پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی

تعداد صفحات: 24 فرمت فایل: word کد فایل: 4055
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع غذایی
قیمت قدیم:۲۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی

    مهمترین عامل در تولید یک محصول با کیفیت بالا، شستشوی کامل گوجه فرنگی با آب تمیز وسالم می باشد دستگاههای شستشو مختلف می باشد ولی معمول ترین وبهترین نوع آن سیستمی است که هم اکنون در اکثر کارخانجات ایران متداول است ومورد استفاده قرار می گیرد.

     

    1) دریافت گوجه فرنگی

    2) حوضچه شستشو 1و2

    3) بازرسی وجورکردن ( Sorting)

    4) خردکن(Crushing)

    5)قیف خردکن

    6) پری هیتر ( Pre Heating)

    7)صافی دومرحله ای

    8) مخزن ذخیره آب گوجه فرنگی

    9)تغلیظ کننده ها ( Batch ,Continouse )

    10)مخزن نمک زنی

    11)پاستوریزاتور

    12)پر  کردن داخل قوطی ( Filling )

    13)دربندی ( Seaming)

    14)تونل پخت یا پاستوریزاتور ثانویه

    15)بسته بندی

    16)انبار

    17)بازار مصرف

    1) دریافت گوجه فرنگی :

    در جعبه های ویژه ای که بین 10تا 25کیلوگرم گنجایش دارد،منتقل می گردد.هر چه فاصله مزرعه تا کارخانه کوتاهتر باشد،آلودگی وکپک زدگی آن کاهش یافته،در نهایت محصولی بهترازنظر طعم،رنگ ومواد مغذی عرضه می گردد.

     

    2)حوضچه شستشو:

    جنس این حوضچه ها از فولاد ضد زنگ یا تانکها ی فلز کاملاً گالوانیزه بمنظور جلوگیری از سیاه شدن محصول بر اثر تماس با آهن وزنگ زدگی است.

    الف)حوضچه شستشوی 1 :

    در این مرحله معمولاً برای شستشو از حوضچه های نیمه استوانه ویا مکعبی شکل استفاده می شود که درکف آنها معمولاً یک توری مشبکی قرار دارد.علاوه براین      لوله هایی برای تزریق هوای فشرده بداخل آب حوض طراحی شده است.بنابراین   گوجه ها زمانی که داخل حوض ریخته می شوند فشار ناشی از هوا باعث غوطه ور شدن آنها وبه هم سائیده شدن آنها می گردد در نتیجه عملیات تمیز کردن به نحو مطلوبترو مؤثرتری انجام خواهد گرفت.

    ب)حوضچه شستشوی 2 :

    سپس گوجه ها وارد این حوضچه می شوند.در این حوضچه علاوه بر تمیز شدن محصول میزان بار گوجه فرنگی وارد شده به داخل سالن تنظیم می گردد.          گوجه فرنگی ها از این حوضچه توسط نوار نقاله یا الواتور خارج شده وبا عبور از زیر دوشهای آب عملیات شستشوی آنها کامل میشود تا عمل سورت و لکه گیری روی آنها انجام شود.

    3)بازرسی وجور کردن : (Sorting )

    عملیات سورتینگ شامل تمیز کردن، درجه بندی وجداسازی مواد ناپسند(گوجه فرنگی های کپک زده، فاسد، نارس، آفت زده، له شده وهمچنین ناخالصی هایی مثل برگ ودمچه گوجه و... ) است.

    برای تولید رب با کیفیت خوب،گوجه فرنگی باید قرمز بوده (سبز یازرد نباشد ) یکنواختی رنگ،پوسیده نبودن ونداشتن آلودگی نیز بایستی مدنظر قرار گیرد.

    گوجه فرنگی ها پس از شستشو وارد نوار Sorting می شوند.این نواربه عرض 90-60 سانتیمتر وطول آن12- 6 متر می باشدواز از لوله های آلومینیوم ویا فلز لعاب دار تشکیل شده است وساخت آن طوری است که ضمن حرکت انتقالی ، حرکت چرخشی انجام می دهندو از زیر آبفشانها عبور می نمایند.ساختمان آبفشانها یا نازلها طوری است که فشار آب را بالا می برد واین عمل باعث می شود که گوجه فرنگی کاملاً شسته شودوتمام مواد خارجی چسبیده به آن جدا شده وچنانچه دارای ترک باشد داخل ترکها شسته شوند.

    ظرفیت خط سورت معمولاً پنج برابر ظرفیت دیگهای تغلیظ کننده باید باشد.سرعت نوار نقاله معمولاً 6 متردردقیقه است.در طرفین نوار سورت کارگران به لکه گیری وجور کردن می پردازندو قسمتهای لهیده یا سبز ومواد خارجی در صورت وجود گرفته وخارج می شود.هر چه عمل Sorting با دقت بالاتری انجام شود محصول نهایی دارای کیفیت مطلوبتری خوهد بود،زیرا در صورتیکه اگر برخی از موادناپسند از گوجه جدا نشوند باعث ایجاد معایبی در رب خواهند شد برای مثال چنانچه گوجه های خراب ونارس از گوجه ورودی جدا نشوند باعث سیاه شدن رنگ محصول نهایی (رب) خوهند شد.

    نکات مهم در موردقسمت Sorting :

    الف) تعداد افراد مسئول این قسمت باید حداقل 8 نفرباشد.

    ب) افراد مسئول بایستی از بین افراد باهوش انتخاب شوندو ترتیبی اتخاذ شود که بیش ازچهار ساعت مداوم به کار مشغول نباشند.

    ج) کافی بودن روشنایی در محل میز سورتینگ که حداقل روشنایی باید150- 50 فوت کندل شمع باشد.

     

    4) خردکن : (Crushing )

    بعد از عملیات سورتینگ ،عمل خردکردن برروی محصول انجام می شود.خردکردن نوعی عملیات واحد است که در آن اندازه محصول با استفاده از وسایل وابزارآلات مختلف کوچک می شود.

    - از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    الف)فرآورش محصول بصورت یکنواخت وصحیح صورت می گیرد.

    ب) رعایت وزن استاندارد

    ج) بسته بندی محصول راحتترشده

    د) سرعت آبگیری محصول بیشتر می شود.

    تنها عیب این روش این است که شاید در بعضی محصولات فاسد شدن آنها را تسریع نماید.

    دستگاه مورد استفاده در این مورد شامل تیغه های ثابت ومتغیری می باشد که روی توپی استیل قرار گرفته اند،گوجه ها در اثر دوران توپی بین این تیغه ها قرار گرفته وخرد می شوند.

    نکته:زمانیکه گوجه هاخرد می شوند،آنزیمهای آنها فعال شده وباید حرارتی روی آنها اعمال شودتا این آنزیمها را غیر فعال کند.

     

    5) قیف خردکن :

    این مخزن در زیر خردکن قرار داردبا حجم حدود یک متر مکعب یا هزار لیتر، مجهز به سطح سنج (Control Valve ( که متناسب با ظرفیت سورتینگ می باشد. این  سطح سنج یا سنسور بصورتی است که نمی گذارد قیف از گوجه خرد شده سر ریزشود و ظرفیت قیف را تنظیم می کند.

    6) پری هیتر:Pre Heating) (

    گوجه های خرد شده از قیف خردکن وارد پری هیتر یا پیش گرمکن می شود.این دستگاه از یک لوله قطور12 تا 14 اینچ تشکیل شده که داخل آن لوله های استیل با قطر کم حدود 20 تا30 میلیمتر قرار دارد وپشت این لوله ها آب جوش ویا بخار وجود داردوباعث می شود که گوجه فرنگی خرد شده حرارت ببیند.گوجه فرنگی خردشده دراین قسمت بایستی حداقل 85 تا90درجه سانتیگراد حرارت ببیند ،این حرارت سبب می شود که :

    الف: آنزیمهای تجزیه شده پکتین در این حرارت از بین می رود ودراثر از بین رفتن آنزیمهای پکتین محصول دارای ویسکوزیته یهتری خواهد بود.

    ب: باعث می شود عمل فیلتراسیون بخوبی انجام گرفته واز وارد آمدن فشار به دستگاه صافی جلوگیری نموده و استهلاک آنرا کم میکند.

    ج: تفاله خروجی از صافی رطوبت کمتری داشته باشد.

    د: سلامت محصول را تضمین وموجب ایمنی اعمال پاستوریزاسیون در مراحل بعدی می شود بعد از مرحله پری هیتر گوجه فرنگی خردشده توسط پمپ به قسمت صافی منتقل می شود.

    نکته: آب گوجه قبل از ورود به صافی از شن گیر عبور می کند وسپس به صافی وارد می شود.

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, گزارش کارآموزی پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, پروژه کارآموزی پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, دانلود کارورزی پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, گزارش کارورزی پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, پروژه کارورزی پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, کارآموزی در مورد پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, کارورزی در مورد پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, نمونه گزارش کارآموزی درباره پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی, گزارش کار در مورد پروژه کارآموزی خط تولید رب گوجه فرنگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت