گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه

تعداد صفحات: 42 فرمت فایل: word کد فایل: 3234
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: آمار
قیمت قدیم:۲۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه

    نام قانونی شرکت:

    تعاونی پویا قطعه رودبار

    نام تجاری شرکت:

    پویا قطعه

    صنعت:

    فلزی فابریکی(مصنوعات فلزی)

    سال تاسیس:

    1382

    درباره شرکت :

    شرکت پویا قطعه با همکاری و به کارگیری تعدادی از کارشناسان و متخصین فنی در رشته های مهندسی مکانیک ، متالورژی ، صنایع و شیمی از سال 81 درحوزه قطعات پلیمری ، مکانیکی و بدنه برقی ومجموعه ها بازرسی فنی قطعات خودرو را با شرکت سازه گستر سایپا آغاز نمود .

    فعالیت بازرسی این سازمان در دو بخش " بازرسی فنی " و " آدیت و استاندارد سازی" تفکیک گریده است. نظارت برفعالیت های مربوطه توسط مدیر بازرسی صورت می گیرد . تمامی کارشناسان بازرسی و آدیت علاوه بر تحصیلات مرتبط به دوره های تخصصی اصول پلیمری ، جوشکاری ، آبکاری و ... مسلط می باشند و همچنین به تکنیک ها و ابزارهای مدرن کیفی از جمله FMEA,SPC,MSA، آدیت فرایند و محصول و استاندارد سازی و الزامات استاندارد های مدیریت کیفیت ISO9001:2000 و ISO/TS16949:2002 آشنا می باشند .


    تجربیات

    - در حال حاضر شرکت پویا قطعه در حدود 140 قطعه سازنده را در دستور کار خود دارد و فعالیت بازرسی را در 7 سازنده بصورت مستقیم و در حدود 30 سازنده بصورت غیر مستقیم اجرا می نماید


    سایر فعالیتهای دایره بازرسی شرکت پویا صنعت بهینه

    الف : آدیت فرایند

    واحد آدیت شرکت که متشکل از 5 نفر کارشناس فنی مورد تایید سازه گستر و دارای مدرک سرممیزی سیستم مدیریت کیفیت می باشند کلیه قطعه سازندگان اصلی را بصورت منظم و برنامه ریزی شده با استناد به استاندارد مرجع مشتری ارزیابی نموده و بصورت دوره ای به مشتری اعلام می نماید . همچنین پیگیری رفع عدم تطابقات مشاهده شده و مشاوره در زمینه بهبود فرایند ها در حوزه وظایف این واحد می باشد .

    ب: استاندارد سازی

    همکاری در تهیه و تدوین مدارک استاندارد سازی و یا تکوین محصول سازندگان و ارزیابی مدارک ارائه شده توسط سازندگان نیز بعنوان وظایف اصلی واحد بازرسی (بخش آدیت )بوده که در آدیت های فرایند دوره ای تغییر پروسه تولید ، توقف خط تولید و .....مورد بررسی و بازنگری قرار می گیرد.

     

    ج- آدیت محصول

    واحد بازرسی فنی بصورت دوره ای ماهیانه نسبت به انجام یک دوره آدیت محصول و اعلام نتیجه کیفی محصول اقدام می نماید در حقیقت وظیفه اعلام نتیجه نهایی و تخصیص یک نمره به هر محصول بعهده واحد بازرسی می باشد.

    با توجه به اهمیت فعالیت ها واحد بازرسی در نزد مشتری مدیریت شرکت تمام سعی و تلاش خویش را جهت جذب کارشناسان مجرب و کار آزموده بکار گرفته تا بتواند علاوه بر برآورده کردن نیاز مشتریان گامی مهمی در جهت رسیدن به اهداف عالیه شرکت و افزایش رضایت مشتری و ارتقاء توان کمی و کیفی سازمانهای تحت نظارت خویش ایجاد نماید .

    فصل دوم

    کنترل کیفیت و اندازه گیری مختصات

    مقدمه :

    اساساً اندازه گیری عبارت است از یک فرآیند مقایسه ای یک کمیت بین یک استاندارد تعریف شده و یک مقدار مجهول . ماشین های اندازه گیری مختصات در فرایند اندازه گیری ، یکی از بهترین ابزار می باشند.

     این ماشین ها در صنعت با نام مختصار CMM  (Coordinate Measuring Machine) نامیده می شوند در اموری که نیاز به دقت بالا و یا انجام عملیات اندازه گیری خاص (مانند هم محوری دو سوراخ،توازی ، تعامد و .....) و همچنین ایجاب شکل مورد نظر ( مانند بدنه های پیچیده خودروها ، قالبها و .....) چنین است که ابزار آلات و روشهای موجود قادر به انجام عملیات  اندازه گیری نیستند کاربرد دارند.

     یقیناً زمانی که دستگاه های کنترل عددی(NC) برای تولید قطعات پیچیده سه بعدی طراحی وساخته شدند نیاز به این دستگاه ( CMM  ) حس شده است نسل های مختلف این دستگاه از آغاز تا کنون را می توان به صورت زیر معرفی کرد

    بدون نمایشگر – ورنیه ای

    نمایشگر ساده – نمایشگر مختصات

    پردازنده ساده با توانائی محدود

    کامپیوتر با نرم افزار ساده – سیستم عامل DOS

    پیشرفته

    بخش های مختلف یک CMM  

    CMM از یک سازه تشکیل شده که عموماً از آن به عنوان ماشین یاد می شود ولی باید دانست که این فقط یک از بخش از ماشین است.

    سازه در سه محور قادر به حرکت خواهد بازوها و یا محورهایی که بر روی سازه قرار گرفته اند مطابق با محورهای دستگاه مختصات کارتزین X,Y,Z نامیده می شوند. بخش دیگر CMM  بخش کامپیوتری شده می باشد که رابط بین نرم افزار و سخت افزار دستگاه می باشد نرم افزار یکی از الزامات این دستگاه می باشد که قادر است به دستگاه فرمان های لازم را برای انجام عملیات لازم اندازه گیری ارائه نماید .

    میز CMM  از دیگر بخشهای این دستگاه می باشد که صافی سطح بالائی دارد . عموماً میز دستگاه CMM  از جنس گرانیت می باشد ولی امکان دارد با توجه به محیط کاری از موارد دیگر استفاده می شود ولی باید توجه داشت که صافی سطح میز CMM  باید توجه داشت که صافی سطح میز CMM  باید بسیار بالا باشد و ضریب انبساط دمایی کمی داشته باشد .

     

    پراب ها یکی از دیگر اجزا تشکیل دهنده CMM  ها می باشند . پراب خود از دو بخش ساقه و نوک کروی شکل تشکیل شده است . البته پراب خود بر روی سیستم پراب گیر بسته می شود و

     این مجموعه خود بر روی یکی از محورها با توجه به نوع طرح سازه بسته می شود.

     

    - سازه مکانیکی CMM  

    سازه های مختلفی برای CMM  وجود دارند که این سازه در طول سالیان مختلف بر حسب نیاز و شرایط موجود طراحی و ساخته شده و به مرور بهبود یافته اند این طرح ها با هدف

     

    افزایش دادن سرعت و شتاب CMM  

    بهبود  مشخصات اندازه گیری

    و بهینه نمودن عملیات اندازه گیری و دسترسی بهتر به قطعه کار ، بنا می شوند .

    برخی از این طرح ها  عبارتند از :

    پایه دار با میز ثابت Cantilever With Fixed Table  

    پل متحرک     Moving Bridge

    در وازهای Gantry    

    ستونی Column       

    بازویی با میز ثابت Fixed Table Horizontal Arm 

    بازو تاشونده ها Articulated Arm  

    پل ثابت  Bridge Fixed

    واضح است که تمام موارد ذکر شده به یک اندازه رایج نیستند البته بصورت عام می توان تمام CMM  ها را با یک دید آزاد ، به دو دسته بازوئی و طرح پل  تقسیم بندی نمود .

     

    - نرم افزار CMM

    نرم افزار CMM  قادر به مدیریت حرکات ، محاسبات ، برنامه ریزی ، ارتباط بین  CMM و دنیای بیرون می باشد . نکته مهم در مورد یک CMM  این است که در بسته های " نرم افزار کاربردی " ممکن است بخش هایی هم برای حل مسائل خاص اندازه گیری نظیر : اندازه گیری چرخدنده ها و پره های توربین و غیره در نظر گرفته شده باشد .

     

    شایان ذکر است که تمام CMM ها از یک زبان برنا مه نویسی بهره می برند که DMIS نام دارد .از نرم افزار های معروف CMM ها میتوان از

    Prelloud

    Metrolog

     Axell

    PC DMIS  نام برد.

    - پرابها

    پرابها از دیگر بخشهای CMM  هستند که از آنها تحت عنوان کاوش گر ها و حس گر ها نیز یاد می شود . حس گرها  ابزارهای نسبتاً هوشمند مکاترونیکی یا نوری الکترونیکی ، CMM  را قادر به ثبت نقاط روی سطح قطعه کار مورد اندازه گیری خواهند ساخت . حسگرها ممکن است با تماس فیزیکی به جمع آوری اطلاعات بپردازند ( حسگرهای تماسی ) ویانه ( حسگرهای غیر تماسی ) .پس از این منظر می توان پراب ها را به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم بندی نمود . البته بباید دچار این اشتباه شد که پرابهای غیر تماسی نسل جدید پرابها می باشند بلکه هر دسته برای خود موارد کاربرد خاصی را دارد . البته نوک پراب ها به جز شکل کروی ، اشکال دیگری مانند استوانه ای – دیسکی و مخروطی هم دارد که در موارد خاص مانند پیچ ها اشکال انحنا دار و... کاربرد دارند

     

    شرایط محیطی دستگاه CMM

    بهتر است دستگاه اندازه گیری در محیطی عاری از هر گونه تغییرات دمائی ،ارتعاشات و گرد و غبار قرار گیرد .عموماً اتاقهائی برای این دستگاه ها تهیه میشود تا شرایط خاص این دستگاه را تامین کند . گستره دمائی این اتاق بین 2.الی 25 درجه باید باشد .ارتعاشات باید در حد بسیار کمی باشد .شوک برای دستگاه اصلا ًمجاز نمی باشد.آلودگی محیطی و گرد وغبار باید مقدارکمی باشد

    البته آخرین پیشرفتها در زمینه ساخت این دستگاه باعث شده که گستره دمائی این دستگاه بیشتر و سختی شرایط را کمتر نماید  برای اینکار به بازوها و قسمت های مهم دستگاه سنسورهای حرارتی نصب شده است که خطاهای تغییرات دمائی در محاسبه مقدار اندازه گیری لحاظ شود .

    معرفی ابزار های آماری کنترل کیفیت

    ابزار های آماری کنترل کیفیت که به ابزارهای «کنترل کیفیت جامع» نیز مشهور می‌باشند برای کشف، تجزیه و تحلیل و ارائه راه حل برای مسائل و مشکلات آموزش داده می‌شوند.

    در زیر به معرفی مختصر برخی از این ابزارها می‌پردازیم:


    برگ ثبت داده ها :

    برگه‌ ای ساده برای ثبت سریع، آسان و طبقه بندی شده داده ها در همان جایی که تولید می‌شوند.مثل برگه‌ای برای ثبت نوع و دفعات وقوع وقفه در انجام کار.

     

    نمودار مسطح یا دایره ای :

    این نمودار برای نشان دادن نسبت بین اجزاء بکار می‌رود.

     

    هیستوگرام

    نمودار ساده‌ای برای نشان دادن اندازه یک متغیر در طول زمان می‌باشد. مثل تعداد ضایعات محصول در طی یک سال کاری. در همین نمودار ساده، توزیع آماری داده ها از نظر نرمال بودن ، کشیدگی داده ها به چپ یا راست و ...قابل تشخیص است.

    نمودار راداری :

    نوعی از نمودار خطی است. با این تفاوت که نمودار مزبور بجای اینکه نسبت به محور ترسیم شود، نسبت به یک نقطه مرکزی ترسیم می‌شود

     

    نمودار پراکندگی

    نمودار پراکندگی برای تشخیص بود یا نبود ارتباط بین دو متغیر و میزان این ارتباط به کار می‌رود. یکی از متغیرها بر روی محور افقی (محور X) و دیگری بر روی محور عمودی (محور Y) رسم می‌شود. فشردگی نقاط میزان ارتباط دو متغیر و جهت نقاط نحوه ارتباط متغیرها را نشان می‌دهد. اگر نقاط در داخل صفحه پراکنده باشند یعنی ارتباطی با یکدیگر ندارندو هرچه بیشتر نزدیک به خط راست باشند یعنی ارتباط بین متغیرها بیشتر است. (سلیمی1374 ،129)

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ندارد.

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, دانلود کارورزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, گزارش کارورزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, پروژه کارورزی گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, کارورزی در مورد گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه, گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی کنترل کیفیت در شرکت پویا قطعه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت