تاریخچه شرکت :
کارخانه آرد زمرد ایذه واقع در پنج کیلومتری خیابان شهید صدوقی گنجشگیر می باشد این شرکت یک شرکت سهامی خاص بوده که با سرمایه گذاری بانک سپه و سهامداران شرکت در راستای اهداف دولت جمهوری اسلامی ایران جهت رفاه حال مردم شهرستان ایذه و باغملک و سایر شهرها و روستاهای اطراف تشکیل گردیده است شرکت مذکور از سال 1371 تا سال 1378 عملیات احداث و مقدمات آن از قبیل اخذ مجوزهای لازم از مراجع لازم ذی صلاح و ساختمان سازی و خرید و حمل دستگاههای مورد نیاز انجام شده است و از مهر ماه 1381 شرکت عملاً شروع به فعالیت نموده است این کارخانه دارای 42 نفر کارگر در دو شیفت روز و شب می باشد و تعداد 7 نفر مدیر و کارمند اداری دارد
بررسی سیستم حسابداری کارخانه آرد
اهداف:
هدف از بررسی این سیستم که کارخانه مذبور برای داشتن اطلاعات مفید و مربوطی که در روند چرخه این کارخانه اعم از چرخه تولیدی و چرخه چرخه بیرون از خط تولید ، سودمند و در واقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد تا به آن هدف مورد علاقه برسد چیست ؟
اهمیت :
ارزش و اهمیت این موضوع در این می باشد که بعد از بررسی های به عمل آمده : ببینیم که آیا قابل اتکا و پاسخ گوی تمامی جریانات این کارخانه می باشد یا نه و ببینیم که برای اجرای کارهای تولیدی و زیر بنایی که دارای بازده زود هنگام می باشد کدام روش حسابداری و مدیریت کارا و مؤثر می باشد.
از لحاظ زمانی:
هر چند امروزه با ارزش ترین و کمیاب ترین وسیله زمان می باشد زمان امری است لاینفک در سیستم مطلع شویم راهکارهای بهتر و مؤثر را سریع و بدون از دست دادن زمان انتخاب خواهیم کرد. پس هر چه ما کاری را در زمان کمتری و با بازده و کارایی بیشتری انجام دهیم در موفقیت آن چرخه و سیستم حسابداری مؤثر خواهد بود.
از لحاظ محدودیت :
در این سیستم هم سیستم های دیگر دارای محدودیتهایی می باشد زیرا هم در چرخه حسابداری و هم در چرخه تولیدی دارای محدودیتهای ویژه ای می باشد ، که باعث بد اثر بودن کارها در بعضی مواقع می شود. چون تمام کارهای حسابداری توسط یک نفر انجام می گیرد از لحاظ مطمئنتر بودن مدارک و پاسخگوی با ارزش می باشد ولی در صدرت بروز اتفاق برای حسابداری تا اطلاع ثانویه بدون ترتیب باقی می مانند.
مبانی تئوری
تعریف حسابداری :
نظامی است که اطلاعات م الی مربوط به فعالیت های مالی سازمانهای دولتی، غیر دولتی را جمع آوری و گزارش می کند تا بتوان در مورد تخصیص منابع مالی آنها به برنامه ها و عملیات مختلف، تصمیمات صحیح و مناسب اتخاذ نمود.
به عبارت دیگر حسابداری عبارت از کلیه ی فعالیت ها و عملیات مربوط به تجزیه و تحلیل ، ثبت طبقه بندی ، تلخیص ، گزارش دهی و تفسیر فعالیت های مالی سازمانها و شرکت و ... که با رعایت قوانین و مقررات مالی و اصول و ... موازین متداول حسابداری انجام می شود، بنابراین حسابداری شامل تمام عملیات وصول و پرداخت منابع مالی ، نگاهداری حسابها و نیز گزارشهای مالی مربوط به تمام یا هر یک از عملیات مذکور و یا نتایج آنها می باشد.
انواع حسابداری :
1- حسابداری دولتی
2- حسابداری خصوص
3- حسابداری بازرگانی
4- حسابداری صنعتی
5- حسابداری مالی
در اینجا به تشریح دو نمونه حسابداری دولتی ، بازرگانی و وجه تمایز و تفاوت این دو می پردازیم.
1- حسابداری دولتی : مجموعه ای است که اطلاعات مالی مربوط به عملیات و عملکرد های مالی سازمانهای دولتی را جمع آوری، تجزیه و تحلیل، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارش دهی و تفسیر این فعالیت ها مالی دولت با رعایت قاعده ها و قاونین و اصول موازین حسابداری دولتی انجام می دهد.
صورتهای مالی سازمانهای دولتی اصولاً به منظور نیازهای اساسی زیر تهیه می شود:
نیاز قانونی : دولت و سازمانهای دولتی مشمول قوانین و مقرراتی می باشند که محدودیت های اساسی در مورد نوع، ماهیت، طبقه بندی و محتویات حسابها و صورتهای مالی ، سازمانها دولتی ایجاد می نماید.
نیاز نظارتی : قوه ی مقننه، دولت و افراد کشور جهت نظارت بر عملیات سازمانهای دولتی، بخصوص عملیات مربوط به اجرای بودجه و ارزیابی عملکرد مدیریت سازمانهای مذکور به اطلاعات کافی نیاز دارند.
نیاز اطلاعاتی : مدیران سازمانهای دولتی به منظور برنامه ریزی تصمیم گیری و اجرای عملیات به نحو مطلوب و مناسب به اطلاعات و گزارشهای صحیح و بموقع نیاز دارند.
در حسابداری دولتی رفع نیازهای قانونی و رعایت قوانین و مقررات برای انجام و ثبت فعالیت های مالی و تهیه صورتهای مالی در درجه اهمیت قرار دارد. آنچه باید ضمن مطالعه حسابداری دولتی مورد توجه قرار گیرد این واقعیت است که در سازمانهای دولتی همیشه لزوم رعایت قوانین و مقررات جاری کشورها بیرون از اصول و استانداردهای متداول حسابداری را تحت الشعاع خود قرار می دهد. به عبارت دیگر، در صورت وجود تناقض بین قوانین و مقررات از یک سو و اصول متداول حسابداری از سوی دیگر، حسابداری دولتی همیشه ناگزیر از چشم پوشی از اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری و رعایت قوانین و مقررات است از طرف دیگر چون قوانین و مقررات کشورهای مختلف متفاوت است، بر خلاف حسابداری دیگر سیستم حسابداری دولتی هر کور معمولاً دارای روشها، خصوصیات و قالبهای خاصی است که آن را از سیستم های مورد عمل در سایر کشورها تا حدودی متفاوت و لزوم مطالعه مستقل آن را مطرح می سازد، دولت به علت عهده دار بودن مسئولیت وصول و مصرف در آمدها و وجوه عمومی و نگاهداری حسابهای دولتی و تهیه گزارشهای مالی لازم برای اطلاع مردم کشور و قوه مقننه ، ایفا کننده نقشی اساسی در حسابداری دولتی است، قوه ی مقننه چون مسئول بررسی و تصویب برنامه های مالی و وضع قوانین و مقررات مربوط به تحصیل در آمدها و انجام هزینه های دولت است،برنامه ها، عملیات و طرحهای دولت و سازمانهای دولتی و وظایف و مسئولیت های مالی سازمانهای مذکور و کارکنان آنها را تعیین می کند.