گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 4009
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی صنایع
قیمت: ۱۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند

     

    توضیحات

    این واحد ضمن تهیه کلیه مدارک مورد نیاز مؤسسه رده‌بندی و اخذ تاییدیه آن که سبب گردیده است فعالیت های طراحی در سطح استانداردهای جهانی قرار گیرد، وظیفه تهیه مشخصات فنی تجهیزات اصلی جهت خرید را نیز برعهده دارد. بررسی فنی پیشنهادهای سازندگان تجهیزات و نیز تایید کلیه مراحل خرید هم برعهده این واحد می باشد. بخشی از مدارک تهیه شده در این واحد نیز علاوه بر مستندات رده بندی، مدارک مورد نیاز واحد طراحی جزئیات می باشد و ارائه پشتیبانی فنی و مشاوره مهندسی به این واحدها نیز در زمره فعالیت های دفتر طراحی قرار دارد. اخذ تایید کارفرما برای تهیه نقشه های طراحی قبل از ارسال مدارک به کارخانه نیز از جمله فعالیت های شاخص دفتر طراحی می باشد.
    اروند جهت کنترل مؤثر گردش مواد و تجهیزات در کارخانه از نرم افزار پیشرفته مارس استفاده می کند که از طراحی تا خرید، نگهداری و نصب، همگی را ردیابی و مدیریت می نماید. دفتر طراحی در ابتدای این چرخه وظیفه تعریف و ورود اطلاعات مربوط به مواد و تجهیزات اصلی کشتی را در این سیستم برعهده دارد. طراحی پایه شناورهای مربوط به یارد 1 از قبیل انواع بارج و دوبه، لندینگ کرافت و یدک کش تماما" به وسیله دفتر طراحی انجام می شود و به تایید مؤسسات رده بندی داخلی و خارجی می رسد که از این لحاظ دفتر طراحی کاملا جوابگوی نیازهای یارد 1 می باشد. از آنجایی که یارد2 ابتدا فعالیت خود را با ساخت بارج هایی با کاربری و ظرفیت های مختلف آغاز نموده مشابه موارد ذکر شده برای یارد 1، طراحی این شناورها توسط دفتر طراحی انجام شد. در مورد کشتی های متوسط، اولین پروژه که ساخت کشتی های کانتینربر TEU2200 بود کاملا" توسط همکار آلمانی طراحی شد و دفتر طراحی دخالتی در آن نداشت. در پروژه کشتی های فرآورده بر 35000 تنی، تهیه بخش اعظم نقشه های رده بندی توسط همکار کره ای انجام شد و بقیه شرح وظایف بخش طراحی پایه اعم از گرفتن تایید مالک و کلاس، تهیه و تایید مدارک خرید تجهیزات و مواد و ورود اطلاعات سیستم مارس توسط دفتر طراحی انجام گردید. در حال حاضر دفتر طراحی آمادگی خود را جهت انجام کامل طراحی کشتی های متوسط با کاربری های مختلف نظیر نفتکش و فله بر رسما" اعلام نموده است.

     

     

    استانداردها و نرم افزارهای مورد استفاده

    علاوه بر استانداردهای عمومی مهندسی نظیر DIN، ANSI، JIS، KS و... استانداردهای خاص طراحی کشتی ارائه شده توسط مؤسسات رده بندی بین المللی عضو IACS نظیر LR، GL، BV و DNV توسط دفتر طراحی مورد استفاده قرار می گیرند.
    جهت انجام محاسبات تعادل، هیدرودینامیک و قابلیت مانور کشتی از نرم افزار Auto ship استفاده می شود و دفتر طراحی قصد دارد یکی از نرم افزارهای NAPA یا بخش محاسباتی TRIBON که قوی ترین نرم افزارهای موجود در این زمینه هستند را خریداری نماید.
    نرم افزارهای عمومی مهندسی نظیر نرم افزارهای تحلیل سازه‌ای (FEM)، دینامیک سیالات (CFD)، نقشه کشی مهندسی (CAD) و نرم افزارهای خپاص طراحی، مطابقت با قوانین و تحلیل ارائه شده از طرف مؤسسات رده بندی در دفتر طراحی مورد استفاده قرار می گیرند.

     

    طراحی جزئیات

    طراحی جزئیات و تهیه نقشه های کارگاهی دو یارد توسط دفتر مهندسی همان یارد انجام می گردد. یارد 1 ابتدا از توان مهندسی یارد 2 در پروژه های خود استفاده نموده و سپس بطور مقطعی از طریق پیمانکاران خارجی این مهم را به انجام رساند و در حال حاضر دفتر مهندسی خود را تجهیز نموده است. یارد 2 همزمان با تاسیس دفتر طراحی اقدام به تاسیس دفتر مهندسی در محل کارخانه نمود و هم اکنون با در اختیار داشتن بیش از 60 کارشناس و کارشناس ارشد در این زمینه به تجارب گران قیمتی دست یافته است.
    طراحی جزئیات ابتدا در بخش سازه و تجهیزات سازه ای و با کمک نرم افزارهای نقشه کشی مهندسی آغاز گردید و با شروع پروژه کشتی های کانتینربر، این دفتر نقش محوری به عنوان رابط بین شرکت همکار آلمانی و بخش تولید بر عهده گرفته و در زمینه های ماشینری، تاسیسات، اماکن زیست و برق و الکترونیک و ابزار دقیق شروع به کار نمود.
    جهت بهینه سازی فعالیت این دفتر، نرم افزار قدرتمند TRIBON خریداری گردید و تعداد زیادی از کارشناسان دفتر مهندسی پس از گذراندن دوره های بخش های مختلف این نرم افزار در انگلستان، به آموزش کارشناسان دیگر و انجام مدلسازی و طراحی پروژه کشتی های فرآورده بر 35000 تنی در محل کارخانه پرداختند.
    دفتر مهندسی همچنین مسئولیت تهیه مشخصات خرید اقلام جزئی تر پروژه را نیز برعهده دارد و ورود اطلاعات این اقلام به سیستم مارس نیز توسط همین واحد انجام می شود. دفتر مهندسی یارد2 هم اکنون در زمینه طراحی جزئیات و تهیه نقشه های کارگاهی انواع شناورهای متوسط به توانایی مناسب دست یافته است و قابلیت انجام کلیه فعالیت های مرتبط را دارا می باشد.

     

    فصل دوم :

     

    بخشهای مرتبط با رشته علمی کارآموز

     

     

     

     

     

    ماموریت و آرمان

    آرمان و بیانیه آرمان

    1 - شعار آرمانی شرکت که حلقه اتصال آن با جامعه و فرهنگ کشور است با عبارت زیر منعکس می گردد :

    پیشرو در صنایع دریایی منطقه

    2 - بیانیه آرمان :

    شرکت اروند با تکیه بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و توسعه نیروی انسانی و مسئولیت پذیری مایل است توانائی های خود را در پاسخگویی به بخشی از تقاضای بازار صنعتی به منصه ظهور رسانده و محصولات و خدمات مطلوب را به مشتریان خود ارائه نماید و از طریق فناوری روز و تحقیق و نوآوری و بهره وری و کارایی قابلیت های لازم را کسب نموده و در اعتلای صنایع کشور اهتمام نماید.

    مأموریت

    1- ساخت و تعمیر کشتی های بزرگ و کوچک
    2- ساخت تجهیزات نفت و گاز و صنایع وابسته در خشکی و دریا
    3- تولید و فروش محصولات و خدمات در صنایعدریایی و نوآوری در توسعه صنایع دریایی
    4- گسترش پیمانکاری عمومی و بیرون سپاری در سطح جهانی
    5- گسترش حوزه‌های تخصصی برای مقبولیت و رقابت پذیری فعالیت های شرکت در سطح جهانی
    6- توسعه بهره‌وری از طریق استفاده از کلیه منابع در اختیار

     

     

    خط مشی سیستم مدیریت کیفیت

    -

    4-2- نیازمندیهای مستندسازی
    4-2-1- کلیات
    مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت شرکت شامل موارد ذیل می‌باشد:
    - خط‌مشی و اهداف
    - نظامنامه
    - فرآیندها
    - روشهای اجرایی
    - دستورالعمل‌های کاری
    - استانداردها
    - سوابق
    - آیین نامه‌ها

     4-2-2- نظامنامه‌
    نظامنامه موجود که با دامنه تامین مواد و تجهیزات ، طراحی ، تولید و تعمیر انواع شناور و صنایع نفت و گاز تهیه شده بخشهای زیر را شامل می‌شود:
    الف) دامنه سیستم مدیریت یکپارچه
    ب) تشریح عناصر سیستم مدیریت یکپارچه
    ج) جدول تعامل فرآیندها
    د) فهرست روشهای اجرایی
    ه) چارت سازمانی شرکت و چارت سازمانی گروهها

    4-2-3- کنترل مدارک
    برای کنترل تمامی مستندات مربوط به سیستم مدیریت یکپارچه شامل ISO 9001:2000 و ISO 14001:2004 و
     OHSAS 18001:1999 در سطح شرکت یک روش اجرایی تهیه و تدوین شده است.
    کنترل کلیه مستندات مربوط به عملکرد واحدهای شرکت مسئولیت کلیه کارکنان است و همگی باید اطمینان حاصل نمایند. که مستندات معتبر، واجد شرایط و تحت کنترل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    نحوه تهیه، بازنگری، اصلاح، شماره‌گذاری، چاپ و از رده خارج کردن مدارک در روش اجرایی کنترل مدارک مشخص شده است.
    یادآوری 1: کلیه مستندات قبل از صدور (تغییر/ بازنگری) از نظر کفایت بوسیله معاونتها/ مدیران گروهها مورد بازنگری و تصویب قرار می‌گیرند. صدور اصلاحیه‌ها برای مستندات بعد از تأیید نماینده مدیریت مجتمع/گروه انجام می‌شود.
    یادآوری 2: نسخ لازم از مدارک و مستندات به صورت دستی/ تایپی و فارسی / انگلیسی در تمام مکان‌های  مورد نیاز در دسترس کارکنان است.

    4-2-4- کنترل سوابق
    سوابق شرکت، صحت و سقم و اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه را مشخص می‌نمایند. شناسائی، جمع‌آوری،  محافظت ، نحوه نگهداری،مدت زمان نگهداری، دستیابی مجدد و تعیین تکلیف سوابق در روش اجرایی کنترل سوابق آمده است.
    تمامی سوابق باید خوانا بوده و با استفاده از تجهیزاتی که آنها را در برابر اثرات سوء محیطی حفاظت می‌کند نگهداری شوند.
    5- مسئولیت مدیریت
    5-1- تعهد مدیریت
    مدیریت ارشد شرکت تعهد خود به توسعه و اجرای سیستم مدیریت یکپارچه و افزایش مستمر اثربخشی این سیستم را از طریق موارد زیر فراهم نموده است:
    - تهیه خط‌مشی یکپارچه
    - تعیین اهداف برای واحدهای سازمانی
    - انجام بازنگری‌های مدیریت
    - تدارک منابع مورد نیاز

    5-2- تمرکز بر روی مشتری
    نیازمندیهای مشتریان در شرکت تعیین و رضایت ایشان طبق دستورالعمل ارزیابی رضایت مشتریان ارزیابی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

    5-3- خط مشی
    خط‌مشی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت طبق آنچه در فصل اول این نظامنامه آمده است توسط مدیرعامل با در نظر گرفتن موارد زیر تعریف شده است:
    - برای اهداف شرکت مناسب می‌باشد.
    - در برگیرنده تعهد به تطابق با نیازمندی‌ها و افزایش مستمر اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت است.
    - چارچوبی برای بازنگری اهداف مشخص کرده است.
    این خط‌مشی در داخل شرکت اعلام و توسط کلیه کارکنان درک و اجرا شده است.
    علاوه بر این خط‌مشی یکپارچه توسط مدیریت عامل بصورت ادواری مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

    5-4- طرح ریزی
    5-4-1- اهداف کیفیت
    در این شرکت جهت دستیابی به رضایت مشتریان و انطباق با خط‌مشی اقدام به تعریف اهداف کیفیت شده است. این اهداف کیفی که قابل اندازه‌گیری بوده توسط مدیر گروهها تعریف و پس از تایید توسط مدیر عامل ، به مورد اجرا گذاشته می‌شود.این اهداف در فرم تعیین و پایش اهداف کیفیت ثبت و از طریق فرم برنامه های دستیابی به اهداف کیفیت مورد پایش و اندازه گیری قرار می‌گیرددوره‌های زمانی اندازه گیری اهداف نیز در فرم‌های مذکور قابل مشاهده می‌باشد.ضمناً در صورت لزوم در سطح گروهها نیز اهداف متناسب با مفاد خط‌مشی تعیین و به مورد اجرا گذاشته شده است.

    5-4-2- طرح‌ریزی سیستم مدیریت کیفیت
    مدیریت از طرح‌ریزی سیستم مدیریت کیفیت در جهت تأمین نیازمندیهای این استاندارد و تهیه اهداف کیفیت اطمینان حاصل نموده است و علاوه بر این در مواقعی که تغییراتی در این سیستم اجرا گردد، یکپارچگی آن حفظ خواهد شد. همچنین طرح‌ریزی لازم جهت دستیابی به اهداف کیفیت انجام گردیده است. طرحریزی سیستم مدیریت یکپارچه به گونه ای می باشد که تعامل و ارتباط لازم گروهها برقرار بوده و یکپارچگی سیستم علیرغم وجود مستندات متفاوت در سطح گروهها حفظ گردیده است.

    5-5- مسئولیت، اختیار و ارتباط
    5-5-1- مسئولیت و اختیار
    مسئولیتها و اختیارات درون سازمانی کلیه کارکنان تعریف شده است. کلیه مسئولیتها و اختیارات در مجموعه شرح وظایف آمده است.

    5-5-2- نماینده مدیریت
    نماینده مدیریت مجتمع در سیستم مدیریت یکپارچه شرکت انتخاب و کتباَ از سوی مدیریت عامل معرفی شده است، ایشان برای حصول اطمینان از موارد ذیل دارای اختیارات لازم می‌باشند:
    الف) حصول اطمینان از ایجاد، اجرا و حفظ فرآیندهای مورد نیاز سیستم مدیریت یکپارچه
    ب) گزارش‌دهی به مدیریت ارشد در مورد عملکرد سیستم مدیریت کیفیت و هر نوع نیاز به بهبود مستمر
    ج) حصول اطمینان از افزایش آگاهی از نیازمندیهای مشتریان در شرکت
    د) ارتباط با مراجع برون سازمانی در مورد موضوعات مرتبط با سیستم مدیریت یکپارچه
    لازم بذکر است که در هر یک از گروهها نماینده مدیریت گروه انتخاب و وظایف محوله را طبق حکم مربوطه اجرا می نماید.

    5-5-3- ارتباطات داخلی
    به منظور برقراری ارتباط مستمر درون سازمانی، فرآیندها، روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های لازم در سطوح مختلف شرکت تهیه و مستند شده است. اثربخشی این ارتباطات و فرآیندها بطور مستمر مطابق روش اجرایی بازنگری مدیریت در سطح شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین ارتباط فی مابین واحدها در متن روشها و فرایندهای مربوطه مشخص و تشریح شده است. از دیگر روشهای ارتباط درون سازمانی می‌توان به مکاتبات و تابلو اعلانات اشاره نمود.

    5-6- بازنگری مدیریت
    5-6-1- کلیات
    مدیریت ارشد شرکت، سیستم مدیریت یکپارچه را در دوره‌های زمانی 6 ماهه (و یا کمتر از آن برحسب ضرورت) با هدف حصول اطمینان از مناسب بودن، کفایت و اثربخشی مستمر آن مورد بازنگری قرار می‌دهد. در این جلسات خط مشی، اهداف و تغییرات مورد نیاز در سیستم مدیریت یکپارچه مرور می‌گردند. سوابق این بازنگری‌ها طبق بند 4-2-4 نظامنامه نگهداری می‌گردد.

    5-6-2- داده‌ها به بازنگری مدیریت
    ورودی‌های جلسات بازنگری مدیریت موارد زیر را در بر می‌گیرد ضمناً این موارد از طرف ستاد و گروهها در اختیار نماینده مدیریت قرار می گیرد:
    - نتایج ممیزی‌های داخلی و خارجی
    - بازخورهای مشتریان (شامل شکایات- پیشنهادات- ارزیابی رضایت)
    - عملکرد فرآیندها و تطابق محصول
    - اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
    - پیگیری اقدامات جلسات قبل بازنگری مدیریت
    - تغییرات مؤثر بر سیستم مدیریت یکپارچه
    - توصیه‌هایی برای بهبود
    - شکایات و نظرات طرفهای ذینفع
    - اهداف و برنامه‌ها
    - حوادث و رویدادها
    - خط‌مشی یکپارچه
    - سوابق مانورها
    - نیازهای آموزشی
    - پروژه‌های جدید
    - موانع پروژه های جاری

    5-6-3- نتایج بازنگری
    خروجی‌های حاصل از جلسات بازنگری مدیریت نشان دهنده روند بهبود در سیستم مدیریت یکپارچه بوده و موارد زیر را در بر می‌گیرد:
    - اثربخشی سیستم مدیریت یکپارچه و فرآیندهای آن
    - بهبود مداوم محصول/ خدمات/ فعالیتها
    - منابع مورد نیاز برای حفظ و بهبود مستمر سیستم مدیریت یکپارچه شرکت
    - تمامی سوابق بازنگری‌های مدیریت ثبت و نگهداری شده و بعنوان ورودی‌های بازنگری‌های بعدی مدنظر قرار می‌گیرد.

     6- مدیریت منابع
    6-1- تأمین منابع
    کلیه منابع ضروری جهت اجرای استراتژی‌ها و اهداف سازمانی برای دستیابی به سیستم مدیریت یکپارچه و بهبود مستمر اثربخشی آن تأمین و تدارک شده است.
    این منابع شامل کارکنان مجرب، آموزش دیده و واجد شرایط، تجهیزات مناسب، فضای کاری مناسب، منابع خرید واجد شرایط، اطلاعات مورد نیاز و منابع مالی است. منابع فوق‌الذکر جهت تأمین رضایت مشتری بکار گرفته می‌شوند.

    6-2- منابع انسانی
    6-2-1- کلیات
    به منظور انجام فعالیت‌های مرتبط با سیستم مدیریت یکپارچه، کارکنانی که کارهای مؤثر بر کیفیت را انجام می‌دهند بر مبنای تحصیلات، مهارت‌ها، تجارب و اندوخته‌هایشان انتخاب می‌شوند. علاوه بر این کارکنان آموزش‌های مختلفی را جهت ارتقاء وضعیت آگاهی در طول دوران خدمتشان می‌بینند.

    6-2-2- صلاحیت، آگاهی و آموزش
    مدیر آموزش مطابق با فرآیند و روش اجرایی آموزش، نیازهای آموزشی کارکنان را شناسایی و بر حسب سطح آگاهی و نوع فعالیت ایشان نیازها را اولویت‌بندی نموده و بر این اساس برنامه‌های آموزشی را برای کارکنان تدارک دیده است.
    سوابق آموزشی کارکنان طبق روش اجرایی کنترل سوابق در واحد آموزش نگهداری می‌شود. بعلاوه ارزیابی دوره‌ها و نیز ارزیابی اثربخشی دوره‌ها انجام و از نتایج آنها در جهت بهبود فرآیند آموزش استفاده می‌شود.

    6-3- زیر ساخت‌ها
    زیر ساخت‌ها و امکانات مورد نیاز برای تدارک و ارائه محصولات منطبق با نیازهای مشتریان تعیین و فراهم شده است، این امکانات شامل موارد زیر می‌شود.
    الف) فضای کاری و تأسیسات جانبی
    ب) تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ارتباط با فرآیند
    ج) خدمات پشتیبانی مثل حمل و نقل

    6-4- محیط کاری
    در شرکت تلاش بر این است که عوامل فیزیکی و انسانی محیط کار مورد توجه قرار گیرد. از آنجائیکه این عوامل در انگیزش و رضایت کارکنان و افزایش توان بالقوه اجرایی پرسنل تأثیر دارد مورد بررسی و توجه قرار می‌گیرد. این عوامل موارد زیر را شامل می‌گردد:
    - روش‌های ایمنی کار
    - عوامل فیزیکی شامل گرما، سرما، صدا و . . .
    - فعالیتها و اقدامات ایمنی توسط مسئولین ایمنی و بهداشت طبق روشهای مربوطه در سطح شرکت انجام می‌شود. بعلاوه با توجه به استقرار سیستم OHSAS 18001، این عنصر استاندارد بصورت کامل تحت کنترل قرار داشته و اقدامات مؤثر در جهت ایجاد یک محیط مناسب کاری در دست انجام می‌باشد.

    7- شکل‌دهی محصول
    7-1- برنامه‌ریزی شکل‌دهی محصول
    فرآیندهای مورد نیاز برای تولید و ارایه محصول برنامه‌ریزی و اجرا شده است. این فرآیندها در تطابق با نیازمندی‌های دیگر سیستم مدیریت یکپارچه است. لذا در این راستا این شرکت کلیه فرآیندها را در دسترس واحدها قرار داده است. این شرکت در برنامه‌ریزی شکل‌دهی محصول، موارد زیر را تعیین نموده است:
    - اهداف کیفیت و نیازمندیهای تعیین شده برای محصول
    - نیاز به استقرار فرآیندها و مدارک و فراهم‌سازی منابع و امکانات خاص برای محصول
    - تصدیق، صحه‌گذاری و تأیید فعالیت‌ها و معیارهای پذیرش محصول
    - سوابقی که جهت اطمینان از تطابق فرآیندها و محصول منتج از آن مورد نیاز است.
    طرح کیفیت محصولات ، در هر یک از گروهها در اختیار می باشد.
     
    7-2- فرآیندهای مرتبط با مشتری
    7-2-1- تعیین نیازمندیهای مرتبط با محصول
    در این شرکت هدف نهایی رضایت مشتری است، لذا شرکت خود را موظف می‌داند تا نسبت به کلیه نیازمندیهای مشتری حساس بوده و آنها را تأمین نماید. این نیازمندیها موارد زیر را در بر می‌گیرد:
    الف) کلیه نیازمندیهایی که از طرف مشتری اعلام می‌شود شامل نیازمندیهای مربوط به تحویل (مثل زمان و شرایط تحویل)
    ب) کلیه نیازمندیهایی که از طرف مشتری اعلام نشده است، اما وقتی شناسایی شوند برای استفاده‌ای خاص یا مشخص مورد نیازند. (مثل ارائه خدمات گشایش اعتبار و یا فروش اقساطی محصول)
    ج) نیازمندیهای قانونی و مقرراتی مرتبط با محصول مثل قوانین دریایی
    د) هر نیازمندی اضافی تعیین شده از سوی شرکت

    7-2-2- بازنگری نیازمندیهای مرتبط با محصول
    کلیه درخواستهای مشتریان مبنی بر تولید محصولات، پیش از عقد قرارداد، با برنامه استراتژیک شرکت کنترل و در صورت امکان و توان تولید قرارداد مربوطه با مشتری امضاء می‌شود. از این نظر هم میزان تولید در سال و هم توانایی ساخت محصول مورد نظر مورد محاسبه و امکان‌سنجی قرار می‌گیرد.
    سوابق این بازنگری‌ها طبق روش اجرایی کنترل سوابق حفظ و نگهداری می‌شود. در صورتیکه تغییر مفاد قرارداد از سوی مشتریان ضروری تشخیص داده شود موضوع به اطلاع طرف مقابل رسیده و در صورت موافقت،  مدارک مربوطه از جمله قرارداد اصلاح می‌گردد. اینگونه تغییرات نیز به اطلاع واحدهای ذیربط می‌رسد. ضمن اینکه قبل از اصلاح مفاد قرارداد و امکان‌سنجی آن مطابق برنامه استراتژیک انجام می‌گردد. در خصوص تعمیرات نیز مطابق فرایندها و روشهای موجود در گروهها امکانسجی انجام تعمیرات صورت پذیرفته و سوابق آن ثبت و ضبط می شود.

    7-2-3- ارتباط با مشتری
    جهت ارتباطات مؤثر با مشتری اقدامات زیر صورت گرفته است:
    الف) هر گونه اصلاحیه در مورد تغییرات که از طرف مشتری اعلام شده توسط معاونت بازاریابی/ واحد ذیربط در گروهها دریافت و بررسی شده و در صورت امکان، تغییرات صورت می‌گیرد.
    ب) در مورد شکایات مشتریان نیز پس از دریافت شکایت توسط گروهها ، اقدامات لازم به منظور بررسی و رفع مورد شکایات مطابق روشها و دستورالعمل‌های هر گروه صورت می‌گیرد. چنانچه مواردی از شکایات از هر گروه حل نشده باقی مانده و به مدیر عامل شرکت اعلام گردد ، پیگیری‌های لازم از طرف دفتر مدیر عامل جهت کنترل و رفع شکایات طبق نظر و دستور مدیر عامل صورت می گیرد.
    سوابق  شکایات در گروهها (در صورت ارجاع به مدیر عامل در دفتر مدیر عامل)قابل پیگیری می‌باشد.
    ج) جهت برقراری ارتباط مناسب و نزدیک با مشتریان، شماره تلفن مستقیم در معاونت بازاریابی اختصاص داده شده است. ضمن اینکه جهت ایجاد تسهیلات لازم برای ایشان نیز هرگونه همکاری از جمله تخفیف و یا تقسیط قیمت محصولات صورت می‌پذیرد.

    7-3- طراحی و توسعه
    طراحی در سطح شرکت در سه سطح Concept، Basic و Details صورت می‌پذیرد . بر این اساس کلیه مراحل و الزامات مربوط به طراحی و توسعه به مورد اجرا گذارده می‌شود. از جمله طرح‌ریزی برای طراحی و توسعه، تصدیق و در نهایت صحه‌گذاری طراحی که سوابق این اقدامات در واحدهای ذیربط قابل دسترسی می‌باشد.لازم به یاداوری است که در گروههای تامین تجهیزات و پشتیبانی هیچگونه فعالیت در جهت طراحی محصول صورت نمی‌گیرد ، لذا این عنصر استاندارد در سطح این دو گروه کاربرد ندارد.

    7-4- خرید
    7-4-1- فرآیند خرید
    خریدهای شرکت بطور کلی مواد اولیه و نیز اقلام و تجهیزات ایمنی را شامل می‌شود. خرید مطابق آیین نامه معاملات و تناسب با ارزش آن انجام می شود و  اقلام مورد نیاز  توسط گروه تأمین تجهیزات خریداری شده و تأئید آنها توسط گروه‌ها و واحدهای مرتبط از جمله واحد ایمنی (در خصوص اقلام و تجهیزات ایمنی) انجام می‌شود. تمامی مراحل مرتبط با این الزام استاندارد از جمله اطلاعات کامل خرید و ارزیابی تأمین کنندگان در گروه تأمین تجهیزات قابل رویت می‌باشد.
    در صورت لزوم گروههای ذیربط ضمن انجام کنترل‌های موردی بر خریدهای انجام شده صحت و سقم اجرای سیستم توسط گروه تأمین تجهیزات را مورد ارزیابی قرار دهند.

    7-4-2- اطلاعات خرید
    اطلاعات خرید در فرم‌های درخواست خرید و با مشخصات فنی خرید (pos) برای پروژه‌ها بطور کامل ثبت می‌گردد تا مشخصات اقلام خریداری شده با موضوع درخواست خرید تطابق داشته باشد. این مشخصات در هنگام خرید به عرضه کننده اعلام می‌شود. در صورت نیاز قبل از نهایی شدن سفارشات خرید، جلسات ملاقات بین فروشندگان کالا با نمایندگان گروه تأمین تجهیزات جهت بر طرف نمودن ابهامات احتمالی تشکیل می‌گردد.

    7-4-3- تصدیق محصول خریداری شده
    کلیه کالاهای خریداری شده ، براساس مشخصات تعیین شده، توسط گروه‌های مرتبط مورد کنترل و بازرسی قرار گرفته و نتایج ثبت و ضبط می‌گردد. در صورتیکه شرکت در نظر داشته باشد می‌توان از محل تأمین کننده بازدید بعمل آورده و فعالیتهای آنها را تصدیق نمود. کنترل مواد اولیه بعهده گروه‌های ذیربط و اقلام ایمنی بعهده واحد ایمنی گروه‌ها می‌باشد.

    7-5- تدارک تولید و خدمات
    7-5-1- کنترل تدارک تولید و خدمات
    عملیات و فعالیت‌های تولید محصول / ارایه خدمات از جمله خدمات تعمیرات در سطح شرکت مطابق فرآیندها و  مستندات ذیربط انجام می‌شود.
    لازم به یادآوری است که بایستی در کلیه مراحل محصولات اطمینان حاصل نمود که شرایط در محدوده شرایط اعلام شده در استانداردها است. جهت بهبود کیفیت محصولات، در صورت ضرورت با استفاده از نتایج حاصل از فعالیت‌های تولید، سوابق کیفیت، پیشنهادها و نظرات معاونتها و مدیران گروه‌ها و نیز مدیریت عامل می‌توان تغییراتی را در عملکرد واحدها اعمال نمود. در هر یک از مراحل براساس فرآیندهای مربوطه افراد واجد شرایط بهنوان مسئول انجام کارها و فعالیتها انتخاب و به کار مشغول می‌باشند. از سوی دیگر، سوابق مربوط به فعالیت‌های تولید /تعمیرات براساس روش اجرایی کنترل سوابق حفظ و نگهداری می‌گردد.
     
    7-5-2- صحه‌گذاری فرآیندهای تدارک تولید و خدمات
    بمنظور کنترل دقیق و مناسب فرآیندهای ویژه در سطح شرکت، از افراد واجد شرایط و آموزش دیده، تجهیزات مناسب و تحت کنترل سیستم p.m و نیز مواد اولیه دارای تائیدیه کیفی استفاده میگردد تا در نهایت کیفیت محصول نهایی منطبق بر استاندارد تعیین شده از سوی شرکت باشد. لازم به یادآوری است این الزام استاندارد در سطح گروههای پشتیبانی وتامین تجهیزات کاربرد ندارد و در این گروهها تمامی شرایط ارائه خدمات تحت کنترل می باشد.

    7-5-3- شناسایی و ردیابی
    شناسایی محصولات و خدمات در سطح شرکت از طریق مختلف از جمله نام،محل استقرار، رنگ و ..... صورت می‌پذیرد. نحوه شناسایی محصول در مستندات گروهها مشخص شده است.
    در خصوص ردیابی نیز مستندات و سوابق نشانگر وضعیت ارائه محصول/ خدمات بوده و می‌توان از طریق آنها نسبت به ردیابی محصول اقدام نمود. ردیابی می‌تواند براساس تاریخ، شماره سریال ، نام مشتری و ....صورت پذیرد.

    7-5-4- اموال مشتری
    در این شرکت اموال مشتریان شامل مدارک، نقشه‌ها و اسناد فنی بوده که مشتریان جهت سفارش محصولات / تعمیرات محصول خود در اختیار شرکت قرار می دهند. این اموال در نهایت ،تحویل مشتریان خواهد شد و هرگونه آسیب دیدگی/ خرابی در اموال به مشتریان گزارش می گردد. ضمنأ از طریق مختلف نسبت به جداسازی آنها از اموال شرکت اقدام   می‌گردد. ضمنأگروه طراحی و ساخت شناور یارد 2 هیچگونه اموالی از مشتریان خود دریافت نمی‌نماید . لذا این عنصر استاندارد در این گروه کاربرد ندارد.
     موارد فوق در مستندات گروهها قید شده است .

    7-5-5- نگهداری محصول
    در سطح گروهها ، محل انبارش جهت نگهداری اقلام‌ ، قطعات و محصولات تعیین و مطابق روشها و دستورالعمل‌های مربوطه عملیات حفظ و نگهداری آنها صورت می‌پذیرد . بعلاوه نحوه جابجایی و چیدمان و نیز کنترل موجودی اقلام نیز در مستندات فوق الذکر امده است .
     
    7-6- کنترل تجهیزات پایش و اندازه‌گیری
    کلیه تجهیزات پایش و اندازه گیری گروهها تحت کنترل ، تنظیم و در صورت لزوم کالیبراسیون قرار دارند. برای نشان دادن وضعیت کالیبره بودن این تجهیزات بر چسب‌ها/ برآویزهایی تهیه شده است که نشان دهنده تاریخ آخرین کالیبراسیون انجام شده بر روی آن می‌باشد. سوابق کالیبراسیون براساس روش اجرایی کنترل سوابق نگهداری می‌گردد.
    ضمناَ تمامی شرایط مربوط به جابه‌جایی‌، حمل و نقل و نگهداری تجهیزات توسط مسئولین ‌آنها تعیین و رعایت می‌شود مستندات کالیبراسیون گروهها ، توضیحات لازم در خصوص خصوص نحوه پوشش موارد فوق را ارائه نموده است.
    لازم به یادآوری است که این الزام استاندارد بدلیل عدم بکارگیری هرگونه تجهیزات پایش و اندازه‌گیری ، در گروه تامین تجهیزات کاربرد ندارد.

    8- اندازه‌گیری،  تحلیل و بهبود
    8-1- کلیات
    در این سازمان فرآیندهای مورد نیاز برای پایش، اندازه‌گیری،  تحلیل و بهبود با اهداف زیر برنامه‌ریزی شده است:

  • فهرست و منابع گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ندارد

دانلود کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , گزارش کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , پروژه کارآموزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , دانلود کارورزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , گزارش کارورزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , پروژه کارورزی گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , کارآموزی در مورد گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , کارورزی در مورد گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , نمونه گزارش کارآموزی درباره گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند , گزارش کار در مورد گزارش کارآموزی شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع اروند
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت