گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه

تعداد صفحات: 106 فرمت فایل: word کد فایل: 4029
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه

    فصل اول

    آشنایی کلی با مکان کار آموزی

    تاریخچه بانک رفاه :

    بانک رفاه یکی از شش بانک تجاری دولتی کشور می باشد که در سال 1339 با سرمایه 2000000000 ریال دومیلیارد ریال و تحت عنوان بانک رفاه کارگران رسماً افتتاح گردید و شروع به کار نمود این بانک در اوایل فقط محدود به ارائه خدمات به مستمری بگیران  سازمان تأمین اجتماعی بود ولی رفته رفته دامنه فعالیت خود را گسترش داد تا جائیکه اکنون بعنوان یکی از معتبرترین بانکهای کشور در عرصه داخلی و خارجی مطرح می باشد در حال حاضر 49% سرمایه رفاه متعلق به سازمان تأمین اجتماعی و 51% دیگر آن متعلق به دولت می باشد. بهره گیری از نیروهای جوان و تحصیلکرده و متخصص هم در سطح مدیریت عالی و ستادی و هم در سطح صف از خصوصیات بارز و برجسته این بانک می باشد. ارائه طرحهای نوین بانکی و هماهنگ شدن با جدیدترین فناوری های اطلاعات بانکی جهان از دیگر خصوصیات این بانک به شمار می رود و  تمامی تلاش مدیران این بانک بر این استوار است تا سیستم بانکی قدیمی و سنتی را کنار گذاشته و سیستمی کاملاً مکانیزه و منطبق با معیارهای استاندارد بانکهای پیشرفته جهان جایگزین نماید. که دریافت گواهینامه ISO 9000-2000 در سال 1379 شمسی و ISO 9001-2000 در پایان سال 1385 نخستین بانک در خاورمیانه از موسسه DQS آلمان که بانک رفاه را همتراز بانک هایی از قبیل «کامرز بانک» و«دویچه بانک» قرار می دهد. موید این ادعاست.

    حضور مؤثر در عرصه های مختلف تصمیم گیری و اجتماعی کشور به منظور اثبات ظرفیت ها و توانمندیهای این بانک اصلاح ساختارهای درون سازمانی با هدف بهبود فرایندها و بکارگیری ساز و کارهایی مبتنی بر علم روز، بخشی از اقداماتی است که در راستای دستیابی به این مهم انجام پذیرفته است.

    بانک رفاه جهت گزینش نیروهای انسانی خود شیوه ای کاملاً متفاوت با سایر بانکها و دیگر نهادهای دولتی و غیر دولتی دارد که حضور روانشناسان در کنار مصاحبه شوندگان جهت شناخت درون مایه های فردی و روانشناختی فرد و نیز بهاء دادن به شایستگی و لیاقت فرد از جمله این تفاوت هاست و از مزایای این طرح این است که کاراکتر و درونداد شخص نسبت به کاری که به وی ارجاع می شود مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    کسب عنوان بانک برتر در اجرای طرح تکریم ارباب الرجوع در سال 85 نیز از دیگر افتخارات بانک رفاه به شمار می رود در هر شعبه ای از بانک رفاه که وارد می شوید با برخورد خوب نیروهای جوان و دکوراسیون زیبا و پذیرایی با چای و شیرینی روبرو می شوید که در نوع خود بی نظیر است.

    سازمانها و ادارات که نزد بانک رفاه خدمات دریافت می دارند به ترتیب عبارتند از: سازمان تأمین اجتماعی ، شبکه بهداشت و درمان، اداره خدمات درمانی جمعیت هلال احمر ‌، اداره کار و امور اجتماعی، قسمتی از مقرری بگیران بهزیستی و کمیته امداد و ...

    ارائه خدمات ماهیانه به حدود یک میلیون و دویست هزار نفر مستمری و مقرری سازمان تأمین اجتماعی که اکثراً از کهولت سن رنج می برند و ساعت ها ایستادن در صف های طولانی و ازدحام برای آنها بسیار مشکل بود بانک رفاه را بر آن داشت تا اولاً پرداخت حقوق و مستمری آنان را نوبتی و براساس حروف الفبا کرده و نیز راه اندازی واحدهای خدمات ویژه مختص این قشر از جامعه نمود که از مشخصات این نوع واحدها حضور پزشک در اینگونه واحدها جهت مداوا و درمان افرادی می باشد که احتمالاً دچار ناراحتی و مشکل جسمی می گردند می باشد و همچنین مجهز بودن به تلویزیون و باجه های کوتاهی که پشت هر باجه صندلی های متعدد جهت نشستن مستمری بگیران برای انجام امورات بانکی و پذیرایی های خاص نمودن از آنان از ویژگی های دیگر این نوع واحدهای خدمات ویژه می باشد ضمن اینکه در برخی از شعب بانک رفاه مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از طریق رفاه کارت مستمری خود را دریافت می دارند.

    تمامی شعب بانک رفاه به سیستم Pin pad  و حساب همراه و تلفنبانک و سامانه SOD و دستگاههای ATM و نیز سامانه اطلاع رسانی تحت عنوان «ساپر» و غیره مجهز می باشند.

    ............ ایذه: در تاریخ 3/3/1379 با 5 نفر نیروی انسانی افتتاح گردید شعبه در موقعیت تجاری مناسبی در شهرستان واقع می باشد فضای شعبه از نظر فیزیکی بسیار بزرگ و جا دار بوده شعبه دارای مسافت تقریبی 120 متر می باشد که بایگانی و سرویس های بهداشتی و آشپزخانه شعبه در آن واقع می باشد تعداد پرسنل هم اکنون شعبه 8 نفر می باشند که هر کدام از آنها وظایف خاصی را انجام می دهند در این شعبه سیستم pin pad حساب همراه اتلر فعال می باشد و شعبه کاملاً مکانیزه بوده یعنی تمام کارهای حسابداری و تسهیلات و ... بصورت مکانیزه انجام می گردد و نوع کاربری شعبه تجاری- خدماتی می باشد.

    فصل دوم

    هدف از تاسیس مجموعه و معرفی خدمات

    هدف از تاسیس

    بانک مهر شعبه ایذه با هدف ارائه خدمات به همشهریان و مستمری بگیران و بیمه بیکاری بگیران سازمان تامین اجتماعی ایذه  و نیز پرداخت حقوق کارکنان شبکه بهداشت و درمان ایذه و همچنین انجام امورات تجاری جهت شرکت در امور اقتصادی به لحاظ دستیابی به سود و کمک به رونق اقتصادی جامعه تاسیس گردید.

    افتتاح انواع حسابهای پس انداز قرض الحسنه جاری – کوتاه مدت عادی – کوتاه مدت ویژه  بلند مدت یکساله الی پنج ساله و نیز پرداخت انواع تسهیلات بانکی مانند مضاربه – فروش اقساطی خدمات – کشاورزی – دامداری – صنعت و معدن – جعاله – سلف – اجاره به شرط تملیک و همچنین اعطاء انواع ضمانتنامه های بانکی در وجه شرکتها و صدور حواله های تلفنی – چکی و نیز خدماتی بروات – چک فاکس – رفاه کارت – حساب جاری و پس انداز همراه از دیگر خدمات این شعبه است.

    اموری که توسط کاربران انجام می پذیرد عمدتاً بشرح زیر می باشد :

    الف)دریافت وجوه نقد

    ب)پرداخت وجوه نقد

    ج)فروش و باز خرید مهر چک

    د)عملیات حساب همراه

    ه)صدور حواله

    و)پرداخت حواله

    ز)افتتاح و انسداد حساب

    ح)دوبار شمار اسکناس

    ط)بستن حساب صندوق

    ی)صدور و پرداخت چک بانکی

    ک)صدور و پرداخت چک رمزدار بین بانکها

    دریافت وجوه نقد:

    1-1- عملیات مشترک حساب ها

    نظر به اینکه واریز وجوه به کلیه حسابها اعم از حساب مشتریان یا حسابهای بانک توسط کاربران انجام میگیرد و در اکثر عملیات،وجوه مشترکی وجود دارد،ذیلاً به اهم موارد اشاره می گردد:

    الف)متن کلیه فرمها اعم از تاریخ،مبلغ عددی و حروفی،شماره حساب،نام صاحب حساب،نام شعبه،می باید بصورت خوانا تکمیل شده و اسناد توسط کاربران کنترل شود .

    ب)حتی الامکان فرم ها توسط شخص واریز کننده تکمیل شده و در خصوص افراد بیسواد فرم توسط یکی دیگر از همکاران نوشته شود.

    ج)نام و نام خانوادگی پرداخت کننده در اسناد ثبت شده و به امضای وی برسد .

    د)فرم مورد استفاده پس از دریافت وجه میبایست ممهور به مهر نام و امضاء کاربر گردد.

    ه)با توجه به اینکه اسناد نقدی بدون ثبت در سیستم رایانه و پرفراژ آنها،فاقد ارزش میباشد لازم است ضمن دقت در ثبت آنها در حسابهای مربوطه و پرفراژ کلیه نسخ،عدم اعتبار اسناد فاقد پرفراژ را با نصب اطلاعیه به آگاهی مشتریان برسد .

    و)بمنظور جلوگیری از اشکالات بعدی ضروری است بهنگام ثبت اسناد در حسابها کنترل لازم بمنظور مطابقت نام و شماره حساب مشتریان طبق اسناد با اطلاعات مشابه در سیستم اعمال گردد.

    ز)در صورت مخدوش شدن اسناد توسط مشتریان،در صورتیکه فرم قابل استفاده باشد ،نسبت به اصلاح موارد اشتباه اقدام و توضیحات لازم در ظهر اسناد ثبت و به امضای واریز کننده وجه خواهد رسید . چنانچه اسناد مذکور قابل اصلاح نباشد،نسبت به ابطال و معدوم نمودن آن اقدام و فرم جدیدی تحویل مشتری گردد.

    ح)نظر باینکه کلیه اسناد بانک میباشد حداقل دارای یک امضاءمجاز درجه یک و یک امضاء مجاز درجه2 باشد،ضروری است پس از ثبت عملیات دریافت،اسناد به امضاءدارندگان امضاءمجاز بشرح فوق برسد .

    2-1- شمارش وجوه نقد:

    الف)کاربر پس از اطمینان از درستی مندرجات اسناد،بدواً پول مشتری را از وی تحویل گرفته و پس از مرتب نمودن اسکناسهای فاقد باندرول در حضور مشتری نسبت به شمارش آنها اقدام و با رقم مندرج در سند تطبیق می نماید.

    ب)هنگام تحویل گرفتن پول می باید کاملاً مراقبت شود که سایر موجودیهای کاربر و یا وجوه مشتریان دیگر خصوصاً با پولی که مشغول تحویل گرفتن آن است مخلوط نشود،بدین منظور در حین شمارش وجه تحویلی توسط یک مشتری از قبول و دریافت وجوه دیگران خودداری نماید .

    ج)در حین شمارش باید از پرداخت کننده وجه ، درخواست شود که هنگام شمارش ناظر بر امور شمارش بوده و کاملاً دقت نماید تا در صورت مغایرت وجه با رقم مندرج در سند بتوان بسهولت مشتری را قانع نمود.

    د)کاربران موظفند کلیه پول مشتری را یکجاو در یک قلم تحویل گیرند ،بدین معنی که از قبول وجه در مقاطع زمانی مختلف اکیداً خودداری نمایند .

    ه)در صورت بروز اختلاف اعم از کسری و یا فزونی،کاربر موظف است کسری وجوه را از مشتری اخذ و یا فزونی مبلغ را به مشتری مسترد نماید،چنانچه مشتری نسبت به کسری مبلغ اعتراض نماید کاربر میباید فوراً بدون فوت وقت مراتب را به مسئول صندوق اطلاع داده و با نظارت وی وجوه دریافتی مجدداً کنترل گردد.

    و)کاربر شخصاً مسئول تحویل گرفتن و شمارش وجوه مشتریان است و نباید اشخاص دیگر را در کار خویش مداخله داده و همینطور از در اختیار قرار دادن بسته های اسکناس به اشخاص غیر مسئول برای شمارش جداً خودداری نماید.

    بدیهی است در صورت بروز هر گونه اختلاف بین مشتری و کاربر در موارد فوق،مسئولیت جبران کسری وجوه مستقیماً بعهده کاربر خواهد بود .

    ز)در صورتیکه مشتریان بجای پول نقد،رسیدهای موقت داخلی که در صندوق بانک بین کاربران مبادله میشود را ارائه نماید،میبایست موارد ذیل دقیقاً کنترل گردد:

    اولاً: تاریخ صدور آن در همان روز کاری باشد.

    ثانیاً:بوسیله کاربر مربوطه یا سر تحویلدار از صحت آن اطمینان حاصل نماید.

    ثالثاً: فرمها حتماً به امضای کاربر یا سرتحویلدار رسیده و در خصوص ارقام درشت نیز تائید شفاهی اخذ شود.

    3-1- واریز وجه به حساب جاری:

    الف)هرگونه واریز نقدی به حساب جاری اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی با تنظیم نمونه 1121(فیش نقدی دو نسخه ای)و یا نمونه 339(فیش نقدی سه نسخه ای)انجام خواهد پذیرفت (نمونه های پیوست...)

    ب)دقت شود که حتماً نام و نام خانوادگی و امضاء واریز کننده وجه در فیشهای نقدی قید گردد.

    ج)استفاده از فیشهای نقدی بمنظور ثبت عملیات انتقالی مانند وصول چک بمنظور صدور حواله،چک بانکی ،چک رمزدار بین بانکی و...مجاز نبوده و اینگونه اسناد الزاماً میبایست بصورت انتقالی عمل شوند.

    د)پس از دریافت وجه و پرفراژ فیشها در کلیه نسخ در خصوص فرمهای دو نسخه ای نسخه اول بعنوان برگه بستانکار حسابجاری در اسناد بانک نگهداری شده و نسخه دوم آن بعنوان رسید به مشتری تحویل خواهد شد و در فرمهای سه نسخه ای،نسخه اول بعنوان رسید به مشتری تحویل خواهد شد و در فرمهای سه نسخه ای نسخه اول بعنوان رسید پرداخت کننده وجه و نسخه دوم بعنوان رسید صاحب حساب توسط نامه رسان شعبه به مشتریان تحویل شده و نسخه سوم بعنوان سند حسابداری در شعبه نگهداری خواهد شد.

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه

    فهرست:

    فصل اول آشنایی کلی با مکان کار آموزی                                                              1

    تاریخچه بانک رفاه                                                                                                         2

    فصل دوم هدف از تاسیس مجموعه و معرفی خدمات                                              5

    عملیات مشترک حسابها                                                                                                   7

    شمارش وجوه نقد                                                                                                           8

    واریز وجوه به حساب جاری                                                                                             10

    وصول اقساط سایر شعب                                                                                                  11

    وصول اقساط تسهیلات شعبه                                                                                             13

    وصول اقساط تسهیلات وجوه اداره شده                                                                             14

    عملیات مشترک حسابها                                                                                                   16

    پرداخت از حساب جاری                                                                                                             17

    برگشت چک                                                                                                                 19

    انسداد وجه چک                                                                                                                        20

    فقدان چک مصرف نشده                                                                                                             22

    فروش رفاه چک                                                                                                             24

    پرداخت رفاه چک سایر شعب                                                                                          27

    رفاه چکهای سرقتی و مفقودی                                                                                          28

    عملیات حساب همراه                                                                                                      30

    مرحله راه اندازی                                                                                                             30

    شرایط و مقررات افتتاح حساب همراه                                                                                31

    صدور اسناد حساب همراه                                                                                                33

    پرداخت حواله                                                                                                                36

    افتتاح حساب                                                                                                                  38

    شرکتهای دولتی                                                                                                              39

    افتتاح حساب قرض الحسنه جاری                                                                                     42

    حساب جاری اشخاص خارجی مقیم ایران                                                                         43

    حساب جاری قرض الحسنه جاری مشترک                                                                         44

    استعلام سوابق حساب مشتری                                                                                           45

    تکمیل پرونده و اختصاص شماره حساب                                                                           47

    برداشت از حساب                                                                                                           51

    افتتاح حساب پس انداز قرض الحسنه                                                                                 53

    شرایط افتتاح حساب                                                                                                        54

    افتتاح سپرده های مدت دار                                                                                               58

    انسداد انواع حسابها                                                                                                         62

    فوت یا تغییر در اهلیت اشخاص حقیقی                                                                              64

    پرداخت در وجه وارث                                                                                                    65

    عدم پرداخت چک                                                                                                         66

    افتتاح چند حساب برای یک نفر                                                                                        68

    ارائه اطلاعات                                                                                                                 69

    حسابهای راکد                                                                                                               69

    مانده های مطالبه نشده                                                                                                     70

    کارمزد نگهداری مانده های مطالبه نشده                                                                            71

    دوباره شمار اسکناس                                                                                                      71

    بستن حساب صندوق                                                                                                       73

    کسری یا فزونی صندوق                                                                                                   74

    صدور چک بانکی                                                                                                          75

    پرداخت چک بانکی                                                                                                       76

    فقدان چک بانکی                                                                                                           77

    تسویه حساب                                                                                                                 79

    پرداخت چک رمزدار سایر بانکها                                                                                      80

    راهنمایی مشتریان                                                                                                            81

    فصل سوم  تشریح روند کار                                                                                        82

    شرایط عمومی افتتاح حساب                                                                                             85

    سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی                                                                             85

    عملیات حسابداری واریز وجه نقدی به حساب جاری                                                           87

    عملیات حسابداری واریز وجه بصورت انتقالی به حساب جاری                                             88

    عملیات حسابداری نقدی واریز و برداشت وجه به حسابهای پس انداز و کوتاه مدت مشتریان     88   

    مدارک مورد نیاز جهت اعطاء وام مضاربه                                                                          93

    شرایط پرداخت تسهیلات فروش اقساطی                                                                            95

    فصل چهارم نتیجه گیری و پیشنهادات                                                                       99

    ضمائم                                                                                                                          101

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی بررسی سیستم حسابداری بانک در بانک رفاه شهرستان ایذه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت