گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس

تعداد صفحات: 51 فرمت فایل: word کد فایل: 4124
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مواد و متالورژی
قیمت قدیم:۲۶,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس

    تاریخچه مس در ایران

    مس یکی از فلزاتی است که طرز استخراج و ذوب ان بر صنعتگران باستانی ایران معلوم بوده است و در حفرهایی که در نقات مختلف کشور شده آثار و علایم آن دیده میشود. ولی چون رموز این صنعت سینه بسینه انتقال می یافته کتاب ونوشته ای ازآن در دست نیست فقط از اشیاءمسی وآلیاژهای آن که در کاوشهای انجام شده به دست آمده چنین پیداست که در زمان قدیم از مس در زندگانی خود استفاده میکردند و با صنعت ذوب مس آشنایی کامل داشتند . معدنچیان سنگهای مس خالص طبیعی ومس اکسیده را که بیشتر در سطح زمین یافت میشده به وسیله دیلم و کلنگ خرد کرده و استخراج وذوب میکردند و چون طرز ذوب کانیهای نوع سولفور را نمی دانستند اگر چنانچه با چنین معدنی برخورد میکردند از استخراج آن صرف نظر میکردند .

    کارهای مس و مفرغی قبل از تاریخ که در ایران انجام شده در بسیاری از موزه های دنیا وجود دارد .پس از آن در دوره های مختلف مانند دوره هخامنشی و ساسانی وبعد از استیلای عرب و دوره مغل و تیموریان نمونه هایی از اشیاء مسی ومفرغی که در ایران ساخته شده در موزه های روسیه و انگلیس و فرانسه وجود دارد. در عصر صفویه صنعت برنج سازی و استفاده از مس و آلیاژهای آن رونق بسیاری داشته است ولی پس از انقراض صفویه و روی کار آمدن سلسله قاجاریه در کلیه صنایع از جمله صنعت ذوب مس انحطاطی ایجاد گردید و پس از آن برای احیاء صنایع مختلف و صنعتی کردن ایران در زمان امیر کبیر کوششهایی صورت گرفت که مثمر ثمر واقع نشد.

    تا اینکه در سال 1315چون دولت وقت در کارخانجات مهمات سازی ارتش نیاز به مس داشت و شروع به استخراج مس از معدن انارک و عباس آباد سبزوار خراسان شمالی نمود و کارخانه ذوب مس غنی آباد را بنیان گذاشت.

    در استان کرمان از دیر باز مردم ناحیه سرچشمه از وجود ذخایر مس اطلاع داشته و از آن در ساخت و تهیه وسایل جنگی ولوازم خانگی استفاده میکردند برای صدق این مدعی باقیماندهایی از سیتمهای قدیمی ذوب در حوالی سرچشمه دال بر شناسایی مس و معدن مس سرچشمه در سالهای دور یعنی در حدود 3000سال قبل از میلاد میباشد. علاوه بر آن جاری شدن آب سبزرنگ در رودخانه های اطراف سرچشمه موید وجود ترکیبات مس در ناحیه بوده است .

    در دهه 1340 بود که یک سری مطالعات زمین شناسی در ناحیه سرچشمه آغاز گردید .پس ازاینکه مشخص گردید که ذخیره مس در ایران بمیزان فراوان وجود دارد . در سال 1351 سرکت سهامی معادن مس سرچشمه  با سرمایه دولتی تاسیس گردید و باشرکت آمریکایی آناکاند قراردادی منعقد گردید تا از کمکهای فنی آن شرکت جهت استخراج معدن مس سرچشمه استفاده شود. در نتیجه با استفاده از مطالعات گذشته طرح ایجاد ذوب مس با ظرفیت 145000 تن مس در سال و هزینه ای معادل 550میلیون دلار ریخته شد . وپیرو آن با شرکت پارسونز جوردن قراردادی جهت ساخت و ایجاد تاسیسات مجتمع مس سرچشمه بسته شدکه تاسال1357تقریبا97درصد از کارهای ساختمانی توسط شرکت مذبور انجام گرفت.

    راهنمای تاسیسات کارخانه

    1_انبار سنگ درشت

    2_سنگشکنهای اولیه و...

    3_انبار سنگ نرمه

    4_کارخانه بر عیار کنی

    5_ته نشین کننده های بر عیار شده

    6_واحد صافی

    7_واحد خشک کن

    8_انبار ذخیره اضطراری بر عیار کنی

    9_مخازن بر عیار شده و مواد کمک ذوب

    10_کورههای ذوب

    11_ساختمان سنگشکن وآهک

    12-مخازن قیفی مواد درشت کمک دوب

    13_سنگ شکن مواد کمک ذوب

    14_واحد آهک

    15_دود کش کوره مبدل

    16_نیروگاه حرارتی

    17_غبارگیری کورههای ریورب

    18_غبارگیر کورههای  کنورتور

    19_امخازن سوخت

    20_ته نشین کننده مواد باطله

    21_مخازن وتلنبه خانه آب صنعتی وآتشنشانی

    22_ازمایشگاه

    23_انبار قطعات صنعتی

    24_تصفیه خانه آب

    25_سالن الکترولیز آب

    26_واحد اسید

    27_مخازن اسید

    28_انبار مواد منفجره

    29_واحد اکسیژن

    30_انبار وسایل متفرقه

    31_ساختمان سرند اولیه

    32_سرویس خودروها

    33_مخازن شیر آهک

    34_برج خنک کننده

    35_واحد مولیبدن

    36_ساختمان توزیع برق

    37_مرکز اسناد ومدارک

    38_دیگ بخار

    39_انبار مواد شیمیایی آزمایشگاهی

    40_مخازن گازوییل

    41_انبار آجر     

    کانیهای مس

    مس در طبیعت بصورتهای زیر یافت می شود :

    1_مس فلزی

    2_اکسید مس 

    3_سولفور مس

    مس طبیعی  عنصر مس بحالت آزاد طبیعی درتوده های بزرگ ویابشکل پراکنده در سنگهای  آذری (آتشفشانی)درقشرزمین بوجودآمده است.معادن این نوع مس چندان زیاد نیست ودر همه جا وجود ندارد فقط دربعضی ازنقاط دنیا مانند :ایالات متحده آمریکا و شیلی و بولیوی و  چین و ایران (در ناحیه انارک) یافت گردیده است.

    2_اکسید مس :

    اکسیدهای معدنی مس در پوسته زمین نزدیک به سطح یافت میشود که در نتیجه تغییرات

    جو ی وفعل و انفعالات شیمیایی که در قسمت رگه های سولفور مس صورت گرفته ترکیبات اکسیده بوجود آمده است. آبهای طبیعی که بمقدار چندین(ppm) گاز اییدریدکربنیک (co2)در بر دارنده  بر روی سولفاتهای مس 100متر اثر کرده و به تدریج آنها به ترکیباتی نظیر :کربنات .اکسید .سولفات وگاهی اوقات سیلیکات مبدل مینماید.

    چون اغلب مواد نامبرده نزدیک بسطح زمین پیدا می شوند وتماما" دارای نقطه ذوب پایینی هستند لذا میتوان  آنها را بسهولت با گرمای احتراق زغال چوب و کربن آن احیاء نمود  ومس فلزی را بدست آورد که این روش در گذشته مورد استفاده بوده است  وتمام مس  باستان با این روش تهیه میگردیده.

    3_سولفور مس

    مهمترین سنگ معدن مس که امروز بیشتراز95% مس محصول سالانه دنیا را میدهد ازنوع سولفوره میباشد  چون بسهولت میتوان مس را ازترکیبات اکسیده خارج کرد  درگذشته با  این روش تقریبا

    کلیه معادن اکسیده را مورد بهره برداری قرارداده اندکه کم وبیش درحال تمام شدن است.وچون معادن  مس به عمق بیشتر رسیده درنتیجه اغلب ترکیبات  آن از نوع سولفوره میباشد.

    حفره معدن وقتیکه به لایه گداخته شده میرسد بصورت سخرههای گداخته سیمانی در می اید که معمولا"کلوخه های معدنی(gangue) از نوع کلسیت میباشند ترکیبات مس با تماس در لایه های رویی معدن از نوع(porphyry)یا  (chalcocite) شروع شده و به تدریج به(bornite)و(chalcopyrite)در عمق معدن بدل میشود

     

    روشهای استخراج مس

    روش مورد استفاده جهت استخراج مس بستگی دارد به طبیعت و ترکیبات مس موجود  در سنک معدن. به طور کلی سه طریق اساسی برای استخراج مس وجود دارد که عبارتند از :

    1_ذوب مستقیم :

    ذوب مستقیم وقتی به کار گرفته می شود که درصد مس موجود در کلوخه ها از 6% به بالا باشد .

    2_شستشوی اسیدی:  

    شستشویی که با الکترولیز تکمیل می شود مخصوص کلوخه های نوع اتکسیده میباشد.

    3-تغلیظ کردن :    

    تغلیظ که همراه با ذوب میباشد برای ترکیبات گوگردی مس یا مس طبیعی با عیار کم بکار گرفته میشود .

    در این روش جهت دستیابی به مس قابل عرضه به بازار سنگ معدن باید واحد های زیرین را بگذراند :استخراج از معدن _سنگ شکن و سرند ها_پر عیار کنی_کوره انعکاسی _ کوره مبدل_ کوره آند_پالایشگاه (الکترولیز) _ذوب مجدد و ریختگری_محصول نهایی با خلوص 91/99% .

     

    مشخصات کلی معدن سرچشمه

     

    معدن سرچشمه بیضی شکل بوده که قطر بزرگ آن 2300 متر و قطر کوچک آن 1200 متر طول دارد و دارای ارتفاع 2600 متر است برای تعیین ذخیره به وسیله شرکت سلکشن تراست 195 حلقه چاه با ماکزیمم عمق 200 متر حفاری شده که کل متراژ حاصل از حفاری 28300 متر است و 17200متر تونل نیز حفاری شده است .تعداد 51 حلقه چاه اکتشافی با متراژ 5240 متر نیز حفاری گردیده است .

    ذخیره ثابت شده بر اثر حفاری های فوق تا عمق 2350 متر 523/449میلیون تن با عیار متوسط 12/1 براورد شده و طرحی نیز برای برداشت 20ساله از معدن تهیه گردید پس از آن شرکت ملی صنایع مس با همکاری شرکت آناکاندا در دنباله برنامه های اکتشافی 32952متر حفاری انجام داد که این حفاری ها شامل گمانه های کم عمق و همچنین گمانه های 600 متری و 3عدد گمانه تا عمق 1000 متری و تا کنون ذخیره معدن تا 800 میلیون براورد شده که ممکن است با حفاری های عمیق تر میزان ذخیره معدن افزایش یابد بطور کلی این معدن را از نظر ترکیبات تشکیل دهنده آن میتوان به سه منطقه با تر کیبات متفاوت تقسیم کرد .

    الف : منطقه اکسید که بطور متوسط تا عمق 26 متری از سطح زمین قرار گرفته و دارای کربناتهای مس مانند مالا کیت و آزوریت و سولفاتها و سیلیکیتها با آب کریستالی و اکسیدهای مس میباشد .

    ب : منطقه سوپرژن که پس از ناحیه اکسید قرار گرفته وتاعمق تقریبا"80 متر بعد از منطقه امسید قرار دارد .در این منطقه اثری از از اکسیدها وجود ندارد و اکثر ترکیبات سولفوره از نوع کوولیت هستند .

    ج : منطقه هیپوژن که پس از ناحیه سولفوره قرار گرفته .در این ناحیه کانی کالکوپیرت سو لفور

    مضاعف مس و آهن(CuFeS2)تشکیل یافته و هر چه قدرعمق معدن زیادتر گردد از درصد مس کاسته خواهد شد و بر عکس بر میزان مولییدنات(MoS2)محتوی معدن که در تمام لایه ها وجود داشته افزوده میگردد وعلاوه بر مولیبدن فلزات دیگر نظیر طلا_نقره_نیکل و فلزات نادر بمقدار کم که همراه سنگ معدن وجود دارد.روی هم رفته مهتوای مس اغلب معادن نوع پروفیری بین 5/0 تا 3/1 درصد میباشد . بسیاری از آنها را میتوان بصورت اقتصادی بهره برداری کرد.با پیشرفت و بهبود روشهای

    بهره برداری از معادن تغلیظ سنگ معدن سنگهای با درصد پایین محتوای مس به تدریج یکی از منابع اصلی فلزات در آمده در صوریکه در گذشته به علت پایین بودن درصد فلز در سنگ معدن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود که از این معادن بهره برداری نمایند . در حقیقت با ابداع روشهای بهره برداری اقتصادی از معادن نوع پورفیری این معادن دارای پیشرفت روز افزون هستند.

    هر چند که قبلا" عقیده بر این بود معادن نوع پور فیری از نظرتوزیع جغرافیایی به مقدار زیادی محدود هستند اما اکتشافات جدید امروز نشان داده است که معادن نوع پور فیری کاملا" در سطح جهان گسترده است و اهمیت انها از نظر تامین مس جهان واقعیتی  انکار نا پذیر میباشد مهدن مس سر چشمه یکی از غنی ترین معادن نوع پور فیری دنیا استو در ریف دومین معدن مس دنیا قرار دارد. همان گونه که قبلا" گفته شد دارای ذخیره ثابت شده 800 میلیون تن می باشد که متوسط عیار مس آن 17/1 ومولیبدن آن 3% میباشد .(ظرفیت استخراج روزانه معدن 40000 تن میباشد) .

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس

    فهرست:

    تاریخچه مس در ایران..................................................................................................................................... 1                                                                          

    راهنمای تایسسات کارخانه............................................................................................................................. 2                                                                            

    کانیهای مس....................................................................................................................................................... 4                                                                                                      

    روش استخراج مس ........................................................................................................................................ 5                                                                                         

    مشخصات معدن................................................................................................................................................ 6                                                                                                

    جدول ماشین الات معدن ............................................................................................................................. 9                                                                                  

    سنگ شکن ها(تغلیظ  1- 2- 3)................................................................................................................ 10                                                                        

    آسیابها ................................................................................................................................................................ 11                                                                                                             

    شناور سازی........................................................................................................................................................ 13                                                                                                      

    مولیبدن در طبیعت ........................................................................................................................................ 19                                                                                          

    پر عیار کردن مولیبدن  ................................................................................................................................. 23                                                                                   

    مرحله شناورساز Rougher Flotation.................................................................................... 24

    ذوب...................................................................................................................................................................... 36

    کوره انعکاسی ذوبReverbratory- Furnace Smelting....................................... 41

    کوره نگهداریHolding Furnace................................................................................................ 43

    دیگهای بخار(حرارت مازاد) Waste heat boilers ........................................................... 44

    معرفی پالایشگاه........................................................................................................................................... 45

    لجن آندی........................................................................................................................................................... 52ب و یونهای SSSSSSSSSS

     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی شرکت صنایع مس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت