4009
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت قدیم:۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند

    فصل اول :

    آشنایی با  مکان کارآموزی

    تاریخچه

    با داشتن قریب به سه هزار کیلومتر مرز آبی در کشور و با توجه به توسعه ، بهره برداری ، گسترش حمل و نقل مواد نفتی و افزایش تردد واحدهای شناور در منطقه استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان ، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند ( کشتی سازی خلیج فارس سابق ) در سال 1354 با همکاری شرکت آلمانی (‌ بلوم اندفوس ) به منظور جذب بخش بزرگی از تعمیرات ساخت شناور با سرمایه اولیه بیش از 500 میلیون دلار در سی و هفت کیلومتری غرب بنردعباس تأسیس گردید .

    الف مرحله اول طرح از سال 1354 تا سال 1370

     

    - ایجاد مرکز آموزش به وسعت 17 هکتار
    - احداث موج شکن به طول 2430 متر
    - احداث حوضچه آرامش به وسعت 380 هکتار و دهانه ورودی 400 متر
    - دیوار ساحلی به طول 340 متر
    - استقرار حوضچه شناور (فلوتینگ داک) با توان بالابری 28000 تن ، برای بالا آوردن شناورهایی تا ظرفیت DWT 80000 ، طول 230 متر و عرض 52 متر

    ب مرحله دوم از سال 1370 تا 1378

     

    - احداث هشت خط پارکینگ استقرار کشتی و سیستم انتقال عرضی به وسعت 120 هزار متر مربع
    - نصب سیستم بالابر کشتی (سینکرولیفت) با توان بالابری 11300 تن ، برای بالا آوردن شناورهایی تا ظرفیت DWT 28000 و طول 180 متر و عرض 32 متر و عمق C.D 5/7
    - احداث کارگاه های صنعتی به وسعت 72000 مترمربع
    - ایجاد کارخانجات تولید استیلن ، اکسیژن و هوای فشرده
    - نصب و راه‌اندازی ماشین آلات کارگاه‌های (برش ، پانل لاین ، تراش ، پرس‌ها و ...)

     

    ج مرحله سوم از سال 1378 تا 1382

     

    - ساخت و نصب جرثقیل‌ های محوطه‌ ای
    - دریافت گواهی نامه موسسه رده‌بندی برای سیستم‌های بالابر حوضچه شناور و سینکرولیفت
    - تکمیل کارگاه ‌های ساخت برای بالابردن ظرفیت ساخت
    - احداث ساختمان های اداری و مسکونی
    - ایجاد و تجهیز سایت سازه‌های اروند
    -شروع عملیات ساخت و ایجاد حوض خشک

    مقدمه

     

    شرکت اروند همزمان با آغاز فعالیت های کشتی سازی، با علم به این موضوع که یک پشتوانه قوی طراحی و مهندسی جزء ملزومات اولیه برای یک واحد تولیدی صنعتی می باشد، اقدام به جذب نیروهای ورزیده طراحی و مهندسی و نیز تربیت نیروهای تازه فارغ التحصیل نمود. در این راستا، با توجه به اینکه تاثیر طراحی پایه بر هزینه پروژه ها حدود 70% در کل روند طراحی و ساخت کشتی می باشد، توجه خاصی نسبت به این بخش مبذول گردید و نیروهای آن از بین کارشناسان زبده و موفق و نفرات برتر مقاطع مختلف دانشگاهی گلچین شدند.
    فعالیت های طراحی و مهندسی اروند به طول کلی به دو بخش طراحی پایه شامل طراحی برای مناقصه و طراحی تا سطح تهیه نقشه های مورد نیاز مؤسسه رده بندی و کارفرما و طراحی جزئیات و تهیه نقشه های کارگاهی تفکیک شده است. طراحی پایه به طور متمرکز برای هر سه یارد موجود در کارخانه توسط دفتر طراحی اروند در تهران و طراحی جزئیات توسط واحدهای مستقل هر یارد در محل کارخانه انجام می شوند.

    طراحی پایه

    دفتر طراحی تهران متشکل از بیش از بیست کارشناس، کارشناس ارشد و دکترای مرتبط در حال حاضر مشغول به فعالیت می باشد . در برنامه توسعه خود در آینده نزدیک به همین تعداد نیروی متخصص نیازمند می باشد. این دفتر شامل هفته دپارتمان به شرح زیر می باشد:

     

    بخش محاسبات کشتی

    بخش سازه بدنه و سوپراستراکچر

    بخش ماشینری و سیستم رانش

    -

    بخش تاسیسات

    -

     

    بخش تجهیزات سازه‌ای

    -

    - بخش اماکن زیست

    -

     

    - بخش برق، کنترل و ابزار دقیق

    -

     

    توضیحات

     

    این واحد ضمن تهیه کلیه مدارک مورد نیاز مؤسسه رده‌بندی و اخذ تاییدیه آن که سبب گردیده است فعالیت های طراحی در سطح استانداردهای جهانی قرار گیرد، وظیفه تهیه مشخصات فنی تجهیزات اصلی جهت خرید را نیز برعهده دارد. بررسی فنی پیشنهادهای سازندگان تجهیزات و نیز تایید کلیه مراحل خرید هم برعهده این واحد می باشد. بخشی از مدارک تهیه شده در این واحد نیز علاوه بر مستندات رده بندی، مدارک مورد نیاز واحد طراحی جزئیات می باشد و ارائه پشتیبانی فنی و مشاوره مهندسی به این واحدها نیز در زمره فعالیت های دفتر طراحی قرار دارد. اخذ تایید کارفرما برای تهیه نقشه های طراحی قبل از ارسال مدارک به کارخانه نیز از جمله فعالیت های شاخص دفتر طراحی می باشد.
    اروند جهت کنترل مؤثر گردش مواد و تجهیزات در کارخانه از نرم افزار پیشرفته مارس استفاده می کند که از طراحی تا خرید، نگهداری و نصب، همگی را ردیابی و مدیریت می نماید. دفتر طراحی در ابتدای این چرخه وظیفه تعریف و ورود اطلاعات مربوط به مواد و تجهیزات اصلی کشتی را در این سیستم برعهده دارد. طراحی پایه شناورهای مربوط به یارد 1 از قبیل انواع بارج و دوبه، لندینگ کرافت و یدک کش تماما" به وسیله دفتر طراحی انجام می شود و به تایید مؤسسات رده بندی داخلی و خارجی می رسد که از این لحاظ دفتر طراحی کاملا جوابگوی نیازهای یارد 1 می باشد. از آنجایی که یارد2 ابتدا فعالیت خود را با ساخت بارج هایی با کاربری و ظرفیت های مختلف آغاز نموده مشابه موارد ذکر شده برای یارد 1، طراحی این شناورها توسط دفتر طراحی انجام شد. در مورد کشتی های متوسط، اولین پروژه که ساخت کشتی های کانتینربر TEU2200 بود کاملا" توسط همکار آلمانی طراحی شد و دفتر طراحی دخالتی در آن نداشت. در پروژه کشتی های فرآورده بر 35000 تنی، تهیه بخش اعظم نقشه های رده بندی توسط همکار کره ای انجام شد و بقیه شرح وظایف بخش طراحی پایه اعم از گرفتن تایید مالک و کلاس، تهیه و تایید مدارک خرید تجهیزات و مواد و ورود اطلاعات سیستم مارس توسط دفتر طراحی انجام گردید. در حال حاضر دفتر طراحی آمادگی خود را جهت انجام کامل طراحی کشتی های متوسط با کاربری های مختلف نظیر نفتکش و فله بر رسما" اعلام نموده است.

     

     

    استانداردها و نرم افزارهای مورد استفاده

     

    علاوه بر استانداردهای عمومی مهندسی نظیر DIN، ANSI، JIS، KS و... استانداردهای خاص طراحی کشتی ارائه شده توسط مؤسسات رده بندی بین المللی عضو IACS نظیر LR، GL، BV و DNV توسط دفتر طراحی مورد استفاده قرار می گیرند.
    جهت انجام محاسبات تعادل، هیدرودینامیک و قابلیت مانور کشتی از نرم افزار Auto ship استفاده می شود و دفتر طراحی قصد دارد یکی از نرم افزارهای NAPA یا بخش محاسباتی TRIBON که قوی ترین نرم افزارهای موجود در این زمینه هستند را خریداری نماید.
    نرم افزارهای عمومی مهندسی نظیر نرم افزارهای تحلیل سازه‌ای (FEM)، دینامیک سیالات (CFD)، نقشه کشی مهندسی (CAD) و نرم افزارهای خپاص طراحی، مطابقت با قوانین و تحلیل ارائه شده از طرف مؤسسات رده بندی در دفتر طراحی مورد استفاده قرار می گیرند.

     

    طراحی جزئیات

     

    طراحی جزئیات و تهیه نقشه های کارگاهی دو یارد توسط دفتر مهندسی همان یارد انجام می گردد. یارد 1 ابتدا از توان مهندسی یارد 2 در پروژه های خود استفاده نموده و سپس بطور مقطعی از طریق پیمانکاران خارجی این مهم را به انجام رساند و در حال حاضر دفتر مهندسی خود را تجهیز نموده است. یارد 2 همزمان با تاسیس دفتر طراحی اقدام به تاسیس دفتر مهندسی در محل کارخانه نمود و هم اکنون با در اختیار داشتن بیش از 60 کارشناس و کارشناس ارشد در این زمینه به تجارب گران قیمتی دست یافته است.
    طراحی جزئیات ابتدا در بخش سازه و تجهیزات سازه ای و با کمک نرم افزارهای نقشه کشی مهندسی آغاز گردید و با شروع پروژه کشتی های کانتینربر، این دفتر نقش محوری به عنوان رابط بین شرکت همکار آلمانی و بخش تولید بر عهده گرفته و در زمینه های ماشینری، تاسیسات، اماکن زیست و برق و الکترونیک و ابزار دقیق شروع به کار نمود.
    جهت بهینه سازی فعالیت این دفتر، نرم افزار قدرتمند TRIBON خریداری گردید و تعداد زیادی از کارشناسان دفتر مهندسی پس از گذراندن دوره های بخش های مختلف این نرم افزار در انگلستان، به آموزش کارشناسان دیگر و انجام مدلسازی و طراحی پروژه کشتی های فرآورده بر 35000 تنی در محل کارخانه پرداختند.
    دفتر مهندسی همچنین مسئولیت تهیه مشخصات خرید اقلام جزئی تر پروژه را نیز برعهده دارد و ورود اطلاعات این اقلام به سیستم مارس نیز توسط همین واحد انجام می شود. دفتر مهندسی یارد2 هم اکنون در زمینه طراحی جزئیات و تهیه نقشه های کارگاهی انواع شناورهای متوسط به توانایی مناسب دست یافته است و قابلیت انجام کلیه فعالیت های مرتبط را دارا می باشد.
  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت