دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر

تعداد صفحات: 84 فرمت فایل: word کد فایل: 3990
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر

    مقدمه:

       کشور ایران  به علت  ا ینکه  در مسیر  سلسله  جبال  آلپ هیمالیا  قرار دارد  یکی از  مناطق مهم زلزله خیز دنیا  محسوب می شود و به همین  جهت  اکثر  شهرهای مهم  کشور و به خصوص  تهران یعنی  مرکز مهم سیاسی و اقتصادی  میهن اسلامی  در معرض خطر  جدی زلزله  مخرب و ویرانگر  قرار دارند و نیز عدم  رعایت  مقررات  ایمنی  در ساخت  و ساز ها این خطرات را به صورت  تصاعدی افزایش داده است و استفاده  بی رویه از منابع  طبیعی و تخریب  جنگلها و عدم التزام به مراعات  مسائل  زیست محیطی –بسیاری از مناطق کشور را در برابر خطر  سیل  آسیب  پذیر  ساخته است و به همین  نحو  خطر طوفان –صاعقه و سایر  حوادث  غیر مترقبه  که افزون بر سی مورد می شود جدی و قابل تامل است . بنا بر  همین مقولات  کشور ایران جزء

      ده کشور  حادثه خیز  مهم  دنیا  تلقی  می شود . از بدیهیات  مسلم آن است  که پیشگیری  قبل از وقوع حادثه  امری ضروری و ارزان و مقدم بر امداد و نجات پس از حادثه  می باشد .

            جمعیت هلال احمر  جمهوری اسلامی ایران  به عنوان موسسه ای امدادی و عام المنفعه که از تجربیات  نزدیک به هشتاد سال فعالیت برخور دار است در امر قبل از حادثه –عمده فعالیت خود را به موضوع  (آمادگی )و( آموزش  کمک های اولیه ) متمرکز  نموده است  و معتقد است که مردم باید باور کنند که ( حادثه خبر نمی کند ) و شعار  جمعیت هلال احمر  آن است  که (در هر خانواده  ایرانی  حد اقل  یک  نفر  آموزش  دیده  وجود داشته باشد )بر همین اساس  کلیه امکانات خود را برای آموزش  همگانی  بسیج نموده است . 

        نهضت بین الملی صلیب سرخ  و هلال احمر  تشکیلاتی  بین المللی است  که وظیفه  اصلی آن  کمک رسانی  به افراد آسیب دیده  از حوادث  طبیعی و غیر طبیعی و همچنین  ارائه خدمات بشر دوستانه  به افراد د آسیب پذیر  جامعه می باشد .

    کار گروهی به مفهوم آن است که برای  به انجام  رساندن  یک فعالیت ویژه بیش از یک نفر  مشارکت داشته  باشد . چراکه  این  فعالیت  را یک نفر نمی تواند انجام دهد  یا در مواقعی چنانچه یک نفر در آن زمینه فعال باشد  کار مورد نظر  بسیار  دیر انجام  می گیرد . طبعا در دنیای امروز که سرعت از شرایط اساسی اکثر  فعالیت ها  محسوب  میشود  بسیاری از کارها  را باید به صورت گروهی انجام داد  . کار گروهی زمینه های  کاربردی  قابل  ملاحضه ای دارد  و این مطالب گفته شده به منظور   آشنایی   داوطلبان سازمان جوانان  با مفهوم گروه  و انواع وویژگی های  گروه –علل جذب افراد  به گروه –شرایط تشکیل  و راه اندازی  و ......تهیه شده است .

       بخش جوانان از بخش های  اصلی  جمعیت های  صلیب  سرخ  و هلال احمر  سراسر جهان است  . اعضای جوان  در انجام  خدمات داوطلبانه  که یکی از  اصول بنیادین  نهضت  بین المللی  صلیب سرخ  و هلال احمر  است .نقش بسزایی دارند . جوانان نه تنها  در اجرای  فعالیت های  داوطلبانه  و بشر دوستانه  صلیب سرخ و هلال احمر  مشارکت دارند  بلکه در برنامه ریزی و هدایت برنامه ها نیز نقش مهمی  ایفا  می نمایند .بنا بر این آموزش  نحوه خدمات داوطلبانه  و فعالیت های بشر دوستانه  و فراگیری  راه های  رفع   نیاز های  آسیب دید گان  ضروری است .این امر مستلزم  کسب  یکسری  مهارتهای  اولیه  در سطح  شناختی و عملکردی  است . باشد که  مطالب ارائه شده  با کمک شما و مربیان  به این مهم  دست یابد .

       اینجانب بر خود فرض می دانم که از تلاشهای  جمعی و عالمانه  و محققانه دوستان و  برادران جمعیت هلال احمر  جمهوری اسلامی ایران  که با تلاش شبانه روزی  و ایثار گرانه خود در این مجموعه در افزایش  سلامت جامعه  تلاش می کنند سپاسگزاری  نمایم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    تاریخچه ی نهضت بین المللی صلیب سرخ

    در سال 1859 (م) سپاهیان  فرانسه  و اتریش  در محلی در شمال  ایتالیا  به نام  سولفورینو به نبرد  سختی پرداختند که در مدت  کوتاهی   6 هزار نفر  کشته  و 36 هزار نفر  مجروح  بر جای گذاشت  و در این حال  یک بازرگان  جوان  سوئیسی  به نام  هانری  دونان  با مشاهده  این صحنه ها  از افراد  بومی  که  در آن  منطقه  بودند  برای کمک  به مجروحین  استفاده کرد  و آنها  را  به عنوان  یک  گروه  امدادی  سازماندهی  شده  و بعد در کتاب  (خاطرات  سولفورینو  و تالیفات  و رنج و دردهای قربانیان  ) باز گو  کرد و دو پیشنهاد ارائه داد

    تاسیس یک جمعیت امدادی  داوطلب  در هر کشور  که در زمان صلح  آموزش دیده باشند .

    دولت های جهان در یک کنگره  اجتماع کرد ه و بیک اصل  بین المللی  از طریق  یک قرارداد  بین المللی  و اجرایی  برای  حمایت  از مجروحین  تصویب  کنند .

    در سال 1863 (م) با یک توافق  کمیته  ی دائمی  بین المللی  برای کمک به مجروحان  جنگ  تاسیس  شد  و بعدها  این نام  رسما  به کمیته بین المللی  صلیب سرخ  تغییر کرد .

    برای تشکیل این کمیته  با شرکت 36 نماینده  از16 کشور اروپایی در ژنو بر پا شد  که مقراصلی  آن  نیز  در شهر  ژنو شاست . تا کنون  180 کشور  دارای  جمعیت  هلال احمر  و صلیب سرخ  می باشد  که از این تعداد  178 جمعیت  به رسمیت  شناخته شده اند .

    علائم صلیب سرخ و هلال احمر در سال 1363 به احترام   هانری دونان  روی زمینه سفید  و معکوس  رنگهای پرچم  کشور سوئیس  که زادگاه  وی  است  به عنوان  علامت  مشخصه  کمیته صلیب سرخ  انتخاب شد  و در این  ایران نیز  علامت  شیر و خورشید  سرخ  در سال  1321  توسط  دولت ایران  پیشنهاد شد  و پس از  پیروزی  انقلاب اسلامی  بنا به درخواست  این جمعیت  علامت  شیر و خورشید  سرخ  از مجموعه ی  علائم  فدراسیون  بین المللی  جمعیت هلال احمر  و صلیب سرخ  حذف شد  و هم اکنون  با نام  جمعیت  هلال احمر  جمهوری  اسلامی ایران  شناخته می شود .

    م ( مصطفی محقق صلیب سرخ وهلال احمر شماره 82 ص48)

    اصول اساسی  نهضت بین المللی  صلیب سرخ  و هلال احمر  عبارتند از :

    بی غرضی ( نهضت هیچ گونه جهت گیری  نسبت  به ملیت  نژاد –عقیده – عقاید سیاسی  ندارد .

    بی طرفی ( نهضت در درگیریها از هیچ طرفی جانب داری نمی کند )

    نداشتن وابستگی(نهضت مستقل است )

    انسانیت  ( هدف نهضت  محافظت از جان  وسلامتی  نوع بشر  و تضمین کرامت انسانها است)

    خدمات داوطلبانه ( عضویت در نهضت داوطلبانه است )

    یگانگی (در هر کشوری  یک جمعیت  صلیب سرخ و هلال احمر  می تواند وجود داشته باشد )

    جهان شمولی ( همه جمعیت ها  در نهضت بین المللی  صلیب سرخ  و هلال احمر  از موقعیت یکسانی برخودارند)

    م( پیدایش  اصو ل هفتگانه صیلب سرخ  و وظایف هلال احمر ص2)

     

    اعضای تشکیل دهنده ی نهضت  بین المللی  صلیب سرخ  و هلال احمر :

    کمیته بین المللی  صلیب سرخ ---فدراسیون  بین المللی  جمعیت  های  صلیب سرخ  و هلال احمر ---جمعیت های  ملی (صلیب سرخ و هلال احمر ) ---نهاد های نهضت بین المللی  صلیب سرخ و هلال احمر .

    کمیته بین المللی  صلیب سرخ :

    د ر سال 1363 توسط  هانری دونان  و چند تن از دوستانش  تاسیس شد  وشعار اصلی انها  نیکو کاری  در زمان جنگ  می باشد  و این کمیته  پایه ی  نهضت  بین المللی  صلیب  سرخ  و هلال احمر  است  و دارای  25 عضو است.

    وظایف کمیته بین المللی  صلیب سرخ :

    1-حفظ ونشر  اصول  اساسی نهضت  که عبارتند از (انسانیت  -بی غرضی –بی طرفی –عدم وابستگی – خدمت داوطلبانه –یگانگی  و جهان شمولی

    2- به رسمیت شمردن هر جمعیت  ملی  تازه تاسیس  ( به عهده گرفتن  وظایفی  که قراردادهای ژنو برای  کمیته در تظر گرفته  است

    3- اقدامات  در همه اوقات  به عنوان  یک موسسه ی بی طرف

    4- تامین جریان  عملیات  آژانس  مرکزی  برای  جست وجوی  مفقودین

    5-کمک در زمینه آموزش  کارکنان  درمانی  و تهیه  وسایل  پزشکی

    6- تلاش در جهت  تفهیم  و نشر  حقوق بین المللی  بشر دوستانه  در درگیری های مسلحانه

    7- اجرای ماموریت های  محوله  از سوی  کنفرانس  بین المللی  صلیب سرخ  و هلال احمر

    م(جزوه  نهضت بین المللی صلیب سرخ وهلال احمرمترجم یزدانیان ص23 تا 31)

    فدراسیون بین المللی صلیب سرخ  و هلال احمر :

     این سازمان  اولین جمعیت ملی و امدادی  در سال  1343 هجری  شمسی  تشکیل شد و تعداد  این جمعیت  ها در سال 1919  به 45 جمعیت رسید و پیشگامان این فدراسیون  کشورهای ژاپن  و ایتالیا  وفرانسه و انگلستان  و آمریکا  نام دارد

    در سال 1981 نام اتحادیه جمعیت های صلیب سرخ  و هلال احمر  تغییر کرد  و شعارشان (از انسانیت تا صلح ) بوده و علائم و مشخصه ی آن  هلال بود ونشانه صلیب سرخ  درداخل یک  مربع مستطیل  با زمینه سفید  با شکل زیر است .

    هدف کلی فدراسیون

    فدراسیون بر اساس  اصول اساسی نهضت  و تشویق –ایجاد تصحیلات – افزایش  تمام فعالیت ها  به منظور بهبود  موقعیت  اکثر  افراد  نیازمند  به کمک ایجاد شده است .

    وظایف فدراسیون :

    ایجاد هماهنگی  و ارتباط  دائمی  بین جمعیتها ---امداد رسانی  به قربانیان  سوانح ----سازماندهی و هدایت  عملیات  امدادی --- امداد رسانی  به قربانیان  درگیریهای  نظامی

    م ( کمک های اولیه امداد (دوره آموزشی عمومی ) 1373 ص8)

    جمعیت های ملی  هلال احمر  یا صلیب سرخ :

    این سازمان به عنوان  یک جمعیت  ملی  -خیریه  و غیر دولتی  اما تابع  مقررات  عمومی  مطبوع دوات خود است

     اهداف جمعیت های ملی:

    1-حمایت از آسیب دیدگان در زمان جنگ  و در گیری ها  می باشد

    2-آمادگی امداد رسانی  درهنگام وقوع سوانح و حوادث طبیعی

    3-همکاری در بهبود  بهداشت جامعه

    4- نشر اصول  اساسی  صلیب سرخ  و مقررات بین المللی  میان همه ملت ها

    شرایط  به رسمیت  شناختن  یک جمعیت  از نظر داخلی

    دارای یک  قانون مصوب  یا ماده ای  تصویب شده  توسط  دوات داشته باشد

    یک اساس نامه  و آیین نامه  داخلی داشته باشد

    فعالانه  در زمینه مسئولیت های  شناخته شده فعالیت کند

    به اصول اساسی  صلیب سرخ  و هلال احمر احترام  بگذارد

    شرایط به رسمیت شناختن  جمعیت های ملی  توسط  کمیته بین المللی  صلیب سرخ و هلال احمر :

    در یک  کشور مستقل  تاسیس شده باشد

    تنها جمعیت  ملی  هلال احمر  یا صلیب سرخ  بوده  و یک مرکزیت داشته باشد

    توسط دولت مطبوعه ی خود به رسمیت شناخته شده باشد

    این جمعیت باید مستقل باشد

    استفاده صحیح  و قانونی  از علامت  صلیب سرخ بنماید

     سازمان دهی فعال داشته باشد

    فعالیت های جمعیت  کلیه کشور  و تابعه  آن  را تحت پوشش  قرار بدهد

    به اساس نامه  و مصوبات  نهضت  احترام  بگذارد

     

                                                     م( آشنایی با نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمرص3)

     

    شرایط به عضویت در آمدن یک جمعیت در فدراسیون بین المللی  جمعیت های هلال احمر

    توسط دولت خود به رسمیت  شناخته  شده باشد.

    به اصول اساسی صلیب سرخ  احترام بگذارد .

    تنها جمعیت ملی در کشور خود باشد .

    به اساسنامه و مصوبات  فدراسیون  عمل کند.

    مسئله به رسمیت شناختن جمعیت بر اساس عرف توسط کمیته بین ا لمللی و فدراسیون همزمان باشد.

    4-نهاد های نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر

    1- کنفرانس بین المللی  صلیب سرخ (که این نهاد بالا ترین مقام تصمیم گیری نهضت است )

    2-شورای نمایندگان  نهضت صلیب سرخ و هلال احمر(دراین شورا جمعیت های ملی هر کدام یک رای دارند)

    3-کمسیون دائمی  صلیب سرخ و هلال احمر

    وظایف دولت های  امضا کننده قرار داد ژنو

    1-در چهار چوب قرارداد ها و اساسنامه و قطعنامه ها با سازمانها  همکاری کند.

    2-به تشکیل یک جمعیت  ملی در کشور خود  کمک کند.

    3-از سازمانهای تشکیل دهنده نهضت  پشتیبانی کند

    4- به اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر احترام بگذارد.

    5- اجرای اساس نامه  نهضت  توسط  سازمانهای تشکیل دهنده  طبق مقررات.

    اهم وظایف کمسیون دائمی بین الملل صلیب سرخ و هلال احمر

    1-ایجاد همکاری بین سازمانهای  تشکیل دهنده نهضت

    2- تشویق و پیگیری  اجرای  مصوبات  کنفرانس

    3-بررسی در باره مسائل  کلی نهضت

    4- تشکیل جلسات کنفرانس  و شورا

    5-تصمیم گیری بین دو جلسه  کنفرانس  از طرف  کمسیون

    6-انجام هر گونه اقدام با توجه به تایید اولین اجلاس  بعدی کنفرانس .

    7- ایجاد هر هیئت  کمکی لازم

    8- ارجاع هرموضوع  لازم به شورای نمایندگان.  

    م (سیر تاریخی  نهضت  بین المللی  صلیب سرخ  و هلال احمر )

    جمعیت هلال احمر  جمهوری اسلامی ایران

    این جمعیت  مؤسسه ای  است خیریه  غیر انتفاعی و دارای  شخصیت حقوقی  مستقل.که به کلیه تعهدات و قراردادهای فدراسیون  که با قوانین کشور مغایرت نداشته باشد عمل
    می کند.

    سنگ بنای جمعیت در سال 1302 تحت عنوان  شیر و خورشید سرخ  در اولین جلسه در عمارت گلستان پایه گزاری شد . و در سال 1347 اولین آیین نامه  خدمات امداد ی به تصویب هیئت مرکزی  جمعیت رسید  و تشکیلات رسمی آن در سال 1350 تحت عنوان سازمان امداد شروع شد .بعد از پیروزی انقلاب  در سال 1359 به هلال احمر  تغییر نام یافت  و هم اکنون به عنوان یکی از 10 جمعیت  قدرتمند  جهان در پاسخ گویی به  سوانح مطرح  شده است.

    اهداف جمعیت

    تلاش برای تسکین الام بشری و تامین احترام انسانها

    2- کوشش در جهت برقراری  دوستی  و تفاهم  و صلح پایدار میان ملتها

    حمایت از  زندگی و سلامت مردم بدون هیچ گونه تبعیض

                                م (  فرشید توفیقی نمین  کمکهای اولیه و امداد 1380ص 252و253)

    وظایف  جمعیت

    1-ارائه خدمات امدادی  در هنگام بروز حوادث و سوانح

    2-ارائه کمکهای اولیه در حوادث غیر مترقبه

    3-ارسال کمک  و اعزام عوامل  امدادی

    4- کمک به امر توانبخشی  و ارائه خدمات اجتماعی

    5- برنامه ریزی و اقدام در جهت آمادگی  مقابله  با حوادث و سوانح

    6- تلاش در جهت  تسکین  الام بشری  و کمک به امر سلامت

    7-اداره امور جوانان  جمعیت  و توسعه مشارکت  جوانان

    8- کمک به تهیه دارو  و وسایل و تجهیزات  پزشکی  مورد نیاز  مرکز بهداشتی

    م  (اساس  نامه جمعیت هلال احمر ( ص 2و3و4)

    تشکیلات  جمعیت هلال احمر ایران

    سازمان امداد و نجات

    سازمان داو طلبان

    سازمان جوانان

    سازمان تدارکات پزشکی

    معاونت درمان و توانبخشی

    اداره کل امور بین الملل

    7-مرکز آموزش و تحقیقات                                                                                 

     م (اساسنامه جمعیت  هلال احمر  ناشر  روابط عمومی   هلال احمر سال 1357  ص2)

    1- سازمان امداد و نجات

    این جمعیت به عنوان بزرگترین  سازمان امداد و سوانح  در داخل کشور جزء 5 کشور جهان از لحاظ تجهیزات و توانایی های امدادی است و هم اکنون دارای 263 پایگاه امدادی 368 انبار امدادی 9 پایگاه منطقه ای 68 پایگاه امداد جاده ای  3 فروند چرتبال  در صحنه امداد می باشد .

    2- سازمان داوطلبان

    اداره کل داوطلبان جمعیت هلال احمر در سال 1379 به سازمان  داوطلبان  تبدیل شد  این سازمان وظیفه دارد تا در حوزه وظایف خود تمام اقشار و افرادی راکه  داوطلبانه  به عضویت  افتخاری  جمعیت پذیرفته شده اند  سازماندهی کند

    3- سازمان جوانان  

    این سازمان با شعار (خدمت گزاری) تاسیس شد  ودر سال 1368 با هدف توسعه مشارکت  جوانان  در تصمیم گیری ها و فعالیت مربوط به آنها و تربیت  و آموزش  آنان به منظور  انجام  خدمات امدادی و عام المنفعه  اعلام شده است .  

      فعالیت های سازمان به دو بخش ( آموزشی) و (امدادی و عام المنفعه) تقسیم می شود

     

     4-سازمان تدارکات پزشکی

     در سال 1347 از ادغام دو مرکز( فوریت های دارویی )و (سازمان  تدارکات   درمانی) سازمان تدارکات و تولید  لوازم پزشکی  و دارویی جمعیت هلال احمر  به وجود آمد.

    معاونت درمانی و توانبخشی

    فعالیت های خدمات توانبخشی را می توالن  در جهار  رشته  خلاصه کرد :ارتوپدی  فنی  - فیزیوتراپی – شنوایی سنجی – کار درمانی

    اداره کل امور بین الملل

     این اداره  در عرصه های  بین المللی –هم درسطح  دو جانبه وهم چند جانبه  حضور و مشارکت فعال دارد

    اين اداره در عرصه هاي بين المللي –هم درسطح دو جانبه وهم چند جانبه حضور و مشاركت فعال دارد

    6-مركز آموزش و تحقيقات

    در سال 1330 آموزش نيروي انساني را به شكل تربيت بهياران و پرستاران در آموزشگاه پرستاري آغاز كرد و در سه سطح آموزش كمك هاي اوليه – امدادگري تخصصي و مربي گري امدادي و نيز آموزش خاص علوم اداري – مدد كاري و ..... ادامه يافت

    اهداف اين مركز

    آموزش تكنيك ها و علوم جديد

    آموزش مديران –كاركنان و امداد گران

    آموزش امداد گران معرفي شده

    آموزش عمومي به منظور تعميم و توسعه فرهنگ ايمني و درك خطر

    تعيين روشهاي علمي وعملي براي ارزيابي سوانح

    ارتقاء سطح فكري نيروي انساني

    - آموزشهاي تخصصي باند مدت كارداني و كارشناسي

    م (جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران اداره كل روابط عمومي (جزوه ))

    تاريخچه سازمان جوانان صليب سرخ

    هلند نخستين كشوري بود كه در ان جوانان با فعاليت هاي صليب سرخ آشنا شدند

    تاريخچه سازمان جوانان هلال احمر

    اين سازمان عملا در آبان ماه 1326 بنا به درخواست جمعيت وقت و تصويب اساسنامه آ» با همكاري وزارت فرهنگ و هنر تاسيس شد .و در سال 1378 تحت عنوان سازمان جوانان جمعيت هلال احمر به فعاليت پرداخت.

    م (كتابچه آموزشي تشكيلات و سازماندهي. معاونت آموزشي و پژوهشي سازمان جوانان )1379

    م(معاونت فرهنگي جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران ص 1 )

    م (كتابچه راهنمايي مربي تشكيلات و سازماندهي ص6)

    اهداف سازمان جوانان

    اداره امور جوانمان جمعيت و توسعه مشاركت جوانان

    2- تربيت و آموزش جوانان به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادي

    سيا ست هاي سازمان

    جوانان در ترويج خدمات نقش كليدي ايفا مي كنند

    جوانان از داوطلبان استثنايي خوبي به شمار مي روند

    جوانان به عنوان يك گروه مهم در جامعه محسوب مي شوند

    امروز جواناندر رهبري و اداره نهضت نقش دارند

    جوانان امروز نهضت فردا را هدايت مي كنند

    جوانان نيازمند حمايت هستند

    ( تاريخچه اهداف و وظايف صليب سرخ و هلال احمر )

    وظايف اعضاي جوان

    پيام نهضت را ترويج كنند

    ديگران را جذب نهضت كنند

    به كمك دوستان و آشنايان مناطق نيازمند را معين كنند

    آماده پذيرفتن مسئوليت در نهضت باشند

    وظايف سازمان جوانان

    عضو گيري از بين جوانان و نوجوانان

    معرفي فعاليت هاي جمعيت هلال احمر واعضاي سازمان جوانان

    آموزش نوجوانان و جوانان به ويژه در زمينه امداد

    ايجاد و توسعه فضاهاي مناسب براي اوقات فراغت اعضا

    ارائه خدمات اجتماعي به جوانان آسيب ديده

    شرايط عضويت د ر سازمان جوانان جمعيت هلال احمر

    هر كس از زن و مرد كوچك و بزرگ بدون ملاحضات سياسي مي توانند عضو شوند و شرط سني آن 12 تا19 سالگي است و پس از تكميل فرم به عضويت سازمان در مي آيند

    وظايف اعضاي جمعيت

    عضويت در يكي از گروههاي بشر دوستانه

    شركت در دوره هاي آموزشي

    شركت در امداد رساني در حوادث

    شركت در فعاليت هاي بشر دوستانه

    شركت در مانور ها وهمايشها

    عناوين گروههاي بشر دوستانه

    گرو.ه تسكين آلام بشري

    گروه صلح و دوستي و تفاهم

    گروه تامين احترام انسانها

    گروه حمايت از زندگي و سلامت انسانها

    م ( سياست ها و استراژي هاي فدراسيون بين المللي جمعيت هاي هلال احمر در باره جوانان )

    (خدمات داوطلبانه)

    تعريف داوطلب:

    فردي است كه كاري را با ميل و رغبت انجام مي دهد

    يا بر اساس تعريف فدراسيون بين المللي و هلال احمر داوطلب كسي است كه با ميل و رغبت و انگيزه شخصي

    قوي براي ارائه خدمت به هم نوع خود و بدون هيچ گونه دستمزد و چشم داشتي اعلام آمادگي مي كند .

    داوطلبي در هلال احمر فعاليتي است كه :

    انگيزه آن اختيار آزاد فرد داوطلب است

    2-هدف آن ارائه خدمت به مردم است

    توسط نمايندگان رسمي نهضت سازمان يافته است

    م (پيام هلال شماره 8 دي ماه 1380 ص 28)

    شما به عنوان يك داوطلب موظف هستيد كه :

    1-در راستاي اصول نهضت و هلال احمر عمل كنيد

    2- به مقررات استفاده ازآرم احترام بگذاريد

    3- در جهت ارائه خدمات در بالا ترين حد استاندارد كوشش كند

    4-وظايف خود ر ا بدون هيچ گونه تبعيض ومليت و نژاد انجام دهد

    5- به تمام افراد احترام بگذارد

    6- به خصوصيات شخصي افراد احترام بگذارد

    7-افراد را به درك و تفاهم متقابل تشويق كند

    8- به نيازهاي ديگران پاسخ دهد

    ويژگي هاي يك داوطلب

    بايد داراي صفاتي مانند احساس مسئوليت - قابل اعتماد بودن – فداكاري – تواضع- خوش اخلاق باشد

    وقت كافي براي ارائه خدمت داوطلبانه داشته باشد

    وضع ظاهري مرتب و مناسبي داشته باشد

    هرگز افراد را از لحاظ سطح زندگي و رفتار مقايسه نكند

    خوشبين و علاقه مند به پيشرفت ديگران باشد

    داراي پشت كار و جديت در كار باشد

    در انجام خدمات خود اعتماد به نفس كافي داشته باشد

    انگيزه خير خواهانه و بشر دوستانه داشته باشد

    انواع داوطلب

    1- ازنظر شكل انجام خدمت (الف .داوطلب منفرد ب. داوطلب عضو گروه )

    2- ازنظر زمان انجام خدمات (الف.دائمي ب . غير دائمي )

    3-از نظر كيفيت انجام خدمات (مفيد – غير مفيد )

    م( مجموعه مقررات سازمان جوانان ص 31 و پيام هلال ص28)

    تعريف خدمت داوطلبانه :

    خدمتي است كه فرد داوطلب آن را با ميل و رغبت و اختيار انجام مي دهد و هدف آن ارائه خدمات به مردم آسيب پذير جامعه است نه كسب منافع مادي

    انواع خدمات داوطلبانه :

    خدمت انفرادي

    خدمت گروهي

    (بيست و پنجمين كنفرانس بين المللي صليب سرخ1986)

    ضرورت و اهميت خدمات داوطلبانه :

    به علت گستردگي حوادث و مشكلات جوامع بدون استفاده از نيروهاي داوطلب از عهده انجام مطلوب وظايف خود بر نمي ايد همچنين انجام امور به وسيله داوطلبان هزينه را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد از طرفي داوطلبان انگيزه قوي تري براي اين كارها دارند .

    داوطلبي در امور خاص

    داوطلبي در امور خاص به اين معنا است كه فرد يا گروهي از اعضا ي داوطلب در مراكز خاص ازقبيل بيمارستانها -پرورشگاهها –انجمن ها –و ساير سازمانها و موسسات خيريه به ارائه خدمات مي پردازند

    موسسات و سازمان هاي كه مي توان در آ‌ن خدمات داوطلبانه خاص انجام داد عبارتند از

    1- آسايشگاهها 2- پرورشگاهها 3- مراكز شبانه روزي ويژه نابيينايان –ناشنوايان و كم توانان ذهني 4- كميته امداد 5- سازمان آموزش و پرورش استثنايي 6-سازمان حفاظت از محيط زيست 7- انجمن ها و موسسات خيريه 8-انجمن حمايت از بيماري هاي خاص 9- ............

    مواردي كه داوطلبان براي انجام خدمات داوطلبانه بايستي انجام دهند ؟

    هيچ اقدامي را بدون هماهنگي با مركز انجام ندهند 2- به قوانين و شرايط آمركز احترام بگذارند 3- خود را با مسا ئل و مشكلات حاشيه اي در آن مركز در گير نسازند 4- ويژگي هاي يك داوطلب خدمت را به طور كلي در محيط اين مراكز مناسب و رعايت كند

    اعضاي هر گروه داوطلب براي انجام يك خدمت داوطلبانه بايد داراي چه خصوصيات مشتركي باشند ؟

    شناختن احتياجات يك جامعهو تصميم و اراده براي رفع آن

    علاقه مشترك به برنامه ها ي خاص مانند كمك به سالخوردگان

    زمينه مشترك :يعني بهتر است افراد گروه داوطلب از نظر سن –فرهنگ – تحصيلات و.... تشابه داشته باشند

    آموزش اعضا براي انجام دادن يك خدمت داوطلبانه در باره چه موضوعاتي است؟

    اين آموزشها درباره ي اهداف گروه و انتظارات آن از داوطلبان –نحوه رفتار يك داوطلب – لزوم رعايت نزاكت و احتياط از طرف داوطلبان –اطلاعاتي در باره افرادي كه قصد خدمت به آنان را دارندو ..... است

    داوطلبي در مركز خاص چيست ؟

    منظور از داوطلبي در مركز خاص ارائه يك خدمت داوطلبانه در يك مركز معين است مثلا در سراي سالمندان مسئول بردن يك سالمند براي هواخوري مي شويد

    ملاك هايي را كه يك داوطلب بايد براي انتخاب يك خدمت خاص در نظر داشته باشد

    1- علاقه و انگيزه 2- توانايي 3- دانش ومهارت 4- وقت كافي 5-رضايت خانواده 6- پذيرش مركز خاص

    انواع خدمت د اوطلبانه در يك مركز خاص :

    1- انفرادي 2- گروهي

    يك داوطلب براي آشنايي بيشتر با يك مركز خاص چه بايد بكند ؟

    1- از بخش هاي مختلف مركز ديدن كند 2- از مسئول هر بخش بخواهد تا در باره آن بخش توضيح بدهد 3- از نوع كاري كه داوطلب مي تواند در آن بخش انجام دهد سوال كند 4- مقررات و قوانين مركز را مطالعه كند 5- مجوز حضور در آن مركز براي كارورزي را كسب كند

    م ( بيست و پنجمين كنفرانس بين المللي صليب سرخ 1986)

    داوطلبي در موارد خاص چيست :

    به خدمتي گفته مي شود كه بنا به ضرورتهاي منتطقه اي –اقتصادي –اجتماعي و .... در يك محدوده زماني مشخص توسط داوطلب زير نظر مربي انجام مي شود

    تفاوت داوطلبي در موارد خاص با داوطلبي در مراكز خاص

    در مراكزخاص اين مركز ازقبل وجود دارد ولي در موارد خاص ممكن است مركزي براي اين امور وجود نداشته باشد

    خدمت در مراكز خاص متولي مشخص دارد ولي در موارد خاص متولي خاصي ممكن است نداشته باشد و براي اولين بار توسط داوطلب انجام شود

    خدمت در مراكز خاص در هر زماني ممكن است ولي در در موارد خاص عدم ارائه خدمت در زمان مشخص ممكن است منجر به از دست رفتن فرصت براي ارائه خدمت داوطلبانه گردد

    در مراكز خاص معمولاضوابط از پيش تعيين شده وجود دارد ولي در موارد خاص تعيين ضوابط مي تواند در اختيار داوطلبان باشد

    در مراكز خاص معمولا افراد با تجربه وجود دارد ولي در موارد خاص ممكن است افراد مجربي وجود نداشته باشد

    ( كار گروهي)

    واژه گروه :

    اصطلاح گروه (GROUPE) در زبان فرانسه اصطلاح جديدي است كه از واژه ايتاليايي ( GROPPO) گرفته شده است اين واژه ابتدا در هنر هاي زيبا به مجسمه ها و نقاشي ها اطلاق مي شد و همچنينين مفهوم گره خوردگي را در بر داشت .

    م(گلشن فومني 1372)

    تعاريف گروه :

    گلشن فومني گروه را تعدادي از افراد انساني كه بر اساس يك سري روابط احساس همبستگي با يكديگر همكاري دارند تععريف مي كند (1379)

    بروس كوئن :گروه به تعدادي افراد اطلاق مي شود كه با يك ديگر روابط متقابل دارند و بر اساس يك رشته چشمداشت هاي رفتاري مشترك به همديگر احساس وابستگي

    مي كنند (به نقل از فومني 1379 )

    بارون و پيرن : گروه را مجموعه اي از اعضا مي دانند كه در بر خي از انواع تعامل اجتماعي با هم در گير هستند و يا حداقل توان بالقوه اين كار را داشته باشند .

    كارترايت و زندر :گرو.ه را مجموعه اي از افراد كه با هم ارتباط دارند و در بعضي از جهات مشخص به هم وابسته اند ( 1986ص46)

    مير كمالي

    گروه را پيكره اي از افراد مي داند كه به خاطر داشتن حداقل يك هدف واحد به هم مربوط مي شوند و تشكل رواني پيدا مكي كنند .1379

    رابينز

    دو يا چند نفر كه با هم روابط متقاتل دارند و به يك ديگر وابسته اند و براي تامين هدف هاي خاص گرد هم مي آيند (1988رفتار سازماني جلد دوم)

    ويژ گي هاي يك گروه

    با يك ديگر تعامل داشته باشند 2- از خصوصيات رواني شناختي يكديگر آگاه باشند 3- خود را به عنوان يك گروه بشناسند

    خصوصيات يك گروه كاري

    يك عضويت قابل قبول دارند --هشياري گروهي دارند --حس هدف مشتركي دارند –به يكديگر وابستگي دارند –كنش متقابل دارند –توانايي انجام كارواحد دارند

    انواع گروه از نظر سازماني:

    1- گروه بدون رهبر 2-گروه با رهبر 3- گروه سازمان يافته (رسمي ) 4- گروه8 سازمان نيافته (غير رسمي ) 5-گروه دائم 6- گروه موقت

    انواع گروها از نظر شفيع آبادي

    گروه هاي اوليه :كه روابطي نزديك و صميمي بين اعضاي ان حاكم است مانند خانواده

    گروه هاي ثانويه: كه بر اساس قراردادها و ضرورت هاي اجتماعي تشكيل مي شوند و روابط افراد رسمي و غير مستقيم است عضويت در آن داوطلبانه است

    گروه هاي كوچك كه اعضاي آن كمتر از دوئازده نفر است روابط اعضا در اين گروه رويايي و صميمي است

    گروه هاي بزرگ :گروه هايي كه بيش از دوازده نفر هستند

    گروههاي راهنما :كه به منظور ارائه اطلاعات در زمينه هاي گوناگون به داوطلبان تشكيل مي شود

    گروههاي مشورت :در اين گروه والدين و مربيان به منظور يادگيري شيوه عمل بهتر از طرف راهنما آموزش مي بينند تادر رفع مشكلات فرزندان و دانش آموزان به آنها ياري برسانند

    و همچنين گروه هايي مانند گروههاي مشاوره -گ باز و بسته – گ مرجع -– گ رسمي-- گ غير رسمي -- گ انبوه خلق --گ داوطلب اجباري -- گ همسالان --گ انجنمها گ روابط انساني --گ مباحثه و مناظره

    ( 1370 پويايي شناسي گروه و مشاور گروهي )

    ويژ گي ها و خصوصيات مشترك گروهها

    اندازه – همبستگي –انعطاف پذيري –تعادل –نفوذ –دوقطبي بودن –خود مختاري –نزديكي –كنترل

    علل جذب افراد در گروهها

    اجتماعي بودن :(زبان –فرهنگ –ايدئولوژي و تمدن حاصضل اجتماع انساني است )

    تامين نياز ها: (ادامه حيات –احترام –ارزش –نقش پذيري –قبول مسئوليت شكوفايي استعدادها از عوامل تشكيل گروه است

    مصونيت : با توجه به قدرت تفكر و انديشه سرآ مد انسا ن ولي در مقابل بسياري از مظاهر طبيعي و عظمت خلقت نمي تواند از خود دفاع كند

    كسب قدرت:انسان موجودي قدرتمند است و با قدرت خود بر منابع و امكانات تسلط پيدا مي كند

    آرمانگرايي : انسان موجودي آينده نگر و برنامه دار است كه هميشه آرمانها و ايده آل هايي را در مغز خود مي پروراند .

    عوامل جذب فرد به گروه از نظر كارت رايت :

    انگيزه : هر فرد براي تامين نياز هاي خود مانند شناسايي -امنيت – پول – و ساير ارزشها به گروه مي پيوند

    ويژگي هاي محركي و تشويقي :هر فرد به علت محركها و تشويق هايي كه براي در گروه وجود دارد به گروه مي پيوندد

    انتظارات فرد : هر فرد خواست ها و انتظاراتي دارد كه به هر جا فكر كند به انها مي رسد لذا بر اساس اين ذهنيات در گروه شركت مي كند

    سطح باز دهي : ادراك هر فرد از سطح و ميزان بازدهي كه او در گروه برايش خواهد داشت سبب جذب او به گروه مي شود.

    ( ص 46و47 )

    گروه ها براي اعضاي خود چه كار مي كنند ؟

    باعث ايجاد تعلق خاطر بين اعضا مي شود

    صميميت رابين اعضا فراهم مي كند

    قوه ابتكار وتوليد را بين اعضا افزايش مي دهد

    راههاي تاثير گذاري اعضا را بر يكديگر فراهم مي كند

    باعث افزايش دانش و اطلاعات و همچنين كسب تجارب جديد مي شود

    چه عواملي بر گروهها تاثير مي گذارند

    1-اندازه گروهها 2- رهبري حاكم بر گروهها -3- تعامل بين گروهها 4- فرايند گروهي ( افزايش ايده ها – نظرات -اختلافات بر اثر افزايش نفرات گروه )

    تعريف هنجارها در گروه

    رفتار پيش بيني شده و قابل انتظار گروه از اعضايش را هنجار مي گويند كه از قبل مكتوب نبوده و مي بايستي با موجو ديت پيدا كردن گروه مورد قبول اعضا قرار گيرد .

    رهبران اثر بخش در گروههاي كاري بيشتر چه مواردي را مورد توجه قرار مي دهد

    ايجاد و حفظ دركي روشن از اهداف گروه

    حفظ جايگاهي ويژه در گروه براي هدايت گروه

    به عهده گرفتن مسئوليت براي تنظيم و كنترل روابط و تبادل نظر بين افراد

    اجازه تشويق و تفويض بعضي از وظايف رهبري به اعضاي داراي خلاقيت

    مراحل اصلي در تشكيل و راه اندازي گروه

    1- مرحله گرد همايي 2- مرحله توفاني (مرحله حمايت اعضا از مواضع و انتظارهاي خود ) 3- مرحله هنجار گذاري 4- مرحله انجام كار

    مراحل پيشرفت گروه :

    1- مرحله شكل گيري يا شكل دادن 2- مرحله رشد و كنترل -3 – مرحله حاكم كردن اصول - ايجاد ضوابط –حاكم كردن قانون 4- مرحله عملكرد گروه در اجرا 5- مرحله اتمام ماموريت گروه

    تعريف نقش و انواع نقش در گروه

    نقش مجموعه اي از رفتار هاست و انواع آن عبارتند از :

    1-نقش هاي مثبت در گروه ( مانند نقش مبتكر – ن جستجو كننده -ن ارائه دهنده اطلاعات – ن نقش روشنگر –ن نقش تشويق كننده و .....)

  • فهرست و منابع دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , گزارش کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , پروژه کارآموزی دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , دانلود کارورزی دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , گزارش کارورزی دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , پروژه کارورزی دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , کارآموزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , کارورزی در مورد دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , نمونه گزارش کارآموزی درباره دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر , گزارش کار در مورد دانلود گزارش کارآموزی مدیریت - هلال احمر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت