گزارش کارآموزی بانک کشاورزی

تعداد صفحات: 140 فرمت فایل: word کد فایل: 4199
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: اقتصاد
قیمت قدیم:۲۵,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۹,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بانک کشاورزی

    مقدمه

    امروزه نظام بانکی نقش مهمی در اقتصاد ایفا می کند بانک ها از این طرف سرمایه ها ریز و درشت افراد، خانوارها و مؤسسات را جمع آوری می کنند سپس آنها را در دستان پر توان فعالان اقتصادی قرار داده، زمینه را برای رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم می آورند البته این برنامه زمانی رخ می دهد که روابط حقوقی ابزارهای مورد استفاده و شیوه های ارتباط بانک با مشتریان اعم از سپرده گذاران و متقاضیان تسهیلات، منطقی، روان ، کارآمد و متناسب با اهداف و انگیزه های مشتریان باشد.

    با عنایت به اینکه بانک کشاورزی بعنوان اصلی ترین موسسه رسمی اعتبارات کشاورزی کشور عهده دار تأمین نیاز مالی بخش کشاورزی جهت تداوم تولید، رشد و توسعه کمی و کیفی بخش، ایجاد اشتغال، تعدیل درآمدها، جبران خسارات ناشی از حوادث غیر مترقبه و ... می باشد و در حال حاضر به طور متوسط حدود 17 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) و26 درصد اشتغال و تأمین بخش اعظم مواد غذایی مورد نیاز جامعه را به خود اختصاص داده است.

    رسالت اساسی بانک کشاورزی تأمین منابع مالی بخش کشاورزی است و بعنوان بانک که در جایگاه فعلی خود، خط مشی سازمان های چالشگر را دنبال می کند در تلاش است تا به اهداف تعیین شده خود نائل شود.

    فصل اول

     

     

    تاریخچه بانک کشاورزی ایران

    از بانک فلاحتی تا بانک کشاورزی و تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی

    سرآغاز بانکداری در ایران

    پرداختن به تاریخچه هفتاد ساله بانک کشاورزی، ابتدا تتبع دوباره پیشینه آن، از مرحله آرزو تا به فعل درآمد تأسیس بانک فلاحتی، را طلب می کند، که این پژوهش به نوبه خود شرحی کوتاه در باب چگونگی پیدایی بانکداری و ایجاد بانک های قدیمی در ایران را التزام می بخشد.

    در عصر صفویه صرافی های معتبر سامان یافته بود، که با سقوط اصفهان در هم پاشید؛ در دوره قاجاریه عده ای صراف با نظام عقب مانده متناسب به دیگر نهادهای حکومتی، عمدتاً به تنزیل بروات با بهره گزاف، و حواله پول از شهری به شهر دیگر، در ازای دریافت کارمزد، مشغول بودند. حواله هایی در شبکه صرافی به نام «بیجک» جریان داشت، که بنا به معروفیت و حسن شهرت صادر کننده آن، حکم حواله و اسکناس را داشت و با رواج اسکناس در سال 1307 ه ق/ 1268 ش، توسط بانک شاهی، منسوخ شد.

    روستاییان و کشاورزان و خرده مالکان و به طور کلی همه رعیت، در نهایت شور بختی، فقر، جهل و بی سوادی روزگار تیره و تارشان سپری می شد، و سرنوشت آنان در دست اربابان سرمایه، ربا خواران و سلف خران افتاده بود.

    اروپائیان نخستین بار در سال 1281 ق/ 1243 ش، تأسیس بانک را توسط ساولان فرانسوی به میرزا محمود خان ناصرالملک پیشنهاد کردند. اما به سبب عدم تضمین حفظ سرمایه آنان، معوق ماند.

    فکر تأسیس بانک در بین سرمایه داران و روشنفکران ایران شایع بود. مثلاً میرزا ملکم خان، رساله ای در بابا لزوم تأسیس و چگونگی عملیات بانکی نوشت و حاج امین الضرب نیز در سال 1296 ق/ 1258 ش، لزوم مفرط تأسیس بانک را به ناصرالدین شاه تأکید کرد. سرانجام در سال 1306 ق/    1267 ش، بانک جدید شرقی که یک موسسه انگلیسی و مرکز آن در لندن و حوزه فعالیتش هند و برخی کشورهای آسیایی بود، به عنوان یک شرکت، بدون کسب مجوز (در محل بانک بازرگانی سابق در میدان توپخانه قدیم) کار خود را آغاز، و شعبی در مشهد، تبریز، رشت، اصفهان، شیراز و بوشهر تأسیس کرد. در 27 جمادی الاول 1307 ق/ 1268 ش، امتیاز تأسیس بانک به بارون یولیوس رویتر (یهودی آلمانی تبار مسیحی شده تبعه انگلیس) برای مدت 60 سال داده شد، که منجر به ایجاد بانک شاهنشاهی، به مدیریت ژوزف رابینو گردید. اولین قدم این بانک خرید تأسیسات بانک شرقی جدید بود. در دومین اقدام امتیاز نشر اسکناس را با پشتوانه طلا، گرفت. که در عمل نقره را جایگزین نمود، و امتیاز معافیت از پرداخت هرگونه مالیات را به دست آورد. ضررهای عمده ای به شبکه صرافان وارد کرد. مثلاً موسسه جمشیدیان ورشکست گردید، و ارباب پرویز شاه جهان کشته شد و برادرش خسرو شاه جهان تبعید گشت.

    به این ترتیب بانک شاهنشاهی یکه تاز عرصه پول و سرمایه و بانکداری در ایران شد، و وظایف بانک مرکزی و کلیه امور مربوط، نگهداری ذخایر و حسابهای دولت، و خرید نقره برای ضرب در ضرابخانه را عهده دار بود، تا در 12 بهمن 1327، امتیاز آن خاتمه یافت. اما از آن تاریخ بدون امتیاز و حقوق خاص، با نام بانک انگلیس در ایران و خاورمیانه به کار ادامه داد، سرانجام، بعد از ساعت 12 روز چهارشنبه 8 مرداد 1331 کار آن متوقف شد.

    ژراک پولیاکف، قونسول افتخاری ایران در روسیه، به شدت مورد علاقه و توجه ناصرالدین شاه بود. به پیشنهاد او انجمن استقراضی، تأسیس شد، چند ماه بعد، در رمضان 1309 ق/ 1269 ش، به بانک استقراضی تغییر نام داد، و به کار دادن وام های سهل با بهره نازل و طویل المدت، به ایرانیان متنفذ و طرفدار سیاست روس پرداخت. نفوذ این بانک سبب شد که روسیه در امور جزئی و خصوصی دولت ایران دخالت کند.

    چهار سال پس از سقوط حکومت تزاری روسیه، بانک استقراضی در سال 1921 م (ضمن معاهده شناسایی شناسای حکومت کمونیست شوروی از طرف ایران) به دولت ایران واگذار شد در حالی که قسمت عمده دارایی آن را مطالبات غیر قابل وصول و املاکی که از طرق رهن به تصرف در آورده بود، یا بناهای اختصاصی شعب تشکیل می داد، و موجودی نقدی صندوق مرکزی آن فقط 76 قران و یک شاهی بود. در بهمن ماه 1299 ش، دولت ایران، پس از تصرف بانک آن را بانک ایران نامید و 13 سال کار کارکنان آن تسویه محاسبات گذشته بود، زیرا بانک به وضعی تحویل ایران شده بود که قابل احیا نبود. بالاخره در خرداد 1312 ضمیمه بانک کشاورزی ایران شد.

    بانک دیگری با نام بانک عثمانی که در سال 1279 ق/ 1862 م در استانبول با سرمایه مشترک انگلیس و فرانسه تأسیس شده بود، در سال 1301 ش، شعبی در تهران، همدان و کرمانشاه، با نام بانک ایران و عثمانی، دایر کرد که فعالیت های آن در سال 1334 متوقف گردید.

    نخستین بانک ایرانی، از محل وجود صندوق بازنشستگی نظامیان، در سال 1304 ش، با نام بانک سپه تأسیس شد که اکنون از بانک های فعال کشور است. در سال 1305 موسسه رهنی کارگشایی، از محل وجوه بازنشستگی مستخدمان کشوری دایر گردید، و در سال 1310 در بانک ملی ایران ادغام شد. مسأله بانک ملی در دوره اول مجلس شورای ملی در شوال 1324 (آذرماه 1305 ش) و استقراض از خارج مطرح شد که به تصویب نرسید. اما به نوشته مرحوم جمال زاده جمعی از رجال محترم و تجار تشکیل بانک مزبور را در صدد برآمدند. کار بانک مزبور به زودی رونق بسیار گرفت و عامه ملت از خرد و بزرگ با آن خیال همراهی و مساعدت بسیار به منصه ظهور رسانیدند...

    ولی از آنجا که استحکام کار آن خرابی کار بانک های روس و انگلیس در ایران بود، بنای سخت گیری را گذاشته و چندان اسباب شکنی و وسیله تراشی های گوناگون نمودند که عاقبت کار بانک ملی سر نگرفت. مهدی قلیخان هدایت (مخبر السلطنه) رئیس الوزراء (در آن دوره) نیز به استقبال شورانگیز مردم با همت به ویژه بانوان نسبت به سرمایه گذاری در بانک ملی اشاره کرده است.

    سرانجام در سال 1307 بانک ملی ایران تأسیس شد، در نخستین مدیرعاملی آن، دکتر کورت لیندن بلات آلمانی تعیین گردید. و امروز بانک ملی ایران با شبکه گسترده ای در سراسر کشور فعال است. در شهریور 1309 مجلس شورای ملی لایحه اجازه تأسیس بانک فلاحتی را از تصویب گذراند. و واحد ویژه ای در بانک ملی ایران با محاسبات و دفاتر جداگانه با نام شعبه فلاحتی دایر شد.

    به این ترتیب نخستین اقدام در جهت برآوردن یکی از آرزوهای ملی و عمومی انجام گرفت. همین شعبه فلاحتی با سازمان بسیار کوچک خود مایه و مبنای اولیه سامان بخشی و تشکیلات نیرومند و معتبر بانک کشاورزی ایران گردید؛ در سال 1317 بانک رهنی؛ در سال 1324 بانک صنعتی و معدنی؛ در سال 1328 بانک برنامه (که در سال 1334 بانک اعتبارات صنعتی جانشین آن شد)؛ در سال 1328 بانک بازرگانی؛ در سال 1329 بانک عمران و تعاون روستایی در سال 1331 بانک های : صادرات، بیمه بازرگانان، ساختمانی، تهران، پارس؛ در سال 1336 بانک اصناف؛ در سال 1337 بانک های کار، بیمه ایران، ایرانشهر؛ در 1338 بانک های : توسعه صنعتی و معدنی، رفاه کارگران، اقتصاد ایران، ایرانیان؛ در سال 1339 بانک صنایع ایران، صندوق ضمانت صنعتی؛ در سال 1343 بانک اعتبارات تعاونی توزیع؛ در سال 1347 بانک توسعه کشاورزی (ادغام شده در بانک کشاورزی کنونی)؛ در سال 1353 بانک ساختمان؛ در سال 1354 بانک های عمران منطقه ای با عنوان بانک گسترش : خزر، خوزستان، آذربایجان، در سال 1355 شرکت سرمایه گذاری ایران؛ در سال 1356بانک فرهنگیان تأسیس شدند. اکثر بانک های مزبور در سال 1358 در یکدیگر ادغام گردیدند.

    در آغاز کار بانک ملی ایران، چون افراد ایرانی آشنا به امور بانکداری کم بودند، برای اداره بانک کارشناسانی از آلمان استخدام شدند. معروفترین آنها دکتر کورت لیندن بلات آلمانی بود (که سابقاً ریاست بانک اعتبارات صوفیه را بر عهده داشت) و لایحه استخدام او را مجلس تصویب کرد. لیندن بلات تعدادی از دوستان و همکاران خود را به تهران جلب کرد، از آن جمله کارل آکر بود که با تأسیس بانک فلاحتی صنعتی، بعنوان نخستین مدیرعامل انتخاب شد. تعداد کارشناسان آلمانی در بانک ملی ایران به 70 نفر رسید، که برخی از آنها تا سال 1316 در این بانک صادقانه خدمت کردند.

    نخستین قانون مدون بانکداری در ایران، که در 8 تیرماه 1332 به صورت لایحه قانونی به امضای دکتر محمد مصدق، نخست وزیر وقت، رسید. در 5 تیرماه 1334، پس از تجدید نظر، با عنوان قانون بانکداری، از تصویب مجلسین گذشت و جنبه رسمی پیدا کرد.

    بانک کشاورزی امروز، که هفتادمین سالگرد تأسیس خود را پشت سر می گذارد، ادغام شده دو بانک، یعنی با بانک کشاورزی ایران (تأسیس 1313) و بانک توسعه کشاورزی ایران (تأسیس 1347) در سال 1358 است.

    هر یک از این دو موسسه مالی معتبر پیشینه مستقل 46 و 11 ساله روشنی دارند. هر یک از دو بانک متناسب با اهداف، میزان سرمایه، عملکرد، سالهای فعالیت، تعداد واحدها و مشتریان خود خدمات شایسته و نمایانی در جهت توسعه و اعتلای کشاورزان و ارتقای سطح رفاه روستاییان داشته اند. 

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بانک کشاورزی

    فهرست:

    فصل اول

    تاریخچه بانک کشاورزی ایران از بانک فلاحتی تا بانک کشاورزی و تا مقطع                                           9

    سرآغاز بانکداری در ایران                                                                                                                             10

    بانک کشاورزی ایران                                                                                                                                    16

    بانک فلاحتی                                                                                                                                                 17

    بانک فلاحتی و صنعتی                                                                                                                  18

    نام و نشانی های هفتاد ساله                                                                                                                             22

    بخت آزمایی ملی                                                                                                                                           24

    اوراق قرضه                                                                                                                                                    24

    فصل دوم

    معرفی رؤسا و مدیران عامل بانک کشاورزی از آغاز تاکنون (1382 1312)                                       26

    روند تغییرات مدیریتی در گستره سیاست ها و راهبردها                                                                             27

    فصل سوم                                                  

    سازمان و تشکیلات کنونی بانک و واحدهای وابسته به آن                                                                          46

    1 اداره کل حقوقی                                                                                                                                       46

    2 اداره کل نظارت و امور شعب                                                                                                                  47

    3 اداره کل بازرسی و حسابرسی                                                                                                                  48

    4 اداره کل سازمان و بهره وری                                                                                                                   49

    5 اداره کل آموزش و بهبود                                                                                                                         49

    6 اداره کل خزانه داری و مبادلات                                                                                                              50

    7 اداره کل امور بین الملل                                                                                                                           50

    8 اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی                                                                                                   51

    9 مرکز تحقیق و توسعه                                                                                                                               51

    10 اداره کل گسترش بانکداری الکترونیک                                                                                              52

    11 اداره کل مهندسی ساختمان و تأسیسات                                                                                              53

    12 اداره کل وصول مطالبات                                                                                                                      53

    13 اداره کل نظارت بر طرحها و عملیات اعتباری                                                                                      54

    14 اداره کل عملیات و پشتیبانی رایانه ای                                                                                                  55

    15 اداره کل خدمات پشتیبانی و رفاهی                                                                                                      56

    16 اداره کل اعتبارات و هدایت سرمایه گذاری                                                                                        57

    17 اداره کل آمار بانکی و اطلاعات مشتریان                                                                                             58

    18 اداره  کل بازاریابی و تجهیز منابع                                                                                                         59

    19 اداره کل خدمات کارت                                                                                                                       60

    20 اداره کل امور شرکت ها                                                                                                                       61

    21 اداره کل امور کارکنان و رفاه                                                                                                               62

    22 اداره کل حسابداری و بودجه                                                                                                                63

    فصل چهارم           

    بانک کشاورزی به نفرات برگزیده المپیاد علمی دانشجویی کشور بورس تحصیلی اعطا می کند              69

    فصل پنجم

    اطلاع رسانی مدرن                                                                                                                                     70

    مرکز ارتباط سبز (Call Center)                                                                                                            70

    پست صوتی بانک کشاورزی                                                                                                                        70

    سامانه اطلاع رسانی گویا                                                                                                                                70

    الف) اطلاعات برای مشتریان بانک                                                                                                              70

    ب) اطلاعات برای همکاران بانک                                                                                                70

    خدمات اینترنت و اینترانت                                                                                                                           72

    سیستم پذیرش هوشمند مشتریان (سیستم نوبت دهی الکترونیکی)                                                             72

    اینترنت دو زبانه بانک کشاورزی                                                                                                  73

    معرفی اینترنت دو زبانه                                                                                                                                  73

    خدمات                                                                                                                                                          74

    خدمات تلفنی بانکی                                                                                                                                      74

    خدمات و امکانات تلفنبانک بانک کشاورزی                                                                                             76

    1 آخرین اطلاعات از وضعیت مانده و گردش انواع حساب ها                                                  76

    2 امکانات برای دارندگان حساب های جاری، قرض الحسنه، کوتاه مدت شامل                                     76

    3 امکانات حساب سپرده بلند مدت                                                                                                             76

    4 ارسال مانده حساب از طریق تلفن همراه (SMS)                                                                   76

    5 ارسال صورتحساب دوره ای خودکار به وسیله Email-Fax                                                              76

    6 درخواست انتقال وجه                                                                                                                              76

    7 درخواست صدور                                                                                                                                     77

    8 تهیه میانگین حساب در بازه های 3و6و9و12ماهه از حساب های جاری، کوتاه مدت و پس انداز    77

    9 سیستم ضبط و پخش پیشنهادهای مشتریان                                                                                             77

    10 ارسال فاکس راهنما جهت معرفی تمامی سرویس های تلفنبانک                                                      77

    11 تغییر رمز همه حساب های یک مشتری و نیز حساب های مشترک                                                   77

    12 تهیه گزارش های آماری                                                                                                                       77

    نحوه استفاده از تلفنبانک و خدمات منحصر به فرد آن                                                                                77

    *حساب جاری                                                                                                                                              78

    * حساب پس انداز قرض الحسنه                                                                                                  78

    * حساب سپرده کوتاه مدت                                                                                                                         79

    * حساب سپرده بلند مدت                                                                                                                             79

    * تغییر رمز                                                                                                                                                    79

    سامانه پیام بانک                                                                                                                                             79

    1 سامانه پرسش و پاسخ (سامانه ارتباط مشتریان)                                                                                       79

    2 سامانه خدمات اطلاع رسانی                                                                                                                     80

    3 سامانه اطلاع رسانی شعب :                                                                                                                       80

    4 سامانه ارز گویا                                                                                                                                          80

    5 سامانه ارتباط با مدیران (ساماه پست صوتی)                                                                                           80

    6 گذر اطلاع رسانی در محل ساختمان مرکزی ...                                                                                    80

    7 ایستا بانک (اطلاع رسانی مستقیم به مشتریان در شعبه)                                                                           80

    8 تهیه لوح فشرده چند رسانه ای و بروشور الکترونیکی                                                                            80

    9 نشریات بانک                                                                                                                                            80

    طرح های نوین بانک کشاورزی                                                                                                                   80

    سیستم مهر؛ مدیریت هوشمند رایانه ای بانک کشاورزی جاری مهر                                                          82

    حساب جاری مهر                                                                                                                                          82

    کارت اعتباری                                                                                                                                               82

    ویژگی های مهر کارت                                                                                                                                 83

    1 مهر کارت بعنوان کارت برداشت (کارت مغناطیسی)                                                                            83

    2 مهر کارت بعنوان کیف پول الکترونیکی (کارت هوشمند)                                                                   83

    چک مسافرتی ایران چک                                                                                                                            84

    ویژگی های منحصر به فرد ایران چک                                                                                                        84

    خدمات ارزی بانک کشاورزی                                                                                                                     84

    بانک کودک و نوجوان بانک کشاورزی                                                                                                     86

    حسابهای خاص بانک کودک و نوجوان                                                                                                      88

    طرح آتیه                                                                                                                                                     89

    پس انداز برای آینده                                                                                                                                      89

    طرحی نو از بانک کشاورزی                                                                                                                         89

    شرایط افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری                                                                                                 90

    چند نکته قابل توجه                                                                                                                                       91

    طرح ایران                                                                                                                                                      91

    خدمات ویژه بانک کشاورزی برای زنان ایران                                                                                             91

    طرح تکریم ارباب رجوع                                                                                                                              93

    فصل ششم  

    فن آوری های نوین عملیات بانکداری                                                                                                         102

    مکانیزاسیون شعب                                                                                                                                         104

    اتوماسیون 300 شعبه مهر (مرحله اول)                                                                                                       105

    بانکداری الکترونیک                                                                                                                                    107

    استقرار نرم افزارهای جدید شعب                                                                                                                 108

    آموزش الکترونیک (e-learning)                                                                                                          109

    عملکرد اداره کل خدمات کارت                                                                                                 109

    حساب جاری مهر                                                                                                                                          112

    مهر کارت و امتیازهای ویژه آن                                                                                                                    113

    مهر کارت به عنوان برداشت (کارت مغناطیسی)                                                                                          114

    مهر کارت به عنوان کیف پول الکترونیکی (کارت هوشمند)                                                                     114

    خدمات قابل ارائه از طریق سیستم متمرکز مهر و برنامه ها آتی در این حوزه                                             115

    فصل هفتم 

    تشریح روند کار                                                                                                                                           117

    مراحل آماده کردن سیستم برای انجام عملیات                                                                                            118

    حساب قرض الحسنه جاری                                                                                                                          120

    انواع حسابهای قرض الحسنه جاری                                                                                                              120

    حساب قرض الحسنه ی پس انداز                                                                                                 120

    شرایط شرکت در قرعه کشی                                                                                                                       121

    شرایط اعطای جوایز                                                                                                                                     121

    نحوه ی امتیاز دهی                                                                                                                                         121

    انواع حسابهای قرض الحسنه ی پس انداز                                                                                                     122

    حساب سپرده سرمایه گذاری مدت دار                                                                                                        122

    انواع حسابهای سپرده سرمایه گذاری مدت دار                                                                                            122

    حساب قرض الحسنه ی پس انداز                                                                                                 129

    حساب سپرده ی سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت                                                                           130

    1 دریافت نقدی                                                                                                                                           132

    کلرینگ                                                                                                                                                        132

    بروات                                                                                                                                                             133

    حوالجات صادره                                                                                                                                            133

    انواع حوالجات صادره                                                                                                                                   133

    انواع چک های طلائی ( مسافرتی )                                                                                                              139

    انواع ایران چک                                                                                                                                            140

    چک فاکس                                                                                                                                                   140

    منابع                                                                                                                       141

     

    منبع:

    دانشنامه جهان اسلام، جلد ب 2)تهران، 1375)، ذیل بانک در ایران

    2 محبوبی اردکانی، حسین، تاریخ موسسات تمدنی

    3 کسرایی، درویس، بانک کشاورزی (تهران، 1372)

    4 سپهر، عبدالحسین خان، مرآت الوقایع مظفری، (تهران، 1368)

    5 کسرایی، درویش،  قانون اجازه تأسیس بانک فلاحتی، مصوب 9 و 17 شهریور 1309

    6 محبوبی اردکانی، حسین، چهل سال تاریخ ایران (تهران ، 1368)

    7 باری یر، اقتصاد ایران، (تهران، 1363)

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی بانک کشاورزی, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی بانک کشاورزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت