گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی

تعداد صفحات: 22 فرمت فایل: word کد فایل: 4193
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: علوم دامی - دامپروری - دام و طیور
قیمت: ۷,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی

     

    موقیت جغرافیایی کامل واحد دامپروری

    این مرغداری در فاصله 15 کیلو متری از شهر رامهرمز و حد فاصل بین شهر رامهرمز و بهبهان می باشد . فاصله سالن از جاده اصلی حدود 200 متر می باشد .

    طول مرغداری از شرق به غرب 100 متر و عرض 16 متر می باشد . (البته همراه با دو انبار که متصل به سالن می باشد) این مرغداری در حدود 10 کیلومتری روستای رستم آباد می باشد همچنین در شرق مرغداری یک رودخانه فصلی نیز وجود دارد که در عمق 3 متری از سطح جاده و سالن می باشد .

    وضعیت ساختمان ها و تاسیسات :

    این واحد دامپروری متشکل از یک ساختمان به طول 100 متر و عرض 16 متر (که تشکیل دهنده سالن جوجه ها و دو انبار می باشد که چسبیده به هم می باشد ) یک منبع آب و یک ساختمان 12×4 متری برای استراحت کارکنان و یک اتاقک 6 متری برای موتور برق و یک انبار متروک است . مصالح اصلی بکار رفته در این تاسیسات بلوک و سیمان می باشد و تمام دیوارها از بلوک می باشد .

    قسمت ته (کف) سالن از موزائیک و دیوارهای سالن که بلوکی می باشد درزهای آن به وسیله ماسه و سیمان (پلاستر) کاملا مسدود شده است . سقف سالن از آهن و آجر (طاق آجری ) است.

    سه ردیف ستون فولادی 13 تایی در طول سالن  امتداد دارند که باعث استحکام سقف می شوند که بین این سه ردیف 13 ستون از بقیه ستون ها بلند تر هستند که باعث شده اند یک شیب 2 درصدی از از وسط سقف روبه کناره ها ایجاد می شود و این شیب باعث کاهش فرسایش سقف شده می شود.

    انبار چسبیده به سالن به ظرفیت 30 تن نیز سقفش همانند سالن اما کف آن از بتون است .

    کف انبار 60 تنی تازه احداث شده در کنار انبار 30 تنی نیز از بتن اما سقف آن از ایرانیت است که البته سقف آن حدود نیم متر بلند تر از سقف سالن است در این انبار کشویی و به عرض 5 متر است طوری که کامیون های بزرگ به راحتی می توانند وارد و خارج شوند ( در انبارها بر خلاف سالن ستون فولادی وجود دارد )

    اطراف واحد دامپروری یک دیوار به ارتفاع 80 انتیمتر بنا شده (به عنوان حصار) و در بالای دیوار نیز سیم خار دار نصب شده است .

    کف منبع آب از بتون و دیوار ها بلوکی و پلاستر شده است منبع به ابعاد5. 3×4×4 یعنی به حجم 56متر مکعب است . سقف منبع از ایرانیت که قسمت هایی از سقف نیز باز می باشد .

    تامین آب آشامیدنی    

     آب مصرفی این واحد دامپروری از یک حلقه چاه به عمق 40 متر که در فاصله 100 متری از ضلع شمالی سالن قرار دارد تامین می شود .

    آب از درون چاه به وسیله یک الکتروپمپ به منبع آب پمپاژ می شود که بعد از پر شدن منبع از آب به طور اتوماتیک الکتروپمپ خاموش شده و دیگر آب را پمپاژ نمی کند .

    ساختمان منبع آب در ارتفاع بیشتری از سالن بنا شده است . بنا بر این آب به راحتی در لوله ها جریان پیدا می کند . لوله کشی سالن از سقف صورت گرفته است تا بتواند آبخوری های اتوماتیک را به راحتی نصب نمود .

    ساختمان منبع مربع شکل به ضلع 4 متر که دیوارهای منبع از بلوک و سیمان و از داخل و خارج درزهای آن با سیمان (پلاستر) پوشیده شده است سقف منبع سر پوشیده نمی باشد و از ایرانیت می باشد پس بنابراین احتمال نفوذ آلودگی به منبع خیلی زیاد است .

    البته بعد از برسی کارشناسان آب چاهی که تامین کننده آب مرغداری می باشد غیر بهداشتی بوده و مورد تایید کارشناسان قرار نگرفته است .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

     

     

     

     

     

     

     

     

    جیره غذایی  

    در روز اول جیره جوجه ها فقط از مخلوط ذرت و سویا می باشد که این جیره متشکل از 75 درصد ذرت و 25 درصد سویا می باشد که این جیره فقط تا 24 ساعت اول مورد استفاده قرار می گیرد و جیره کامل یا دان کامل از روز دوم به بعد مورد استفاده قرار می گیرد .

    ترکیب دان کامل ( یک تن دان کامل )

     

    مواد غذایی

    مقدار تنkg

    ذرت

    485

    سویا

    350

    گندم

    100

    کنسانتره

    50

    صدف

    15

     

    در 40 روزگی سهم سویا حدود 100 کیلو گرم کاهش می یابد و کمبود سویا به ذرت اضافه می شود البته 20 روزگی 50 کیلوگرم در تن آنزیمیت به جیره اضافه می شود که در این صورت 25 کیلوگرم از سهم سویا کم می شود .

    آنزیمیت دارای خواص زیر می باشد :

    1-بهبود بازده ماود تشکیل دهنده جیره غذایی

    2-افزایش بازده گوشت و تخم مرغ و پوسته تخم مرغ

    3-کاهش رطوبت بستر و جلوگیری از کوکسیدیو

    4-جذب گاز های سمی و بهبود محیط پرورش

    5-جذب عناصر فلزی سنگین

    6-جلوگیری از مسمومیت های قارچی

    وضعیت تهویه

    سیستم تحویه ای این سالن تشکیل از 6 عدد تهیوه 3 فاز و 6 عدد تهویه تک فاز و حدود 90 هواکش در سقف سالن و 6 پنجره ی پوشیده از پوشال در ضلع شمالی و 6 پنجره ی بدون پوشال در ضلع جنوبی می باشد

    تهویه های سه فاز و تک فاز بصورت یک در میان (تهویه های مکنده یعنی هوای داخل را خارج می نماید ) در ضلع جنوبی سالن به فاصله 6 متری از هم نصب شده اند . ارتفاع تهویه های سه فاز از سالن حدود 2 متر و ارتفاع تهویه های تک فاز از سطح سالن حدود 1 متر می باشد این تهویه در موقع لزوم هوای دم کرده و غبار آلو.د را از سالن خارج می نماید . وظیفه ورود هوای تازه را به داخل سالن مرغداری را حدود 90 هواکش که در سقف مرغداری تعبیه شده اند و 6 پنجره پوشیده از پوشال که بطور مداوم بر روی آنها آب جریان دارد تا هوای ورودی سالن مقداری خنک شود را بر عهده دارند هوا کش های سقف وظیفه ورود هوای پاکیزه و خروج هوای گرم را از سالن دارند.

    هواکش های سقف در فصل تابستان هنگام غروب آفتاب باز می شوند و در صبح بسته می شوند و در زمستان در طول تمام شبانه روز باز هستند.

    برای بستن تهویه ها را با قرار دادن موزاییک بر بالای آنها می بندند.

    روشنایی و پنجره ها

    جهت تامین نور و روشنایی در این سالن از تعداد 6 پنجره در ضلع جنوبی (که البته شیشه نسبتا کدر دارند) و یکصد لامپ 100 وات که به فاصله معین در سالن نصب شده اند و در فاصله 2 متری از سطح قرار دارند استفاده می شود .

    یک دستگاه موتور برق بخاطر قطع احتمالی برق وجود دارد که جایگاه آن در کنار انبار 60 تنی و در یک اتاقک بوکی 2×3 می باشد .

    سیستم روشنایی سالن از نوع تمام روشنایی می باشد یعنی لامپ ها بصورت 24 ساعته در کل دوره کار روشن می باشد .

    وضعیت بهداشت و سرزدن دامپزشک :

    حدود بیست روز قبل از جوجه ریزی ابتدا فضولات دوره قبل را از سالن خارج کرده و بعد سالن را با آب شسته و بعد از خشک شدن سالن که بین 48-24 ساعت طول می کشد ، سالن را شعله می دهند . بعد از شعله دادن با استفاده از ترکیب ضدعفونی کننده های ساولن +به آسا+مایکو جرم+دوزو جرم سالن را شسته و ضد عفونی می نمایند بعد از ضد عفونی شستن و خشک شدن سالن را گاز می دهند برای این کار ابتدا تمام درزهای سالن اعم از تهویه و هواکش و ... باید کاملا مسدود کرده و سپس گاز می دهند عمل گاز دادن را با استفاده از مایع فرمالدهید و پرمنگنات پتاسیم انجام می دهند که این کار را از ته سالن شروع می کنند  تا کارکنان دچار گاز گرفتگی نشوند .

    برای این کارابتدا در تمام ظرفهایی که برای گاز دادن در سالن تعبیه شده است پرمنگنات می ریزد (مقدار آن به صورت تجربی) و در هنگام گاز دادن ابتدا فرمالدهید را روی آن ریخته و سریع هم می زنند و به طرف در خروج سریع حرکت می کنند و بعد از خارج شدن در را می بندند و تا 24 ساعت سالن را به همین حال باقی می گذارند و بعد از 24 ساعت تهویه ها را روشن نموده تا گاز بطور کامل خارج شود البته قبل از گاز دادن دمای سالن را به 25 درجه سانتیگراد رسانده و رطوبت را نیز حدود 60 درصد می رسانند.

    نکته : در هنگام گاز دادن باید وسایلی را که برای سری بعد سالن مورد استفاده قرار می گیرید باید در سالن باشند . مانند پوشال ، آبخوری ، دانخوری و ...

    همچنین در درب سالن یک پا شویه پر از آسا وجود دارد که کارکنان باید قبل از ورود به سالن از آن رد شوند . 20 درصد پروتعین و 3200 کیلو کالری انرژی قابل متابولیسم باشد که از جمله نقاط ضعف این سالن استفاده از یک جیره مشخص در تمام طول دوره می باشد که این جیره حاوی 20.4 درصد پروتعین و 2912.2 Kcal/kg انرژی قابل متابولیسم می باشد که این کار باعث کاهش ضریب تبدیل غذایی می شود که با رعایت این امر می توان جوجه ها را در سن زودتر به بازار رساند و در نتیجه باعث کاهش هزینه ها و بیشتر شدن سود حاصله گشت .

    5) آگاهی نداشتن از سیستم از سیستم های روشنایی و خاموشی که رعایت این امر به نوبه خود باعث کاهش هزینه ها ( در اثر بهبود ضریب تبدیل ) و در نتیجه افزایش سود می شوند .

      پاکسازی و ضدعفونی کردن سالن

    بستر و کود را از سالن و مزرعه خارج گردید

    دان و تمام وسایل غیر ثابت از قبیل آبخوری ها ، دانخوری ها را از سالن خارج گردید

    مدفوع و آشغال های چسبیده روی نرده ها ، کف و هر جای دیگر سالن را جدا و پاکسازی گردید

    سالن و تجهیزات آن را با آب تمیز شسته شده

    اگر حشرات زیادی در سالن وجود دارد ، می توان قبل از پاکسازی سالن آنها را با حشره کش از بین برد

    بستر را جاروب کرده . آشغال های جمع شده بستر را از سالن و مزرعه خارج گردد

    سالن و تجهیزات را یا مواد ضدعفونی کننده شستیم

    سالن را به مدت یک یا دو هفته خالی نگهداشته و در سرتاسر سالن سم مرگ موش ریختیم معمولا در صورت عدم دسترسی به خوراک ،جوندگان آسانتر مسموم می شوند.

    درب و تمام منفذ های سالن را برای جلوگیری از ورود و خروج پرندگان و جوندگان بستیم.

     مواد کشنده جوندگان را از سالن خارج کردیم.

    داخل لوله های آب را ضدعفونی و تمیز کردیم.

    تعمیرات سالن و تجهیزات آن را انجام دادیم.

    سالن و تجهیزات مربوط به آن را ضدعفونی شدهو تجهیزات سالن قبل و بعد از نصب مجدد ضدعفونی شد.

    بعد از مراحل ضدعفونی، از حشره کش ها استفاده شد.

    برای ضدعفونی بستر از موادی مثل: نمک،آهک،اسیدبوریک و سیلیسکات آلومینیوم استفاده کردیم.

    بستری خشک و تمیز به عمق10 سانتیمتر در کف سالن ایجاد کردیم . معمولا جهت ایجاد بستر از تراشه چوب نرم یا پوسته برنجاستفاده می کنند.

    قبل از ورود جوجه ها، تجهیزات را نصب شدند.

    سالن را با فرمالدئید یا دستگاه مه پاش حرارتی به عنوان آخرین مرحله ضدعفونی،گازدهی کردیم.

    آماده سازی سالن جهت ورود جوجه ها

    قبل از ورود جوجه ها به مزرعه تمام تجهیزات را به دقت نصب و از کارکرد آنها اطمینان حاصل کردیم.

    گنجایش سالن و میزان تجهیزات و وسایل ضروری را برای جوجه ریزی محاسبه کردیم.

    حصار حرارتی (brooder guard) را به ارتفاع5/. متر و قصر 3 تا 4 متر برای بخاریهای معمولی و متر 5 تا 6 متر و همان ارتفاع قبلی برای بخاریهای تشعشی نصب نمائید.

    اطمینان حاصل کردیم که آب آشامیدنی کلرزایی شده باشد .

    با دقت کامل و در عین حال به طور سریع جعبه های حاوی جوجه را از داخل کامیون خارج کردیم و آنها را در اطراف محافض بخاری قرار دایدم

    شرایطی را فراهم آوردیم تا جوجه ها به مدت یک تا دو ساعت قبل از دسترسی ، آب ننوشند . این کار باعث کاهش موارد هیدرات شدن جوجه ها و همچنین جذب سریع مواد مغذی دان می شود .

    در طول 10 روز اول به اضای هر 100 جوجه یک سینی دانخوری اختصاص دادیم

    مراقبین آشیانه ها به آرامی به مدت یک تا دو ساعت بین جوجه ها قدم زدند تا جوجه ها به محیط جدید عادت و به سمت دانخوری و آبخوری جذب شوند

     

     

     

     

    ایجاد شرایط ایده آل برای جوجه های پرورشی

    در یک روزگی دمای مورد نیاز برای جوجه ها 32 تا 35 درجه سانتی گراد و در کل سالن 26 تا 27 درجه سانتی گراد می باشد در سنین بین 14 تا 21 روزگی  جوجه ها را در کل سالن پخش مردیم در این دوره با توجه به اینکه دمای هیتر کاهش می یابد حفظ دمای مناسب سالن برای جوجه ها حائز اهمیت است .

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی

    فهرست:

    چکیده و تشکر

    فصل اول

    موقیت جغرافیایی کامل واحد دامپروری                                                                              2

    وضعیت ساختمان ها و تاسیسات :                                                                                                 2

    تامین آب آشامیدنی                                                                                                        3

    فصل دوم

    جیره غذایی                                                                                                                    6

    وضعیت تهویه                                                                                                                 7

    روشنایی و پنجره ها                                                                                                        8 

    وضعیت بهداشت و سرزدن دامپزشک                                                                                8

    پاکسازی و ضدعفونی کردن سالن                                                                                                9

    آماده سازی سالن جهت ورود جوجه ها                                                                             11

    ایجاد شرایط ایده آل برای جوجه های پرورشی                                                                   12

    کنترل شرایط محیطی سالن                                                                                               12

    شکل و بافت دان                                                                                                            13

     

    فصل سوم

    روشهای خوراک دهی و تغذیه                                                                                         15

    ملاحضات مهم مدیریتی در شرایط استرس گرمایی                                                              16

    روشهای صحیح جمع آوری و بارگیری                                                                             17

    حداقل فضای لازم جهت حمل طیور به کشتارگاه                                                               17

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی پرورش جوجه های گوشتی در واحد مرغداری حاج ناصر سالمی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت