گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران

تعداد صفحات: 8 فرمت فایل: word کد فایل: 4139
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت: ۶,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران

    تاریخ بازدید: ساعت 13 روز شنبه 27/3/85

    استاد گرامی: سرکار خانم صمیعی

    لیدر گرامی: سرکار خانم تهرانی

    ساختمان کتابخانه ملی در بزرگراه حقانی (( غرب به شرق)) بعد از دستگاه مترو میرداماد- بلوار کتابخانه ملی ایران واقع شده است.

    کتابخانه ملی تا سال 1316 کتابخانه سلطنتی نام داشت و بعد از این سال کتابخانه ملی نامیده شد.

    10 ساختمان در مکانهای مختلف نظیر 30 تیر – بهارستان – ظفر – جردن و … داشت که همه را ادقام کرده در سال 1375 اولین کلنگ ساختمان فعلی توسط آیت الله رفسنجانی زده شده و در 11 اسفند 1383 توسط جناب آقای خاتمی افتتاح گردید.

    این ساختمان 8 طبقه است که 3 طبقه مثبت و 4 طبقه منفی دارد حالت سه بلوکه است. 97 هزار متر مربع متراژ دارد که 65 هزار متر مربع ساخته و 22 هزار متر مربع نساز است.

    این کتابخانه کتاب امانی ندارد و اساس کارش حفظ و نگهداری آثار مکتوب و غیر مکتوب است اعم از چاپی و غیر چاپی شامل کتابی و غیر کتابی: کتابی مانند کتاب و غیر کتابی مانند نشریات ادواری و غیر چاپی نیز شامل کتابی و غیر کتابی: کتابی مانندنسخ خطی و غیر کتابی مانند مواد غیر کتابی 51 عنوان مواد مانند cd، نوار، فیلم، دیسکت، میکروفیلم، میکروفیش و …

    ساعت کار کتابخانه از ساعت 5/7 صبح الی 5/7 شب است. البته برای کارمندهای رسمی تا 5/3 بعد از ظهر می باشد.

    تمام وسایل و امانات این کتابخانه ایرانی می باشد به جز موکتها که ضد آب و ضد حریق هستند و ریلهای کتاب بر این ساختمان به سیستم اعلام حریق مجهز بوده و تا 8 ریشتر در برابر زلزله مقاوم است درز ژوئن در تمام ساختمان به چشم می خورد.

    10 راهرو که این راهرو ها شامل پله های اضطراری، آب مرکزی، سرویسهای بهداشتی آسانسور و … و شافت نام دارند در این ساختمان وجود دارد.

    دستگاه تهویه ظرف 7 ثانیه کار می کند. درهای مخازن ضد حریق است و به طور خود کار بسته می شود و سیستم مدار بسته امنیت ساختمان را تضمین می کند.

    سایت کتابخانه؛ این کتابخانه یک سایت دارد که مجموعه فعالیتها و گزارشات کتابها و … را در آن بروز می کند.

    قانون و اسپاری: هر ناشری موظف است 2 الی 4 نسخه از کارش را به کتابخانه ملی بدهد.

    شرایط عضویت در کتابخانه ملی :

    شرایط عضویت در این کتابخانه:

    یک قطعه عکس 4* 3 رنگی

    کپی صفحات شناسنامه

    کپی آخرین مدرک تحصیلی که باید لیسانس باشد.

    فقط دانشجویان رشته کتابداری در مقطع لیسانس در موقع دانشجویی هم می توانند عضو شود.

    دانشجویان رشته های دیگر فقط در صورت داشتن فرم درخواست از دانشگاه برای تحقیق و … مدت دار می توانند عضو شوند . (( در یک مقطع کوتاه مثلا یک ماه))

    این کتابخانه شامل قسمتهای مختلفی می باشد:

    قسمت کارشناسان: «توضیحات مربوطه در این بخش را سرکار خانم کهن بازگو کردند»

    که در این قسمت  اطلاع رسانی همگانی و پذیرش صورت می گیرد. اولین مکانی که هر مراجعه کننده رجوع می کند.

    قسمت کامپیوتر: در این قسمت 6 تا 7 کامپیوتر برای آقایان و 6 تا 7 کامپیوتر برای خانمها برای سرچ کتاب از طریق عنوان، موضوع، مؤلف و … وجود دارد.

     قسمت فیفا: فهرست نویسی پیش از انتشار

    هر کتاب یک شناسنامه ملی دارد «شماره استاندارد بین المللی کتاب» « شابک»

    قسمت فهرست نویسی.

    قسمت مبادلات – ثبت آثار

    قسمت سفارشات

    قسمت اداری

    قسمت عضویت و …

    قسمت کودکان 6 الی 4 ساله و قسمت نابینایان و معلولین

    در این کتابخانه 3 تالار همایش وجود دارد. اولین تالار که مورد بازدید قرار گرفت تالار 70 نفره و دومین تالار 200 نفره مجهز به سیستم وایرلس «بی سیم» که همزمان به 4 زبان اصلی ترجمه می کند و سیستم اعلام حریق، سیستم صوتی و تصویری می باشد.

    سومین تالار 500 نفره بنام یوسف شریعت زاده که مهندس ساختمان بوده و در بین ساخت بیمار شده و سپس فوت کرده است که مجهز به تمامی سیستم هایی که تالارهای قبل داشتند می باشد

    خبرنگاران و عکاسان در طبقه بالا «بالکن ها» مستقر می شوند .

    همزمان اگر در این سالن برنامه ای اجرا شود در سالن 200 نفره هم دیده می شود.

    این کتابخانه همچنین شامل 7 تالار می باشد.

    تالار ابن ندیم «تالار مرجع و کتابشناسی»

    که در این تالار سیستم باز است یعنی مراجعه کننده خود کتاب مورد نظر را از داخل کتابخانه برداشته ولی پس از استفاده آنرا روی میز قرار می دهند تا کتاب داران خود آنرا در جای مخصوص خودش قرار دهند. در هر تالار بخش امانات وجود دارد.

    سیستم کد گذاری بر اساس کنگره آمریکا می باشد. مشاورین مرجع حضور دارند. سیستم میز و صندلی های مطالعه دارای چراغ مطالعه و 2 سوکت برق و تلفن برای لب تاب و اینترنت می باشد.

    سطح میزها سبز رنگ طراحی شده برای جلوگیری از انعکاس نور

    در قسمت ورودی تالار قرآن بزرگی به صورت لوح به چشم می خورد که دست نوشته استاد یزدجردی به خط نسخ عثمان طه نوشته شده و در این کار هنری بسیار نفیس 9 نفر دیگر با ایشان همکاری داشته اند.

    اتمام این اثر 5 سال به طول انجامیده و این اثر زیبا را خانواده استاد به جناب آقای خاتمی هدیه کردند و ایشان نیز به کتابخانه سپردند.

    برای سرچ و بازیابی منابع غیر از بخش های بیرونی در هر قسمت نیز بخشی با وجود کارشناسان راهنما و مربوطه، برای راهنمایی و سرچ منبع وجود دارد.

    تالار سهروردی  «تالار ایران شناسی و اسلام شناسی» سرکارخانم هاشمی کارشناس این بخش گزارش فعالیتهای این بخش را توضیح دادند. تنها بخشی که همه منابع در همان بخش نگه داری می شود دارای گالری های بازدید کنندگان برای عدم اختلال برای مطالعه کنندگان، در این بخش 39 هزرا جلد کتاب و 2 هزار عنوان تست وجود دارد که به چهار زبان اصلی انگلیسی – روسی- آلمانی و فرانسه می باشند.

    تالار ابن سینا  «تالار علوم انسانی»

    بزرگترن تالار مطالعه مخزن و مرجع به بخش علوم انسانی تعلق دارد.

    تالار خواجه نصیر  «تالار پیایندها و نشریات ادواری»

    در این بخش نشریات قدیمی هر روز صبح به صبح جمع شده و وقتی به تعداد خاص و معینی رسید صحافی و نگهداری می شود.

    جناب آقای خزائی کارشناس این بخش توضیح داد که در این بخش اطلاع رسانی تخصصی از طریق نشریات شامل روزنامه ها، ویژه نامه ها، ماهنامه ها و 2600 مجله» صورت می پذیرد.

    همچنین اولین روزنامه ایران «وقایع اتفاقیه» که در سال 1268 به چاپ می رسید. در این بخش نگهداری می شود.

    در قسمت نشریات خارجی که سرکار خانم حسینی کارشناسی آن بود توضیح داده شد که چون طبق تقاضا این نشریات جمع آوری می شود، و تقاضا کم است، محدود است.

    تالار رازی  «تالار علوم و فنون»

    که مربوط به کتابهای علوم پایه شامل مهندسی، فیزیک، زیست ، شیمی و … می شود.

    تالار کمال الملک  تالار منابع غیر کتابی»

    51 عنوان مواد غیر کتابی در این بخش موجود می باشد. شامل یک میلیون سند – نقشه- میکروفیلم- میکروفیش – عکس و …

    که برای نگهداری این مواد این بخش دارای مخزنی مخصوص با دما هوای مخصوص می باشد. از جمله این اسناد پایان نامه های مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

    یکی دیگر از مواد اسلایدها می باشند که 80 هزار اسلاید از موضوعات مختلف ابنیه تاریخی، سیاستمداران مختلف و …» وجود داشت . یکی دیگر از اسناد دست نویسها و همچنین اسناد مربوط به ازدواج قرون گذشته می باشد.

    نقشه های مختلف از ایران و جهان و … میکروفیلم ها و میکروفیش ها کتابخانه هایی که فضای کمی برای نگهداری کتاب دارند اکثرا در میکروفیلم و میکروفیش استفاده می کنند.

    طبق تجربه اگر عمر مفید کتاب 100 سال باشد میکروها 400 تا 600 سال عمر می کنند

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی بازدید از کتابخانه ملی ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت