گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد

تعداد صفحات: 64 فرمت فایل: word کد فایل: 3954
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی نساجی
قیمت: ۱۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد

    تاریخچه بافندگی

    عمر بافندگی احتمالاً به قدمت تمدن بشری است زیرا یکی از نیازهای ضروری انسان پوشاندن بدن برای محافظت از اثرات بیرونی ( سرما و گرما) بوده است و البته با این کار «‌متمدن تر » نیز به چشم می آمده است سایر دلایل پیشرفت صنعت پوشاک در طول تاریخ عبارت اند از : وضعیت اجتماعی ، نیازهای مذهبی و .. البته مدل لباس ها و مکان استفاده آنها نیز بستگی داشت .

     یافته های تاریخی حاکی از این است که مصریان در حدود 6000 سال پیش پارچه‌های تاری پودی بافته اند و چینی‌ها نیز در حدود 4000 سال پیش پارچه های بسیار ظریفی از جنس ابریشم می بافتند . گمان می رود که دستگاه بافندگی دستی به دفعات زیاد در تمدن های مختلف ابداع شده است و این صنعت تا پیدایش ماکو به عنوان یک صنعت خانگی باقی ماند . کی در سال 1733 عبور ماکو از دهنه را اختراع کرد این ماکو با دست پرتاب می شد. دو کانسون در 1745 دستگاهی بافندگی ساخت که بعداً ژاکارد آن را کامل تر کرد در این دستگاه هر نخ تار به صورت جداگانه کنترل می شد .در سال 1785 ، کارترایت ماشین بافندگی موتوری را اختراع کرد .

     در سال های اولیه قرن نوزدهم ، ماشین های بافندگی از چدن درست می شدند و با نیروی بخار کار می کردند ماشین بافندگی موتوری به نخ های تار قوی نیاز داشت  این نیاز به ساخته شدن اولین ماشین آهار در سال 1803 منجر شد  در دهه 1830 ، بیش از 100 هزار ماشین ماکویی در انگلستان کار می کردند اساس کار این ماشین ها بسیار شبیه ماشین های ماکویی امروزی بود

     در سال‌های آغازین قرن بیستم ، پیشرفت هایی در زمینه بوبین پیچی و چله پیچی نخ‌های تار حاصل شد و ماشین های بافندگی پیشرفته‌تر شدند . دستگاه های گره زنی و نخ کشی نخ تار به بازار آمدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم ، صنعت نساجی مدرن شروع به ظهور کرد تا این که اختراع الیاف مصنوعی محدوده عمل صنعت نساجی را بسیار تغییر داد . در 1930 مهندسی به نام روزمن نمونه اولیه ماشین بافندگی پروژکتایل را اختراع کرد و در 1953 اولین ماشین های پروژکتایل تجاری فروخته شدند تولید ماشین های راپیری و ایرجت در سالهای 1972 و 1975 شروع شد .

     اصول بنیادی بافندگی در طول قرن های متمادی بدون تغییر باقی ماند .امروزه ، همانند گذشته ، پارچه‌های تاری پودی با عبور نخ ها از هم با زاویه قائمه تهیه می‌شوند این سبک تولید منسوجات مزیت های زیادی دارد؛ ثبات و مقاومت در برابر تغییر شکل بر اثر فشردگی و تنش کششی.  این ویژگی ها پارچه های تاری پودی را از منسوجات ارزان تر حلقوی و منسوجات بی بافت متمایز می کند تا همین اواخر، تمام پارچه‌های تاری پودی در جهان با ماشین های تک فاز تولید می شدند ولی تمرکز بر روی پیشرفت های فنی باعث شتاب بخشیدن به پروسه بافندگی معمولی شده است برای مثال در یک دوره مشخص ، توان پود گذاری از چند متر بر دقیقه به بیش از 2000 متر بر دقیقه افزایش یافته است .

    مدیر داخلی

    حسابداری

    مدیر تولید 

    مکانیک

    کارگر

     

    2-1 بافندگی

    مقدمه بافندگی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی به شمار می رود. امروزه شواهدی در دست است که نشان می دهد بشر از نه هزار سال پیش از پارچه استفاده  می کرده   قرنهای متمادی صنعت بافندگی یکی از مهمترین صنعت های بشر به کار می رود   این صنعت نه تنها از نظر تولیدی بلکه از نظر اجتماعی نیز اهمیت  فراوانی داشت.

    نخهای تولیدی  در زمانهای قدیم بسیار نایکنواخت و ضخیم  بوده به  همین دلیل پارچه های تو لیدی کاملاً ضخیم بودند و همچنین از استحکام و کیفیت کمی برخوردار بودند.

    اولین طریقه تولید پارچه توسط بشر عبارت بود از آویختن نخهای تار از  یک چوب افقی و آویزان کزدن وزنه های در انتهای نخها به  منظور  کشش و سپس نخ پود  به صورت یک بسته از لابه لای نخهای تار عبور داده می شود تا بافت پارچه تشکیل  شد  طریقه ای که بعدها اختراع شد. نخهای تار در داخل چهار چوبی افقی به صورت کاملاً کشیده قرار می گرفت  و نخهای پوداز لابه لای  نخ های تار عبور داده می شد. که به علت طول محدود چهارچوب و نخ های تار پارچه بافته شده  نیز دارای طول محدو.دی بود. در قرون بعدی نخهای تار بر روی غلتک نخ تار پیچیده می شد و در داخل دستگاه بافندگی دستی قرار داده می شد  و نخهای تار بعد از باز شدن  به صورت افقی در می آید و در این حالت بافته می شد و سپس پارچه تولیدی  بر روی غلتک پارچه پیچیده می شد.

    اولین تحول در راه تکنیکی شدن دستگاه های بافندگی در سال 1733 میلادی توسط   شخصی به نام جان کی ایجاد شد، ولی  با  اختراع پرتاب ماکوی سریع سبب سریع تر شدن  بافندگی شد. گرچه این اختراع تولید دستگاههای بافندگی را به مقدار کمی افزایش داد، ولی باعث گردید  تا راه جدیدی برای اختراعات بعدی گشوده شود. در سال 1785 میلادی ادمونت کاوت رایت موفق به اختراع یک دستگاه مکانیکی بافندگی  شد.

    در اوایل سال 1800 میلادی شارل ماری ژاکارد موفق به اختراع دستگاه تشکیل دهنده گردید. در ماشین ها ی بافندگی، عملیاتی مانند؛ دفتین زدن، پودگذاری، تشکیل دهنده و غیره مکانیکی بود، ولی تعویض ماسوره دستی بود و یا به محض پاره شدن تار کارگر باید دستگاه را متوقف می کرد. این مسائل باعث پایین آمدن راندمان و همچنین پایین آمدن کیفیت پارچه می گردید. این مسائل سبب شد تا ماشین ها ی بافندگی به مکانیزه هایی مجهز شوند که عملیات فوق را به صورت اتوماتیک انجام دهند.

    در زمان تبدیل ماشین ها ی بافندگی اتوماتیک راههای دیگری نیز برای بالا بردن تولید ماشین بافندگی باز شد، به طوری که مهمترین عامل محدود کننده سرعت ماشین بافندگی وجود ماسوره نخ بود. در داخل جسم پودگذار(ماکو) و در نتیجه زیاد بودن جرم جسم پرتاب شونده بود. به این دلیل روشهایی از اوایل قرن بیستم برای طریق پودگذاری جدید پیشنهاد شد.

    در سال 1866 باکستون و شرمن ایده ای را به ثبت رساندند که بر اساس آن یک گیره سوزنی به داخل دهنه رفته و نخ و پود را از سمت دیگر به داخل دهنه می کشید.

    در سال  1871 شخصی به نام ویلیام جی در آمریکا سیستمی را به ثبت رساند که بر اساس آن دو گیره سوزنی عمل پودگذاری را انجام می داد؛ یک سوزن نخ پود را وارد دهنه می کرد و در وسط دهنه سوزن دیگر نخ پود را گرفته و از دهانه خارج می کرد.

    در سال 1905 دانیل مونسون استون سیستمی را عرضه کرد که در آن عمل پودگذاری توسط ماکویی انجام می گرفت که در دو سر آن گیره وجود داشت و متناوباً پود را از طرفین وارد دستگاه می کرد.

    در سال 1911 کارل پاستور در آلمان امتیاز یک سیستم ماکوی گیره ای را به دست آورد.

    در سال 1914 جی- سیبروز اولین روش پودگذاری به وسیله هوا را به ثبت رساند.

    در سال 1922 برای اولین بار کار وانتین و یوهان کابر در آلمان موفق شدند که ایده یک روش جدید بافندگی به وسیله ساختن یک ماشین گیره ای را جامه عمل به پوشانند.

    در سال 1924 مهندسی به نام ردولف روسمن شروع به طرح یک روش جدید پودگذاری کرد که ماشین بافندگی سولوز امروزی نتیجه کار آن است.

    در سال 1949 اولین ماشین بافندگی با جت آب توسط ولادمیر اسواتی در چک اسلواکی ساخته شد.

    در سال 1995 ایده دیگری در زمینه ساخت ماشین بافندگی که در یک زمان بتواند چندین پود را در چندین دهنه به طور همزمان قرار دهد ارائه گردید که بر اساس آن تعدادی ماشین بافندگی ساخته شد و بالاخره اینکه جدیدترین ایده ای که بر اساس تشکیل دهنه موجی ارائه شد، از رودلف روسمن است که در ماشین های جدید توربو _ تی _ و_ ار کارخانه برقی به کار رفته است.

    اما نکته قابل توجه در تمام این ماشین ها این است که در تمام آنها از قدیمیترین دستگاه یعنی یک چوب افقی تا دستگاههای پیشرفته امروزی باید 5 عمل اصلی صورت گیرد که عبارتند از:

    1- باز شدن نخ تار

    2- تشکیل دهنه

    3- قرار دادن نخ پئد داخل دهنه

    4- دفتین زدن

    5- پیچیدن پارچه تولیدی

    به طور کلی امروزه عامل محدود کننده سرعت ماشینهای بافندگی چگونگی پودگذاری است و تمام تلاش دانشمندان و مهندسین اختراع روشی است که بتوان سرعت پودگذاری را افزایش داد. بنابراین امروزه ماشین های بافندگی را می توان بر اساس روش پودگذاری تقسیم بندی  کرد:

    1- ماشین ها ی بافندگی با سیستم پودگذاری معمولی: که خود به دو دسته ماشین های بافندگی معمولی و اتوماتیک تقسیم می شوند.

    2- ماشین های بافندگی با سیستم پودگذاری غیرمعمولی: این ماشینها خود به چند دسته تقسیم می شوند:

    الف) ماشین های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری توسط یک جسم پرتاب شونده انجام می شود.

    ب) ماشین های بافندگی که در آنها عمل پودگذاری به طور مثبت انجام می گیرد.

    3- ماشین های بافندگی بدون ماکو که دارای مزایای زیر هستند:

    الف)کم شدن جرم جسم پرتاب شونده به علت کوچک بودن آن که همچنین سبب کم شدن ارتفاع دهنه شده که این عمل باعث زیاد شدن سرعت عمل دستگاه می شود.

    ب) انرژی مورد نیاز جهت به حرکت درآوردن ماشین بافندگی با توجه به توان پودگذاری مساوی کمتر می باشد.

    ج) استهلاک اجزاء ماشین مثل مضراب چوب، مضراب ماکو و ماسوره وجود ندارد و دیگر نیازی به ماسوره پیچی و ماسوره تمیزکنی نیست.

    ماشین های بافندگی بدون ماکو پودگذاری در آنها به وسیله دو گیره انجام می شود. در این روش دو گیره برای پودگذاری همزمان عمل می کند. در هر سمت ماشین یک میله گیره یا یک تسمه گیره وجود دارد که طول هر یک کمی بزرگتر از نصف شانه بافندگی ماشین است. یکی از گیره ها، گیره آورنده و دیگری گیره برنده است و هر دو همزمان به داخل دهنه وارد می شود و در وسط دهنه به یکدیگر می رسند. در این نوع ماشینها انتقال نخ پود به داخل دهنه به دو روش انجام می شود که روش داووس و روش کابر ماشینهای سولزر مارخانه یزد تترون به روش داووس عمل می کنند. این روش توسط دیموند داووس طی یک کار تحقیقاتی نه ساله اختراع شد و در سال 1993 حدود بیست ماشین با عرض شانه نود سانتیمتر  شروع به کار کرد.

    روش پودگذاری دراین ماشینها به این طریق است که:

    1- گیره آورنده که در سمت بوبین قرار دارد و ابتدای نخ پود را می گیرد و وارد دهنه می شود.

    2- همزمان با آن این گیره برنده نیز وارد دهنه می شود.

    3- هر دوگیره به وسط دهنه رسیده و ابتدای نخ پود توسط گیره برنده گرفته می شود و دفتین به لبه پارچه کوبیده می شود. از خصوصیات این روش این است که چون سرعت باز شدن نخ کمتر از روش کابلر است می توان برای بافندگی از نخهای فیلامنت و ابریشم طبیعی استفاده کرد و همچنین مکانیزم مراقبت نخ پود در خارج دهنه است. به همین دلیل بهتر است در دسترس قرار گیرد.

     

    2-2- اجزاء یک دستگاه بافندگی

    بافندگی تکنیکی است که توسط آن می توان یک سطح بافته شده ایجاد کرد سطح بافته شده عبارتست از سطحی که از بافت رفتن حداقل دو دسته نخ عمود بر هم تشکیل شده باشد. نخست دسته اول که در جهت طولی پارچه قرار دارد تار و نخ دسته دوم که عرضی پارچه قرار می گیرد پود نامیده می شود. در پارچه بافته شده باید این دسته نخ کاملاً بر هم عمود باشند.

    پارچه توسط ماشین بافندگی بافته می شود. برای انجام این منظور نخ دسته اول یعنی تار بر روی غلتک نخ تار و نخ دسته دوم بر روی ماسوره نخ پود پیچیده می شود و هر دو دسته نخ را ماشین بافندگی قرار می گیرد. ماشین بافندگی از مکانیزم و اجزاء مختلفی ساخته شده است.

    1- غلتک نخ تار: نخ تار بر روی غلتک نخ تار پیچیده در پشت ماشین بافندگی قرار می گیرد. نخهای تار از روی این غلتک باز شده و به سمت بالا کشیده می شود.

    2- نخ تار: نخهای تار به موازات یکدیگر از روی پل نخ تار عبور می کند و بدین ترتیب جهت آنها تغییر پیدا کرده و در سطح ماشین قرار می گیرد.

    3- میله های تقسیم کننده: نخهای تار بتناوب از زیر و یا از روی میله های تقسیم کننده عبور می کند.

    4- ورد: نخهای تار از داخل میل میلکهای (5) آویخته شده  از وردها ، عبور می کند.

    5- غلتک ورد: وردها از قسمت فوقانی بر روی غلتک ورد آویخته می شود.

    6- ماکو و ماسوره: نخ پود که برروی ماسوره پیچیده شده است در داخل ماکو قرار می گیرد.

    7- شانه بافندگی: نخهای تار به تعداد مساوی از داخل دندانه های شانه عبور داده می شود. شانه وظیفه دارد که نخهای تار را به طور مساوی و یکنواخت در عرص پارچه تقسیم کرده و نخ پودی که در داخل دهنه قرار می گیرد به لبه پارچه متصل کند.

    9- دفتین

    10- کف دفتین

    11- پل پارچه

    12- غلتک پارچه

    در شکل، جانبی مسیر نخ تار و اجزاء مختلف یک دستگاه ماشین بافندگی نشان داده شده است، در این شکل دیده می شود که پارچه پس از بافته شدن از روی پل پارچه عبور می کند و توسط غلتک کشیدن پارچه (13) کشیده شده و سپس به دور غلتک پارچه (14) پیچیده می شود.

    شکل 2-1 نمای کلی یک دستگاه بافندگی

     

    2-3-کنارگیر پارچه

    به علت برگشتن ماکو به سمت اول پس از هر بار پودگذاری و بافت نخ پود با نخهای تار کناری کناره پارچه بافته می شود. به منظور جلوگیری از پاره شدن و صدمه دیدن نخهای تار کناره هنگام دفتین زدن از کناره گیر استفاده می شود. کناره گیر وظیفه دارد که عرض پارچه را در نزدیکی لبه پارچه ثابت نگه دارد.

    بیشتر کناره گیرها از نوع استوانه ای سوزنی است. در هر کناره پارچه یک کناره گیر قرار دارد. به طریقی که پارچه توسط قاب کناره گیر بر روی سوزنهای آن بداخل پارچه فرو می رود و در نتیجه عرض پارچه را ثابت نگه می دارد

    شکل 2-2 نمای کنارگیر سوزنی

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد

    فهرست:

    1 بافندگی..........................................................................................................................................................

    2-2- اجزاء یک دستگاه بافندگی...............................................................................................................

    2-3-کنارگیر پارچه.........................................................................................................................................

    2-4- ورد ماشین بافندگی............................................................................................................................

    2-5- میل میلک..............................................................................................................................................

    2-6- لامل و دنده شانه ای...........................................................................................................................

    2-7- غلتک نخ تار..........................................................................................................................................

    2-8- پل نخ تار................................................................................................................................................

    2-9- میله های تقسیم کننده نخهای تار.................................................................................................

    2-10- پل پارچه.............................................................................................................................................

    2-11- غلتک پیچیدن پارچه......................................................................................................................

    2-12- دفتین زدن در ماشین های بافندگی سولرز..............................................................................

    2-13- تنظیم ماشین سولرز.......................................................................................................................

    2-14- طرز تشکیل پارچه در ماشین بافندگی سولرز..........................................................................

    2-15- مکانیزم کنترل کننده نخ تار.........................................................................................................

    2-16- مکانیزم رزرو نخ پود.........................................................................................................................

     2-16-1 مکانیزم کنترل نخ پود................................................................................................................

    2-17- کنترل  کننده زمان  کار................................................................................................................

    2-18- حس کننده C...................................................................................................................................

    2-19- حس کننده D..................................................................................................................................

    2-20- حس کننده E .................................................................................................................................

    2-21- سیستم  حرکت راپیرها..................................................................................................................

     2-22- تنظیم درجه ماشین......................................................................................................................

    2-23- کلاچ.....................................................................................................................................................

    2-24- تغییر سرعت ماشین........................................................................................................................

    2-25- سوار  کردن راپیرها..........................................................................................................................

    2-26- محفظه نوار راپیر...............................................................................................................................

    2-27- راپیر سمت راست.............................................................................................................................

    2-28- راپیر سمت چپ................................................................................................................................

    2-29- دفتین و شانه.....................................................................................................................................

    2-30- رگولاتور منفی غلتک نخ تار..........................................................................................................

    2-31- رگلاتور غلتک پارچه........................................................................................................................

    2-32- مکانیزم انتخاب رنگ پود در ماشین های بافندگی سولرز.....................................................

    2-33- انواع دهنه در لحظه دفتین زدن..................................................................................................

    2-34- لحظه تشکیل دهنه..........................................................................................................................

    2-35- عیوب بافت پارچه.............................................................................................................................

    2-36- چله پیچی مستقیم..........................................................................................................................

    2-37- تعمیر و نگهداری ماشین چله پیچی...........................................................................................

    2-38- اهداف بوبین پیچی..........................................................................................................................

    2-39- نخ کشی..............................................................................................................................................

    2-40- ماشین گره زنی.................................................................................................................................

    فصل سوم معرفی و توضیحات دستگاه ژاکارد

    3-1- یادآوری...................................................................................................................................................

    3-2- تکرار طرح بافت....................................................................................................................................

    3-3- ترسیم طرح ژاکارد..............................................................................................................................

    3-4- مکانیزم تشکیل دهنه ژاکارد.............................................................................................................

    3-5- اصول کار ژاکارد...................................................................................................................................

    3-5-1 مکانیزم ژاکارد ( ونسانزی)..............................................................................................................

    3-5-2- مکانیزیم ژاکارد ( وردل)...............................................................................................................

    3-6- مزایا و معایب ژاکارد و نسانزی و وردل نسبت به هم.................................................................

    3-7- ژاکارد الکترونیکی گروسه..................................................................................................................

    3-8- مراحل مختلف آماده کردن ماشین ژاکارد....................................................................................

    3-8-1- راپورت نقش ( راپورت شکل یا راپورت تصویر)......................................................................

    3-8-2- راپورت تار.........................................................................................................................................

    3-8-3- راپورت ماشین.................................................................................................................................

    3-9- ریسمان کشی........................................................................................................................................

    3-9-1- ریسمان کشی باز............................................................................................................................

    3-9-2- ریسمان کشی مورب......................................................................................................................

    3-10- انواع ریسمان کشی نسبت به نقش پارچه.................................................................................

    3-10-1- ریسمان کشی متوالی.................................................................................................................

    3-10-2- ریسمان کشی جناغی................................................................................................................

    3-11- ریسمان­کشی برای پارچه­های راه­راه طولی با استفاده از ورد برای بافت زمینه...............

    3-12- اتصال ریسمان ها به قلاب ها........................................................................................................

    3-13- اتصال ریسمان ها به میل میلک...................................................................................................

    3-14- تقسیم بندی میل میلک ها...........................................................................................................

     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی بافندگی با ژاکارد در شرکت زردیس یزد
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت