پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف

تعداد صفحات: 53 فرمت فایل: word کد فایل: 4097
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: کارخانجات و شرکت ها
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف

    تاریخچه :

     شرکت یزدباف« سهامی عام » در سال 1335 با سرمایه اولیه یکصد میلیون ریال برای ایجاد کارخانجات ریسندگی بافندگی و چاپ و تکمیل انواع پارچه های نخی تأسیس گردید .

    در اولین مرحله با 400 دستگاه بافندگی در سال 1339 شروع به بهره برداری گردید و پس از آن واحد رنگرزی و  چاپ و تکمیل پارچه نصب و راه اندازی شد .

     هم زمان برای تأمین نخ مورد نیاز نسبت به ایجاد واحد ریسندگی اقدام نمود و به تدریج  طی چند مرحله توسعه یافت .در سال 1354 تعداددستگاه های بافندگی به 1309 دستگاه با تولید روزانه 150000 متر پارچه خام و تعداد دوکهای ریسندگی به 54000 دوک و تولید روزانه 15000 کیلو انواع نخ با نمره 20 تا 30 رسید .

     از سال 1359 با رهنمودهای سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی ایجاد کارخانجات جدید  در دستور کار قرار گرفت . پس از مطالعات اولیه از سال 1360 عملیات ساختمانی طرح توسعه برای ایجاد 65000 متر مربع سالن های سرپوشیده بتن آرمه آغاز و هم زمان مطالعه و بررسی برای انتخاب ماشین آلات تولیدی طرح شروع گردید .

     

    گزارش مختصری از کارخانه:

     

      کارخانجات قدیم کارخانجات جدید
    سال تأسیس 1335 1360
    سال بهره برداری 1338 1370
    مساحت کارخانه 120000متر مربع 80000 متر مربع
    ساختمان 55000متر مربع 65000 متر مربع
    بخش های کارخانه ریسندگی بافندگی تکمیل ریسندگی بافندگی تکمیل
    تعداد کارکنان 1500 500
    تعداد شیفت کاری 3 3
    ظرفیت تولید روزانه ریسندگی‌ 15000 کیلوگرم 17000کیلوگرم
    ظرفیت تولید روزانه بافندگی 150000متر مربع 200000متر مربع
    ظرفیت تولید روزانه تکمیل 15000متر مربع  
    نوع محصول چیت – پوپلین – چلوار متقال باعرض100تا315سانتیمتر
    سهم صادرات 15 درصد 55 درصد

     

    عملیات ساختمان سازی سالن های اصلی و جنبی طرح و خرید و نصب و راه اندازی ماشین آلات خط ریسندگی با ظرفیت روزانه 17 تن نخ و نیز ماشین آلات مقدمات بافندگی و بافندگی ، 360 دستگاه تولید،  نماید به تدریج و تا اواخر سال 1370 پایان یافت و بهره برداری از آن شروع شد .

    سهم عمده‌ای از محصولات کارخانه جدید برای صادرات در نظر گرفته شده است . با وجود رقابت شدید در بازارهای جهانی برای پارچه های متقال خام وطی سال های 72تا 7 4 به ترتیب 895000 و 8200000و 14000000 متر مربع به ارزش 9850000 و 12 میلیون مارک متقال خام و پارچه تکمیل شده به کشورهای آلمان ، ایتالیا  ترکیه و یونان و کره جنوبی صادر گردید .

    ایجاد و راه اندازی واحد رنگرزی و چاپ و تکمیل طرح و توسعه امکان رسیدن به هدف صدور بیش از 50%از تولیدات و با ارزش افزوده‌ای به مراتب بیش از متقال خام را فراهم مینماید .

     تقسیم بندی الیاف مورد استفاده در صنعت نساجی

     الیاف مورد استفاده در نساجی به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

     الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی

     الیاف طبیعی به الیافی اطلاق می شود که به صورت طبیعی وجود دارد و تنها بایستی یکسری عملیات جهت تبدیل آنها به محصولات بالا دستی و کاربردی انجام گیرد.

     الیاف طبیعی نیز به سه گروه الیاف پروتئینی و الیاف سلولزی و الیاف معدنی قابل تفکیک هستند .

    الیاف سلولزی یا الیاف گیاهی بر مبنای سلولز می باشند که بیشتر از گیاهان و موادی که سرشار از سلولز می باشند تهیه می شوند . این الیاف نیز به چهار گروه عمده تقسیم می شوند.

     

    الیاف برگی مانند سیسال

    الیاف ساقه‌ای مانند کتان

    الیاف دانه‌ای مانند پنبه

    الیاف میوه‌ای مانند نارگیل

     طبقه دیگری از الیاف طبیعی الیاف پروتئینی یا حیوانی می باشند . این الیاف نیز به دو گروه عمده تقسیم می شوند:

    الیاف رویشی مانند پشم

    الیاف ترشحی مانند ابریشم.

     دسته سوم الیف طبیعی الیاف معدنی می باشند که از این گروه می توان پنبه نسوز و یا اسبست که به پنبه کوهی معروف است را نام برد .

    همان طور که گفته شد به جز الیاف طبیعی دسته دیگری به نام الیاف مصنوعی وجود دارد که به دودسته الیاف بازیافتی و الیاف سنتتیک تقسیم بندی می شود .

    الیاف بازیافتی به الیافی گفته می شود که مواد اولیه آنها در طبیعت وجود دارد ولی به شکل لیف نیست که به سه دسته تقسیم بندی می شود :

    1. الیاف بازیافتی سلولزی

    2.الیاف بازیافتی پروتئینی

    3. الیاف بازیافتی معدنی

     الیاف سنتیک نیز به پلی آمیدها ، پلی استرها ، پلی اکریل ها ، پلی واینیل ها ، پلی اولفین ها و پلی اورتان تقسیم می شود.

     

     
     تئوری رنگرزی

    الیاف طبیعی مثل الیاف سلولزی و پروتئینی دارای سطوح داخلی خیلی بزرگ هستند که دارای شیار می باشند. وقتی الیاف نمناک می شوند آب به سرعت به داخل این شیارها نفوذ می کند و مقدار زیادی از این شیارها پر از آب می شود و به همین ترتیب رنگ های محلول نیز می تواند در شکاف ها نفوذ نماید .

    اغلب الیاف مصنوعی در مقایسه با الیاف طبیعی سطوح داخلی کمتری دارند.

    با این حال محلول های رنگ هایی که برای رنگرزی این الیاف به کار می روند توانایی نفوذ بین مولکولهای الیاف را دارند در صورتی که آب همیشه توانایی انجام چنین کاری را ندارد.

    رنگ ها مواد فعال کننده سطح هستند و به این علت وقتی در آب حل می شوند بیشتر تمایل دارند در سطح محلول جمع شوند تا به پخش در درون محلول . معمولاً‌غلظت زیاد متناسب با رنگرزی عمیق نمی باشد و عوامل دیگری دررنگرزی دخالت دارد.

    این عوامل نیروهای شیمیایی است که بین مولکولهای رنگ و مولکولهای الیاف و همچنین ما بین مولکولهای رنگ عمل می کند و به این ترتیب واکنش پیوستن مولکول رنگ به الیاف از نوع جذب سطحی است .

     چهار نیروی موثردر جذب و نفوذ مولکول رنگ به الیاف عبارتست از:

     

    نیروی هیدروژنی

    نیروی واندروالسی

    نیروی یونی و الکترو استاتیک

    نیروی کووالانسی

     در زیر به بررسی هریک می پردازیم :

    الف) پیوندهای هیدروژنی:

    اتم هیدروژن با قبول زوج الکترون های منفرد اتم دهنده این پیوند را تولید می نماید، مثال ساده در این زمینه مولکول آب می باشد که دارای نقاط ذوب و جوش خیلی بالا نسبت به آنکه انتظار می رود دارد زیرا آن توسط پیوند هیدروژنی به هم متصل می‌شود.

    پیوندهای هیدروژنی ضعیف بوده و اغلب به پیوندهای درجه دوم معروف هستند. بیشتر الیاف در رنگ ها دارای گروه هایی هستند که می توانند  این پیوندها را تشکیل دهند. این گروه ها را می توان به دو گروه الکترون دهنده و الکترون گیرنده تقسیم کرد. دلایل مهمی وجود دارد که پیوندهای هیدروژنی در رنگرزی بعضی از الیاف دست ساز انسان مانند استات سلولز و احتمالاً الیاف سلولزی دیگری و پروتئینی شرکت می کنند.

     مثلاً درمورد الیاف سلولزی می توان به صورت زیر پیوندهای مذکور را نشان داد .

    ب) پیوندهای واندروالسی :

    در مقایسه با دیگر نیروهای بین اتمی ضعیف تر هستند . نیروهای واندروالسی در مورد رنگ که دارای خواص مخصوص می باشند بیشتر موثر هستند و این موقعی است که هم رنگ و هم الیاف دارای مولکولهای مسطح و طویل باشند(‌مانند سلولز و رنگ های خمی و مستقیم و یا سلولز استات و رنگ های دیسپرس ) و یا هم در مولکول و هم مولکول لیف گروه های هیدروکربن آلیفاتیک یا گروه آروماتیک موجود باشد ( مانند برخی از رنگ هایی که برای رنگرزی پشم و یا بسیاری از رنگ هایی ک برای رنگرزی پلی استر به کار می رود.)

    در این حالت ها حضور آب در حمام رنگرزی فرآیند جذب رنگ توسط الیاف را به وجود می آورند. زیرا گروه های هیدروکربن از آب دور می شوند و به هم می پیوندند .این اثر به عنوان پیوند هیدروفوبیک معروف است که به معنای پیوندهای آبگریز می‌باشد.

    ج) پیوندهای یونی :

    سومین نوع جاذبه بین رنگ و لیف مربوط به بارهای الکتریکی مختلف بین آنهاست. در آب الیاف به صورت بار منفی ظاهر می شوندو از آنجایی که رنگ قابل حل در آب آنیونی می باشند لذا دارای یون های منفی بوده و بدین جهت نفوذ این گونه رنگ ها در الیاف به سختی انجام می گیرد.

     در این موارد لازم است قبل از این که یون رنگ به مواضع غیر پلار نزدیک و موثر واقع شود با رروی الیاف کمتر شده یا به کلی عوض شود (‌البته این در مورد کاربرد رنگ های کاتیونی برای الیاف آکریلیک صادق نیست )

     

  • فهرست و منابع پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, گزارش کارآموزی پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, پروژه کارآموزی پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, دانلود کارورزی پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, گزارش کارورزی پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, پروژه کارورزی پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, کارآموزی در مورد پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, کارورزی در مورد پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, نمونه گزارش کارآموزی درباره پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف, گزارش کار در مورد پروژه کارآموزی تولید پارچه خام و دوک های ریسندگی و انواع نخ در شرکت یزدباف
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت