گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 3023
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۲۱,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: خودرو - دستگاه جوش - سالن رنگ
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو

     

    خلاصه فعالیت های انجام گرفته :

    گزارش فوق در مدت تقریباً 40 روز در شرکت  پارس خودرو تدوین گردیده است در این مدت از چندین سالن دیدن بعمل آوردم و با طرز کار دستگاههای صنعتی مختلف آشنا شدم و همچنین آزمایشی در مورد بهینه سازی انجام گرفت.

    اولین سالنی که مورد بازدید قرار گرفت سالن تولید بدنه خودروی پراید GTX بودکه در آن دستگاههای متنوعی مانند پمپ های سیلرزنی و دستگاههای جوش مختلف کابرد داشت. سالن دومی که در آن فعالیت داشتم سالن مخصوص رنگ بود که سالن بسیار پیشرفته و با کارایی بالا نشان می داد.

    در سالن مربوطه به سالن بدنه آزمایشی توسط اینجانب انجام گرفت که درآن به وسیله پانل اصلی تعداد تولید و سهم هر بخش در سرعت تولید بدنه ها را ثبت نمودم که می توان به وسیله نتایج حاصل از آن می توان به سرعت تولید بدنه افزود.

     

     

    پیشگفتار :

    مطالب فوق توسط اینجانب در طول مدت 288 ساعت کارآموزی در شرکت سهامی عام پارس خودرو تهیه گردیده است. با توجه به اینکه ثبت رفت و آمد و ثبت حضور در شرکت مربوط به وسیله دستگاههای الکترونیکی و زمان سنجی انجام می شد.

    حضور اینجانب در کل مدت در محل ضروری بوده و سعی کردم مطالبی را گردآوری نمایم که در بالا بردن اطلاعات دوستان عزیزی که احیاناً گزارش فوق را مطالعه می نمایند مثمر ثمر واقع شود.

     با توجه به اینکه اینجانب تجربه مطالعه گزارشات کارآموزی متعددی را داشته ام و با توجه به این مطلب که دوستان عزیز نیز زحمات زیادی را برای تهیه گزارشات فوق متحمل شده بودند اما در اکثر گزارشات یک نکته منفی خودنمایی می کرد و آن نکته این بود که مطالب ارائه شده از طریق خواندن گزارشات قابل انتقال نبودند به دلیل اینکه یا به صورت آمار و ارقام بودند یا مطالب در سطح بسیار بالایی تهیه شده بودند که قابل لمس نبودند. پس اینجانب با در نظر گرفتن شرایط فوق سعی کردم گزارشی را ارائه دهم که در حد امکان مطالبی را برای استفاده دیگر دانشجویان در بر داشته باشد چون تحقیق فوق در یک کارخانه خودروسازی انجام گردیده که لمس آن برای بعضی دوستان مقدور نمی باشد بنده سعی کردم که کلیه چیزهایی را  که موفق به درک آنها شده ام بر روی صفحه کاغذ بیاورم.

    اینجانب در طول مدت تقریباً 40 روز کاری مطالب بسیار فراوان و آموزنده ای را فراگرفتم که تقریباً غیر قابل قیاس با مدت 2 سال تحصیل من در دانشگاه می باشدچرا که در دروس مهم کارگاهی استادان محترم میلی به انتقال آموخته های خود به دانشجو نشان نمی دادند این مطالب را در قیاس با کارکنان و مهندسان بخش نت سالن بدنه پراید بیان می نمایم. زیرا  افراد نامبرده با اینکه مسئولیتی نسبت به اینجانب نداشتند و وظایف بسیار سنگینی هم بر دوش داشتند دلسوزانه تجارب چندین ساله خود را به یک فرد دانشجو انتقال می دادند. که در همین جا نهایت تقدیر و تشکر را از ایشان به عمل می آورم و همچنین مسئولان کتابخانه مهندسی شرکت که کتاب های نفیس و رفرنس های با ارزشی در مورد صنعت اتومبیل را در مجموعه خویش جای داده بودند کمال تشکر را می نمایم و همچنین از مسئولان بخش آموزش به دلیل کمک به بنده تشکر می  کنم. البته مسئول کتابخانه بخش آموزش که اینجانب به کتب و اطلاعات موجود در بخشی که ایشان مسئولیتش را داشتند نیاز فراوان داشتم با اینجانب همکاری نمی کردند و در اکثر اوقاتی که زمان کار کتابخانه بود حضور نداشتند که شاید همکاری با بنده در حوزه وظایف ایشان نبوده است در  کل بایسته است کمال تشکر را از عزیزانی که مرا در یادگیری مهارتهای فنی یاری نمودند تشکر کنم و امیدوارم روزی بتوانم دین خویش را به شرکت فوق ادا نمایم.

    (1-1-1)مقدمه :

    امروزه صنعت خودروسازی پس از نفت فراگیرترین و مؤثرترین صنعت کشور به شمار می آید این صنعت نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورهای جهان از جایگاه ممتاز و قابل قبولی برخوردار است صنعت خودروسازی اصولاً با برخورداری از دو واقعیت غیر قابل انکار، یکی نیاز تمامی جوامع بشری با هر فرهنگ و آداب و رسوم و متعلق به هر سرزمین و دیار، و دیگری میزان اشتغالزایی آن به جهت گستردگی رشته مختلف صنعتی مرتبط با این محصول و الزام در بهره گیری از امکانات تولیدی هزاران کارگاه کوچک و بزرگ که در بخشهای گوناگون صنعتی مانند صنایع فلزی، شیمیایی، سلولزی، الکتریک- الکترونیک، نساجی، شیشه، لاستیک و  غیره فعال بوده و در حقیقت هر گروه به سهم خود مسئولیت تأمین مواد اولیه مورد نیاز، ساخت قطعات، تست و تضمین کیفیت و یا حتی حمل و نقل و تحویل حدود 9 تا 27 هزار قطعه لازم برای ساخت یک خودرو را به عهده دارند تردیدی باقی نمی گذارد که صنعت خودرو به حق محرکه صنعتی اقتصاد هر کشور است و اگر خدمات پس از فروش، تعمیرگاههای مجاز و آزاد و بخصوص نقش خودروهای تجاری را به آنها اضافه کنیم اهمیت اقتصادی و اجتماعی موضوع فراتر نیز خواهد رفت. در کشور ما نیز پیشرفت های شایان ذکری در زمینه خودروسازی انجام گرفته البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که کشورهایی مانند کره نیز تقریباً همزمان با کشور ما به صحنه پر پیچ و خم بازار جهانی خورد پا گذاشتند اما پیشرفت و جایگاه کشورهای فوق در بازار جهانی هم اکنون قابل مقایسه با صنعت خودروی ایران نمی باشد البته نباید از این موضوع نیز چشم پوشی کرد که خودروساز داخلی ایران خودرو هم  اکنون جزء200 شرکت بزرگ خودروسازی دنیا می باشد آمارها نشان می دهد که 80% استفاده کنندگان خودرو که تعداد کل تولید در دنیا در حدود 60 میلیون دستگاه می باشد درکشورهای جهان اول قرار دارند و تنها 20% از تولید جهانی توسط کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به این آمار می توان ایران را یکی از بزرگان صبنعت خودرو در کشورهای در حال توسعه دانست.

    (1-1-2)موقعیت شرکت :

    شرکت پارس خودرو در کیلومتر 16 جاده مخصوص کرج- تهران قرار دارد. از نظر عرضی شرکت پارس خودرو از جاده مخصوص شروع شده و تا جاده فتح ادامه می یابد. ساختمان مدیریت شرکت در قسمت شمالی شرکت قرار دارد و ساختمان به شکل آرم شرکت می باشد. هم اکنون در شرکت پارس خودرو 4 سالن سلف سرویس وجود داردکه هم اکنون جوابگوی کارکنان شرکت می باشد اما در سالنهای آینده با توجه به افزایش تعداد کارکنان شرکت نیاز به ساخت ساختمانهای سلف جدید محسوس می باشد.

    در قسمت شمال شرقی شرکت ساختمان ایمنی و بهداشت می باشد که دارای دو آمبولانس و تجهیزات نسبتاً مطلوبی است و حتی وسایل دندانپزشکی نیز در بهداری موجود  می باشدک معمولاً حوادثی در سالنهای مختلف به وقوع می پیونددکه توسط بهداری معالجات اولیه انجام می شود. در قسمت جنوبی ساختمان بهداری ساختمان بهداری ساختمان آموزش و کتابخانه قرار دارد و به ترتیب به سمت جنوب شرکت سالن کنترل کیفیت، کتابخانه مهندسی، انبار قطعات یدکی، سالن تولید بدنه خودروهای پراید، پی کی، سرانزا و رونیز قرار دارد.

    در سمت راست مجموعه هایی که بیان شد انبار خودروهای تولیدی قرار دارد و در قسمت آخر هم پارکینگ شرکت قرار دارد.

    در قسمت شمالی شرکت قسمت مدیریت قرار دارد درکنار ساختمان مدیریت ساختمان امور اداری دایر گردیده یکی از ساختمانهای سلف سرویس نیز در این مکان ساخته شده از این قسمت نیز وقتی به سمت جنوب شرکت پیشروی می کنیم به ساختمانهای مونتاژ خودروهای دو دیفرانسیل و بعد از آن به سالن مونتاژ خودروهای تک دیفرانسیل می رسیم بعد از این سالنها به یک سوله بزرگ در حال ساخت می رسیم که در آینده کار تولید خودروی L90 در این سالن انجام می گیرد و جنوبی ترین قسمت به انبار ضایعات بر می خوریم.

    در قسمت شمالغربی شرکت ورودی اصلی قرار دارد ک ساختمان با نمای سبز رنگ می باشد. در این قسمت وقتی به سمت جنوب پیش می رویم انبار خودروهای تولیدی قرار دارد بعد از این قسمت نوبت به ساختمان حراست و آتش نشانی می رسد که در یک ساختمان ابقا شده اند، بعد از آن سالن رنگ شرکت می باشد و در قسمت غربی سالن رنگ نیز نیروگاه قرار دارد.

     

     

     

     

    (1-1-3)تاریخچه شرکت :

    در سال 1335 در خیابان اکباتان تهران به منظور انجام فعالیتهای بازرگانی و عمدتاً در رابطه با واردات و فروش اتومبیلهای جیپ و بلیزر قطعات یدکی آنها شرکتی به نام شرکت جیپ تأسیس شد.

    در سال 1338 با احداث کارخانه ای در جاده مخصوص کرج، تهران (محل کنونی شرکت پارس خودرو مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ را در ایران آغاز کردند و در سال 1345 اقدام به احداث سالنهای پرس و ساخت قطعات و توسعه عملیات نمودند از سال 1346 تولید اتومبیلهای آریا شاهین (رامبلر) به محصولات قبلی اضافه گردید. در تاریخ 4/2/1352 شرکت موتور جک (سهامی) خاص از طریق انتقال دارائیها و تعهدات شرکت جیپ و در تاریخ 8/2/1352 طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت به جنرال موتورز ایران (سهامی خاص) تغییر یافت. براساس موافقت نامه مورخ 30/8/59 سازمان صنایع ملی ایران به شرکت خودرو سازی ایران (سهامی خاص ) تغییر یافت.

    نهایتاً به استناد موافقت نامه 13/10/59 نام آن به شرکت پارس خودرو (سهامی خاص) تغییر نمود و سپس در سال 1371 طبق مصوبه مجمع عمومی (صاحبان سهام) و در راستای سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران وضعیت سهام شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت.

    از تاریخ فوق تا به حال شرکت پارس خودرو تحولات گوناگونی را به خود دیده و هر روز نسبت به روز قبل پیشرفتهایی را حس نموده شرکت پارس خودرو یک شرکت مونتاژ کننده موفق می باشد از آن جهت که علاوه بر تولید ارزان قیمت ترین خودروهای ایران مانند PK به مونتاژ لوکس ترین خودروها مانند نیسان ماکسیما نیز همت گمارده است تا بتواند نیاز بازار را در همه زمینه ها بر طرف گرداند البته نا گفته نماند شرکت پارس خودرو به صادرات خودروهایی مانند پراید 141 و New pk نیز دست زده است که این به نوبه خود موفقیت بزرگی می باشد.

    خودروهای تولیدی شرکت :

    (1-1-2) خودروهایی که در گذشته تولید شده :

    1-خودروهای جیپ :

    در سال 1338 در کارخانه ای که توسط شرکت جیپ تأسیس گردیده بود و مکان کنونی شرکت پارس خودرو می باشد اقدام به مونتاژ انواع اتومبیلهای جیپ از قبیل کروکی ساده و نظامی (فرماندهی و ساده) و جیپ کالسکه ای، جیپ استیشن آهو، جیپ وانت، سیمرغ، جیپ آمبولانس آغاز گردید و تا سال 1359 ادامه داشت که بعلت قطع رابطه با آمریکا و عدم امکان تأمین قطعات از منبع اصلی (شرکت آمریکن  موتورز) تولید آنها قطع گردید و مصالحه مجدد در سال 1362 تا سال 1364 تولید 8808 دستگاه سفارش مربوط به مصالحه دیوان اداری لاهه انجام گرفت.

    2-سواری آریا و شاهین :

    تولید اتومبیلهای سواری آریا و شاهین (رامبلر) در سال 1346 در سالن مونتاژ جدید که احداث آن از سال 1345 شروع شده بود آغاز گردید و در این سال با احداث سالنهای پرس و ساخت، حجم قطعات وارداتی را به تدریج کاهش و شروع به ساخت داخلی قسمتهایی از آن نمودند.

    3-سواری شورلت ایران(اپل) :

    در سال 1352 با مشارکت جنرال موتورز آمریکا در 45% سهام شرکت جیپ نام این شرکت به شرکت جنرال موتورز ایران تغییر یافت و این شرکت ضمن حفظ سالن جیپ به سفارش سالن جیپ سابق که به صورت بازرگانی در خیابان اکباتان به فعالیت خود ادامه می داد تولید انواع خودروهای جیپ را ادامه و در سالنهای تولید به جای سواریهای آریا و شاهین (رامبلر) تولید سه مدل سواری اپل به نامهای شورلت ایران 2500 و 2800 رویال آغاز گردید که تا سال 1355 ادامه داشت در سال 1355 تولید سواریهای جنرال موتورز بنام شورلت نوا در 4 مدل و بیوک در 5 مدل و کادیلاک سویل جایگزین تولید اتومبیلهای اپل گردیدند و تولید این سری اتومبیلها نیز به دلیل قطع رابطه با آمریکا در سال 1361 قطع شد. در سال1364 قسمتی از اتومبیلهای نوا و بیوک که قطعات آنها در سال 1357 سفارش شده ولی به دلیل رابطه با آمریکا در بنادر کانادا بلا تکلیف مانده بود طبق مصالحه انجام شده در لاهه تولید آنها شروع و در سال 1367 پایان یافت.

    بالاترین سطح اتومبیلهای سواری در سال 1354 به تعداد 7609 دستگاه بوده است.

    4-جیپ صحرا :

    در سال 1368 مهندسی شرکت طی مطالعاتی که از مدتها قبل شروع شده بوداتومبیلهای جیپ صحرا را به طور بسیار مطلوبی تغییر داد. که دارای تجهیزات و امتیازات زیادی نسبت به جیپ قبلی بود و بنام صحرا آماده عرضه به  متقاضیان نمود و به عنوان یک اتومبیل دو منظوره شهری- بیابانی مورد استفاده همه مردم قرار گرفت.

     

    5-وانت شورلت :

    در سال 1356 این شرکت با احداث سالن تراک در جنوب شرقی سالنهای تولیدی اقدام به تولید وانتهای شش سیلندر دو دیفرانسیل شورلت نمود که تولید آنها تا سال 1359 ادامه داشت و به دلیل قطع رابطه با آمریکا این تولیدات پایان یافتند.

    6-اتومبیل های نیسان-نیسان پاترول :

    طرح و تولید خودروهای دو دیفرانسیل در قالب بخشی از پرونده عظیم تکنولوژی و کمکهای فنی مورد قرارداد بین نیسان ژاپن و سازمانهای گسترش در تاریخ تیرماه 1364 به شرکت پارس خودرو به عنوان مجری بخشی از کل طرح واگذار گردید لازم به توضیح است که کل طرح عبارت بود از : تولید قوای محرکه در زامیاد و تولید چند نوع اتومبیل و استیشن و وانت در سایپا و پارس خودرو متعاقب این امر قرارداد همکاری فیما بین پارس خودرو و نیسان ژاپن منعقد و عملیات اجرائی آن پس از انجام مطالعات اولیه در فروردین 1365 شروع شد و در بهمن و شهریور 1367 مدل وانت دو دیفرانسیل نیسان در سالن تراک تولید گردید. 

     

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو

    فهرست:

    پیشگفتار.............................................................................................................1

    مقدمه.................................................................................................................4

    موقعیت شرکت................................................................................................6

    تاریخچه شرکت..............................................................................................8

    خودرو های تولیدی شرکت..........................................................................10

    خودروهایی که در گذشته تولید شده........................................................10

    تولیدات فعلی شرکت...................................................................................14

    تولیدات آینده شرکت..................................................................................17

    سالن اصلی تولید بدنه...............................................................................19

    خط تولید پرایدGTX...............................................................................22

    پانل های کنترل........................................................................................25

    تئوری کار در سالن تولید بدنه.............................................................27

    دستگاههای جوشCO2........................................................................36

    دستگاه جوش آرگون..........................................................................38

    کاربردهای سیلر..................................................................................43

    پمپ سیلر........................................................................................45

    سالن رنگ.......................................................................................47

    جداول رنگ آمیزی........................................................................56

    ایمنی و بهداشت............................................................................57

    جلوگیری از انفجار و اشتعال.....................................................58

    بهینه سازی در تولید بدنه..........................................................61

    نتیجه گیری.................................................................................72

    .

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی مکانیک خودرو در شرکت پارس خودرو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت