گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو

تعداد صفحات: 182 فرمت فایل: word کد فایل: 4000
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی برق
قیمت: ۱۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو

    « تاریخچه ایران – ترانسفو »

    استفاده از نیروی برق وضعیت جدیدی را در زندگی بشر بوجود آورده است که با توجه به کاربرد و اهمیت ترانسفورماتور ، این استفاده بهتر و مطلوبتر صورت می پذیرد . کارخانجات ایران ترانسفو اولین تولید کننده ترانسفورماتور توزیع و قدرت در ایران می باشند که زیر نظر سازمان های ساتکا و شرکت زیمنس و ترافویونیون آلمان آغاز گردید .

    شرکت ایران ترانسفو در سال 1345 با ابتکار وزارت نیرو جهت تولید ترانسفورماتور های مورد  احتیاج شبکه های توزیع برق کشور تأسیس مگردید که قسمت عمده سهام را شرکت برق منطقه ای تهران و بانک صنعت و معدن به عهده داشت .

    این شرکت در شهر ری اقدام به ایجاد یک کارخانه ترانسفور ماتور سازی نمود و از اواخر سال 1347 تولید ترانسفورماتور فشار قوی تا قدرت KVA 1600 و 330007 را آغاز نمود .

    فعالیت تولیدی واحد شهر ری بسیار موفقیت آمیز بود ، به ترتیبی که ظرفیت تولید کارخانه در طول 14 سال از MVA70 در سال 1347 به حدود MVA1700 در سال 1360 یعنی حدود 24 برابر ظرفیت اولیه خود رسید .

    با توجه به احتیاجات روز افزون وزارت نیرو ، شبکه برق کشور به ترانسفورماتورهای فشار قوی شرکت در سال 1354 تصمیم به افزایش ظرفیت تولیدی ترانسفورماتورهای توزیع شبکه برقی و ایجاد کارخانه جدیدی به منظور تولید ترانسفورماتورهای قدرت جهت شبکه های برق سراسری کشور اتخاذ نمود .

    مواد اولیه این شرکت عمدتاً از خارج تامین می گردد که پس از انجام آزمایشات در آزمایشگاه مواد و تائید قسمت کنترل کیفیت مواد ، وارد انبارهای مواد اولیه می گردند . دفتر طراحی و محاسبات فنی جهت سفارشاتی که از برقهای منطقه ای دریافت مینمایند و مطابق با ساتانداردهای تولیدی می باشند ، نقشه و محاسبات لازمه را تهیه کرد و در اختیار دفتر برنامه ریزی قرار میدهند .

    دفتر کنترل و تضمین مرغوبیت بطور مداوم در مسیر تولید قطعات را کنترل و پس از تکمیل در قسمت آزمایشگاه فشار قوی نیز ترانسفورماتور تکمیل شده تحت آزمایشات الکتریکی مختلف قرار گرفته و سپس کنترل نهایی میگردند .

    «اصول و طرز کارترانس »

    اساس کارترانسفورماتور بر القای جریان الکتریکی استوار است . هنگامی که از داخل یک سیم جریان عبور کند در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود . حال اگر یک هادی در این میدان مغناطیسی طوری حرکت کند که خطوط قوای میدان را قطع کند در این هادی نیروی محرکه ای ایجاد می شود .

    به همین اساس یک ترانس ساده یک فاز از یک هسته که از جنس آهن خالص است و دو سیم پیچ اولیه و ثانویه تشکیل می شود . حال اگر سیم پیچ اولیه به جریان متناوبی وصل گردد در اثر عبور این جریان متناوب یک میدان مغناطیسی متغیر در هسته ایجاد می شود و این نیروی محرکه جریانی در مدار تولید می کند که این جریان در سر مدار ثانویه ولتاژ متناوبی را ایجاد می کند .

    بر طبق آنچه که گفتیم اساس ساختمان یک ترانس بر یک هسته و دو سیم پیچ استوار می باشد . در ترانس های سه فاز ساخت کارخانه نیز هسته از ورق آهن مخصوص حاوی سیلیسیم با شبکه کریستالی منظم و سیم پیچ ها از مس الکترولیت می باشند .

    «نحوه تولید ترانسفورماتور»

    تولید ترانسفورماتور در کارخانه ایران – ترانسفو از نوع تولید کارگاهی می باشد . قطعات مختلف ترانس در کارگاههای مختلف به طور جداگانه تولید شده و سپس در قسمت مونتاژ به هم مونتاژ می شوند و ترانس کامل از خط خارج می شود .

    از کارگاههایی که به عنوان کارگاههای اصلی کارخانه به شمار می روند میتوان کارگاه تولید ورق هسته و هسته چین بخش تولید سیم پیچ ها ، بخش مخزن سازی ، کارگاه آهنگری و سالن مونتاژ را نام برد . البته بخش خدمات تولید نیز باید قطعات فرعی لازم را تولید نماید تا امکان ساخت فراهم آید .

    نحوه انجام کار بدین ترتیب است که ورقهای آهن حاوی سیلسیم به ضخامت mm0.3 که به صورت رول و با عرضهای متفاوت می باشند توسط پرس اشتانس بریده و شکل می یابند و سپس در روی میزهای مخصوص چیدن هسته ، هسته بدون سر ، چیده می شود . در همین زمان سیم پیچ ها در سه نوع لایه ای ، کلافی و حلقه ای برای سیم پیچ ها فشار قوی به صورت استوانه ای از سیم تخت برای سیم پیچ های فشار ضعیف پیچیده می شوند و سپس توسط عایق های فیبری بر روی هم با فشار معین مونتاژ می شوند و برای قرار گرفتن در روی هسته ها به سالن مونتاژ هدایت می شوند .

    سالن آهنگری برش و سوراخ کاری و تمیز کاری قطعات آهنی بدنه ترانس ، پایه ها ، وان و غیره را انجام میدهد و قطعات فوق را برای ساخت مخزن ترانس به بخش ساخت مخزن هدایت شده و در آنجا بسته به ترانس ، بدنه مخصوص برای آن ساخته مطالعه شود در سالن مونتاژ اولیه ، سیم پیچ ها بر روی هسته های بدون سر قرار گرفته و سر چینی انجام می شود و سپس عملیات اتصال سیم ها و اتصال کلید تنظیم ولتاژ انجام می گیرد تا قسمت موثر ترانس (اکتیوتایل) حاضر گردد .

    سپس ترانس برای گرفتن آب موجود در قطعات عایق آن در داخل کروه های خلاء قرار گرفته و خشک میوشد و در انتها قسمت اکتیوتایل پس از خروج از کوره بلا فاصله در مخزن از پیش ساخته شده قرار گرفته و به داخل کوره های روغن زنی هدایت یمشود .

    در این کروه ها روغن خنک کننده ترانس با ایجاد خلاء به داخل ترانس فرستاده میشود و سپس بعد از پر شدن ترانس از روغن ، ترانس از کوره خارج شده و در آزمایشگاه فشار قوی برای کنترل سلامت و مرغوبیت ترانس آزمایشاتی بر روی آن انجام می گیرد .

    سپس ترانس رنگ خورده و تابلوی مشخصات و مرغوبیت آن در صورت سفارش وسایل اضافی بر روی آن نصب میشود و به انبار موقت ترانسها هدایت میوشد .

    «بخش عایقکاری »

    اولین بخش مورد بازدید ، بخش عایقکاری است . در این بخش کلیه قطعات عایق ترانس تولید میشوند . از قطعاتی که در این بخش تولید میوشد میتوان رینگ ، عایق همسوار کننده ، طبقات انشعابی کانال ذوزنقه ، نوار کانال دار ، لوله عایق ، کاغذ پلیسه ، واشر پولک دار ، واشر ساده ، کانال چوبی ، چوب اتصال سر فازها را نام برد .

    «بوبین پیچی ترانسفورماتورهای قدرت »

    آزمایشگاه مواد :

    آزمایشگاه شیمی ، مواد یکی از ارکان اساسی شرکت ایران تراسنفو میباشد که قسمت اصلی تضمین مرغوبیت در آن انجام میشود .

    جنس ورودی به شرکت ایران ترانسفو در دو مرحله قبل از تخلیه در انبار ورود به سیستم تولید و مصرف مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرد .

    در برگه های مخصوصی ابتدا نام جنس مورد نظر ، سپس شماره سفارشی نوشته میوشد . برای هر کالا و جنسی در شرکت یک شماره به خصوص وجود دارد که با آن از اجناس دیگر متمایز می گردد . سپس مقدار بار نامه و مقدار واقعی جنس دریافت شده مشخص میشود .

    در آزمایشگاه جنس ورودی (به صورت نمونه تحویل داده میشود) از نظر استاندارد های شرکت مورد آزمایش قرار می گیرد و اگر شرایط و معیارهای مورد نظر را جواب بدهد حد تائید زده شده و به قسمت انبار فرستاده میشود .

    در انبار جنس از نظر ابعاد ، شکل ظاهری ، خرابی های احتمالی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر شرایط معیارهای مورد نظر تائید نشود و در صورت خرابی جنس از 2.5% بیشتر باشد به شرکت تحویل دهنده گزارش شده و اگر کمتر از این مقدار باشد مورد تائید قرار می گیرد .

    برای هر وضعیت مطلوب یا نامطلوب کد مشخص A یا B به ترتیب استفاده میشود اگر نمونه تحویل داده شده از نظر مرغوبیت مطلوب نباشد جنس به انبار فرستاده نشده بلکه به شرکت تحویل دهنده باز پس داده میشود و وارد سیستم تولید شرکت نمی گردد .

    مواد مورد آزمایش در آزمایشگاه شیمی مواد عبارتند از :

    روغن ترانسفورماتور به عنوان عایق ، لاستیک به شکل انواع واشرها ، رنگ و ضد زنگ به عنوان پوششی و محافظ ، سیم با عایق لاکی و کاغذی مورد مصرف در قسمتهای مختلف ترانس ، فیبر استخوانی ، صفحات آهنی انواع میله گرد و پارچه مصرفی برای روپوش کارگران و ... .

    « آزمایشگاه شیمی مواد »

    فصل دوم

    روغن

     

    مقدمه :

    روغن تراسنفورماتوریکی از مشتقات نفتی است . روغن پایه بطور کلی یک ماده ئیدروکربنی می باشد . از پالایش یک برش نفتی مناسب روغن تراسنفورماتور بدست می آید . روغن تراسنفورماتور موارد مصرف کاملاً اختصاصی دارد و همه ساله مقدار قابل توجهی از آن در تأسیسات صنعت برق کشور و بخش توزیع به مصرف می رسد .

    کاربرد این روغن به عنوان یک عایق الکتریکی و یک سیال خنک کننده ترانسفورماتور و دژنکتور می باشد . این روغن از جمله روغنهای وارداتی به کشور می باشد که سالیانه مبلغ قابل ملاحظه ای به واردات آن اختصاص داده می شود .

    بنابراین برسی ، شناخت و کاربرد صحیح روغن در ترانس های توزیع به منظور بهره برداری بهینه از این نوع تجهیزات گران قیمت در شبکه توزیع از اهمیت خاصی برخوردار است . در حال حاضر کاربرد روغنهای نفتی به عنوان عایق الکتریکی متداول است .

    التبته شرایط روغنهایی که بدین منظور بکار برده می شوند کاملاً استثنایی است و به آنها روغنهای عایق اطلاق میوشد . فساد روغن ها در اثر اکسیداسیون خواص عایقی آنها را کاهش می دهد و از این نظر عملیات پالایش روغنهای عایق به صورت دقیقتری صورت می گیرد .

    بطور کلی روغنها بر حسب خواص و شرایطی که در سرویس از آنها انتشار می رود انتخاب و بکار برده می شوند .

    تجزیه و تحلیل این خواص و شرایط سرویس ، شناخت روغن و انتخاب مناسب آنرا میسر می سازد .

    انواع روغنها :

    بطور کلی روغنها بر حسب کارکرد به دو گروه تقسیم مطالعه شوند :

    روغنهای موتور مانند : روغن موتورهای درون سوز ، اتومبیلهای سواری و باری و غیره

    روغنهای صنعتی مانند : روغنهای جعبه دنده ، روغنهای توربین ، کمپرسور و ترانسفورمر و غیره .

    بر حسب شرایط سرویس ، روغنهای موتور و روغنهای صنعتی فرق خواهند داشت و ویسکوزیته رنگ و نقطه ریزش عوامل اصلی متمایز کننده انواع مختلف آنها می باشد .

    معمولاً روغنهای موتور با درجه ویسکوزیته (برحسب درجه SAE) و هر کدام از روغنهای صنعتی با ویسکوزیته و شرایط سرویس مشخص و طبقه بندی می شوند .

     

    جدول (1) انواع روغن های موتور روغن های صنعتی و مشخصات آنها را نشان میدهد (ص 21)

    روال ساخت انواع روغن ها :

    روغنهای موتور و یا روغنهای صنعتی از فرمولبندی روغنهای پایه و با استفاده از مواد افزودنی ساخته یم شوند . انواع روغنهای پایه از تصفیه برشهای خام روغن بدست می آیند . جزء برش روغن (LUBE FRACTION) از عملیات تقطیر نفت خام در فشار آتمسفریک بدست می آید .

    دامنه آن از نقطه جوش (650OF) و ویسکوزیته (40 SSU at 100OF) شروع شده و همه اجزای سنگین تر نفت خام را شامل می گردد و بر حسب نوع نفت خام در حدود (0-30%) آنرا تشکیل می دهد .

    از تقطیر مجدد و تفکیک جزء برش روغن ، تحت خلاء و یا به کمک بخار آب ، برشهای روغن (LUBE CUTS) بدست می آیند که بر حسب ویسکوزیته مرتب می شوند . مشخصات این برشها نیز به نوع نفت خام بستگی دارد و وسکوزیته آنها را تا حدودی با عملیات تقطیر میتوان کنترل کرد .

    تصفیه برش روغن بعد از عملیات تقطیر ، برای تهیه روغن پایه در اغلب موارد ضروری است .

    به عنوان مثال برشهای روغنهای (پایه پارافینیک) باید موم گیری شوند و برش های (پایه نفتینیک ) دارای مواد اسفالتی زیادتری هستند .

    اغلب برش های روغن حاوی مقادیر قابل توجهی موم و اسفالت هتسند (پایه حد واسط) ، بنابراین نوع و حدود عملیات تصفیه به مشخصات برشهای روغن و مشخصات روغن پایه مورد نظر بستگی دارد .

    ذر گذشته روغنهای پایه با استفاده از نفتهای خام پایه پارافینیک و حد واسط به روال عملیات ساده تقطیر و موم گیری تهیه می گردد و حد عملیات تصفیه بعد از عملیات تقطیر به تصفیه با اسید سولفوریک و خاک فعال محدود می شد .

    روغنهای پایه با ویسکوزیته کمتر از (650 SSU at 100OF) از تقطیر مجدد بدست می آیند . ته مانده عملیات تقطیر مجدد نفت های خام (پایه پارافینیک )، پایه روغن سنگین تیره محسوب می شد و از موم گیری و فیلتراسیون آنها روغنهای پایه سنگین با ویسکوزیته ای در حدود (100 SSU , 210OF) از تقطیر مجدد بدست می آند . ته مانده عملیات تقطیر مجدد نفت های خام ( پایه پارافینیک ) ، پایه روغن سنگین تیره محسوب می شد و از موم گیری و فیلتراسیون آنها روغنهای پایه سنگین با ویسکوزیته ای در حدود (100 SSU , 210OF) بدست می آید . (Bright Stock).

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو

    فهرست:

    فصل اول :

    تاریخچه شرکت ایران – ترانسفو..................................................................................................................

    اصول و طرز کارترانس ...................................................................................................................................

    آزمایشگاه شیمی مواد ....................................................................................................................................

    مواد مورد آزمایش در آزمایشگاه .................................................................................................................

    فصل دوم : روغن ترانسفورماتور

    مقدمه .................................................................................................................................................................

    انواع روغنها .......................................................................................................................................................

    روال ساخت انواع روغن ها ...........................................................................................................................

    ترکیب شیمیایی روغن ها .............................................................................................................................

    ارزیابی خواص برش های روغن و روغن پایه ...........................................................................................

    روغن ترانسفورمر...............................................................................................................................................

    کاربرد روغن در ترانسفورماتور .....................................................................................................................

    خواص روغن .....................................................................................................................................................

    استانداردهای روغن های عایق ....................................................................................................................

    مشخصات روغن ترانسفورماتور ....................................................................................................................

    خواص فیزیکی روغن .....................................................................................................................................

    ویسکوزیته روغن .............................................................................................................................................

    نقطه اشتعال در محیط بسته .......................................................................................................................

    دانسیته یا چگالی روغن ................................................................................................................................

    نقطه ریزش .......................................................................................................................................................

    خواص الکتریکی روغن ترانسفورماتور ........................................................................................................

    استقامت دی الکتریک یا ولتاژ شکست عایقی ........................................................................................

    ضریب تلفات عایقی ........................................................................................................................................

    مقاومت مخصوص عایقی ................................................................................................................................

    خواص شیمیایی روغن ترانسفورماتور ........................................................................................................

    ساختمان مولکولی روغن های عایق ...........................................................................................................

    سولفور خورنده .................................................................................................................................................

    مقدار رطوبت در روغن ..................................................................................................................................

    پایداری در مقابل اکسیداسیون ....................................................................................................................

    عدد خنثی سازی ............................................................................................................................................

    رسوب یا لجن ته نشینی ...............................................................................................................................

    افزودن مواد ضد اکسیداسیون در روغن ...................................................................................................

    مخلوط کردن انواع مختلف روغن ...............................................................................................................

    روغن های مخصوص .......................................................................................................................................

    سرویس و نگهداری روغن .............................................................................................................................

    روغن های نو ....................................................................................................................................................

    روغن در سرویس ............................................................................................................................................

    کنترل کیفیت روغن ......................................................................................................................................

    تصفیه روغن .....................................................................................................................................................

    تصفیه فیزیکی روغن ......................................................................................................................................

    تصفیه فیزیکی – شیمیایی روغن ..............................................................................................................

    خشک کردن ترانسفورماتور ..........................................................................................................................

    روغن زدن و یا شارژ روغن ...........................................................................................................................

    ادوات و تجهیزات روغن ................................................................................................................................

    منبع انبساط یا کنسرواتور ............................................................................................................................

    روغن نمایا نشان دهنده سطح روغن .........................................................................................................

    دستگاه تنفس کننده یا رطوبت گیر ..........................................................................................................

    فصل سوم : رنگ

    مقدمه .................................................................................................................................................................

    رنگ چیست .....................................................................................................................................................

    صنعت رنگ در دهه 90.................................................................................................................................

    شیمی رنگ .......................................................................................................................................................

    طبقه بندی مواد رنگی ...................................................................................................................................

    پیگمانها ..............................................................................................................................................................

    طرز تهیه لاک روغنی ....................................................................................................................................

    رنگ روغنی .......................................................................................................................................................

    رنگ ورنی ..........................................................................................................................................................

    رنگهای آبی .......................................................................................................................................................

    رنگهای الوارل.....................................................................................................................................................

    پوشش کاری پودری .......................................................................................................................................

    رنگهای قابل پخت با اشعه فراءبنفش .........................................................................................................

    رنگهای دو جزیی فعال ...................................................................................................................................

    انواع رزین ها ....................................................................................................................................................

    رزین های آلکید ..............................................................................................................................................

    مواد افزودنی .....................................................................................................................................................

    فصل چهارم : لاستیک

    مقدمه .................................................................................................................................................................

    لاستیک نیتریل.................................................................................................................................................

    خواص لاستیک نیتریل...................................................................................................................................

    کاربرد لاستیک نیتریل ..................................................................................................................................

    فصل پنجم : سیم مسی

    مقدمه .................................................................................................................................................................

    لاک مصنوعی ...................................................................................................................................................

    سیم لاکی با پوشش خود چسب ................................................................................................................

    تقسیم بندی سیم های مناسب برای سیم پیچی ..................................................................................

    لایه های گوناگون یک نمونه سیم لاکی ...................................................................................................

    تولید سیم های لاکی .....................................................................................................................................

    سیم مسی با ایزوله کاغذی و ایزوله لاکی ................................................................................................

    هادیها ..................................................................................................................................................................

    مواد عایق کننده و روکش ............................................................................................................................

    فصل ششم : کاغذ ترانسفورماتور

    مقدمه .................................................................................................................................................................

    ساختمان کاغذ .................................................................................................................................................

    مواد اولیه ...........................................................................................................................................................

    صنعت کاغذ سازی .........................................................................................................................................

    فصل هفتم : فلزات

    مقدمه .................................................................................................................................................................

    خواص فلزات ....................................................................................................................................................

    دستورالعمل (نحوه انجام پروسس احیاء) ..................................................................................................

    بررسی نتایج آزمایش .....................................................................................................................................

    هدایت الکتریکی فلز مس .............................................................................................................................

    فصل هشتم : روش آزمایش مواد در آزمایشگاه

    روش تست کنترل کیفریت روغن ..............................................................................................................

    روش تست کنترل کیفریت رنگ ................................................................................................................

    روش تست کنترل کیفیت واشر لاستیکی ...............................................................................................

    روش تست کنترل کیفیت سیم و لاک سیم ..........................................................................................

    روش تست کنترل کیفیت عایق ها و پرس اشپان .................................................................................

    روش تست کنترل کیفیت مواد شستشو و زنگبرها ...............................................................................

     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت ایران ترانسفو
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت