پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه

تعداد صفحات: 81 فرمت فایل: word کد فایل: 4096
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۲۲,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه

    تاریخچه کارخانه

    این کارخانه از سال 1379 شروع به کار کرد که در انتهای خیابان امیرآباد و جنب خانه کارگر می‌باشد. در ابتدا این کارخانه دارای چهار دستگاه سولزر و یک دستگاه چله‌کشی بود.

    هم اکنون این کارخانه دارای 10 ماشین سولزر و یک ماشین چله‌کشی و نیز ماشین بوبین پیچی و گره زنی می‌باشد.

    محصولات

    این کارخانه هم اکنون با ظرفیت اسمی ماهانه 30000 مترمربع پارچه‌های ساده و طرح‌دار که مصارف ملحفه‌ای و پرده‌ای و پیراهنی (تترون، متقال و پاناما) را دارد تولید می‌کند.

    نخ مصرفی

    تار: فیلامنت نمره 150 جوشی

    پود: 21 لاپلی استر ویسکوز (یا 31 لا)

     

    پلان کارخانه

    چارت سازمانی

    مدیرعامل

    مدیرداخلی

    مدیرتولید

    حسابداری

    مدیرفنی

    مدیر سالن بافندگی

    گره زنی

    چله کشی

    کنترل پارچه

    بافندگی

    مکانیکی

    بافنده ماهر 6 نفر

    بافنده درجه‌دو3نفر

    کنترل پارچه 1 نفر

    نخ کشی

     

    نام کمپانی: سولزر روتی                       حداکثر عرض بافت: cm220

    کشور سازنده: سوئیس                         نخ مصرفی پود: پلی استر پنبه

    سیستم پودگذاری: راپیر                       نخ مصرفی تار: پلی استر ویسکوز

    سیستم تشکیل دهنه: بادامک                برق ماشین: سه فاز 380 ولت

    تعداد ورد: 8                                    تعداد پیک: پیک در دقیقه 320-280

     

    مقدمه

    بافندگی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی به شمار می‌رود. امروزه شواهدی در دست است که نشان می‌دهد بشر از نه هزار سال پیش از پارچه استفاده کرده قرن‌های متمادی صنعت بافندگی یکی از مهمترین صنعت‌های بشر به کار می‌رفت. این صنعت نه تنها از نظر تولیدی بلکه از نظر اجتماعی نیز اهمیت فراوانی داشت.

    نخ‌های تولیدی در زمان‌های قدیم بسیار نایکنواخت و ضخیم بوده به همین دلیل پارچه‌های تولیدی کاملاً ضخیم بودند و همچنین از استحکام و کیفیت کمی برخوردار بودند.

    اولین طریقه تولید پارچه توسط بشر عبارت بود از آویختن نخ‌های تار از یک چوب افقی و آویزان کردن وزنه‌هایی در انتهای نخ به منظور کشش و سپس نخ پود به صورت یک بسته از لابلای نخ‌های تار عبور داده می‌شد تا بافت پارچه تشکیل شد. طریقه‌ای که بعد‌ها اختراع شد نخ‌های تار در داخل چهارچوبی افقی به صورت کاملاً کشیده قرار می‌گرفت و نخ‌های پود از لابه لای نخ‌های تار عبور داده می‌شد که به علّت طول محدود چهارچوب و نخ‌های تار پارچه بافته شده نیز دارای طول محدودی بود.

    در قرون بعدی نخ‌های تار بر روی غلتک نخ تار پیچیده می‌شد و در داخل دستگاه بافندگی دستی قرار داده می‌شد و نخ‌های تار بعد از باز شدن به صورت افقی در می‌آید و در این حالت بافته می‌شد و سپس پارچه تولیدی بر روی غلتک پارچه پیچیده می‌شد.

    اولین تحول در راه تکنیکی شدن دستگاه‌ های بافندگی در سال 1733 میلادی توسط شخصی به نام جان کی ایجاد شد ولی با اختراع پرتاب ماکوی سریع سبب سریعتر شدن بافندگی شد. گرچه این اختراع کارآیی دستگاه‌های بافندگی را به مقدار کمی افزایش داد ولی باعث گردید تا راه جدیدی برای اختراعات بعدی گشوده شود در سال 1785 میلادی ادمونت کاوت رایت موفق به اختراع یک دستگاه مکانیکی بافندگی شد.

    در اوایل سال 1800 میلادی شارل ماری ژاکارد موفق به اختراع دستگاه تشکیل دهنده گردید در ماشین‌های بافندگی عملیاتی مانند دفتین زدن پودگذاری و تشکیل دهنده و غیره مکانیکی بود ولی تعویض ماسوره دستی بود و یا به محض پاره شدن تار کارگر باید دستگاه را متوقف می‌کرد.

    این مسائل باعث پایین آمدن راندمان و همچنین پایین آمدن کیفیت پارچه می‌گردید. این مسائل سبب شد تا ماشین‌های بافندگی به مکانیزه‌هایی مجهز شوند که عملیات فوق را به صورت اتوماتیک انجام دهند.

    در زمان تبدیل و تبدیل ماشین‌ های بافندگی اتوماتیک راه‌های دیگری نیز برای بالا بردن تولید ماشین بافندگی تولید باز شد به طوری که مهمترین عامل محدود کننده سرعت ماشین بافندگی وجود ماسوره نخ بود در داخل جسم پودگذار (ماکو) و در نتیجه زیاد بودن جرم جسم پرتاب شوند بود به این دلیل روش‌هایی از اوایل قرن بیستم برای طریق پودگذاری جدید پیشنهاد شد.

    در سال 1866 باکستون و شرمن ایده‌ای را به ثبت رساندند که براساس آن یک گیره سوزنی به داخل دهنه رفتند و نخ پود را از سمت دیگر به داخل دهنه می‌کشید.

    در سال 1871 شخصی به نام ویلیام جی در امریکا سیستمی را به ثبت رساند که براساس آن دو گیره سوزنی عمل پودگذاری را انجام می‌داد یک سوزن نخ پود را وارد دهنه می‌کرد و در وسط دهنه سوزن دیگر نخ پود را گرفته و از دهانه خارج می‌کرد.

    در سال 1905 دانیل مونسون استون سیستمی را عرضه کرد که در آن عمل پودگذاری توسط ماکویی انجام می‌گرفت که در دو سر آن گیره وجود داشت و متناوباً پود را از طرفین وارد دستگاه می‌کرد.

    در سال 1991 کارل پاستور در آلمان امتیاز یک سیستم ماکو گیره‌ای به دست آورد.

    در سال 1914 جی سیبروز اولین روش پودگذاری به وسیله هوا را به ثبت رساند.

    در سال 1922 برای اولین بار کار وانتین و یوهان کابر در آلمان موفق شدند که ایده که یک روش جدید بافندگی به وسیله ساختن یک ماشین گیره‌ای جامه عمل بپوشانند.

    در سال 1924 مهندسی به نام رودلف روسمن شروع به طرح یک روش جدید پودگذاری کرد که ماشین بافندگی سولزر امروزی نتیجه کار آن است.

    در سال 1949 اولین ماشین بافندگی با جت آب توسط ولادمیر اسواتی در چک اسلواکی ساخته شد.

    در سال 1995 ایده دیگری در زمینه ساخت ماشین بافندگی که در یک زمان بتواند چندین پود را در چندین دهنه به طور همزمان قرار دهد ارائه گردید که براساس آن تعداد ماشین بافندگی ساخته شد و بالاخره اینکه جدیدترین ایده‌ای که براساس تشکیل دهنه موجی ارائه شد از رودلف روسمن است که در ماشین‌های جدید توربو تی و ار کارخانه رقی به کار رفته است.

    اما نکته قابل توجه در تمام این ماشین‌ها این است که در تمام آنها از قدیمی‌ترین دستگاه یعنی یک چوب افقی تا دستگاه‌های پیشرفته امروزی باید 5 عمل اصلی صورت گیرد که عبارتند از:

    < >باز شدن نخ تار تشکیل دهنه قرار دادن نخ پود داخل دهنه دفتین زدن پیچیدن پارچه تولیدی به طور کلی امروزه عامل محدود کننده سرعت ماشین‌ها بافندگی چگونه پودگذاری است و تمام تلاش دانشمندان و مهندسین اختراع روشی است که بتوان سرعت پود گذاری را افزایش داد. بنابراین امروزه ماشین‌های بافندگی را می‌توان براساس روش پودگذاری تقسیم بندی کرد.

    1. ماشین‌های بافندگی با سیستم پودگذاری معمولی که خود به دو دسته ماشین‌های بافندگی معمولی و اتوماتیک تقسیم می‌شود.

    2. ماشین‌های بافندگی با سیستم پودگذاری غیرمعمولی: این ماشین‌ها خود به چند دسته تقسیم می‌شوند.

    الف ماشین‌های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری توسط یک جسم پرتاب شونده انجام می‌شود.

    ب ماشین‌های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری به طور مثبت انجام می‌گیرد.

    ج ماشین‌های بافندگی بدون ماکو دارای مزایای زیر هستند:

    1) کم شدن جرم جسم پرتاب شونده به علّت کوچک بودن آن که همچنین سبب کم شدن ارتفاع دهنه شده که این عمل باعث زیاد شدن سرعت عمل دستگاه می‌شود.

    2) انرژی مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن ماشین بافندگی با توجه به توان پودگذاری مساوی کمتر می‌باشد.

    3) اصطکاک اجزا ماشین مثل مضراب چوب مضراب ماکو و ماسوره وجود ندارد دیگر نیازی به ماسوره پیچی و ماسوره تمیز کنی نیست.

    ماشین‌های بافندگی بدون ماکو که پودگذاری در آنها به وسیله دو گیره آنجا می‌شود در این روش دو گیره برای پودگذاری همزمان عمل می‌کند در هر سمت ماشین که میله گیره یا یک تسمه گیره وجود دارد که طول هر یک کمی بزرگتر از نصف شانه بافندگی ماشین است یکی از این گیره‌ها گیره آورنده و دیگری گیره برنده است و هر دو همزمان به داخل دهنه وارد می‌شود و در وسط دهنه به یک دیگر می‌رسند.

    در این نوع ماشین‌ها انتقال نخ پود به داخل دهنه به دو روش انجام می‌شود که روش دواس و روش کابلر ماشین‌های سولزر کارخانه یزد تترون به روش داوس عمل می‌کنند. این روش توسط دیموند داوس طی یک کار تحقیقات نه ساله اختراع شد و در سال 1993 حدود بیست ماشین با عرض شانه نود سانتیمتر شروع به کار کرد.

    روش پودگذاری در این ماشین‌های به این طریق است که:

     1. گیره آورنده که در سمت بوبین قرار دارد و ابتدای نخ پود را می‌گیرد و وارد دهنه می‌شود.

    2. همزمان با آن این گیره برنده نیز وارد دهنه می‌شود.

    3. هر دو گیره به وسط دهنه رسیده و ابتدای نخ پود توسط گیره برنده گرفته می‌شود و دفتین به لبه پارچه کوبیده می‌شود.

    از خصوصیات این روش این است چون سرعت باز شدن نخ کمتر از روش کابلر است می‌توان برای بافندگی از نخ‌های فیلامنت و ابریشم طبیعی استفاده کرد و همچنین مکانیزم مراقبت نخ پود در خارج دهنه است به همین دلیل بهتر است در دسترس قرار گیرد.

    ماشین‌های بافندگی سولزر مدل F2001

    این ماشین‌ها سوئیسی بوده و از نوع ماشین‌های بافندگی برون ماکو و از نوع راپیر است الکتروموتور این ماشین‌ها مانند سایر دستگاه‌های بافندگی منفذدار می باشد تا گرد و غبار وارد آن نشود و همچنین دارای محور و یاتاقان‌های محکم زری الکتروموتورهای معمولی می باشد و بالاخره اینکه این الکتروموتورها باید هنگامی که بار زیادی به آنها وارد می‌شود دور الکتروموتور افت کمی داشته باشد و بتواند خیلی سریع به دور اصلی خود برسد. البته قبل از توضیح در مورد دستگاههای بافندگی نکته قابل توجه این است که در هر دستگاه بافندگی باید ترازی قرار داشته باشد تا در هنگام کار کردن هیچ گونه لرزشی در دستگاه به وجود نیاید.

    این دستگاه به وسیله یک کلید اصلی روشن و خاموش می‌شود این کلید برای قطع و وصل کردن برق به تمام قسمت‌ها مختلف ماشین به کار می‌رود بعد از روشن کردن کلید 5 ثانیه طول می‌کشد تا الکتروموتور به دور اصلی خود برسد و سپس ماشین آماده استارت است.

    در روی دستگاه سه چراغ اصلی وجود دارد قرمز، زرد و سبز که چراغ قرمز نشان دهنده توقف دستگاه به علّت پارگی نخ پود یا به علّت فشار دادن کلید Stop است، چراغ زرد رنگ نشان دهنده پارگی در نخ تار و چراغ سبز نشان دهنده در حال کار بودن دستگاه یا توقف دستگاه در هنگامی که تولید به مقدار تنظیم شده بر روی کنتور دستگاه است.

        1          1

     

           4           2      3

     

     

     

     

     

    به طور کلی بر روی دستگاه 4 کلید اصلی وجود دارد (کلید شماره 1 کلیدهای سبز رنگ این کلید برای راه‌اندازی استارت) دستگاه به کار می‌روند و برای بالا بردن ضریب ایمنی دستگاه دو کلید روی دستگاه تعبیه شده که باید هر دو را با هم فشار داد تا دستگاه شروع به کار کند البته این عمل فقط زمانی که دستگاه روی درجات 50 تا 180 درجه قرار گیرد عمل می‌کند و خارج از این محدوده زمانی دستگاه در حال کار کردن است استارت به وسیله سیستم الکترونیکی قفل می‌شود البته هنگامی که دستگاه متوقف شد برای استارت مجدد باید توجه داشت راپیرها در حال حرکت به سمت بیرون دهنده و یا اول سیکل بعدی روی 310 درجه باشند و برای این کار باید به وسیله کلید تک استارت دستگاه را در وضعیت مطلوب قرار داد در غیر این صورت ممکن است باعث پارگی نخ‌های تار و یا شکستن راپیرها شود.

    کلید شماره 2 (کلید قرمز رنگ) این کلید، کلید Stop یا توقف دستگاه است و با فشار دادن آن بلافاصله دستگاه از حرکت باز می‌ایستد.

    کلید شماره 3: این کلید باعث حرکت آهسته دستگاه به عقب می‌شود و سیاه رنگ است و وقتی این کلید را فشار می‌دهیم دستگاه با سرعت کم به عقب بر می‌گردد و بر روی 310 متوقف می‌شود در این درجه دستگاه آماده استارت بعدی است.

    کلید شماره 4: این کلید نیز سیاه رنگ بوده و باعث حرکت آهسته دستگاه به جلو می‌گردد و تا زمانی که کلید را فشار می‌دهیم دستگاه با سرعت آهسته کار می‌کند و به وسیله آن می‌توان کلید عملیات بافت پارچه و نحوه حرکت راپیرها را مشاهده کرد. بر روی دستگاه یک صفحه کلید دیگری هم وجود دارد که برای کنترل دستگاه است.

    کلید شماره 5: سرپودهای (سیاه) با فشار دادن این کلید ماشین در جهت عکس برای پیدا کردن سرپوش به حرکت در می‌آید. این عمل فقط بین درجات 25 تا 50 امکانپذیر است در این حالت راپیرها در خارج از دهانه کار می‌کند و اگر ماشین روی درجات دیگری باشد این کلید به طور الکترونیکی قفل می‌شود.

    کلید شماره 6: کلید سر پودیابی (سیاه رنگ) با فشار دادن این کلید عمل سرپودیابی در جهت جلو انجام می‌گیرد و خارج از درجات 25 تا 50 قفل می‌شود.

    کلید شماره 7: کلید درخشان دو پارگی نخ پود (زردرنگ) این کلید به دو دلیل روشن می‌شود:

    < >به علّت پارگی پود ضمن کاربه علّت فشار دادن این کلید در حالی که ماشین خاموش است. این عمل باعث قطع شدن سیستم کنترل پود شده و ماشین می‌تواند بدون داشتن نخ پود کار کند. کلید شماره 8: لامپ نمودار اشکالات (زرد) اگر یکی از اشکالات زیر بروز کند چراغ مذکور روشن می‌شود:< >میله و بوش سرپودیابی درگیر نشده باشند.میکروسدیم ایمنی راپیر سمت راست و چپ عمل نموده باشد.میکروسدیم پلتار عمل نموده باشد.اشکال در سیستم روغن کاری دستگاه کلید شماره 9: لامپ سرپودیابی اتوماتیک (زرد) در ضمن عمل پودیابی چراغ چشمک می‌زند.

    کلید شماره 10: کلید درخشان سرپودیابی (آبی) با فشار دادن این کلید سیستم خود کار سرپودیابی قطع و لامپ آبی روشن می‌گردد با فشار دادن مجدد این کلید سیستم سرپودیابی را دوباره به کار انداخته لامپ آبی رنگ خاموش می‌شود.

    کلید شماره 11: کلید درخشان آزاد کننده ترمز (آبی) با فشار دادن این کلید ترمز ماشین آزاد و کلید روشن می‌گردد و می‌توان ماشین را با دست گردانید با فشار دادن مجدد کلید آبی خاموش و ترمز گرفته می‌شود.

    کلید شماره 12: دیودهای چشمک زن: این دیودها نشان می‌دهد کنترل پود درست است یا نه.

    شروع و خاتمه کنترل پود توسط دیود انجام می‌شود.

    دیود شماره 13: این دیود لحظه زمان ترمز را نشان می‌دهد.

    دیود شماره 14: این دیود نمودار آمادگی راه‌اندازی استارت است و موقعی روشن می‌شود که تمام شرایط لازم جهت راه‌اندازی دستگاه فراهم است.

    اجزاء و ساختمانی تشکیل دهنده ماشین‌های بافندگی

    به طور کلی ماشین‌های بافندگی دارای قسمت‌های مختلفی هستند که بعضی از آنها از زمان پیدایش ماشین‌های مکانیکی بافندگی پارچه و ... اما می‌توان گفت بیشترین تغییرات در جسم پودگذار و دفتین زدن است و در بعضی از موارد هم تشکیل دهنه مثل ماشین‌های چند فازی زیرا این عوامل از جمله علل محدود کننده سرعت ماشین‌های بافندگی هستند.

    1. غلتک نخ تار (اسنوبافندگی)

    این غلتک اولین قسمت یک ماشین بافندگی است که نخ‌های تار در قسمت مقدماتی بر روی آن پیچیده شده و با بافته شدن پارچه این نخها کم‌کم از روی غلتک در بالا بردن راندمان دستگاه‌های بافندگی خیلی مؤثر است به طوری که می‌توان از آن به عنوان قلب بافندگی نام برد زیرا اگر نخ‌ها بر روی غلتک به طور صحیح قرار نگیرند سبب پارگی بیش از حد نخ‌ها و توقف زیاد ماشین می‌شود.

     

     

    2. پل پارچه‌ای

    این پل باعث می‌شود که نخ‌های تار در حالت عمودی تغییر جهت داده و به صورت افقی در آیند علاوه بر این در دستگاه جدید این پل دارای یک حرکت نوسان نیز بوده و در هنگام دفتین زدن به نخ‌های تار کشش زیادی وارد نشود که باعث پارگی در نخ‌های تار شود.

    3. لامل‌ها

    لاملها وسایلی هستند جهت کنترل نخ تار که به دو گونه عمل می‌کنند لامل‌های مکانیکی 2 لامل‌های الکتریکی در دستگاه‌های جدید عموماً از لاملی الکتریکی استفاده می‌شود.

    مزیت لامل‌های الکتریکی این است که دیگر احتیاجی به قسمت‌های انتقال حرکت مثل بادامک راهروهای مختلف ندارد و مکانیزم آنها نیز بدین ترتیب است که لامل‌ها بر روی ریل دندانه‌دار سوار می‌شوند که این ریل از دو قسمت 1 ریل U شکل و 2 ریل دندانه‌داری که داخل ریل U شکل قرار دارد به طریقی که توسط دو لایه عایق از هم جدا می‌شوند ریل داخلی کمی بلندتر از ریل خارجی است هر یک از دو ریل به دو قطب مختلف جریان ضعیفی متصل هستند و در صورت پاره شدن نخ لامل پایین افتاده و توسط لامل بین دو قطب جریان بسته می‌شود و جریان اصلی الکتروموتور را قطع می‌کند.

     

     

    4. وردها

    قالبهای مستطیل شکل از جنس چوب یا فلز هستند و میل میلک‌ها در داخل آن قرار دارد و چون نخ‌های تار از میان میلک‌ها عبور می‌کنند پس هنگام تشکیل دهنه این وردها هستند که بنا به طرح بافت به وسیله یکی از مکانیزم‌های تشکیل دهنه مثل (دابی ژاکارد و یا بادامک) به بالا و پایین رفته و تشکیل دهنه می‌دهند.

    5.میل میلک‌ها

    میل‌های فلزی نازکی هستند که تقریباً در وسط آنها سوراخی وجود دارد و هر نخ تار از بین یک سوراخ یک میل میلک عبور می‌کند و بنابر طرح بافت به تعداد معین در وردها قرار می‌گیرند.

    6. شانه

    وسیله‌ای است که جنس فلز به وسیله یک قاب چوبی یا فلزی به دفتین متصل است. طول آن کمی بیشتر از عرض پارچه است تعداد دندان‌های شانه بستگی به نمره آن دارد نمره شانه نشان دهنده مقدار دندانه شانه در یک سانتیمتر است که می‌تواند از نمره 3 تا 180 در بافندگی از آن استفاده کرد اما نمرات پایین آن برای بافتن پارچه به کار نمی‌روند.

    کار شانه این است که نخ‌های تار را در طول و عرض پارچه به طور مساوی و یکنواخت تقسیم کند و همچنین هنگامی که نخ پود در دهنه قرار گرفت به وسیله عمل دفتین زدن شانه نخ پود را به لبه پارچه کوبیده و پارچه تولید می‌شود.

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, گزارش کارآموزی پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, پروژه کارآموزی پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, دانلود کارورزی پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, گزارش کارورزی پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, پروژه کارورزی پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, کارآموزی در مورد پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, کارورزی در مورد پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, نمونه گزارش کارآموزی درباره پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه, گزارش کار در مورد پروژه کارآموزی تولید پارچه‌ های ساده و طرح‌دار در کارخانه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت